Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Lògica

Codi: 100314 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Filosofia OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Pilar Dellunde Clave
Correu electrònic:
pilar.dellunde@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits.


Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura és, en primer lloc, fer una introducció a les nocions lògiques fonamentals: conseqüència lògica, satisfactibilitat, consistència i equivalència lògica. En segon lloc, es pretén dotar a l'estudiantat de les tècniques bàsiques per a l'anàlisi lògica dels raonaments deductius, amb especial atenció als raonaments filosòfics. L'assignatura, però, pot ser cursada per persones d'altres especialitats. La naturalesa de l'assignatura és fonamentalment pràctica, però també es reflexionarà sobre els principals problemes de Filosofia de la Lògica. S'utilitzarà la metodologia d'aprenentatge basat em jocs deductius i de rol, amb la finalitat de potenciar la creativitat en l'argumentació filosòfica.

 


Competències

  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar la simbologia i els procediments de les ciències formals en l'anàlisi i la construcció d'arguments.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma, tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa.
  2. Comunicar de forma oral i escrita, amb correcció, precisió i claredat, els coneixements adquirits.
  3. Elaborar un treball individual en el qual s'expliciti el pla de treball i la temporalització de les activitats.
  4. Exposar els conceptes propis de la història de la filosofia
  5. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics
  6. Formalitzar arguments de qualsevol procedència i calcular-ne la correcció lògica.
  7. Formular objeccions i contraobjeccions amb correcció lèxica, precisió conceptual i coherència argumentativa.
  8. Mantenir una conversa adequada al nivell de l'interlocutor.
  9. Reconèixer i posar en pràctica les habilitats per treballar en equip següents: compromís amb l''equip, hàbit de col·laboració, capacitat per incorporar-se a la resolució de problemes.
  10. Resoldre problemes de manera autònoma.

Continguts

  1. Introducció a la lògica formal.

     

     

     

     

  2. La lògica proposicional: Primers passos cap a la simbolització. Connectives. Enunciats.
  3. Semàntica de la lògica proposicional. Assignacions de valors de veritat. Taules de veritat. Tautologies, contradiccions i fórmules contingents.
  4. Satisfactibilitat i conseqüència lògica. Equivalència lògica.
  5. Deducció natural per a la lògica proposicional.
  6. Història de la lògica.
  7. Sintaxi i semàntica de la lògica de primer ordre.
  8. Lògica i intel·ligència artificial. Computabilitat, màquines de Turing. Paradigmes simbòlic, connexionista i neurosimbòlic de la intel·ligència artificial.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Resoldre excercicis a classe 41 1,64 6, 7
Taller de jocs deductius i de rol 20 0,8 1, 2, 5, 7, 8, 9, 10
Tipus: Supervisades      
Escriptura d'arguments 24 0,96 1, 2, 5, 7, 8, 9, 10
Tipus: Autònomes      
Estudi de conceptes 25 1 6, 7, 10
Resoldre problemes. 30 1,2 6, 10

  • Combinació de classes teòriques i pràctiques.

     

  • Aprenentatge basat en jocs.

     

  • Taller de jocs deductius i de rol.
  • Resolució conjunta d'exercicis.
  • Activitats d'autoaprenentatge.
  • Introducció de diferents nivells de dificultat en les pràctiques

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Test de síntesis 50% 2 0,08 2, 4, 6, 7, 10
Test pràctic sobre lògica de primer ordre, màquines de Turing i computabilitat. 35% 2 0,08 2, 4, 5, 6, 8, 10
Treball taller de jocs deductius i de rol 15% 6 0,24 1, 3, 5, 7, 8, 9, 10

En aquesta assignatura no hi ha avaluació única. Hi haurà tres tipus d'activitats avaluatives: una prova de síntesi (sobre el contingut delspunts 1-5 del temari), un test pràctic (sobre el contingut dels punts 6-8 del temari) i la participació en un taller de jocs deductius i de rol.  

El test de síntesis valdrà un 50% de la nota, el test pràctic un 35% i l’avaluació de la participació en el taller de jocs un 15%. Les activitats del taller no són recuperables. 

El Departament de Filosofia va acordar que les assignatures del primer semestre tindrien dos períodes de concentració d'activitats avaluatives i una setmana en què l'alumnat podria preparar-se específicament per les proves en la modalitat que cada professor/a especificarà a l'inici de curs. Les dates per la setmana de repàs i en què es concentraran les proves són: 

  • 27 d'octubre – 31 d'octubre: setmana de tutories individuals i per grup. 

  • 3 de novembre – 7 de novembre (setmana d'avaluació): test de síntesi. 

  • 8, 9, 12, 13, 14 de gener (setmana d'avaluació): test pràctic. 

En aquesta assignatura es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball relacionat al taller de jocs de taula i de rol, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L’estudiant haurà de: (i) identificar quines parts han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitats’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat. Aquestes tecnologies no es podrán utilitzar ni en el test de síntesi, ni en el test pràctic. 

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

Per participar en la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes del qualequivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació. Per participar en el procés de recuperació, l'estudiant ha d'haver obtingut una qualificació mínima en la mitjana de l'assignatura d'almenys 3,5. Tot l'alumnat amb una mitjana de l'assignatura de 3,5 té dret a fer la recuperació. 

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluablesempre que no hagi lliuratmés del 30% de les activitats d’avaluació. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. 

Els estudiants Erasmus que demanin avançar un examen han de presentar a la professora un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud. 


Bibliografia

Obligatòria: Forallx Barcelona, traducció i adaptació de P. Dellunde, del llibre de P. D. Magnus, Forallx, University at Albany, State University of New York, sota llicència creative commons.

Recomanada:

Badesa, C., Jané, I., & Jansana, R. (2007). Elementos de lógica formal. Ariel.

Copi, I. M., Cohen, C., & Rodych, V. (2018). Introduction to logic. Routledge.

Doxiadis, A., & Papadimitriou, C. H. (2011). Logicomix: Una búsqueda épica de la verdad (novela gráfica). Sinsentido.

Lavin, A. (2025). Thinking well: A logic and critical thinking textbook, sota llicència creative commons. Thinking Well - A Logic And Critical Thinking Textbook 4e (Lavin) - Humanities LibreTexts

Sider, T. (2010). Logic for philosophy. Oxford University Press.

 


Programari

No hi ha cap software específic


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 11 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 12 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt