Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
1.Examen |
50% de la nota final |
1,5
|
0,06 |
2, 4, 5, 6, 7, 9
|
2.Debat |
30% de la nota final. |
4
|
0,16 |
1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10
|
3.Assaig individual debat |
20% de la nota final. |
2
|
0,08 |
1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9
|
Avaluació continuada
Amb l'objectiu d'incloure les diferents competències i coneixements que l'alumnat ha adquirit al llarg de l'assignatura així com les seves diverses habilitats, es realitzaran tres activitats d'avaluació.
- Examen (50%): a l'examen s'avaluaran els continguts de les classes teòriques i pràctiques, així com de les lectures i material debatut en classe.
- Debat (30%) – no recuperable: participació en equip en un debat sobre alguns dels problemes ètics abordats en el curs. La professora aportarà una llista de temes a tractar i durant les primeres setmanes es formaran els grups. Caldrà realitzar una tutoria prèviament per a explicar a la professora el plantejament i la defensa de la tesi.
- Reflexió crítica personal de dues pàgines entorn al tema del debat (20%) - no recuperable.
El Departament de Filosofia va acordar que les assignatures del primer semestre tindrien dos períodes de concentració d'activitats avaluatives i una setmana en què l'alumnat podria preparar-se específicament per les proves en la modalitat que cada professor/a especificarà a l'inici de curs. Les dates per la setmana de repàs i en què es concentraran les proves són:
27 oct.- 31 oct.: setmana de repàs o tutories
3 nov. -7 nov.: setmana d’avaluació
8-9-12-13-14 gener: setmana d’avaluació
La modalitat docent emprada en la setmana prèvia als exàmens tindrà la forma de tutories individuals i/o col·lectives.
Nota:
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
En el cas que les proves no es puguin fer presencialment, s'adaptarà el seu format (sense alterar la seva ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. El professor o professora vetllarà per a assegurar-se l'accés de l'alumnat a tals recursos o li oferirà altres alternatius que estiguin al seu abast.
En cas que l'alumnat dugui a terme qualsevol tipus d'irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un determinat acte d'avaluació, aquest serà qualificat amb 0, independentment del procés disciplinari que pugui derivar-se d'això. En cas que es verifiquin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
Avaluació única
L'avaluació única serà una prova escrita que constarà de tres parts:
a) Preguntes de caràcter teòric sobre la primera part (40%)
b) Comentari de textos de la segona part (40%)
c) Preguntes sobre lectures específiques per a l'avaluació única (20%)
Recuperació de l'avaluació única: les característiques seran les mateixes que les de la prova d'avaluació única.
Bibliografia
Bibliografia (a mesura que es vagi avançant es proporcionarà una bibliografia més ampliada i específica per a cada tema).
Manuals:
Camps, Victoria. (2022). Breve historia de la ética. RBA.
Camps, Victoria. (Ed.). (2008). Historia de la ética (3 vol.). Crítica.
Gómez, Carlos y Muguerza, Javier. (2010). La aventura de la moralidad: paradigmas, fronteras y problemas de la ética. Alianza Editorial.
MacIntyre, Alasdair. (2024). Historia de la ética. Paidós.
Rachels, James. (2013). Introducción a la Filosofía Moral. F.C.E.
Shafer-Landau, Russ. (2012). The fundamentals of ethics. OUP.
Singer, Peter. (2023). Ética práctica. Akal.
Textos fonamentals d'ética:
Aristóteles. Ética a Nicómaco. Gredos (2019).
Kant, Immanuel. (1785). Fundamentación para una metafísica de las costumbres. Alianza Editorial (2002).
Mill, John Stuart. (1861). Utilitarismo. Alianza Editorial (2014).
de Beauvoir, Simone. (1949). El segundo sexo. Cátedra (2021).
Tronto, Joan C., (1952). Caring democracy. [Castellà. Democracia y cuidado: mercados, igualdad y justicia. Català. Democràcia i cura: mercats, igualtat i justícia. Rayo verde, editorial.]
Alguns textos d'ètica aplicada:
Bostrom, Nick y Savulescu, Julian. (2017). Mejoramiento humano. TEELL.
Coeckelbergh, Mark. (2021). Ética de la inteligencia artificial. Cátedra.
Diéguez, Antonio. (2016). Transhumanismo. La búsqueda tecnológica del mejoramiento humano. Herder.
Fundación Grifols i Lucas: https://www.fundaciogrifols.org/es/monographs(cuadernos monográficos sobre temas de bioética como la eutanasia).
Gardiner, Stephen, y Thompson, Allen. (Eds). (2017). The Oxford Handbook of Environmental Ethics. OUP.
Gómez Franco, Irene. (2020). Deudas pendientes. La justicia entre generaciones. Plaza y Valdés.
Nussbaum, Martha. (2007). Las fronteras de la justicia. Paidós.
Savulescu, Julian (2012). ¿Decisiones peligrosas? Una bioética desafiante. Tecnos.
Singer, Peter. (2018). Liberación animal. Taurus.
Singer, Peter. (2012). Salvar una vida. Cómo terminar con la pobreza. Katz.
Thomas Nagel. (2005). The Problem of Global Justice. Philosophy and Public Affairs, 33, 113-147.
Enllaços recomanats:
Asociación Española de Ética y Filosofía Política: https://aeefp.site123.me/
The International Association of Women Philosophers: http://www.women-philosophy.org/about-us/
European Society for Moral Philosophy: http://www.moralphilosophy.eu/
Red Española de Filosofía: http://redfilosofia.es/
The Equality Trust: http://www.equalitytrust.org.uk/
Basic Income Earth: http://basicincome.org
Red GENET de Estudios de Género: https://www.redgenet.org/
Dirección de la enciclopedia Stanford: https://plato.stanford.edu/
Pódcast de Peter Singer y Kasia de Lazari Radek: “Lives Well Lived”, Spotify.