Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Filosofia | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És recomanable que els estudiants tinguin coneixements d’anglès i de francès per poder accedir directament a algunes fonts bibliogràfiques rellevants en la disciplina.
La filosofia pràctica és l'estudi filosòfic de la política i l'ètica. En línies generals, se centra en els valors, les normes, els comportaments dels individus i el paper de les institucions en les comunitats socials i polítiques.
L'objectiu específic de l'assignatura és dotar a les estudiants amb les eines analítiques i el coneixement bàsic de diferents marcs teòrics perquè puguin respondre amb profunditat i esperit crític a algunes qüestions elementals del pensament pràctic. Els camps en els quals ens situarem són la filosofia política i l'ètica.
A partir de la lectura i l'anàlisi de textos clàssics, les estudiants es familiaritzaran amb els problemes i les preguntes centrals de la filosofia pràctica des dels seus orígens. També es tractaran casos concrets i dilemes ètics per a il·lustrar críticament els continguts. L'assignatura permet que les estudiants puguin orientar-se en la història de la filosofia pràctica amb la finalitat que puguin analitzar textos filosòfics de manera autònoma.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes i orientació en la lectura dels textos | 46,5 | 1,86 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 15, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories despatx | 22,5 | 0,9 | 1, 2, 3, 4, 8, 9, 12, 13, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura bibliografia i i elaboració treballs d'avaluació | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 5, 9, 10, 12, 13, 14, 16 |
És obligatori que els i les estudiants llegeixin prèviament els textos que s'interpretaran a classe. Es combinaran les sessions magistrals amb d'altres de tipus seminari, així com altres en format d'aula invertida. Per a la realització de la tercera prova avaluativa es preveu també la tipologia docent de la Tutoria académica.
Utilitzarem el moodle per a compartir materials i publicar qualificacions.
Nota: “es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura” per tal de recordar al professorat la necessitat de potenciar les enquestes entre l’alumnat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1. Examen | 25% | 2 | 0,08 | 1, 2, 4, 5, 9, 10, 15 |
2. Examen | 25% | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 16 |
3. Assaig | 50% | 2 | 0,08 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 15, 16, 17 |
L'avaluació del curs constarà de 3 proves.
1. Examen. A l'examen caldrà demostrar un coneixement suficient dels continguts treballats en les classes i de les lectures obligatòries, així com capacitat d'anàlisi i reflexió crítica (Temes 1-2).
2. Examen. A l'examen caldrà demostrar un coneixement suficient dels continguts treballats en les classes i de les lectures obligatòries, així com capacitat d'anàlisi i reflexió crítica (Temes 4-6).
3. Assaig. A l’inici del curs caldrà pactar el tema per a redactar un assaig. Caldrà lliurar una primera versió de l’assaig a meitat del curs i realitzar mínim una tutoria. Al final del curs es lliurarà l’assaig definitiu de 5 folis (Temes 7) 50% de la nota final.
És possible que el Departament de Filosofia estableixi un període de concentració de proves avaluatives. El professorat indicarà si hi ha aquest període o quines són les dates de les proves a l'inici de cada assignatura. En tot cas, les dates de les proves es publicaran a través del moodle. Hi haurà una revisió individual de cada prova si el/la estudiant ho sol·licita.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Es valorarà la correcció expositiva, la qualitat de l'escriptura, l'argumentació, la solidesa de les tesis defensades i el coneixement dels continguts avaluats. Seran objecte d'avaluació els continguts de les classes magistrals i les lectures dels textos realitzats a l'aula i de manera autònoma.
La nota final prendrà en consideració que l'estudianthagi millorat alllarg del curs.
Els estudiants podran recuperar, en la data prevista per la Facultat, aquelles proves que o bé hagin suspès o bé no hagin realitzat.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.
Sobre plagi: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de [cerca bibliogràfica o cerca d’informació]. Es poden contemplar altres situacions, sempre amb el vistiplau del professor/a. L’estudiant ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.”
Platón, La República
Aristòtil, Política
Maquiavel, El Príncep
Hobbes, Leviatà
Rousseau, Discurs sobre l’origen i les causes de la desigualtat entre els homes; El contracte social
Locke: Segon tractat sobre el govern civil
(Pel que fa a les edicions dels llibres, com que es tracta de clàssics es troben diverses edicions de butxaca prou solvents i a bons preus. A la biblioteca de la UAB i a les biblioteques de la Diputació també es troben nombrosos exemplars d’aquestes obres. Són especialment recomanables les edicions d’aquests llibres de Gredos, Alianza, Tecnos, Edicions 62, Bernat Metge, Edicions de la Universitat de Barcelona. Hi ha també edicions òptimes en anglès, francès, italià i alemany. També hi ha versions online d’aquests textos clàssics. Cal mirar-les amb atenció per garantir que siguin mitjanament rigoroses.)
Altres:
Victòria Camps, Breve historia de la ética (RBA)
Victòria Camps (ed.), Historia de la ética 3 vols. (Crítica)
Fernando Vallespín, Historia de la Teoría Política (Alianza)
Carol Pateman, The Sexual Contract, Polity Press, 1988.
No cal cap programari específic
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |