Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Filosofia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits per a cursar l'assignatura.
Tema 1. Schelling i el tema de la llibertat humana.
Tema 2. Hegel i la filosofia com esforç del concepte.
Tema 3. Bentham, Mill i l’utilitarisme.
Tema 4. Lamarck, Darwin i un ordre no predeterminat com a futur.
Tema 5. Marx i l’economia política.
Tema 6. Nietzsche i el caràcter insuportable de la veritat.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presentació del curs. Exposicions teòriques dels principals conceptes. Comentaris de textos significatius. Avaluació dels continguts del curs i de la metodologia | 45 | 1,8 | 2, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 15, 16, 17, 18, 20, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 20 | 0,8 | 10, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació de temes i textos (dossier). Preparació d'exposició. Preparació comentari de text. Ampliació bibliogràfica | 70 | 2,8 | 2, 4, 7, 10, 12, 13, 14, 15, 18, 19, 20, 21, 22 |
L'assignatura combina classes magistrals amb sessions de seminari i discussió a classe de les principals lectures del curs. Els estudiants participen activament en l'anàlisi dels textos i en el procés d'aprenentatge. L’assistència a classe és obligatòria i serà controlada.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació a classe | 10% | 11 | 0,44 | 2, 8, 11, 13, 20, 23 |
Primer examen parcial | 45% | 2 | 0,08 | 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23 |
Segon examen parcial | 45% | 2 | 0,08 | 1, 3, 5, 6, 9, 11, 14, 16, 17, 19, 23, 24 |
El sistema d'avaluació continuada consisteix en:
1. Dos exàmens parcials (45% cada un)
3. Assistència i participació a classe (10%)
Avaluació única
L'avaluació única consistirà en un examen amb dues parts corresponents als dos blocs i d’un treball (2000-2500 paraules) sobre un tema elegit d’acord amb el professor que s’haurà de lliurar el mateix dia de l’examen.
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
Recuperació
Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (AVALUACIÓ CONTINUADA) o bé lliurar totes les proves previstes (AVALUACIÓ ÚNICA).
En el moment de realització de cada activitat d’avaluació, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
És possible que el Departament de Filosofia estableixi (tal com s'ha fet durant el primer semestre) un període de concentració de proves avaluatives. El professorat indicarà si hi ha aquest període o quines són les dates de les proves a l'inici de cada assignatura.
Bibliografia primària
Darwin, Charles R. 2023 [1859]. El origen de las especies. Madrid: Alianza editorial.
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. 2010 [1807]. Fenomenología del espíritu (bilingüe). Traducció d’Antonio Gómez Ramos. Madrid: Abada.
Lamarck, Jean-Baptiste de. 2017 [1809]. Filosofía zoológica. Madrid: La oveja roja.
Marx, Karl. 2022 [1848]. El manifiesto económico. Madrid: Alianza.
Marx, Karl. 2013 [1844]. Manuscritos de economía y filosofía. Madrid: Alianza.
Mill, John Stuart. 1996 [1859]. Sobre la libertad. Madrid: Alianza.
Nietzsche, Friedrich Wilhelm. 2012 [1872]. El nacimiento de la tragedia. Madrid: Alianza.
Schelling, Friedrich Wilhelm Joseph. 2004 [1809]. Investigaciones sobre la esencia de la libertad humana. Barcelona: Anthropos.
Literatura secundària
Berlin, Isaiah. 2014 [1958]. Dos conceptos de libertad. Madrid: Alianza.
Colomer, Eusebi. 1986. El pensamiento alemán de Kant a Heidegger. Barcelona: Herder.
Gould, Stephen Jay. 2004 [2002]. La estructura de la teoría de la evolución. Barcelona: Tusquets.
Hazlitt, Henry. 2018 [1946]. La economía en una lección. Madrid: Unión Editorial.
Kojève, Alexandre. 2013 [1947]. Introducción a la lectura de Hegel. Madrid, Trotta.
Safranski, Rüdiger. 2019 [2000]. Nietzsche: Biografía de su pensamiento. Barcelona: Tusquets.
A l'inici de cada sessió es pot facilitar bibliografia específica sobre cada autor i tema.
No cal programari específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |