Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Filosofia Pràctica

Codi: 100291 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Filosofia FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Daniel Gamper Sachse
Correu electrònic:
daniel.gamper@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És recomanable que els estudiants tinguin coneixements d’anglès i de francès per poder accedir directament a algunes fonts bibliogràfiques rellevants en la disciplina.


Objectius

 

La filosofia pràctica és l'estudi filosòfic de la política i l'ètica. En línies generals, se centra en els valors, les normes, els comportaments dels individus i el paper de les institucions en les comunitats socials i polítiques.

L'objectiu específic de l'assignatura és dotar a les estudiants amb les eines analítiques i el coneixement bàsic de diferents marcs teòrics perquè puguin respondre amb profunditat i esperit crític a algunes qüestions elementals del pensament pràctic. Els camps en els quals ens situarem són 
la filosofia política i l'ètica.


A partir de la lectura i l'anàlisi de textos clàssics, les estudiants es familiaritzaran amb els problemes i les preguntes centrals de la filosofia pràctica des dels seus orígens. També es tractaran casos concrets i dilemes ètics per a il·lustrar críticament els continguts. L'assignatura permet que les estudiants puguin orientar-se en la història de la filosofia pràctica amb la finalitat que puguin analitzar textos filosòfics de manera autònoma. 


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer i interpretar temes i problemes de la filosofia en les seves diverses disciplines.
  • Utilitzar un pensament crític i independent a partir dels temes, els debats i els problemes que planteja la filosofia tant històricament com conceptualment.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Argumentar sobre diversos temes i problemes filosòfics a propòsit d'obres diferents i avaluar els resultats
  3. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma, tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa.
  4. Demostrar una posició pròpia davant d'un problema o una controvèrsia de rellevància filosòfica, o en un treball de recerca filosòfica.
  5. Distingir els temes de rellevància filosòfica en els debats actuals
  6. Distingir i contrastar textos representatius dels principals gèneres de la literatura filosòfica.
  7. Establir relacions entre ciència, filosofia, art, religió, política, etc.
  8. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  9. Expressar, tant oralment com per escrit, els temes i els problemes bàsics de la tradició filosòfica.
  10. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
  11. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents en la societat.
  12. Organitzar el temps i els propis recursos per a la feina: dissenyar plans establint prioritats d'objectius, calendaris i compromisos d'actuació.
  13. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  14. Redactar correctament un text no normatiu prèviament analitzat
  15. Relacionar diversos ordres d'idees incloses en els debats filosòfics actuals.
  16. Resumir els arguments centrals dels textos filosòfics analitzats
  17. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

 

  1. Justícia - Plató: La República
  2. Ciutadania - Aristòtil: Política
  3. Excurs sobre Política - Maquiavel: El Príncep
  4. Estat - Hobbes: Leviatan
  5. Propietat - Locke: Segon tractat sobre el govern civil
  6. Sobirania - Rousseau: Discurs sobre l’origen i les causes de la desigualtat entre els homes, El contracte social
  7. Qüestions de filosofia pràctica



Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes i orientació en la lectura dels textos 46,5 1,86 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 15, 17
Tipus: Supervisades      
Tutories despatx 22,5 0,9 1, 2, 3, 4, 8, 9, 12, 13, 16
Tipus: Autònomes      
Lectura bibliografia i i elaboració treballs d'avaluació 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 9, 10, 12, 13, 14, 16

És obligatori que els i les estudiants llegeixin prèviament els textos que s'interpretaran a classe. Es combinaran les sessions magistrals amb d'altres de tipus seminari, així com altres en format d'aula invertida. Per a la realització de la tercera prova avaluativa es preveu també la tipologia docent de la Tutoria académica.

Utilitzarem el moodle per a compartir materials i publicar qualificacions.

 

Nota: “es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura” per tal de recordar al professorat la necessitat de potenciar les enquestes entre l’alumnat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1. Examen 25% 2 0,08 1, 2, 4, 5, 9, 10, 15
2. Examen 25% 2 0,08 2, 3, 4, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 16
3. Assaig 50% 2 0,08 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 15, 16, 17

L'avaluació del curs constarà de 3 proves.

1. Examen. A l'examen caldrà demostrar un coneixement suficient dels continguts treballats en les classes i de les lectures obligatòries, així com capacitat d'anàlisi i reflexió crítica (Temes 1-2).
2. Examen. A l'examen caldrà demostrar un coneixement suficient dels continguts treballats en les classes i de les lectures obligatòries, així com capacitat d'anàlisi i reflexió crítica (Temes 4-6).
3. Assaig. A l’inici del curs caldrà pactar el tema per a redactar un assaig. Caldrà lliurar una primera versió de l’assaig a meitat del curs i realitzar mínim una tutoria. Al final del curs es lliurarà l’assaig definitiu de 5 folis (Temes 7) 50% de la nota final.

És possible que el Departament de Filosofia estableixi un període de concentració de proves avaluatives. El professorat indicarà si hi ha aquest període o quines són les dates de les proves a l'inici de cada assignatura. En tot cas, les dates de les proves es publicaran a través del moodle. Hi haurà una revisió individual de cada prova si el/la estudiant ho sol·licita. 

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

Es valorarà la correcció expositiva, la qualitat de l'escriptura, l'argumentació, la solidesa de les tesis defensades i el coneixement dels continguts avaluats. Seran objecte d'avaluació els continguts de les classes magistrals i les lectures dels textos realitzats a l'aula i de manera autònoma.

La nota final prendrà en consideració que l'estudianthagi millorat alllarg del curs.

Els estudiants podran recuperar, en la data prevista per la Facultat, aquelles proves que o bé hagin suspès o bé no hagin realitzat.

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.

Sobre plagi: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de [cerca bibliogràfica o cerca d’informació]. Es poden contemplar altres situacions, sempre amb el vistiplau del professor/a. L’estudiant ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.”

 


Bibliografia

 

Platón, La República

Aristòtil, Política

Maquiavel, El Príncep

Hobbes, Leviatà

Rousseau, Discurs sobre l’origen i les causes de la desigualtat entre els homes; El contracte social

Locke: Segon tractat sobre el govern civil 

 

(Pel que fa a les edicions dels llibres, com que es tracta de clàssics es troben diverses edicions de butxaca prou solvents i a bons preus. A la biblioteca de la UAB i a les biblioteques de la Diputació també es troben nombrosos exemplars d’aquestes obres. Són especialment recomanables les edicions d’aquests llibres de Gredos, Alianza, Tecnos, Edicions 62, Bernat Metge, Edicions de la Universitat de Barcelona. Hi ha també edicions òptimes en anglès, francès, italià i alemany. També hi ha versions online d’aquests textos clàssics. Cal mirar-les amb atenció per garantir que siguin mitjanament rigoroses.)

 

Altres:

Victòria Camps, Breve historia de la ética (RBA)

Victòria Camps (ed.), Historia de la ética 3 vols. (Crítica)

Fernando Vallespín, Historia de la Teoría Política (Alianza)

Carol Pateman,  The Sexual Contract, Polity Press, 1988.

 


Programari

No cal cap programari específic


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt