Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.
Teoria i Pràctica de l'Argumentació
Codi: 100294
Crèdits: 6
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Filosofia |
FB |
1 |
Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística |
FB |
1 |
Equip docent
- (Extern) Alejandro Mesa Villajos
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Aquesta assignatura no té prerequisits específics.
Objectius
Objectius generals
· Proporcionar a l'alumnat les eines conceptuals i tècniques per comprendre, analitzar i produir arguments de manera rigorosa.
· Desenvolupar la capacitat de pensar críticament, reconèixer raonaments vàlids i detectar fal·làcies en discursos orals i escrits.
· Fomentar l'ús responsable i ètic de l'argumentació en contextos acadèmics, socials i professionals.
Objectius específics
· Comprendre els conceptes fonamentals de la teoria de l'argumentació, incloent la distinció entre argumentació, demostració i persuasió.
· Identificar i analitzar estructures argumentatives en textos filòsofics i no filosòfics.
· Dominar diferents tipus d'arguments (deductius, inductius, abductius, analògics, etc.) i les seves condicions de correcció.
· Reconèixer i classificar fal·làcies informals, i comprendre la seva funció en el discurs.
· Construir arguments sòlids i coherents, tant oralment com per escrit, adaptant-los al contect i a l'interlocutor.
· Valorar el paper de l'argumentació en la deliberació democràtica, el diàleg filosòfic i la presa de decisions ètica.
Competències
Filosofia
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Reconèixer i interpretar temes i problemes de la filosofia en les seves diverses disciplines.
- Utilitzar un pensament crític i independent a partir dels temes, els debats i els problemes que planteja la filosofia tant històricament com conceptualment.
Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística
- Actuar amb responsabilitat ètica i respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Demostrar habilitats que facilitin el treball en equip.
- Elaborar argumentacions aplicables als àmbits específics de la literatura i de la lingüística.
- Fer lectures i interpretacions crítiques de textos.
- Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat.
- Interpretar, d'acord amb les principals metodologies d'anàlisi, els continguts temàtics i simbòlics dels textos narratius, poètics i dramàtics en funció de les seves estratègies textuals i pragmàtiques.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
- Aplicar el rigor filosòfic en un text escrit seguint els estàndards internacionals de qualitat.
- Argumentar sobre diversos temes i problemes filosòfics a propòsit d'obres diferents i avaluar els resultats
- Argumentar sobre diversos temes i problemes filosòfics a propòsit d'obres diferents i avaluar-ne els resultats.
- Assenyalar i resumir el contingut filosòfic comú a diverses manifestacions de diferents àmbits de la cultura.
- Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma, tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa.
- Comunicar de manera oral i escrita, amb correcció, precisió i claredat, els coneixements filosòfics adquirits.
- Demostrar una posició pròpia davant d'un problema o controvèrsia de rellevància filosòfica, o en un treball de recerca filosòfica.
- Demostrar una posició pròpia davant d'un problema o una controvèrsia de rellevància filosòfica, o en un treball de recerca filosòfica.
- Distingir els temes de rellevància filosòfica en els debats actuals
- Distingir i contrastar textos representatius dels principals gèneres de la literatura filosòfica.
- Establir relacions entre ciència, filosofia, art, religió, política, etc.
- Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
- Exposar els conceptes propis de la història de la filosofia
- Expressar, tant oralment com per escrit, els temes i els problemes bàsics de la tradició filosòfica.
- Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics
- Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics.
- Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
- Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents en la societat.
- Llegir comprensivament textos filosòfics bàsics.
- Organitzar el temps i els propis recursos per a la feina: dissenyar plans establint prioritats d'objectius, calendaris i compromisos d'actuació.
- Organitzar el temps i els recursos propis per al treball: dissenyar plans i establir-hi prioritats d'objectius, calendaris i compromisos d'actuació.
- Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
- Reconèixer, amb mirada experta, referents filosòfics del passat i del present i avaluar-ne la rellevància.
- Reconèixer i definir el pensament comú present en un context multidisciplinari.
- Reconèixer i posar en pràctica les habilitats següents per al treball en equip: compromís amb l'equip, hàbit de col·laboració, capacitat per incorporar-se a la resolució de problemes.
- Reconstruir la posició d'un autor propi de la filosofia de manera clara i precisa.
- Redactar comentaris de text amb sentit crític.
- Redactar correctament un text no normatiu prèviament analitzat
- Redactar correctament un text no normatiu prèviament analitzat.
- Relacionar diversos ordres d'idees incloses en els debats filosòfics actuals.
- Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
- Resumir els arguments centrals dels textos filosòfics analitzats
- Resumir els arguments centrals dels textos filosòfics analitzats.
- Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
Continguts
TEMA 1
-
El llenguatge natural i la lògica
-
Textos informatius i argumentatius
-
Definició i parts d’un d'argument
-
Afirmacions, enunciats i proposicions
-
Validesa i veritat
-
Reparació d’arguments
-
Tipus d'arguments: deductius i no deductius
-
Arguments no deductius
-
Arguments deductius vàlids: modus ponens, modus tollens, sil·logisme hipotètic, sil·logisme disjuntiu, dilema, reductio ad absurdum.
-
Arguments deductius no vàlids (fal·làcia formal): afirmació del conseqüent, negació de l’antecedent, altres.
TEMA 2
-
Validesa d'un argument.
-
Les fal·làcies argumentatives.
-
Classificació de fal·làcies: formals i informals
-
Tipus de fal·làcies formals
-
Tipus de fal·làcies informals
TEMA 3
-
Oratòria, erística, dialèctica i retòrica
-
La retòrica a Plató
-
La retòrica a Aristòtil
-
La retòrica llatina
-
Expressions argumentatives
-
La construcció del discurs: taller d'oratòria i d'escriptura.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Classes teòriques |
30
|
1,2 |
10, 24, 31
|
Dinàmiques de grup a l'aula |
15
|
0,6 |
3, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 24, 27, 33
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Tutories de l'exposició oral |
12
|
0,48 |
12, 14, 18, 21, 27, 33
|
Tutories dels treballs escrits |
12
|
0,48 |
3, 6, 10, 11, 12, 14, 16, 18, 20, 21, 23, 24, 27, 29, 31, 33
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Estudi del temari i lectura de la bibliografia |
50
|
2 |
6, 10, 11, 12, 20, 21, 24, 31
|
Repàs i correcció d'exercicis |
26
|
1,04 |
3, 16, 18, 20, 27
|
1. Classes teòriques: es tracta de classes magistrals on el professor presentarà els continguts a tractar a cada sessió.
2. Exercicis pràctics i dinàmiques de grup: una part de la docència es dedicarà a la realització de pràctiques, exercicis i dinàmiques de grup d’aplicació dels continguts tractats.
3. Exposicions orals: L’alumnat haurà de ser capaç de presentar un tema a la classe pactat amb el professor i aplicar els coneixements de la retòrica i l’argumentació.
4. Debat temàtic crític: es valorarà la capacitat de fonamentació dels propis arguments, així com el respecte a la diversitat d’opinions.
*Al Campus Virtual es proporcionaran els detalls, materials i dates de les diverses activitats proposades al llarg del curs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Debat oral |
15% |
1,5
|
0,06 |
2, 3, 4, 5, 6, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 33, 34, 35
|
Examen |
40% |
1,5
|
0,06 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 31, 32, 33
|
Exposició oral |
30% |
1
|
0,04 |
3, 6, 10, 11, 12, 14, 16, 20, 21, 23, 24, 31
|
Text argumentatiu |
15% |
1
|
0,04 |
1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 26, 27, 28, 29, 31, 32, 33, 35
|
Les activitats d'avaluació seran les següents:
-
Examen teòric dels temes 1 i 2 (resposta curta) - 40%
-
Exposició oral d'un tema triat per l'alumnat i pactat prèviament amb el professor. Es podrà fer de forma individual o per parelles - 30%
-
Debat oral a classe (en grup) - 15%
-
Producció d’un text escrit (individualment) - 15%
Revisions: l'alumnat tindrà dret a fer revisions de totes les activitats avaluatives.
No Avaluable: L'alumnat rebrà la qualificació de "No avaluable" sempre que no hagi lliurat més de 30% de les activitats d'avaluació.
Aquesta assignatura no té opció a Avaluació Única.
El Departament de Filosofia va acordar que les assignatures del primer semestre tindrien dos períodes de concentració d'activitats avaluatives i una setmana en què l'alumnat podria preparar-se específicament per les proves en la modalitat que cada professor/a especificarà a l'inici de curs. Les dates per la setmana de repàs i en què es concentraran les proves són:
27 oct.- 31 oct.: setmana de repàs o tutories
3 nov. -7 nov.: setmana d’avaluació
8-9-12-13-14 gener: setmana d’avaluació
OBSERVACIONS
· Els estudiants Erasmus que demanin avançar un examen han de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.
· En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
· En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
Bibliografia
Bibliografia bàsica (el llistat serà ampliat al llarg del curs)
Aristòtil. Retòrica. Poètica. Barcelona: Edicions 62, 1985.
Ciceró. L'orador. Vols. 43, 54, y 65. Barcelona: Fundació Bernat Metge, 1929-1933.
Fosl, Peter S. The Critical Thinking Toolkit. Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2017.
Gorgias. “Encomio de Helena.” En Los sofistas: testimonios y fragmentos, traducido por José Solana Dueso, 192-199. Madrid: Alianza Editorial, 2013.
Kelley, David. The Art of Reasoning: An Introduction to Logic. Editado por Debby Hutchins. New York: W.W. Norton & Company, 2021.
Laborda, X. De retòrica: la comunicació persuasiva. Barcelona: Editorial UOC, 2012.
Lavin, Andrew. Thinking Well. A Logic and Critical Thinking Textbook. Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License, 2020.
Plató. Gòrgias. Traducido por Manuel Balasch. En Diàlegs, vol. VIII. Barcelona: Fundació Bernat Metge, 2000.
Rubio, Joana, y Francesc Puigpelat. Com parlar bé en públic. Barcelona: Editorial Mina, 2010.
Weston, Anthony, Las claves de la argumentación. 10ª ed. Barcelona: Editorial Ariel, 2011.
Programari
No cal cap programari.
Grups i idiomes de l'assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
2 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
11 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
12 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
1 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
2 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |