Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Lectura de Textos Filosòfics

Codi: 100293 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Filosofia FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Bernat Torres Morales
Correu electrònic:
bernat.torres@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap.


Objectius

L'objectiu general és que els alumnes de primer copsin les problemàtiques filosòfiques clàssiques familiaritzant-se amb els diversos estils del textos filosòfics. L’objectiu específic és comprendre els textos en la seva riquesa, gràcies a detectar el problema principal, saber-lo contextualitzar en la tradició històrica de la filosofia, analitzar els conceptes i terminologia específica filosòfica utilitzada, i desenvolupar un raonament crític argumentat dels conflictes subjacents.

L'objectiu últim és proveir a l'alumne/a d'eines filosòfiques que li permetin un pensament autònom que obri portes al desenvolupament de noves perspectives crítiques de l'actualitat filosòfica. I fer-ho a través de la lectura, anàlisi i reflexió crítica d'una sèrie de textos fonamentals de la història de la filosofia.

 A final de curs, l'alumne/a ha de poder:

  1. Copsar l'especificitat d'una lectura filosòfica.
  2. Adquirir l'habilitat d'anàlisi de la terminologia filosòfica.
  3. Desenvolupar un pensament crític actual des de les idees rigoroses que l'han d'acompanyar.
  4. Saber argumentar raonadament una crítica filosòfica autònoma. 

Competències

  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer i interpretar temes i problemes de la filosofia en les seves diverses disciplines.
  • Utilitzar un pensament crític i independent a partir dels temes, els debats i els problemes que planteja la filosofia tant històricament com conceptualment.

Resultats d'aprenentatge

  1. Argumentar sobre diversos temes i problemes filosòfics a propòsit d'obres diferents i avaluar els resultats
  2. Distingir els temes de rellevància filosòfica en els debats actuals
  3. Distingir i contrastar textos representatius dels principals gèneres de la literatura filosòfica.
  4. Establir relacions entre ciència, filosofia, art, religió, política, etc.
  5. Exposar els conceptes propis de la història de la filosofia
  6. Expressar, tant oralment com per escrit, els temes i els problemes bàsics de la tradició filosòfica.
  7. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics
  8. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
  9. Llegir comprensivament textos filosòfics bàsics.
  10. Organitzar el temps i els propis recursos per a la feina: dissenyar plans establint prioritats d'objectius, calendaris i compromisos d'actuació.
  11. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  12. Reconèixer, amb mirada experta, referents filosòfics del passat i del present i avaluar-ne la rellevància.
  13. Reconèixer i definir el pensament comú present en un context multidisciplinari.
  14. Reconstruir la posició d'un autor propi de la filosofia de manera clara i precisa.
  15. Redactar correctament un text no normatiu prèviament analitzat
  16. Relacionar diversos ordres d'idees incloses en els debats filosòfics actuals.
  17. Resumir els arguments centrals dels textos filosòfics analitzats

Continguts

Lectura del Fedó de Plató

Lectura de les Epístoles a Lucili de Sèneca

Lectura de El món moral, d'Alexandre Galí


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12, 14, 17
Tipus: Supervisades      
Classe invertida i debats guiats 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 16, 17
Tipus: Autònomes      
Lectura i comentari de textos 28 1,12 2, 3, 4, 5, 7, 9, 12, 14, 16, 17
Treball de conceptes i terminologia 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16, 17

 

1. Classes teòriques: es tracta de classes magistrals puntuals on el/la  professor/a presentarà el pensament global de l’autor del text i l’emmarcarà dins de la història del pensament filosòfic. On aprofitarà per comentar els trets fonamentals del text a llegir.

2. Lectura dels textos: classes pràctiques. És necessari que l’estudiant faci una primera lectura individual dels textos que es treballaran a classe col·lectivament (el dia indicat pel docent), assenyalant les idees que ha entès i les dificultats que ha trobat.

3. Relectura colectiva a classe dels fragments més rellevants, o que han presentat alguna dificultat, i discussió de conceptes claus. El/la professor/a guiarà la classe en funció dels continguts i dubtes que surtin de la lectura realitzada pels alumnes.

4. Anàlisi crítica de les idees fonamentals del text global: els alumnes exposaran a l’aula una anàlisi crítica dels textos, activitat que serà valorada, la qual cosa permetrà una discussió col·lectiva tutelada pel professor. Es valorarà la capacitat d’argumentació clara, ordenada i amb certa dificultat.

5. Debat temàtic crític: es valorarà la capacitat de fonamentació dels propis arguments, així com el respecte a la diversitat d’opinions, és a dir, cal criticar amb respecte però amb reflexions sòlides.

 

 

* al campus virtual es proporcionaran els detalls, materials i dates de les diverses activitats proposades al llarg del curs.

Activitats dirigides: S'adaptaran, si cal, en el percentatge que sigui, a la docència virtual, a través dels diversos sistemes existents (Teams, powerpoints narrats, vídeos, podcasts, etc.)

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació 10% 30 1,2 2, 4, 5, 8, 13, 14, 16
Comentari de text 30% 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17
Prova escrita 1 30% 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17
Prova escrita 2 30% 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17

L'avaluació de l'assignatura constarà de quatre ítems:

Dues proves escrites (30% x 2)

Un comentari de text (a l'aula) (30%).

Assistència i participació  (10%)

Per aprovar el curs cal: a) que la nota de cada un dels dos exàmens sigui, com a mínim, de 4; b) que la mitjana de les diverses activitats sumi com a mínim 5. Si un alumne no compleix aquestes dues condicions caldrà que es presenti a la recuperació de l'examen o dels exàmens que impedeixen l'assoliment de l'aprovat. L'estudiant només es podrà presentar a la reavaluació si en el seu moment ha fet els exàmens parcials.

El comentari de text no és reavaluable, encara que estigui suspès.

Per tal de supera l'avaluació d'assistència i participació caldrà haver assistir almenys al 80% de les sessions.

 En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (mitjançant Moodle o correu electrònic) del procediment i la data de revisió de les qualificacions. 

Avaluació única: 

Continguts teòrics 50%

Comentari de text 50% 

 

Recuperacions: es poden presentar aquells/es alumnes que no hagin superat algunes de les tres proves, realitzades o lliurades en el termini establert. Només per causa major (justificada formalment) es podran presentar a la recuperació aquells alumnes que no s'hagin presentat en algunes de les proves d'avaluació. En aquest cas, la nota mitjana ha de ser superior a 3 per tal de poder-se presentar a la recuperació. En tots els casos, l'alumne serà avaluat dels continguts amb un no superat.

Recordeu: en el cas que un/a alumne/a no hagi pogut avaluar-se en almenys un 30 % de les proves d'aquesta assignatura, en el seu expedient constarà un NO AVALUABLE.

 

És possible que el Departament de Filosofia estableixi (tal com s'ha fet durant el primer semestre) un període de concentració de proves avaluatives. El professorat indicarà si hi ha aquest període o quines són les dates de les proves a l'inici de cada assignatura.

 

 Plagi: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 En aquesta assignatura es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L’estudiant haurà de: (i) identificar quines parts han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat. 

 En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Elsdeures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.


Bibliografia

Textos de lectura (obligatòria):

 

Plató. Fedó. La casa dels clàssics (versió obligatòria).

Sèneca. Epistoles a Lucili (selecció feta pel professor). La casa dels clàssics o alternativament la versió castellana de Gredos o Alianza Editorial.

Alexandre Galí. El món moral. Primera sèrie d’assaigs morals (1936-1939). Edicions de la Universitat de Barcelona. 2021

 

Bibliografia complementària

  • Abiteboul, O. (2008). Comprendre les textes philosophiques. París: L’Harmattan.
  • Bréhier, É. (1998). Historia de la filosofía y la ciencia (Obra original publicada el 1928). Madrid: Tecnos.
  • Burger, R. (1984). The Phaedo: A Platonic labyrinth. New Haven – Londres: Yale University Press.
  • Châtelet, F. (2000). La philosophie et l'histoire (Obra original publicada el 1972). París: Hachette.
  • Choulet, P., Folscheid, D., & Wunenburger, J.-J. (2003). Méthodologie philosophique. París: PUF.
  • Copleston, F. (2011). Manual de filosofía (Obra original publicada el 2001). 9 vols. Barcelona: Ariel.
  • Ferrater Mora, J. (1979). Diccionario de filosofía. Madrid: Alianza Editorial.
  • Galí, Alexandre; Font, Pere Lluís; Monserrat i Molas, Josep (2003). Filosofia a Catalunya(1900-1936). Barcelona: Institut d'Estudis Catalans, Societat Catalana de Filosofia
  • Geymonat, L. (2005). Historia de la filosofía yde la ciencia (Obra original publicada el 1998). Barcelona: Crítica.
  • Grimal, Pierre (1991). Sénèque ou la conscience de l’Empire. Paris: Fayard.
  • Guttenplan, S., Hornsby, J., & Janaway, C. (2002). Reading Philosophy: Selected Texts with a Method for Beginners. Malden: Wiley-Blackwell.
  • Inwood, Brad (ed.) (2007). Seneca: Selected Philosophical Letters. Oxford: Oxford University Press.
  • Long, A. (2007). La filosofía helenística: Estoicos, Epicúreos, Escépticos. Madrid: Alianza Editorial.
  • Martín Alcoff, L. (2006). Visible Identities: Race, Gender, and the Self. Oxford: Oxford University Press.
  • Monserrat, J. (Ed.). (2002). Hermenèutica i platonisme. Barcelona: Barcelonesa d’Edicions.
  • Mayayo, Artur. Alexandre Galí: pedagog i historiador de la cultura catalana. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1996.
  • Nussbaum, M. (1995). La fragilidad del bien. Madrid: Visor.
  • Nails, D. (2002). The People of Plato: A prosopography of Plato and other Socratics. Indianapolis: Hackett.
  • Reale, G. et al. (1995). Historia del pensamiento filosófico y científico (Obra original publicada el 1983). 3 vols. Barcelona: Herder.
  • Russ, J. (2008). Les méthodes en philosophie. París: Armand Colin.
  • Saunders, C., Mossley, D., Ross, G. McD., & Lamb, D. (2008). Doing Philosophy: A Practical Guide for Philosophers. Londres: Continuum.

Recursos filològics online per textos grecs i llatins:

  • Plato. Phaedo. ed. John Burnet: https://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3atext%3a1999.01.0169%3atext%3dPhaedo
  • Seneca. Ad Lucilium Epistulae Morales. Richard M. Gummere, Ed : https://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3atext%3a2007.01.0080

Programari

No escau


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 11 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 12 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt