Logo UAB

Filosofia de la Ment

Codi: 100316 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Filosofia OT 3
Filosofia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Olga Fernandez Prat
Correu electrònic:
olga.fernandez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No n'hi ha.


Objectius

 

Aquest és un curs introductori que cobreix una bona part de les qüestions bàsiques de la filosofia de la ment contemporània. El curs encoratja als estudiants a que prenguin una posició teòrica críticament raonada.

Els estudiants tindran l’oportunitat de pensar, discutir i escriure sobre qüestions fonamentals de la filosofia de la ment com per exemple:

1. Quina és la relació entre la ment i el cervell?

2. La ment és idèntica al cervell o és alguna cosa més?

3. Com poden tenir els pensaments eficàcia causal en un món físic?

4. Podem explicar les nostres experiències conscients en termes del que passa a les neurones?

5. Un ordinador podria pensar?

6. Els animals són autoconscients?  


Competències

    Filosofia
  • Analitzar i sintetitzar els arguments centrals dels textos fonamentals de la filosofia en les seves diverses disciplines.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Reconèixer i interpretar temes i problemes de la filosofia en les seves diverses disciplines.
  • Utilitzar un pensament crític i independent a partir dels temes, els debats i els problemes que planteja la filosofia tant històricament com conceptualment.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i sintetitzar informació.
  2. Aplicar el rigor filosòfic en un text escrit seguint els estàndards internacionals de qualitat.
  3. Comunicar de forma oral i escrita, amb correcció, precisió i claredat, els coneixements adquirits.
  4. Discriminar els trets que defineixen el lloc d'un autor en el context d'una problemàtica i reorganitzar-los en un esquema coherent.
  5. Distingir i esquematitzar el contingut fonamental d'un text filosòfic.
  6. Establir una planificació per desenvolupar un treball sobre la matèria
  7. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics
  8. Fer presentacions orals utilitzant un vocabulari i un estil acadèmics adequats
  9. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
  10. Identificar les idees principals d'un text sobre la matèria i fer-ne un esquema
  11. Llegir comprensivament textos filosòfics bàsics.
  12. Mantenir una conversa adequada al nivell de l'interlocutor.
  13. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  14. Relacionar els elements i els factors propis de textos de la tradició filosòfica
  15. Resoldre problemes de manera autònoma.

Continguts

1. Què és la filosofia de la ment? La seva relació amb les ciències de la ment.

2. La intencionalitat i els estats mentals: pensaments, experiències i emocions.

3. La ciència cognitiva clàssica.

4. Principals problemes de la filosofia de la ment:

       4.1 El problema de la relació ment-cervell.

       4.2. El problema de la consciència.

       4.3. El problema de les ments no-humanes.

5. La identitat personal i el lliure albir.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 26 1,04 1, 5, 11, 14, 15
Seminaris 21 0,84 1, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14
Tipus: Supervisades      
Tutories. 23 0,92 1, 3, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13
Tipus: Autònomes      
Lectura dels textos obligatoris. 76 3,04 1, 5, 10, 11, 14, 15

Les activitats dirigides segueixen la metodologia de l'aprenentatge basat en el plantejament i la resolució de problemes. Aquestes activitats són bàsicament de dos tipus: 

 a) Presentacions teòriques de la matèria amb discussió de problemes que s'hi relacionen a càrrec de la professora.

 b) Pràctiques d'argumentació a l'aula a través de les lectures programades. L'alumna/e haurà de llegir textos que seran discutits per tot l'alumant de tal manera que es captin les idees principals i les relacions internes del text. Es fomentaran les participacions a classe per tal que l'alumant adquireixi les competències assignades.

 Les classes teòriques i les pràctiques s'alternaran durant tot el curs.

 Per a un bon seguiment del curs és indispensable l'assistència constant a classe i la participació activa. A més, l'estudiant haurà de fer unes lectures personals, també de textos importants.

 S'utilitzarà el Campus Virtual per compartir els materials.

 Les tutories seran dedicades bàsicament a resoldre dubtes.

 Per tal que l'estudiant pugui programar bé el curs, el primer dia de classe la professora penjarà al Campus Virtual una programació del curs per dies i posarà al calendari les dates d'examen.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació en els seminaris. 15% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15
Prova teòrica sobre les lectures obligatòries del curs. 40% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Prova test i/o resposta curta sobre la teoria del curs. 45% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Avaluació continuada:

L'avaluació continuada es basarà en (i) la nota obtinguda en una prova tipus test i/o resposta curta sobre els continguts teòrics del curs (45% de la nota final), (ii) la nota obtinguda en un examen sobre les lectures obligatòries (40% de la nota final) i (iii) la nota obtinguda a través de l'assitència i participació als seminaris (15%). L'assistència serà avaluada en tant que cada alumne pugui haver estat fent preguntes i donant respostes a mode de direcció del seminari. Cal haver assistit a un mínim del 80% dels seminaris.

L'avaluació continuada pressuposa l'assistència a classe i el seguiment constant del curs.

 És possible que el Departament de Filosofia estableixi (tal com s'ha fet durant el primer semestre) un període de concentració de proves avaluatives. El professorat indicarà si hi ha aquest període o quines són les dates de les proves a l'inici de cada assignatura.

 Les dates d'examen seran comunicades en el calendari del Moodle amb temps suficient.

 Els alumnes que per QUALSEVOL motiu no puguin assistir a les proves durant el curs, faran directament l'examen de recuperació. Els exàmens de recuperació tenen lloc entre el 22 de juny 2026 i el 3 de juliol de 2026. Les dates són assignades per Gestió acadèmica. No hi haurà dates de reavaluació alternatives.

 En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora informarà l'alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

 Avaluació única: Les característiques de la prova d'avaluació única són les mateixes que les de l'avaluació continuada però concentrades en un sol dia. Ara bé, no serà possible avaluar iii) i per tant, es perdrà la puntuació del 15%. La professora anunciarà dia i hora de l'examen a l'alumnat que s'aculli a aquesta opció.

Recuperació: Les característiques de la prova de recuperació són les mateixes que les de l'examen d'avaluació única.

Les proves recuperables són la (i) i la (ii) i tindran el mateix format i pes que les proves del curs (40%, 45%). 

No avaluable: L’alumnat rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.

 

OBSERVACIONS

· Els estudiants Erasmus que demanin avançar un examen han de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.

 

· S'avaluarà la correcció ortogràfica. La reiteració de faltes d'ortografia o gramaticals (mínim quatre) suposarà una penalització del 10% de la nota de la prova realitzada.

 

· En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

· En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.

 

 


Bibliografia

Bechtel, William. (1988). Philosophy of mind: An overview for cognitive science, Hillsdale, NJ: Erlbaum.

Dennett, Daniel C. (1991) Consciousness Explained, Little, Brown and Co. (v.c. La consciencia explicada Barcelona: Paidós, 1996).

Campbell, Keith (1984) Body and Mind, Chicago: University of Notre Dame Press. (v.c. Cuerpo y mente. México: UNAM, 1987).

Chalmers, David (1996) The Conscious Mind, Oxford: Oxford University Press (v.c. La mente consciente. Barcelona: Gedisa, 1999).

Churchland, Patricia (1989), Neurophilosophy: Toward a Unified Science of Mind-Brain, Cambridge, MA: MIT Press.

Churchland, Paul (1988) Matter and Consciousness, Cambridge, MA: MIT Press. (v.c. Materia y conciencia. Barcelona: Gedisa, 1992)

García-Carpintero, Manuel (2000) ‘Las razones para el dualismo’, a P. Chacón Fuertes y M. Rodríguez González (eds.) Pensando la mente. Madrid: Biblioteca Nueva.

Gregory, Richard L. (director) Diccionario Oxford de la mente. Madrid: Alianza, 1995.

Lowe, Edward J. (2000), Filosofía de la mente, Barcelona: Idea Books.

Pineda, David (2012), La mente humana. Introducción a la filosofía de la psicología, Madrid: Cátedra.

Searle, John (1997) The Mystery of Consciousness, New York Review of Books. (v.c. El misterio de la conciencia: intercambios con Daniel C. Dennett y David J. Chalmers Barcelona: Paidós, 2000).

 

Recursos electrònics:

Stanford Enciclopedia of Philosophy: http://plato.stanford.edu/

David Chalmers Philosophy of Mind WebPage: http://consc.net

Dictionary of Philosophy of Mind: http://philosophy.uwaterloo.ca/MindDict/

Mind and Body: From Descartes to James: http://serendip.brynmawr.edu/Mind/Table.html

 

 

 


Programari

No n'hi ha cap de necessari.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt