Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Filosofia | OT | 3 |
Filosofia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n'hi ha
L'objectiu central de l'assignatura és oferir una introducció a l'estudi de relació entre a literatura i la filosofia. Des dels seus orígens, la filosofia s'ha plantejat una sèrie de preguntes complexes sobre la literatura, com ara per què tenim la necessitat de narrar històries o compondre poemes, de quina manera pot la literatura transmetre idees filosòfiques o fins i tot tenir una funció d'educadora moral, quina relació existeix entre literatura i coneixement, literatura i veritat, i el paper de la interpretació. Totes aquestes qüestions, i altres, han generat discussions que avui en dia es replantegen des d'innovadors enfocs. L'assignatura es centrarà en debats actuals sobre filosofia de la literatura.
L’assignatura està organitzada en tres blocs.
1) Companyes pel pensament. El paper de la literatura en la filosofia
L’exemple de Hannah Arendt
La condició humana
Hombres en tiempos de oscuridad: Prologo e text sobre Dinsen
La tradición oculta: Kafka
2) Filosofia i ètica en la tragèdia
Martha Nussbaum, La fragilidad del bien
Euripidies; Medea
Christa Wolf: Medea
3) Pensar amb la literatura
Un exemple: lectura de la La Illa dels immortals, de Robért Lafont. Lleonard Muntaner, 2022. Seminari de dos classes
Els nostres exemples: els estudiants hauran d'escollir una lectura que tingui a veure amb el tema de l'assignatura
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions teòriques i sessions de seminari | 45 | 1,8 | 4, 5, 7, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats col.laboratives a classe | 27,5 | 1,1 | 1, 2, 3, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom de les lectures obligatòries i preparació de les sessions de seminari que es realitzaran a l'aula; consulta de la bibliografia secundària; recerca d'informació complementària; elaboració d'un treball sobre un tema de l'assignatura | 70 | 2,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9 |
La metodologia de l'assignatura combina:
SESSIONS LECTIVES A L'AULA
-Sessions teòriques: on s'introdueixen les preguntes fonamentals i s'ofereixen coneixements bàsics per afrontar les lectures.
-Sessions de seminari: on s'analitzen i discuteixen les lectures que els/les alumnes han preparat prèviament de manera autònoma.
Aquests dos tipus de sessions es van alternant al llarg del curs.
És fonamental que els/les alumnes assisteixin a classe de manera regular i que participin activament en la discussió sobre les lectures.
DURANT TOT EL CURS
-Ús del campus virtual: l'assignatura farà ús del campus virtual per penjar-hi esquemes de les sessions teòriques, les lectures obligatòries i altres materials complementaris. També per informar sobre qüestions relacionades amb l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
comentari sobre els textos Medea de Wolf i Illes dels inmortals. | 30% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9 |
Analisi d'un compte | 30% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Assistència i participació | 10% | 0 | 0 | 1, 6 |
Presentació de les propostes personals dels estudiants: escrit i oral | 30% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
L'avaluació consisteix en tres proves.
La primera és l'analisi filosòfica d’un compte ( a classe)
La segona consisteix en un comentari sobre els textos Medea de Wolf i Illes dels inmortals.
La tercera consisteix en la presentació de les propostes personals dels estudiants: escrit i oral
En el cas que l'alumnat opti per la avaluació única, la prova consistirà en l'analisi filosófica d'un compte. en un cometari sobre els textos Medea i l'Illa dels immortals i la realització d'un video amb la prposta personal d'una obra el la qual quedi evident la relació entre filosofia i literatura.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
És possible que el Departament de Filosofia estableixi (tal com s'ha fet durant el primer semestre) un període de concentració de proves avaluatives. El professorat indicarà si hi ha aquest període o quines són les dates de les proves a l'inici de cada assignatura.
Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica o cerca d’informació, correcció de textos o traduccions.
L’estudiant ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat.
La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.”
En cas que l’alumnat realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Hannah Arendt:
La condició humana
Hombres en tiempos de oscuridad: Prologo e text sobre Dinsen
La tradición oculta: Kafka Paidos, 2004
Isak Dinesen, La carretera de Pisa
Martha Nussbaum, La fragilidad del bien, Machado libros, 2004
Euripidies; Medea
Christa Wolf: Medea
Robért Lafont, La Illa dels immortals, Lleonard Muntaner, 2022.
No n'hi ha
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura