Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Ètica

Codi: 100282 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Filosofia OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Irene Gomez Franco
Correu electrònic:
irene.gomez.franco@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No n'hi ha cap.


Objectius

  1. Aprendre a distingir l’ètica com a reflexió filosòfica, és a dir, com a reflexió en un medi discursiu específic: el propi d’una forma de coneixement no equiparable ni a la ciència ni al sentit comú.
  2. Arribar a comprendre i practicar correctament aquesta mena de discurs.
  3. Aprendre a reconèixer els grans temes i problemes que s’hi han plantejat fins ara.
  4. Integrar allò que se n’aprengui en la formació filosòfica adquirida durant el primer curs del Grau.
  5. Aprendre a relacionar els problemes ètics amb els filosòfics en general, tot copsant identitats i diferències entre els uns i els altres.

Competències

  • Analitzar i sintetitzar els arguments centrals dels textos fonamentals de la filosofia en les seves diverses disciplines.
  • Aplicar els coneixements de l'ètica als problemes morals de la societat, i valorar les implicacions sobre la condició humana dels canvis en el món de la tècnica contemporània.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer i interpretar temes i problemes de la filosofia en les seves diverses disciplines.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma, tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa.
  2. Comunicar de forma oral i escrita, amb correcció, precisió i claredat, els coneixements adquirits.
  3. Construir arguments ètics amb rigor i identificar i defensar arguments ètics i distingir-los dels incorrectes
  4. Construir textos normativament correctes
  5. Establir relacions entre ciència, filosofia, art, religió, política, etc.
  6. Expressar, tant oralment com per escrit, els temes i els problemes bàsics de la tradició filosòfica.
  7. Llegir comprensivament textos filosòfics bàsics.
  8. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  9. Relacionar els elements i els factors propis de textos de la tradició filosòfica
  10. Resumir els temes i els arguments exposats en un debat filosòfic clàssic.

Continguts

Programa

Conceptes:

  1. Què és l’ètica?
  2. L’objectivitat i la subjectivitat en ètica
  3. El relativisme i l’universalisme en ètica
  4. La fonamentació de l’ètica
  5. Els dilemes ètics i l’argumentació moral 
  6. La psicologia i la biologia en ètica: altruisme i egoisme

 Història:

  1. Aristòtil i l’ètica de la virtut
  2. Hume i els sentiments morals
  3. Kant i el deure moral 
  4. L’utilitarisme
  5. El pensament ètic feminista

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe magistral 35 1,4 5, 9, 10
Orientació lectura de textos i debat 10 0,4 2, 3, 6, 7, 8, 10
Tipus: Supervisades      
tutories 20 0,8 2, 6
Tipus: Autònomes      
Autònomes 27,5 1,1 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9
Autònomes 50 2 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9

L'assignatura comprèn lliçons teòriques (classes magistrals), classes amb activitats pràctiques i tutories.
 
La metodologia consisteix en: 
 
  • Estudi dels principals marcs teòrics i corrents de l'ètica
  • Comentari de textos i de material audiovisual
  • Debat crític a nivell col·lectiu sobre casos pràctics 
  • Treball personal del/ de la estudiant
  • Treball en grup
  • Supervisió del treball individual i del material del debat
 
En les classes teòriques la professora explicarà els temes que l'alumnat ha de conèixer amb vista a aconseguir els objectius i competències de l'assignatura. El desenvolupament dels continguts vindrà seguit de l'aclariment de preguntes i debat amb l'alumnat. A l'inici de cada sessió, la professora oferirà un breu resum de les principals idees examinades en la classe anterior per al que demanarà la cooperació de l'alumnat. En les sessions pràctiques es duran a terme activitats amb un marcat èmfasi en l'aprenentatge actiu.
 
 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1.Examen 50% de la nota final 1,5 0,06 2, 4, 5, 6, 7, 9
2.Debat 30% de la nota final. 4 0,16 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10
3.Assaig individual debat 20% de la nota final. 2 0,08 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9

Avaluació continuada
 
Amb l'objectiu d'incloure les diferents competències i coneixements que l'alumnat ha adquirit al llarg de l'assignatura així com les seves diverses habilitats, es realitzaran tres activitats d'avaluació.
 
  1. Examen (50%): a l'examen s'avaluaran els continguts de les classes teòriques i pràctiques, així com de les lectures i material debatut en classe.
  2. Debat (30%) – no recuperable: participació en equip en un debat sobre alguns dels problemes ètics abordats en el curs. La professora aportarà una llista de temes a tractar i durant les primeres setmanes es formaran els grups. Caldrà realitzar una tutoria prèviament per a explicar a la professora el plantejament i la defensa de la tesi.
  3. Reflexió crítica personal de dues pàgines entorn al tema del debat (20%) - no recuperable
 
El Departament de Filosofia va acordar que les assignatures del primer semestre tindrien dos períodes de concentració d'activitats avaluatives i una setmana en què l'alumnat podria preparar-se específicament per les proves en la modalitat que cada professor/a especificarà a l'inici de curs. Les dates per la setmana de repàs i en què es concentraran les proves són:
 
27 oct.- 31 oct.: setmana de repàs o tutories
3 nov. -7 nov.: setmana d’avaluació
8-9-12-13-14 gener: setmana d’avaluació
 
La modalitat docent emprada en la setmana prèvia als exàmens tindrà la forma de tutories individuals i/o col·lectives.
 
Nota
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
 
En el cas que les proves no es puguin fer presencialment, s'adaptarà el seu format (sense alterar la seva ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. El professor o professora vetllarà per a assegurar-se l'accés de l'alumnat a tals recursos o li oferirà altres alternatius que estiguin al seu abast.
 
En cas que l'alumnat dugui a terme qualsevol tipus d'irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un determinat acte d'avaluació, aquest serà qualificat amb 0, independentment del procés disciplinari que pugui derivar-se d'això. En cas que es verifiquin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
 
 
Avaluació única
 
L'avaluació única serà una prova escrita que constarà de tres parts:
 
a) Preguntes de caràcter teòric sobre la primera part (40%)
 
b) Comentari de textos de la segona part (40%)
 
c) Preguntes sobre lectures específiques per a l'avaluació única (20%)
 
 
Recuperació de l'avaluació única: les característiques seran les mateixes que les de la prova d'avaluació única.

Bibliografia

Bibliografia (a mesura que es vagi avançant es proporcionarà una bibliografia més ampliada i específica per a cada tema).

Manuals:
Camps, Victoria. (2022). Breve historia de la ética. RBA.
Camps, Victoria. (Ed.). (2008).  Historia de la ética (3 vol.). Crítica. 
Gómez, Carlos y Muguerza, Javier. (2010). La aventura de la moralidad: paradigmas, fronteras y problemas de la ética. Alianza Editorial.
MacIntyre, Alasdair. (2024). Historia de la ética. Paidós.
Rachels, James. (2013). Introducción a la Filosofía Moral. F.C.E.
Shafer-Landau, Russ. (2012). The fundamentals of ethics. OUP.
Singer, Peter. (2023). Ética práctica. Akal. 
 
Textos fonamentals d'ética:
Aristóteles. Ética a Nicómaco. Gredos (2019).
Kant, Immanuel. (1785). Fundamentación para una metafísica de las costumbres. Alianza Editorial (2002).
Mill, John Stuart. (1861). Utilitarismo. Alianza Editorial (2014).
de Beauvoir, Simone. (1949). El segundo sexo. Cátedra (2021).
Tronto, Joan C., (1952). Caring democracy. [Castellà. Democracia y cuidado: mercados, igualdad y justicia. Català. Democràcia i cura: mercats, igualtat i justícia. Rayo verde, editorial.]
 
Alguns textos d'ètica aplicada
Bostrom, Nick y Savulescu, Julian. (2017). Mejoramiento humano. TEELL.
Coeckelbergh, Mark. (2021). Ética de la inteligencia artificial. Cátedra.
Diéguez, Antonio. (2016). Transhumanismo. La búsqueda tecnológica del mejoramiento humano. Herder.
Fundación Grifols i Lucas: https://www.fundaciogrifols.org/es/monographs(cuadernos monográficos sobre temas de bioética como la eutanasia).
Gardiner, Stephen, y Thompson, Allen. (Eds). (2017). The Oxford Handbook of Environmental Ethics. OUP.
Gómez Franco, Irene. (2020). Deudas pendientes. La justicia entre generaciones. Plaza y Valdés.
Nussbaum, Martha. (2007). Las fronteras de la justicia. Paidós.
Savulescu, Julian (2012). ¿Decisiones peligrosas? Una bioética desafiante. Tecnos.
Singer, Peter. (2018). Liberación animal. Taurus.
Singer, Peter. (2012). Salvar una vida. Cómo terminar con la pobreza. Katz.
Thomas Nagel. (2005). The Problem of Global Justice. Philosophy and Public Affairs, 33, 113-147.
 
Enllaços recomanats:
Asociación Española de Ética y Filosofía Política: https://aeefp.site123.me/
The International Association of Women Philosophers: http://www.women-philosophy.org/about-us/
European Society for Moral Philosophy: http://www.moralphilosophy.eu/
Red Española de Filosofía: http://redfilosofia.es/
The Equality Trust: http://www.equalitytrust.org.uk/
Basic Income Earth: http://basicincome.org
Red GENET de Estudios de Género: https://www.redgenet.org/
Dirección de la enciclopedia Stanford: https://plato.stanford.edu/
Pódcast de Peter Singer y Kasia de Lazari Radek: “Lives Well Lived”, Spotify.
 

Programari

No s'exigeix cap programari específic.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt