Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Filosofia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
L'objectiu d'aquesta assignatura és, en primer lloc, fer una introducció a les nocions lògiques fonamentals: conseqüència lògica, satisfactibilitat, consistència i equivalència lògica. En segon lloc, es pretén dotar a l'estudiantat de les tècniques bàsiques per a l'anàlisi lògica dels raonaments deductius, amb especial atenció als raonaments filosòfics. L'assignatura, però, pot ser cursada per persones d'altres especialitats. La naturalesa de l'assignatura és fonamentalment pràctica, però també es reflexionarà sobre els principals problemes de Filosofia de la Lògica. S'utilitzarà la metodologia d'aprenentatge basat em jocs deductius i de rol, amb la finalitat de potenciar la creativitat en l'argumentació filosòfica.
Introducció a la lògica formal.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Resoldre excercicis a classe | 41 | 1,64 | 6, 7 |
Taller de jocs deductius i de rol | 20 | 0,8 | 1, 2, 5, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Escriptura d'arguments | 24 | 0,96 | 1, 2, 5, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi de conceptes | 25 | 1 | 6, 7, 10 |
Resoldre problemes. | 30 | 1,2 | 6, 10 |
Combinació de classes teòriques i pràctiques.
Aprenentatge basat en jocs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Test de síntesis | 50% | 2 | 0,08 | 2, 4, 6, 7, 10 |
Test pràctic sobre lògica de primer ordre, màquines de Turing i computabilitat. | 35% | 2 | 0,08 | 2, 4, 5, 6, 8, 10 |
Treball taller de jocs deductius i de rol | 15% | 6 | 0,24 | 1, 3, 5, 7, 8, 9, 10 |
En aquesta assignatura no hi ha avaluació única. Hi haurà tres tipus d'activitats avaluatives: una prova de síntesi (sobre el contingut delspunts 1-5 del temari), un test pràctic (sobre el contingut dels punts 6-8 del temari) i la participació en un taller de jocs deductius i de rol.
El test de síntesis valdrà un 50% de la nota, el test pràctic un 35% i l’avaluació de la participació en el taller de jocs un 15%. Les activitats del taller no són recuperables.
El Departament de Filosofia va acordar que les assignatures del primer semestre tindrien dos períodes de concentració d'activitats avaluatives i una setmana en què l'alumnat podria preparar-se específicament per les proves en la modalitat que cada professor/a especificarà a l'inici de curs. Les dates per la setmana de repàs i en què es concentraran les proves són:
27 d'octubre – 31 d'octubre: setmana de tutories individuals i per grup.
3 de novembre – 7 de novembre (setmana d'avaluació): test de síntesi.
8, 9, 12, 13, 14 de gener (setmana d'avaluació): test pràctic.
En aquesta assignatura es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball relacionat al taller de jocs de taula i de rol, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L’estudiant haurà de: (i) identificar quines parts han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitats’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat. Aquestes tecnologies no es podrán utilitzar ni en el test de síntesi, ni en el test pràctic.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Per participar en la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes del qualequivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació. Per participar en el procés de recuperació, l'estudiant ha d'haver obtingut una qualificació mínima en la mitjana de l'assignatura d'almenys 3,5. Tot l'alumnat amb una mitjana de l'assignatura de 3,5 té dret a fer la recuperació.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliuratmés del 30% de les activitats d’avaluació. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Els estudiants Erasmus que demanin avançar un examen han de presentar a la professora un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.
Obligatòria: Forallx Barcelona, traducció i adaptació de P. Dellunde, del llibre de P. D. Magnus, Forallx, University at Albany, State University of New York, sota llicència creative commons.
Recomanada:
Badesa, C., Jané, I., & Jansana, R. (2007). Elementos de lógica formal. Ariel.
Copi, I. M., Cohen, C., & Rodych, V. (2018). Introduction to logic. Routledge.
Doxiadis, A., & Papadimitriou, C. H. (2011). Logicomix: Una búsqueda épica de la verdad (novela gráfica). Sinsentido.
Lavin, A. (2025). Thinking well: A logic and critical thinking textbook, sota llicència creative commons. Thinking Well - A Logic And Critical Thinking Textbook 4e (Lavin) - Humanities LibreTexts
Sider, T. (2010). Logic for philosophy. Oxford University Press.
No hi ha cap software específic
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 11 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 12 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |