Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Filosofia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
Objectius generals:
· Proporcionar una base sòlida per a la comprensió crítica d eles principals teories filosòfiques dle llenguatge.
· Analitzar el paper del llenguatge en la constitució del pensament, el coneixement i l'experìencia.
· Desenvolupar la capacitat d'aplicar eines conceptuals per interpretar discursos, arguments i pràctiques lingüístiques en contextos diversos.
Objectius específics:
· Comprendre els debats fonamentals sobre el significat, la referència, la veritat i l'ús lingüístic.
· Analitzar les aportacions de la filosofia analítica (Frege, Russell, Wittgenstein, Austin, Grice, Searle i Kripke) i de la crítica postestructuralista (Derrida, Butler)
· Examinar la relació entre llenguatge, subjectivitat i realitat.
Bloc 1. Llenguatge i veritat en el pensament clàssic.
· Plató (Cratil, Gòrgies i Sofista).
· Aristòtil (De Interpretatione i la Retòrica)
Bloc 2. Llenguatge, ment i representació en la filosofia moderna.
Bloc 3. Naixement d ela filosofia del llenguatge contemporània
· Frege i la distinció sentit/referència
· Russell i la descripció definida
· Wittgenstein I: el llenguatge com a representació del món.
·Wittgenstein II: jocs de llenguatge i pràctica social.
Bloc 4. Pragmàtica i actes de parla.
· Austin, Grice i Searle.
Bloc 5. Crítiques i perspectives contemporànies.
· Kripke i la crítica a la teoria descriptiva.
· Derrida i Butler.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Comentaris de textos. | 19 | 0,76 | 6, 11, 12, 15 |
Exposició de conceptes i teories. | 30 | 1,2 | 11, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Aclariment de dubtes. | 23 | 0,92 | 6, 11, 12, 15, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi dels conceptes i teories introduïts a classe. | 50 | 2 | 6, 7, 11, 12, 15 |
Lectures de textos seleccionats i escrit de ressenya | 25 | 1 | 6, 11, 12 |
Es compon de dos elements:
1. Classes teòriques: Consistiran en l’exposició a classe per part de la professora del temari teòric. L’assistència es recomana tot i que no és obligatòria.
2. Classes pràctiques: Comentari de texts distribuïts a l'aula.
Les classes teòriques i les pràctiques s’alternaran durant tot el curs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentari de text | 20% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Prova de síntesi | 40% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 19 |
Prova sobre qüestions teòriques. | 40% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 17 |
Revisions: l'estudiant tindrà dret a fer revisions de totes les activitats avaluatives.
Avaluació única
L'avaluació única s'organitzarà a partir del mateix tipus de proves que les de l'avalaució continuada i tindran lloc durant la mateixa setmana.
Recuperacions.
ElDepartament de Filosofia va acordar que les assignatures del primer semestre tindrien dos períodes de concentració d'activitats avaluatives i una setmana en què l'alumnat podria preparar-se específicament per les proves en la modalitat que cada professor/a especificarà a l'inici de curs. Les dates per la setmana de repàs i en què es concentraran les proves són:
27 oct.- 31 oct.: setmana de repàs o tutories
3 nov. -7 nov.: setmana d’avaluació
8-9-12-13-14 gener: setmana d’avaluació
OBSERVACIONS
· Els estudiants Erasmus que demanin avançar un examen han de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.
· En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
· En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
Tomasini Bassols A. (1986) , Los atomismos Lógicos de Russell y Wittgenstein, UAM,
Valdés , L (ed) (1993) La búsqueda del significado, Madrid, Tecnos.
Acero JJ (1985), Filosofía y análisis del lenguaje, Madrid, Cincel.
García Suárez (1997), Modos de significar, Una introducción temática a la filosofia del lenguaje, Madrid, Tecnos.
Anscombe, G. E. M (2001) An introduction to Wittgenstein's Tractatus. St Augustine Pr Inc.
Bordes, M. (2011) Las trampas de Circe. Falacias Lógicas y argumentación informal. Cátedra.
Monk, R. (2016) Wittgenstein. Anagrama
Pérez Otero, Manuel. Aproximació a la filosofia del llenguatge. Edicions Universitat de Barcelona, 2001/2008.
Pears. D. (1973) Wittgenstein. Barcelona: Grijalbo .
Valdés Villanueva, L. (2005) La búsqueda del significado: Lecturas de Filosofía del Lenguaje. Barcleona: Tecnos.
Wittgenstein. L. (1981) Tractatus Logico-Philosophicus. Barcelona: Editorial Laia. Traducció de Josep Maria Terricabras
—(1987) Investigacions Filosofiques. Barcelona: Edicions 62. Traducció de Josep Maria Terricabras.
No cal.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |