Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Física | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És recomanable estar cursant o haver cursat l'assignatura d'ÒPTICA
1. Aplicar les lleis fonamentals i els principis teòrics adquirits per l’alumnat en l'asignatura d’Òptica.
2. Familiaritzar l’alumnat amb una assignatura experimental: importància de la instrumentació en el disseny d’experiments, utilització d'instruments de mesura, adquisició de dades, anàlisis de dades, etc.
3. Saber analitzar la influència i importància de les diverses variables i la seva dependència en el fenomen estudiat i/o analitzat.
4. Despertar en l’alumnat una mentalitat crítica pel que fa referència al nivell de confiança de les seves mesures, realització de càlculs i la interpretació dels resultats.
5. Motivar l’alumnat en la recerca bibliogràfica per a interpretar els resultats experimentals i/o aprofundir en altres enfocaments sobre un determinat experiment.
6. Fomentar el treball experimental i la discussió científica en grup.
L'assignatura, que és eminentment pràctica, consta d'una part teòrica i d’una part pràctica.
La part teòrica aprofundeix sobre alguns aspectes importants de difracció, interferència, instrumentació, sistemes òptics, precisió, etc. que es veuen posteriorment a les pràctiques.
Les 10 pràctiques a realitzar són:
1.- Desviació d'un feix làser per un material amb un índex de refracció no uniforme. Aplicació a la mesura de la concentració relativa de dos líquids en contacte.
2.- Mesura de l'índex de refracció d'una làmina plano-paral·lela amb el microscopi i amb el mètode de Pfund.
3.- Òptica geomètrica. Imatges, el telescopi com a sistema òptic.
4.- Espectres òptics. Determinació de longituds d'ona amb un espectroscopi de prisma.
5.- Polarització de la llum i estudi de medis anisòtrops i fotoel·làstics. Verificació de la llei de Malus.
6.- Interferències per divisió d’amplitud. El interferòmetre Michelson.
7.- Interferències per divisió del front d'ona. Biprisma de Fresnel. Estudi qualitatiu amb una font de llum blanca. Determinació de la longitud d'ona d'una llum monocromàtica.
8.- Difracció de Fresnel i difracció de Fraunhofer.
9.- Espectroscòpia amb una xarxa de difracció. Cal·libració de la xarxa amb una làmpada de longituds d'ona conegudes. Determinació de la constant de Rydberg a partir de la sèrie de Balmer de l'hidrogen.
10.- Efecte fotoelèctric. Determinació de la constant de Planck.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de teoria | 10 | 0,4 | 3, 5, 6, 12, 18 |
Pràctiques de Laboratori | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 10, 15, 16, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació i elaboració informes | 84 | 3,36 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 10, 12, 14, 15, 16, 17 |
Classes teòriques:
Durant les 3 primeres setmanes del curs, s'impartiran les 10 hores de classes teòriques d'introducció al laboratori d'Òptica en què es desenvoluparan alguns dels continguts teòrics de l'assignatura.
Pràctiques de laboratori:
L'alumnat, en grups de 2 estudiants, realitzaran un total de 8 sessions de laboratori. L'assignatura inclourà dos tipus de sessions diferenciades:
L'alumnat disposarà prèviament dels guions de les pràctiques per a la seva preparació, a través del Campus Virtual.
És necessari completar totes les sessions per poder aprovar l'assignatura. A l'inici de l'assignatura s'assignaran les dates en les quals es realitzaran les pràctiques experimentals. No està permès el canvi de dies de pràctiques, a excepció que hi hagi una causa major i estigui degudament justificada.
Al finalitzar cadascuna de les 6 sessions experimentals, cada grup haurà de pujar al Campus Virtual les mesures experimentals i el treball realitzat a la sessió, resultats, conclusions, així com respondre a totes les qüestions plantejades en el guió del laboratori.
Lliurament d'informe personal:
Cada estudiant haurà de lliurar un informe personal d'alguna de les pràctiques realitzades. L'informe personal, en format article científic, ha de constar de les següents parts: introducció i objectius, resultats i discussió, conclusions, bibliografia i respondre a les qüestions plantejades.
Cal presentar de forma correcta tots els resultats obtinguts al laboratori en taules amb les incerteses i les unitats corresponents. Els gràfics s'han de presentar amb un títol, magnituds, unitats i barres d'incerteses. Si és necessari es farà l'ajust corresponent dels resultats.
Tutories:
Al llarg del curs es fomentarà la discussió entre cadascun dels grups d'estudiants i el professorat. El professorat de l'assignatura estarà disponible per resoldre dubtes en sessions de tutoria. A l'inici de curs, es facilitaran les vies de contacte amb el professorat per definir aquestes possibles tutories.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Defensa oral o escrita | 40 % | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 13, 15, 16, 18 |
Informe personal | 30 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18 |
Informes colectius del grup | 30 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18 |
Bloc/Apartat/Tema |
Pes |
Descripció |
Treball personal |
30 % |
Avaluació de l’informe individual basat en la pràctica escollida. |
Treball en grup |
30 % |
Avaluació del treball realitzat durant les sessions experimentals mitjançant una prova oral per equips en el laboratori (a les sessions 4 i 8 durant les hores de laboratori). |
Defensa oral o escrita |
40 % |
Avaluació d'una presentació oral sobre una pràctica nova o examen escrit sobre les pràctiques realitzades. |
És obligatòria la realització de totes les pràctiques, per tal de tenir dret a presentar-se a la defensa oral o escrita. Cal treure una nota mínima de 3 en cada apartat (treball personal, treball en grup i defensa oral o escrita) per a poder fer mitjana. Donat el caràcter eminentment pràctic de l'assignatura NO ES CONTEMPLA sistema de recuperació. Tots aquells estudiants que hagin realitzat dues de les activitats anteriors d'avaluació no podran ser qualificats com a "No avaluables". |
Llibres de teoria:
Llibres de pràctiques de laboratori:
Videografía (Llista de Youtube):
Python, MATLAB, Excel i qualsevol altre de tractament de dades.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 3 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 4 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 5 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 6 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |