Logo UAB

Laboratori d'Òptica

Codi: 100159 Crèdits: 5
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Física OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Irene Estevez Caride
Correu electrònic:
irene.estevez@uab.cat

Equip docent

Judit Bisbal Amat
Octavi López Coronado
Josep Vidal Gonzalez
Angel Lizana Tutusaus

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És recomanable estar cursant o haver cursat l'assignatura d'ÒPTICA


Objectius

1. Aplicar les lleis fonamentals i els principis teòrics adquirits per l’alumnat en l'asignatura d’Òptica.

2. Familiaritzar l’alumnat amb una assignatura experimental: importància de la instrumentació en el disseny d’experiments, utilització d'instruments de mesura, adquisició de dades, anàlisis de dades, etc.

3. Saber analitzar la influència i importància de les diverses variables i la seva dependència en el fenomen estudiat i/o analitzat.

4. Despertar en l’alumnat una mentalitat crítica pel que fa referència al nivell de confiança de les seves mesures, realització de càlculs i la interpretació dels resultats.

5. Motivar l’alumnat en la recerca bibliogràfica per a interpretar els resultats experimentals i/o aprofundir en altres enfocaments sobre un determinat experiment.

6. Fomentar el treball experimental i la discussió científica en grup.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Comunicar eficaçment informació complexa de manera clara i concisa, ja sigui oralment, per escrit o mitjançant TIC, i en presència de públic, tant a públics especialitzats com generals
  • Desenvolupar estratègies d'anàlisi, síntesi i comunicació que permetin transmetre els conceptes de la física en entorns educatius i divulgatius
  • Formular i abordar problemes físics identificant els principis més rellevants i utilitzant aproximacions, si fos necessari, per arribar a una solució que ha de ser presentada explicitant hipòtesis i aproximacions
  • Planejar i realitzar, utilitzant els mètodes apropiats, un estudi, mesura o recerca experimental i interpretar i presentar-ne els resultats
  • Raonar críticament, tenir capacitat analítica, fer servir correctament el llenguatge tècnic i elaborar arguments lògics
  • Treballar autònomament, tenir iniciativa pròpia, ser capaç d'organitzar-se per assolir uns resultats i planejar i executar un projecte
  • Treballar en grup, assumint responsabilitats compartides e interaccionant professional i constructivament amb altres amb absolut respecte als seus drets.
  • Utilitzar instruments informàtics (llenguatges de programació i programari) adequats a l'estudi de problemes físics

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i avaluar l'adequació dels muntatges preparats i realitzats a fi de poder obtenir les mesures i els resultats desitjats.
  2. Analitzar la influència de diversos paràmetres en la simulació d'un experiment.
  3. Avaluar correctament la incertesa associada a una mesura o a un conjunt de mesures.
  4. Comunicar eficaçment informació complexa de manera clara i concisa, ja sigui oralment, per escrit o mitjançant TIC, i en presència de públic, tant a públics especialitzats com generals.
  5. Descriure el funcionament i manera d'operar dels instruments de mesura utilitzats.
  6. Descriure fenòmens físics, identificar variables, analitzar-ne la influència, presentant els resultats i les conclusions del treball elaborat d'una manera clara i precisa.
  7. Determinar i mesurar les variables que descriuen un sistema físic.
  8. Discriminar les dependències més importants i extreure les conclusions més rellevants d'un conjunt de mesures experimentals.
  9. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  10. Fomentar la discussió i el pensament crític valorant la precisió i les característiques dels resultats obtinguts.
  11. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  12. Presentar els resultats d'una sèrie de mesures mitjançant gràfiques de forma adequada i fer regressions lineals.
  13. Raonar críticament, tenir capacitat analítica, usar correctament el llenguatge tècnic i elaborar arguments lògics.
  14. Redactar i presentar els resultats i les conclusions d'un treball experimental amb rigor i concisió.
  15. Treballar autònomament, tenir iniciativa pròpia, ser capaç d'organitzar-se per assolir uns resultats i planejar i executar un projecte.
  16. Treballar en grup, assumir responsabilitats compartides i interaccionar professionalment i de manera constructiva amb altres persones amb un respecte absolut als seus drets.
  17. Utilitzar els programes bàsics per redactar informes i fer el tractament bàsic de les dades.
  18. Utilitzar sensors digitals per mesurar magnituds.

Continguts

L'assignatura, que és eminentment pràctica, consta d'una part teòrica i d’una part pràctica.

La part teòrica aprofundeix sobre alguns aspectes importants de difracció, interferència, instrumentació, sistemes òptics, precisió, etc. que es veuen posteriorment a les pràctiques.

Les 10 pràctiques a realitzar són:

   1.- Desviació d'un feix làser per un material amb un índex de refracció no uniforme. Aplicació a la mesura de la concentració relativa de dos líquids en contacte.

   2.- Mesura de l'índex de refracció d'una làmina plano-paral·lela amb el microscopi i amb el mètode de Pfund.

   3.- Òptica geomètrica. Imatges, el telescopi com a sistema òptic.

   4.- Espectres òptics. Determinació de longituds d'ona amb un espectroscopi de prisma.

   5.- Polarització de la llum i estudi de medis anisòtrops i fotoel·làstics. Verificació de la llei de Malus.

   6.- Interferències per divisió d’amplitud. El interferòmetre Michelson.

   7.- Interferències per divisió del front d'ona. Biprisma de Fresnel. Estudi qualitatiu amb una font de llum blanca. Determinació de la longitud d'ona d'una llum monocromàtica.

   8.- Difracció de Fresnel i difracció de Fraunhofer.

   9.- Espectroscòpia amb una xarxa de difracció. Cal·libració de la xarxa amb una làmpada de longituds d'ona conegudes. Determinació de la constant de Rydberg a partir de la sèrie de Balmer de l'hidrogen.

 10.- Efecte fotoelèctric. Determinació de la constant de Planck.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria 10 0,4 3, 5, 6, 12, 18
Pràctiques de Laboratori 30 1,2 1, 2, 3, 5, 7, 8, 10, 15, 16, 18
Tipus: Autònomes      
Preparació i elaboració informes 84 3,36 1, 2, 3, 5, 6, 8, 10, 12, 14, 15, 16, 17

Classes teòriques:

Durant les 3 primeres setmanes del curs, s'impartiran les 10 hores de classes teòriques d'introducció al laboratori d'Òptica en què es desenvoluparan alguns dels continguts teòrics de l'assignatura.

 

Pràctiques de laboratori: 

L'alumnat, en grups de 2 estudiants, realitzaran un total de 8 sessions de laboratori. L'assignatura inclourà dos tipus de sessions diferenciades:

  • 6 sessions experimentals (sessions 1, 2, 3 i sessions 5, 6, 7): En cadascuna d'aquestes sessions es realitzarà una pràctica.
  • 2 sessions avaluatives (sessió 4 i sessió 8): Aquestes sessions inclouran preguntes orals per grups.

L'alumnat disposarà prèviament dels guions de les pràctiques per a la seva preparació, a través del Campus Virtual.

És necessari completar totes les sessions per poder aprovar l'assignatura. A l'inici de l'assignatura s'assignaran les dates en les quals es realitzaran les pràctiques experimentals. No està permès el canvi de dies de pràctiques, a excepció que hi hagi una causa major i estigui degudament justificada.

Al finalitzar cadascuna de les 6 sessions experimentals, cada grup haurà de pujar al Campus Virtual les mesures experimentals i el treball realitzat a la sessió, resultats, conclusions, així com respondre a totes les qüestions plantejades en el guió del laboratori.

 

Lliurament d'informe personal: 

Cada estudiant haurà de lliurar un informe personal d'alguna de les pràctiques realitzades. L'informe personal, en format article científic, ha de constar de les següents parts: introducció i objectius, resultats i discussió, conclusions, bibliografia i respondre a les qüestions plantejades.

Cal presentar de forma correcta tots els resultats obtinguts al laboratori en taules amb les incerteses i les unitats corresponents. Els gràfics s'han de presentar amb un títol, magnituds, unitats i barres d'incerteses. Si és necessari es farà l'ajust corresponent dels resultats.

 

Tutories: 

Al llarg del curs es fomentarà la discussió entre cadascun dels grups d'estudiants i el professorat. El professorat de l'assignatura estarà disponible per resoldre dubtes en sessions de tutoria. A l'inici de curs, es facilitaran les vies de contacte amb el professorat per definir aquestes possibles tutories.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Defensa oral o escrita 40 % 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 13, 15, 16, 18
Informe personal 30 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18
Informes colectius del grup 30 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18

Bloc/Apartat/Tema

Pes

Descripció

Treball personal

30 %

Avaluació de l’informe individual basat en la pràctica escollida.

Treball en grup

30 %

Avaluació del treball realitzat durant les sessions experimentals mitjançant una prova oral per equips en el laboratori (a les sessions 4 i 8 durant les hores de laboratori).

Defensa oral o escrita

40 %

Avaluació d'una presentació oral sobre una pràctica nova o examen escrit sobre les pràctiques realitzades.

És obligatòria la realització de totes les pràctiques, per tal de tenir dret a presentar-se a la defensa oral o escrita.

Cal treure una nota mínima de 3 en cada apartat (treball personal, treball en grup i defensa oral o escrita) per a poder fer mitjana.

Donat el caràcter eminentment pràctic de l'assignatura NO ES CONTEMPLA sistema de recuperació.

Tots aquells estudiants que hagin realitzat dues de les activitats anteriors d'avaluació no podran ser qualificats com a "No avaluables".


Bibliografia

Llibres de teoria:

  • K.D. Möller. Optics. University Science Books, 1988
  • E. Hecht. Optics. Addison-Wesley, 2017
  • J. Casas. Óptica. L. Pons. 1994
  • M.L. Calvo (ed). Óptica avanzada. Editorial Ariel. 2002
  • F.A. Jenkins, H.E. White. Fundamentals of Optics. McGraw-Hill, 1981

 

Llibres de pràctiques de laboratori:

  • M.D. Baró, G. Orriols, F. Pi, R. Pintó i S. Suriñach. Tècniques Experimentals en Física. Col. Materials, 37. Servei de Publicacions de la UAB, Barcelona,1997
  • Altres llibres de temàtica general recomanats en anteriors laboratoris docents

 

 Videografía (Llista de Youtube):

  • https://youtube.com/playlist?list=PLKIOJCSTg5dqVUJzTnS0oA1eVDjQqFkys

Programari

Python, MATLAB, Excel i qualsevol altre de tractament de dades.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 1 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 2 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 3 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 4 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 5 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 6 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt