Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Humanitats | OT | 3 |
Humanitats | OT | 4 |
Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 3 |
Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 4 |
Estudis Anglesos | OT | 3 |
Estudis Anglesos | OT | 4 |
Ciència, Tecnologia i Humanitats | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Donat que la persona discent ha demostrat, mitjançant la obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica i les obligatòries, haver adquirit les competències bàsiques, hauria de ser capaç d’expressar-se amb correcció oralment i escrita. Per aquesta raó les eventuals errades ortogràfiques i d’expressió que pogueren cometre comportaran un descens de la puntuació a la qualificació final.
Les activitats, pràctiques i treballs presentats a l’assignatura haurien de ser originals i no s’admetrà sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en cap suport.
La eventual presentació de material no original sense indicar adequadament el seu origen comportarà, automàticament, la qualificació de suspens (0) i la presa de sancions disciplinàries (com la informació per escrit als òrgans competents de la universitat i que a més suposaran la impossibilitat absoluta de qualsevulla opció a revaluació.
Tanmateix es considera que l’alumnat coneix les normes generals de presentació d’un treball acadèmic. No obstant, podrà aplicar les normes específiques que puguin indicar-li el professor de la assignatura, si així ho creu necessari.
L’assignatura està dirigida a totes aquelles persones que desitgin adquirir formació en els nous mètodes per a l’estudi de la literatura dins de l’àmbit general de la cultura. S’exposaran les noves disciplines que aborden l’estudi del fenomen literari però també de l’artístic en general per a arribar a un replantejament de les Noves Humanitats al segle XXI.
Per això, els enfocaments implicaran també àmbits de coneixement com la sociologia, la política, la filosofia, les ciències i les noves tecnologies. Els Estudis Culturals intenten explicar qualsevol activitat (en el nostre cas seran les pràctiques estètiques) com a generadores d’identitat, coneixement e influencia social. Per tant, estem front a la perspectiva més avançada i recent -dins del marc internacional- que s’està practicant per a analitzar i comprendre el cinema, l’art, la literatura, la música i, en general, els camps artístics que es manifesten a la cibercultura, la cultura digital, i el mitjans de comunicació audiovisuals.
Els Estudis Culturals tractant explícitament la construcció i la desconstrucció de les identitats a les seves diferents accepcions: nacionals, sexuals, ideològiques, espirituals. Són qüestions que el model requereix com d'obligat compliment en tant la cultura no és només una recepció de dades sinó la incorporació a la nostra personalitat de tots aquests discursos.
Conseqüentment, es tractarà obertament, lliure i plural els mateixos, sempre des d’un anàlisi creatiu i crític on quedarà assegurada la llibertat d’expressió i la llibertat de càtedra –des del respecte mutu- i l’aprenentatge a l’escolta de posicions diferents. Tal ha d’ésser el sentit de la Universitat.
El curs pretent integrar de manera coherent i comprensible aquesta nova manera de plantejar-se què són els Estudis de Lletres i Humanitats al món globalitzat i aconseguir que allò après permeti una transferència del coneixement entre universitat i món laboral. Facultant a l’alumnat en aquesta diversitat d’enfocaments s’espera facilitar la seva empleabilitat en tots els horitzons possibles. Es tracta, en definitiva, de que els Estudis de Lletres i Humanitats ocupin la posició central que els hi correspon en una refundació de la societat civil i participativa.
*L’assignatura s’impartirà en català i espanyol.
I. QÜESTIONS I CONCEPTES
1. Els Estudis Culturals: la seva aplicació a la Literatura Comparada.
2. La Cultura com a Representació: Realitat(s) i signes.
3. Humanisme, ciència i consciència en la era digital.
4. Cibercultura.
II. METODOLOGIA
1. Transdisciplinarietat: com aplicar simultàniament diversos mètodes a un mateix fenòmen (artístic i cultural).
2. Mitocrítica y psicologia arquetipica de Carl Gustav Jung.
3. Tercera Cultura: el (fals) debat entre ciències i humanitats.
4. Neurociència: aplicació de la neurobiologia a la comprensió de l’experiència estètica; cognició e intel·ligència emocional a les obres d’art.
5. Cosmologia i física quàntica: univers, multivers i realitats alternatives; la interacció entre consciència i matèria. Conseqüències per al concepte de ficció i de ciència ficció.
III. ASSAJOS DE LITERATURA COMPARADA I ESTUDIS CULTURALS
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòric-pràctiques | 60 | 2,4 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i avaluació | 15 | 0,6 | |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació de classes, proves i treballs | 75 | 3 |
La metodologia serà molt senzilla: les classes consistiran en l'exposició docent dels continguts programats i la seva reflexió gràcies a la participació de l'alumnat. Per aposentar la informació es comptarà amb el suport d'un dossier d'articles traduïts que s'explica i treball a l'aula. A partir de l'enunciació oral i del material escrit s'anirà, progressivament, obtenint un conjunt d'arguments i perspectives, la coherència i eficàcia del qual haurà d'aconseguir-se al final del curs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova 1. | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 |
Prova 2. | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 |
Treball final | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 |
1. La data de lliurament de les proves es comunicarà al començament del curs.
2. Totes les proves es lliuraran mitjançant el correu electrònic.
3. Totes les proves podran ser reavaluades a la data que indiqui el calendari de la facultat.
CRITERIS COMUNS PER A L'AVALUACIÓ CONTINUADA I L'AVALUACIÓ ÚNICA
4. Queda prohibida la utilització de qualsevol material difós en cursos anteriors i que no figuri al campus virtual del present curs. No serà avaluat i supondrà, segons el seu us, una progressiva reducció de la qualificació.
5. Es considera 'no evaluable' qui no hagi lliurat més del 30% de las proves d'avaluació.
6. Per aprovar l'assignatura cal obtenir una nota mitjana final de 5 com a mínim.
7. Tenen dret a reavaluació els qui hagin realitzat almenys 2/3 parts de les proves d'avaluació.
8. No es podran presentar a reavaluació qui tinguin una nota mitjana inferior a 3.5
PROVES D'EVALUACIÓ:
1ª La primera prova consistirà en la elaboració d’un projecte d’investigació sobre un objete d'estudi artístic: índex-esquema , desenvolupat en una pàgina completa, tesis i hipòtesis argumentals escrites en cinc pàgines i bibliografia en la pàgina final (en cap cas el desenvolupament d’aquests punts, sinó la proposta hipotètica del projecte, en una extensió de 1 + 5 + 1 pàgines). Suposarà el 25% de la qualificació.
2ª La segona prova consistirá en una anàlisi critica de 5 pàgines sobre un article d'actualitat relacionat amb qüestions de la assignatura. Suposarà el 25% de la qualificació.
3ª El 50% de la qualificació l'aportarà la prova 3 de l’assignatura, les normes d’elaboració de les quals es desglossen als següentsapartats:
NORMES PER A L'AVALUACIÓ DE LA PROVA 3 DE CURS:
1r El treball serà aprovable només quan arribi a unaextensió mínima de 15 pàgines, sense limitació de pàgines.
2n Els capítols, apartats, seccions (qualssevol divisió que es trigui) no pot coincidir amb el títol i autor dels dossiers: no es tracta de fer un resum, per separat, dossier por dossier.
3r No es pot seleccionar els dossiers sobre els quals s'ha tractat: tots han de ser emprats explícitament.
4t Hi ha d'haver, per cada dossier, cites bibliogràfiques explícites (localitzant text i pàgina).
5è Es considera matèria avaluable tot el discurs docent impartit a classe pel professor de l'assignatura. La progressiva manca reduirà proporcionalment la calificació obtinguda.
6è El treball consistirà en la definició, utilització i reflexions detallada de tots i cadascun dels conceptes, qüestions i àmbits d'anàlisi desenvolupats durant el curs. No consistirà en una síntesi ni selecció breu d'aquests.
7è El temari del curs i els enfocaments disciplinaris -recolzats pels articles explicats a classe- han de ser l'orientació i guia per al desnvolupament de l'apartat anterior.
8è Hi ha una total llibertat en la manera de reordenar i distribui rel material, així com en la decisió de la tesi principal sobre la qual es vol construir el procés d'argumentacions del treball.
9è Les opinions personals no són avaluables, només respectables.
10è L'avaluació consistirà en la capacitat d'argumentar llibre, crítica, però documentadament i raonada sobre els enfocaments a partir de la matèria de l'assignatura.
11è. No espoden comentar les obres fílmiques del temari en una secció a part, sinó integradas als apartats del treball. El contrari serà motiu de suspens.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència de les sancions acadèmiques i/o d'un altre ordre legal. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats (còpia, ús no autoritzat de la IA, etc.) no són recuperables. Està terminantment prohibit presentar com a treball d'autoria humana qualsevol prova d'avaluació generada per programes d'intel·ligència artificial.
Mitjançant una tutoria oral es podrà comprovar l'autoria original de les proves signades per la persona discent.
EVALUACIÓ ÚNICA
Prova 1: Elaboració d'un projecte d'investigació sobre alguna qüestió del temari: índex, esquema, tesis i bibliografia (en cap cas el desenvolupament d'aquets punts, sinó la proposta hipotètica del projecte, en una extensió de 1 + 5 + 1 pàgines). 25% de la qüalificació.
Prova 2: La segona prova consistirá en una anàlisi crítica de 5 págines sobre un article d'actualitat relacionat amb qüestions de la assignatura. Suposarà el 25%de la qualificació.
Prova 3: Elaboració d'un treball de 15 pàgines (com a mínim per ser aprovable i sense límit de pàgines) on s'exposin i reflexionin els conceptes, perspectives i arguments desenvolupats durant al curs. Obligatòriament el treball haurà de contenir cites bibliográfiques dels articles estudiats a classe, SEGON LES NORMES PER A L'AVALUACIÓ DEL LA PROVA 3 DE CURS. 50% de la qualificació.
Les tres proves es lliuraran, totes en un sol lliurament, el mateix dia que se sol·liciti la prova 3 de l'avaluació continuada, mitjançant el correu electrònic. La reavaluació es realitzarà a la data que indiqui el calendari de la facultat.
ALONSO, Andoni e Iñaki ARZOZ
2002 La nueva Ciudad de Dios. Un juego cibercultural sobre el tecno-hermetismo, Madrid, Siruela.
BAUMAN, Zygmunt
2001 La sociedad individualizada, Madrid, Cátedra, 2001.
2001 Comunidad. En busca de seguridad en un mundo hostil, Madrid, Siglo XXI, 2003.
BASSHAM Gregory
2010 The Ultimated Harry Potter and Philosophy, New Yersey, Blackwell Publishing. BREITHAUPT, Fritz 2011 Culturas de la empatía, Buenos Aires, Katz Editores. BORRÁS, Laura (ed.)
2005 Textualidades electrónicas. Nuevos escenarios para la literatura, Barcelona, UOC. BRIER, Søren 2008 Cybersemiotics. Why Information Is Not Enough, TorontoUniversity Press.
CAPRA, Fritjof
1996 La trama de la vida. Una nueva perspectiva de los sistemas vivos, Barcelona, Anagrama, 1998
2002 Las conexiones ocultas. Implicaciones sociales, medioambientales, económicas y biológicas de una nueva visión del mundo, Barcelona, Anagrama, 2003.
CASTELLS, Manuel
1996-2003 La sociedad de la información (3 vols.), Madrid, Alianza Editorial, 2000-3.
CLAEYS, Gregory (ed.)
2010 The Cambridge Companion to Utopian Literature.
CHAN KIM, W y Renée MAUBORGNE
2008 La estrategia del océano azul. Cómo crear en el mercado espacios no disputados en los que la competencia sea irrelevante, Barcelona, Edigrabel, 2008.
FELBER, Christian
2012 La economía del bien común, Barcelona, Ediciones Deusto, 2012.
FIGUEROA, Fernando
2014 El graffiti de firma, Madrid, Minobilia.
FLORIDA, Richard
2008 La clase creativa, Barcelona, Paidós, 2010.
FRIEDMAN, Harris y Glenn HARTELIUS (eds.)
2013 Transpersonal Psychology, Oxford, Wiley-Blackwell.
FUSTER, Joaquín 2013 The Neuroscience of Freedom and Creativity, CambridgeUniversity Press.
GREEN, Brian
1999 El universo elegante, Barcelona, Crítica, 2001. 2004 El tejido del cosmos. Espacio, tiempo y la textura de la realidad, Barcelona, Crítica, 2006
HARRISON, Peter (ed.)
2008 The Cambridge Companion to Science and Religion, Cambridge University Press.
JAMES, Edward y Farah MENDLESOHN (eds.)
2003 The Cambridge Companion to Science-Fiction.
2009 The Cambridge Companion to Fantasy Literature.
JOHNSON, Steven
2001 Sistemas emergentes. O qué tienen en común hormigas, neuronas, ciudades y sofware, Madrid, Turner, 2003.
JUNG, Carl Gustav
La dinámica de lo inconsciente, Obra Completa 8, Madrid, Trotta, 2004.
Los arquetipos y lo inconsciente colectivo, Obra Completa 9/1, Madrid, Trotta, 2002.
JUUL, Jesper
2005 Half-real. Videogames between Real Rules and Fictional Worlds, Massachusetts, MIT.
KYMLICKA, W
1995 Ciudadanía multicultural, Barcelona, Paidós, 1996.
LÉRY, Pierre
2006 Cibercultura. La cultura en la era digital, Madrid, Anthropos, 2007.
MOLINUEVO, José Luis
2004 Humanismo y nuevas tecnologías, Madrid, Alianza
NICOLESCU, Basarad (ed.)
2008 Transdisciplinarity, Cresskill, Hampton Press.
PEAT, F. David Peat
1987 Sincronicidad, Puente entre mente y materia, Barcelona, Kairós, 1989.
RODRIK, Dani
2011 La paradoja de la globalización. Democracia y el futuro de la economía mundial, Barcelona, Antoni Bosch editor, 2011.
RUBIA, Francisco José
2003 La conexióndivina. La experiencia mística y la neurobiología, Barcelona, Crítica.
SÁNCHEZ-MESA, Domingo (ed.)
2004 Literatura y cibercultura, Madrid, Arco-Libros.
SCREIBMAN, Susan (ed.)
2004 A Companion to Digital Humanities, Oxford, Blackwell Publishing.
SLOTERDIJK, Peter
1998 Extrañamiento del mundo, Valencia, Pre-Textos, 2001.
VILARIÑO, María Teresa y Anxo ABUÍN
2006 Teoría del hipertexto.La literatura en la era electrónica, Madrid, Arco/Libros
WALLACE, Allan
2008 La ciencia de la mente. Cuando la ciencia y la espiritualidad se encuentran, Barcelona, Kairós, 2009.
WASHBURN, Michael Washburn
1999 Psicología Transpersonal. En una perspectiva psicoanalítica, Barcelona, La Liebre de Marzo, 1994.
WATZLAWICK, Paul y otros
1981 La realidad inventada. ¿Cómo sabemos lo que creemos saber?, Barcelona, Gedisa, 2005.
No hi ha especificacions.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |