Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Filosofia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits per cursar l'assignatura
La filosofia de la història com a disciplina filosòfica neix amb la modernitat i adquireix aquí part del seu discurs i propòsit que no son aliens a la producció d'un saber i a l'arrogació d'un poder. D'aquesta forma, la història deixa de centrar-se tan sols en els fets, a la manera d'una ciència, i es constitueix a partir dels relats dels fets. Altrament dit, la Història son històries. D'aquí que la història, en particular en la seva declinació hegemònica, conformi un problema per a la filosofia amb diverses arestes, les quals podem concretar en tres àmbits filosòfics: l'ontologia o l'ésser com a subjecte, l'espistemologia o la veritat com a força i l'ètica amb la política o l'acció com a transformació.
En aquest context, els objectius específics de l’assignatura són els següents:
Bloc 1 – Què és la filosofia de la història avui?
Michel de Certeau – L’écriture de l’histoire (1975)
Walter Benjamin – Sobre el concepte d’història (1940) Tesi I i tesis VI-X
Hannah Arendt – Between Past and Future (1961)
María Zambrano – Filosofía y poesía (1939) fragments
Simone Weil – L’Iliada o el poema de la força (1939) fragments
Bloc 2 – De la History a la Story. El sentit de / en la memòria.
Bloc 3 – Un subjecte per a la història.
Bloc 4 – Una veritat per a la història
Bloc 5 – Una acció per a la història
Bloc 6 – Pràctiques artístiques, activistes i comunitàries com a filosofia de la història viva
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presentació del curs. Exposicions teòriques dels principals conceptes. Comentaris de textos significatius. Avaluació dels continguts del curs i de la metodologia. | 45 | 1,8 | 1, 5, 6, 8, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 19, 20, 21, 22 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 26 | 1,04 | 4, 5, 6, 7, 9, 12, 13, 14, 16, 18, 20, 21, 24 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació de temes i textos (dossier). Preparació exposició. Preparació comentari de text. Preparació examen. | 71,5 | 2,86 | 1, 5, 8, 9, 10, 13, 14, 15, 17, 20, 21, 23, 24 |
La metodologia docent s'estableix a partir de tres eixos i fa èmfasi en la dimensió social dels continguts de l'assignatura: 1. Lectura i anàlisi de text. La programació docent s'organitza entorn del temari i de lectures obligatòries que hi corresponen. Els textos es treballaran de forma individual fora de l'aula i es posaran en comú a classe, on se'n desplegarà el contingut conceptual. D'aquí la importància d'assistir i participar a classe. 2. Classes teòriques. Les classes tindran el format de classe magistral alhora que de seminari, amb destacada participació de l'alumnat. 3. Tutories per desenvolupar les activitats d'avaluació de forma individual i grupal. Es farà us del Campus Virtual. Si cal establir un contacte amb la docent, caldrà fer-ho en les hores de despatx i, excepcionalment, a través del correu electrònic. Les proves escrites es lliuraran en còpia en paper. En el cas de docència telemàtica, la comunicació es durà a terme per e-mail i a través de la plataforma Microsoft Teams. Cas que en el departament o altres contextos docents rellevants tinguin lloc activitats formatives rellevants per als continguts del curs, convindrà assistir-hi. L'assignatura integrarà l'aproximació ApS (Aprenentatge-servei) en col·laboració amb una entitat del territori Nota:es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul. |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentari de text 20 % Exposició grupal 20% | 40 % | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
Examen final | 50% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
Preparació i participació a classe | 10% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
El Departament de Filosofia va acordar que les assignatures del primer semestre tindrien dos períodes de concentració d'activitats avaluatives i una setmana en què l'alumnat podria preparar-se específicament per les proves en la modalitat que cada professor/a especificarà a l'inici de curs. Les dates per la setmana de repàs i en què es concentraran les proves són: 27 oct.- 31 oct.: setmana de repàs o tutories (una classe es dedicarà a realitzar un qüestionari d'autoavaluació i l'altra a repassar dubtes del contingut i avaluació de l'assignatura) 8-9-12-13-14 gener: setmana d’avaluació L'alumnat Erasmus que demani avançar un examen ha de presentar a la docent un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud. L'avaluació del curs és continuada i es recomana l'assistència a classe i el seguiment constant del curs. Per aprovar l'assignatura cal que la nota de l’examen final sigui, com a mínim, de 5. Si un.a alumne.a no compleix aquesta condició, caldrà que es presenti a la reavaluació. Tot.a alumne.a, però, es pot presentar a la reavaluació per apujar la nota dels exàmens. La data de l'examen final coïncidirà amb el darrer dia de classe. El comentari i l’exposició no són objecte de reavaluació. Hom qualificarà amb no avaluable l'alumne.a que només hagi fet activitats d'avaluació per un valor inferior al 30%. No hi ha segona convocatòria. Les professores assignaràan un dia, hora i lloc de revisió d'examen un cop hagin avaluat les activitats del curs i hagin posat la nota global de qualificació. L'alumnat que ha de fer la reavaluació tindrà un dia específic de revisió un cop hagi fet l'esmentada activitat de reavaluació. Examen, comentari de text i exposició. L'examen consistirà a respondre una pregunta i elaborar un comentari de text, segons la pauta explicada i treballada a classe i que serveix de base a l’exposició. Participació a classe. Atès que l’assignatura es conforma com a seminari, la professora valorarà la participació activa a la classe més enllà de l’exposició obligatòria. Preparar a casa les classes, ampliar continguts, fer aportacions, etc. són activitats que, a part del valor que tenen en l'avaluació del curs, contribuirà a arrodonir la nota. AVALUACIÓ ÚNICA. Evidències: Examen (consistirà a respondre una pregunta i elaborar un comentari de text, segons la pauta explicada i treballada a classe), Comentari de text corresponent a un.a autor.a del dossier amb ampliació de l'Exercici de lectura comparada. Les tres proves es duran a terme/s'entregaran el mateix dia. Pes de les Evidències: Examen 50%, Comentari de text 25% i Exercici de lectura comparada 25%. En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativade la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de [***cerca bibliogràfica o cerca d’informació, correcció de textos o traduccions, a criteri del professorat]. En el cas d’assignatures de graus filològics, l’ús de la traducció l’ha d’autoritzar el/la professor/a. Es poden contemplar altres situacions, sempre amb el vistiplau del professor/a. |
La bibliografia del curs serà indicada el primer dia de classe.
No hi ha cap requisit específic de software
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |