Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Ètica Aplicada

Codi: 100286 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Filosofia OT 3
Filosofia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Irene Gomez Franco
Correu electrònic:
irene.gomez.franco@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

S'aconsella encaridament que l'alumnat posseeixi coneixements conceptuals bàsics d'ètica així com de les principals corrents ètiques històriques.


Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura és abordar qüestions clau d'ètica aplicada, en què no existeix un consens fix, les quals formen part dels debats actuals de les nostres societats contemporànies. Com per exemple: quina responsabilitat tenim en relació amb el canvi climàtic? Quin estatus moral tenen els animals i la naturalesa? És èticament correcta l'experimentació animal? Quines són les implicacions ètiques de la biotecnologia de la millora humana? Quan existeix un dret a morir? I, un deure a ajudar a morir? Què devem a les generacions futures?

De manera individual, hauríem de decidir què ens sembla bé i com actuar en concordància. Com a membres d'una societat, hauríem de determinar de manera col·lectiva quines pràctiques són correctes; què hauríem de tolerar i què hauríem de canviar.

L'alumnat coneixerà un conjunt de temes centrals, pensadors i pensadores, i casos pràctics d'ètica aplicada. Es proporcionaran les habilitats per a desxifrar interrogants ètics, aprofundir en conceptes paradigmàtics de la disciplina de l'ètica i aprendre directrius metodològiques per a la resolució de dilemes morals. L'alumnat serà capaç d'analitzar casos concrets d'ètica aplicada, construir arguments filosòfics i defensar diferents postures ètiques, apreciant la utilitat pràctica i social de l'ètica; posant en joc la seva pròpia manera de pensar i de valorar.

 

 


Competències

    Filosofia
  • Analitzar i sintetitzar els arguments centrals dels textos fonamentals de la filosofia en les seves diverses disciplines.
  • Aplicar els coneixements de l'ètica als problemes morals de la societat, i valorar les implicacions sobre la condició humana dels canvis en el món de la tècnica contemporània.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer i interpretar temes i problemes de la filosofia en les seves diverses disciplines.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i sintetitzar informació.
  2. Comunicar de forma oral i escrita, amb correcció, precisió i claredat, els coneixements adquirits.
  3. Construir arguments ètics amb rigor i identificar i defensar arguments ètics i distingir-los dels incorrectes
  4. Desenvolupar habilitats d'aprenentatge autònom
  5. Discriminar els trets que defineixen el lloc d'un autor en el context d'una problemàtica i reorganitzar-los en un esquema coherent.
  6. Distingir i esquematitzar el contingut fonamental d'un text filosòfic.
  7. Elaborar un treball individual en el qual s'expliciti el pla de treball i la temporalització de les activitats.
  8. Establir relacions entre ciència, filosofia, art, religió, política, etc.
  9. Establir una planificació per desenvolupar un treball sobre la matèria
  10. Explicar aspectes de la història de la ciència utilitzant la terminologia pròpia de la disciplina.
  11. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics
  12. Expressar-se en la llengua estudiada, oralment i per escrit, utilitzant el vocabulari i la gramàtica de manera adequada.
  13. Fer presentacions orals utilitzant un vocabulari i un estil acadèmics adequats
  14. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
  15. Justificar la validesa de les tesis defensades pels diferents participants en les grans controvèrsies contemporànies.
  16. Justificar la validesa d'una posició ètica determinada, en el context dels problemes del món actual.
  17. Liderar grups de treball, supervisar tasques col·lectives i treballar amb vocació d'unir diverses posicions
  18. Mantenir una conversa adequada al nivell de l'interlocutor.
  19. Reconèixer, amb mirada experta, referents filosòfics del passat i del present i avaluar-ne la rellevància.
  20. Reconèixer i posar en pràctica les habilitats per treballar en equip següents: compromís amb l''equip, hàbit de col·laboració, capacitat per incorporar-se a la resolució de problemes.
  21. Redactar correctament un text no normatiu prèviament analitzat
  22. Reflexionar sobre el treball propi i el de l'entorn immediat amb intenció de millorar-los de manera continuada
  23. Relacionar els elements i factors que intervenen en el desenvolupament dels processos científics
  24. Resumir els arguments centrals dels grans textos contemporanis d'ètica i filosofia política.
  25. Utilitzar correctament el lèxic específic de la història de la ciència

Continguts

A continuació s'esbossen una sèrie de temes que poden tractar-se. Les sessions reals poden diferir d'aquest esquema bàsic segons les necessitats d'aprenentatge i en comú acord amb l'alumnat. S'anunciarà un programa més detallat a l'inici del curs.

  1. Introducció. Què és l'ètica aplicada?
  2. Què és la vida “bona”? Què és el “bon” morir? Envelliment, eutanàsia i mort digna
  3. Ètica del mercat: éssers vius i mercantilització dels cossos
  4. Transhumanisme, disseny genètic i tecnologies de “millora” humana
  5. L’estatus moral dels animals no humans: experimentació científica, manipulació genètica i explotació
  6. Ètica ecològica, crisi climàtica i futures generacions
  7. Sexe i pornificació de la cultura
  8. La moralitat de la guerra

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Explicacions teòriques 47 1,88 3, 5, 6, 8, 14, 15, 16, 19, 23, 24
Seminaris, presentacions 12 0,48 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 20, 21, 23
Tipus: Supervisades      
Tutories 23 0,92 1, 2, 6, 7, 9, 11, 13, 14, 17, 19, 20, 21
Tipus: Autònomes      
Estudi/Treball 45,5 1,82 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 14, 15, 16, 19, 21, 23, 24
Lectura de bibliografia 15 0,6 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 15, 16, 17, 19, 23, 24

Aquesta assignatura adopta el format de seminari i comprèn explicacions teòriques, classes amb activitats pràctiques i tutories.

La metodologia consisteix en:

  • Estudi dels principals marcs teòrics i problemes de l'ètica aplicada
  • Comentari de textos i de material audiovisual
  • Debat crític a nivell col·lectiu sobre casos pràctics
  • Treball personal del/ de la estudiant
  • Treball en grup
  • Conducció de seminari
  • Xerrades d'experts i expertes
  • Supervisió del treball individual

A la part teòrica, la professora plantejarà els temes i problemes que l'alumnat ha de conèixer amb vista a aconseguir els objectius i competències de l'assignatura. La part pràctica estarà dedicada a la conducció del seminari per part de l'alumnat, que presentarà les lectures (prèviament llegides a casa) i els nusos problemàtics d'aquestes, donant lloc a una anàlisi i debat crític amb tota la classe. Es comptarà, en la mesura que sigui possible, amb la participació d'experts i expertes dels temes tractats.

Es recomana encaridament que l'alumnat porti al dia l'assignatura, la lectura de textos, així com la preparació de les activitats pràctiques; i que faci ús de les tutories.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assaig/text escrit 40% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 19, 21, 23, 24, 25
Examen de caracter pràctic 30% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
Participació i conducció de seminari 30% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 19, 21, 23, 24, 25

 Avaluació continuada

Amb l'objectiu d'incloure les diferents competències i coneixements que l'alumnat ha adquirit al llarg de l'assignatura així com les seves diverses habilitats, es realitzaran tres activitats d'avaluació.

1.             Participació en classe i conducció del seminari – 30% : no recuperable. L'alumnat haurà de llegir prèviament a casa les lectures assignades i conduirà el seminari i la discussió d'aquestes en classe. Es generarà un debat crític a partir dels conceptes i els textos estudiats que es tindrà en compte a l'avaluació.

2.             Assaig/ Text escrit – 40%: es presentarà un text escrit seguint les directrius de la professora amb un caràcter marcadament pràctic i aplicat. L'alumnat haurà de fixar obligatòriament una tutoria amb la professora per a presentar un primer guió del text amb la bibliografia utilitzada.

3.             Examen de caràcter pràctic – 30%

 

Avaluació única

L'avaluació única consistirà en:

a.         Prova escrita (70%):

•          Preguntes de caràcter teòric sobre els continguts de l'assignatura (50%).

•          Preguntes sobre lectures específiques per a l'avaluació única (20%).

b.         Lliurament i defensa d'un treball de recerca (30%): l'assaig versarà sobre algun dels temes de l'assignatura que prèviament s'hagi convingut amb la professora. Caldrà realitzar obligatòriament una tutoria amb la professora per a exposar el tema del treball, el guió i la bibliografia utilitzada. La data límit de lliurament serà dos dies abans de l'examen.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

 ***Per participar a la recuperació, l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (AVALUACIÓ CONTINUADA) o bé lliurar totes les proves previstes (AVALUACIÓ ÚNICA). A l'avaluació única s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

NOTA:

En cas que la/l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica, correcció de textos i traduccions. Es poden contemplar altres situacions, sempre amb el vistiplau del professor/a. L'alumnat ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IAen aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.

Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats (plagi, mal ús de la IA, etc.) no són recuperables.

El Departament de Filosofia va acordar que les assignatures del primer semestre tindrien dos períodes de concentració d'activitats avaluatives i una setmana en què l'alumnat podria preparar-se específicament per les proves en la modalitat que cada professor/a especificarà a l'inici de curs. Les dates per la setmana de repàs i en què es concentraran les proves són:

27 oct.- 31 oct.: setmana de repàs o tutories

3 nov. -7 nov.: setmana d’avaluació

8-9-12-13-14 gener: setmana d’avaluació

La modalitat docent emprada en la setmana prèvia als exàmens serà la tutoria individual i/o col·lectiva


Bibliografia

A l'inici del curs es proporcionarà una bibliografia ampliada i específica per a cada tema.

  • Bostrom, Nick y Savulescu, Julian. (2009). Mejoramiento humano, TEELL, 2017
  • Diéguez, Antonio. (2016). Transhumanismo. La búsqueda tecnológica del mejoramiento humano, Herder
  • Gardiner, Stephen M., and Allen Thompson (Eds). The Oxford Handbook of Environmental Ethics. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199941339.001.0001
  • Gardiner, Stephen M. (2011). A Perfect Moral Storm: The Ethical Tragedy of Climate Change. Oxford University Press
  • Gómez Franco, Irene. (2020). Deudas pendientes. La justicia entre generaciones. Plaza y Valdés-CSIC
  • Jamieson, Dale. (2014). Reason in a Dark Time. Why the struggle against climate change falled—and what it means for our future. Oxford University Press
  • LaFollete, Hugh. (2005). The Oxford Handbook of Practical Ethics, Oxford University Press
  • Lara, Francisco y Savulescu, Julian. (2021). Más (que) humanos. Biotecnología, inteligencia artificial y ética de la mejora. Tecnos
  • Marx, Karl. (1867). El capital. Alianza editorial (2010)
  • Parfit, Derek. (2005). Razones y personas. Machado Libros
  • Roser, Dominic. (2017). Climate Justice. Routledge.
  • Savulescu, Julian. (2012). ¿Decisiones peligrosas? Una bioética desafiante. Tecnos
  • Shafer-Landau, Russ. (2012). The fundamentals of ethics. Oxford University Press
  • Singer, Peter (ed.). (1995). Compendio de Ética. Alianza
  • Singer Peter. (2022). Liberación animal. Trotta [traducción de Animal Liberation: A New Ethic for Our Treatment of Animals]

Programari

Cap


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt