Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Filosofia | OT | 3 |
Filosofia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
S'aconsella encaridament que l'alumnat posseeixi coneixements conceptuals bàsics d'ètica així com de les principals corrents ètiques històriques.
L'objectiu d'aquesta assignatura és abordar qüestions clau d'ètica aplicada, en què no existeix un consens fix, les quals formen part dels debats actuals de les nostres societats contemporànies. Com per exemple: quina responsabilitat tenim en relació amb el canvi climàtic? Quin estatus moral tenen els animals i la naturalesa? És èticament correcta l'experimentació animal? Quines són les implicacions ètiques de la biotecnologia de la millora humana? Quan existeix un dret a morir? I, un deure a ajudar a morir? Què devem a les generacions futures?
De manera individual, hauríem de decidir què ens sembla bé i com actuar en concordància. Com a membres d'una societat, hauríem de determinar de manera col·lectiva quines pràctiques són correctes; què hauríem de tolerar i què hauríem de canviar.
L'alumnat coneixerà un conjunt de temes centrals, pensadors i pensadores, i casos pràctics d'ètica aplicada. Es proporcionaran les habilitats per a desxifrar interrogants ètics, aprofundir en conceptes paradigmàtics de la disciplina de l'ètica i aprendre directrius metodològiques per a la resolució de dilemes morals. L'alumnat serà capaç d'analitzar casos concrets d'ètica aplicada, construir arguments filosòfics i defensar diferents postures ètiques, apreciant la utilitat pràctica i social de l'ètica; posant en joc la seva pròpia manera de pensar i de valorar.
A continuació s'esbossen una sèrie de temes que poden tractar-se. Les sessions reals poden diferir d'aquest esquema bàsic segons les necessitats d'aprenentatge i en comú acord amb l'alumnat. S'anunciarà un programa més detallat a l'inici del curs.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Explicacions teòriques | 47 | 1,88 | 3, 5, 6, 8, 14, 15, 16, 19, 23, 24 |
Seminaris, presentacions | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 20, 21, 23 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 23 | 0,92 | 1, 2, 6, 7, 9, 11, 13, 14, 17, 19, 20, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi/Treball | 45,5 | 1,82 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 14, 15, 16, 19, 21, 23, 24 |
Lectura de bibliografia | 15 | 0,6 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 15, 16, 17, 19, 23, 24 |
Aquesta assignatura adopta el format de seminari i comprèn explicacions teòriques, classes amb activitats pràctiques i tutories.
La metodologia consisteix en:
A la part teòrica, la professora plantejarà els temes i problemes que l'alumnat ha de conèixer amb vista a aconseguir els objectius i competències de l'assignatura. La part pràctica estarà dedicada a la conducció del seminari per part de l'alumnat, que presentarà les lectures (prèviament llegides a casa) i els nusos problemàtics d'aquestes, donant lloc a una anàlisi i debat crític amb tota la classe. Es comptarà, en la mesura que sigui possible, amb la participació d'experts i expertes dels temes tractats.
Es recomana encaridament que l'alumnat porti al dia l'assignatura, la lectura de textos, així com la preparació de les activitats pràctiques; i que faci ús de les tutories.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assaig/text escrit | 40% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 19, 21, 23, 24, 25 |
Examen de caracter pràctic | 30% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
Participació i conducció de seminari | 30% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 19, 21, 23, 24, 25 |
Amb l'objectiu d'incloure les diferents competències i coneixements que l'alumnat ha adquirit al llarg de l'assignatura així com les seves diverses habilitats, es realitzaran tres activitats d'avaluació.
1. Participació en classe i conducció del seminari – 30% : no recuperable. L'alumnat haurà de llegir prèviament a casa les lectures assignades i conduirà el seminari i la discussió d'aquestes en classe. Es generarà un debat crític a partir dels conceptes i els textos estudiats que es tindrà en compte a l'avaluació.
2. Assaig/ Text escrit – 40%: es presentarà un text escrit seguint les directrius de la professora amb un caràcter marcadament pràctic i aplicat. L'alumnat haurà de fixar obligatòriament una tutoria amb la professora per a presentar un primer guió del text amb la bibliografia utilitzada.
3. Examen de caràcter pràctic – 30%
Avaluació única
L'avaluació única consistirà en:
a. Prova escrita (70%):
• Preguntes de caràcter teòric sobre els continguts de l'assignatura (50%).
• Preguntes sobre lectures específiques per a l'avaluació única (20%).
b. Lliurament i defensa d'un treball de recerca (30%): l'assaig versarà sobre algun dels temes de l'assignatura que prèviament s'hagi convingut amb la professora. Caldrà realitzar obligatòriament una tutoria amb la professora per a exposar el tema del treball, el guió i la bibliografia utilitzada. La data límit de lliurament serà dos dies abans de l'examen.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
***Per participar a la recuperació, l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (AVALUACIÓ CONTINUADA) o bé lliurar totes les proves previstes (AVALUACIÓ ÚNICA). A l'avaluació única s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
En cas que la/l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica, correcció de textos i traduccions. Es poden contemplar altres situacions, sempre amb el vistiplau del professor/a. L'alumnat ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IAen aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats (plagi, mal ús de la IA, etc.) no són recuperables.
El Departament de Filosofia va acordar que les assignatures del primer semestre tindrien dos períodes de concentració d'activitats avaluatives i una setmana en què l'alumnat podria preparar-se específicament per les proves en la modalitat que cada professor/a especificarà a l'inici de curs. Les dates per la setmana de repàs i en què es concentraran les proves són:
27 oct.- 31 oct.: setmana de repàs o tutories
3 nov. -7 nov.: setmana d’avaluació
8-9-12-13-14 gener: setmana d’avaluació
La modalitat docent emprada en la setmana prèvia als exàmens serà la tutoria individual i/o col·lectiva
A l'inici del curs es proporcionarà una bibliografia ampliada i específica per a cada tema.
Cap
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |