Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Musicologia | FB | 1 |
Història | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
El curs ofereix una introducció als temes i debats fonamentals de la història del pensament.
El curs està dividit en quatre seccions, agrupades en dos grans blocs.
En el primer bloc, de les seccions núm. 1 a la 3, es realitzarà una visió general sobre els grans debats de la història del pensament.
En el segon bloc, en la secció núm. 4, s’analitzaran els debats filosòfics de la contemporaneïtat, a partir de les eines conceptuals apreses durant el primer bloc.
1) Què és la filosofia?
1.1. La filosofia com el territori de la raó i l'argumentació
1.2. La filosofia com a diàleg
1.3. La filosofia entre la ciència i l'art
2) Què puc conèixer? (filosofia de la ciència i teoria del coneixement)
2.1. L’accés al coneixement al llarg de la Història de la Filosofia
2.2. El debat idealisme vs. realisme
2.3. Certesa, evidència i validació
3) Què haig de fer? (ètica, teoria de la decisió)
3.1. L’un i els altres: la conformació de la comunitat
3.2. Raó i convivència
3.3. Moral, llibertat i voluntat
4) Grans temes de la filosofia contemporània
4.1. La filosofia com a forma de vida
4.2. La relació ment-cos
4.3. Filosofia i gènere
4.4. Filosofia i política
4.5. Pensament ecològic
4.6. Pensament digital i globalització
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Magistrals | 35 | 1,4 | 4, 5 |
Seminaris | 11 | 0,44 | 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 22 | 0,88 | 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi/Resolució de Casos | 31 | 1,24 | 3, 7 |
Lectures de la bibliografia recomanada | 44 | 1,76 | 4, 5 |
La metodologia del curs combina presentacions de la teoria per part del professorat i activitats participatives en forma de seminari.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen preguntes curtes o presentació oral | 33,3% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Examen test 1 | 33,3% | 2,5 | 0,1 | 3, 6, 10 |
Examen test 2 | 33,3% | 2,5 | 0,1 | 3, 6, 10 |
El mètode d’avaluació constarà de tres proves. Dues seran proves escrites individuals de resposta curta o equivalent (test). La tercera haurà de ser diferent, com un examen a fer casa i tornar passades 48 hores o una presentació oral. La primera prova servirà per avaluar els temes 1 i 2, la segona pel tema 3 i la tercera pel tema 4. Les proves es faran un cop finalitzats els temes associats a cadascuna d'elles.
Cada prova valdrà un màxim de 10 punts i caldrà una mitjana global obtinguda a partir del sumatori dels resultats de les tres proves ((P1+P2+P3)/3) que doni com a mínim 5 punts per tal d’aprovar l'assignatura. És necessari realitzar obligatòriament les 3 proves per a aprovar.
Per fer presentacions orals, es recomana un mínim de tres persones per grup. Les presentacions seran d'un màxim de 15 minuts i es faran en substitució de les classes magistrals.
Es reservarà un màxim de tres dies a fi i efecte de realitzar aquestes exposicions.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Reavaluacions: els/les alumnes que hagin suspès alguna o totes les proves, o cerquin pujar nota, podran o bé tornar-se a examinar d’aquelles proves que tinguin suspeses, o bé fer un únic examen tipus test per avaluar-se de les tres parts.
Per anar a reavaluació, caldrà haver-se presentat, com a mínim, a dues de les tres proves.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
En cas que els/les alumnes realitzin qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Avaluació única
L'avaluació única serà una prova escrita que constarà de tres parts:
a) Preguntes tipus test de la primera part (33,3%)
b) Preguntes tipus test de la segona part (33,3%)
c) Breu assaig al voltant dels continguts de l'assignatura (33,3%)
Recuperació de l'avaluació única: les característiques seran les mateixes que les de la prova d'avaluació única.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. La professora o professor vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Al llarg de l'assignatura, el professorat indicarà si està permès o no l'ús de la IA en les diferents activitats del curs i, en cas afirmatiu, quines en serien les condicions.
Aquesta bibliografia són alguns dels llibres que s’utilitzen a classe per a qüestions específiques, cap d’ells fa la funció de “manual” per seguir l’assignatura.
Bréhier, Émile (1998) Història de la filosofia i de la ciència. Madrid: Tecnos.
Copleston, Frederick (2001) Manual de Filosofía, 9 Vol. Barcelona: Ariel.
Federici, Silvia (2004) Calibán y la bruja. Madrid: Traficantes de Sueños.
Ferrater Mora, Josep (1981) Diccionario de Filosofía, 4 Vol. Madrid: Alianza.
Geymonat, Ludovico (1998) Història de la filosofia i de la ciència. Barcelona: Crítica.
Jaspers, K. (1993) Introducció a la Filosofia. Barcelona: Edicions 62.
Rowlands, M. (2009) El filósofo y el lobo, Barcelona: Seix Barral.
Reale, Giovanni et al. (1988) Historia del pensamiento filosófico y científico, 3 Vol. Barcelona: Herder.
Stanford Encyclopedia of Philosophy. Veure: https://plato.stanford.edu/
Terricabras, J. M, coor. (2001) El pensament filosòfic i científic. I i II. Barcelona: Pòrtic
Volpi, Franco (2005) Enciclopedia de obras de filosofía, Barcelona: Herder.
Weston, A. (1994) Las claves de la argumentación. Barcelona: Ariel
No és necessari cap programari específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 3 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |