Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Filosofia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits per cursar l'assignatura.
Objectius generals:
· Familiartizar l'alumnat amb els corrents principals de l'ètica contemporània i les seves arrels modernes.
· Analitzar críticament els conceptes, arguments i dilemes ètics centrals del pensament filosòfic recent.
· Capacitta l'alumnat per aplicar les teories ètiques a problemàtiques socials, polítiques i tecnocientífiques del present.
Objectius específics:
· Conèixer i comprendre les principals teories i figures de l¡ètica contemporània.
· Analitzar els conceptes fonamentals de l'ètica contemporània: responsabilitat, vulnerabilitat, cura, etc.
· Aplicar els models teòrics ètics a casos concrets i debats actuals.
· Desenvolupar la capacitt d'argumentació i deliberació ètica en l'àmbit individual i col·lectiu.
1. la crisi filosòfica del segle XIX i el seu efecte en la filosofia pràctica
2. La construcció de la individualitat moral: Schleiermacher, Stirner, Schopenhauer, Kierkegaard,
3. La crítica de l'imperatiu moral kantià: Nietzsche, Guyau, Simmel, Durkheim, kropotkin
4. De la moral del deure a la moral de la responsabilitat: Guyau, Simmel, Weber
5. La sociologització de la moral: Durkheim, Levy-Bruhl
6. L'Etica fenomenològica: Scheller, Sartre, Levinas
7. De l'ètica a la política: Arendt, Rancière, Badiou
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
classes, explicacions textos | 45 | 1,8 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 12, 13, 16, 18, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 20 | 0,8 | 1, 5, 10, 11, 14, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
lectures comprensives de textos i altres escrits | 70 | 2,8 | 6, 7, 11, 12, 13, 19 |
La metodologia del curs es basarà rigorosament en l'avaluació continuada i conjunta de l'assignatura:
1) Es duran a terme lectures comprensives de textos estratègics de la temàtica de l'assignatura que s'hauran de preparar prèviament a les sessions de comentari establertes. Aquests textos es posaran a disposició de l'estudiant mitjançant el campus virtual una setmana abans de la classe dedicada a la discussió conjunta i comentari de text.
2) Es duran a terme explicacions teòriques dels punts clau del temari de l'assignatura per part del professor de l'assignatura.
3) L'alumnat durà a terme exposicions orals en grup d'un dels aspectes del temari a escollir amb la supervisió del professor.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentari text1 | 20% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Comentari text2 | 40% | 7 | 0,28 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Presentació oral en grup | 40% | 6 | 0,24 | 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 19 |
- El procés d’avaluació inclou tres activitats distribuïdes al llarg del curs: comentari text1 (20%), comentari text2 (40%), Exposició oral grup (40%).
L'avaluació única serà una prova escrita que constarà de tres parts:
-Preguntes curtes a desenvolupar a partir de la primera part de l'assignatura (40%)
-Preguntes curtes a desenvolupar a partir de la segona part de l'assignatura (40%)
-Comentari de text (20%)
És possible que el Departament de Filosofia estableixi (tal com s'ha fet durant el primer semestre) un període de concentració de proves avaluatives. El professorat indicarà si hi ha aquest període o quines són les dates de les proves a l'inici de cada assignatura.
Recuperació:
· Examen de síntesi tant per l'avaluació continuada com l'única.
L’alumnat rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.
OBSERVACIONS
· Els estudiants Erasmus que demanin avançar un examen han de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.
· En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
· En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
Bibliografia bàsica (s'ampliarà al llarg del curs).
Bergson, H. Las dos fuentes de la moral , Madrid, Tecnos,
Feuerbach, L. Manifestos Antropológicos, Laia, Barcelona
Guyau, J-M. Esbozo de una moral sin obligación ni sanción, ed. Deskontrol, Barcelona, 2015
Guyau, Esquisse d'une morale sans obligation ni sanction, ed. Payot, 2012.
Kierkegaard, S. Las obras del amor, Sígueme, Salamanca, 2006.
Kropotkin, P. Ètica, Júcar, Avilés, 1976.
Levinas, El tiempo y el otro, ed Sígueme
Nietzsche, F. Genealogia de la moral , Madrid, Alianza,
Scheller, Etica, ed, Sigueme
Schleiermacher, Monólogos, Barcelona, Anthropos,
Schopenhauer, A. Los dos problemas fundamentales de la ética, Madrid, SigloXXI, 2002.
Simmel, G. La ley individual, Paidós, Barcelona, 2005.
Stirner, El único y su propiedad.
Bibliografía complementaria:
Andolfi, F. La ética de Schleiermacher,
Brentano, F, Las razones del desaliento en la filosofía, Madrid, Encuentro, 2010.
Brentano, F. El porvenir de la filosofía, Salamanca, Encuentro, …
Freuler, L, La crise de la philosophie au XIX siècle, Vrin, Paris, 1997.
Lipovetski, G. El ocaso del deber, Barcelona, Anagrama,
Löwith, K. de Hegel a Nietzsche,
Riba, J. “Hijos de Kant” Intrducción a Simmel, G. La Ley individual, Barcelona, Paidós, 2005.
Simmel, G. Las dos formas del individualismo, en Simmel, G. La Ley individual, Barcelona, Paidós, 2005.
No cal cap programa
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |