Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Matemàtiques | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per a un seguiment adequat de l’assignatura, es recomana haver assimilat correctament els conceptes fonamentals de l’assignatura Geometria Diferencial.
Així mateix, s’utilitzaran coneixements previs d’anàlisi matemàtica (Càlcul en diverses variables i optimització), de topologia (Topologia) i d’equacions diferencials (Equacions Diferencials i Modelització I).
Una varietat de Riemann és una varietat diferenciable dotada d’un producte escalar definit positiu a l’espai tangent de cada punt. La geometria riemanniana estudia aquestes estructures i va sorgir com una generalització de la geometria intrínseca de les superfícies. Posteriorment, es va revelar com una eina fonamental per a la formulació de la mecànica clàssica i, especialment, de la teoria general de la relativitat. Més recentment, ha tingut un paper clau en la demostració de la conjectura de Poincaré.
Les dues nocions centrals en geometria riemanniana són la curvatura i les geodèsiques. L’objectiu principal del curs és comprendre, des d’un punt de vista geomètric i en la mesura del possible, la interrelació entre aquestes dues nocions. En aquest sentit, s’estudiarà com la curvatura influeix en el comportament de les geodèsiques i en la topologia de les varietats.
1. Varietats de Riemann. Noció de longitud i volum de Riemann.
2. Connexions. Geodèsica. Mapa exponencial i Lema de Gauss. El teorema de Hopf-Rinow.
3. Curvatura. Camps de Jacobi.
4. Geometria hiperbòlica.
5. Altres temes de Geometria Riemanniana.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 14 | 0,56 | 1, 2, 6, 8 |
Classes de teoria | 30 | 1,2 | 1, 2, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Seminaris | 6 | 0,24 | 1, 2, 6, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 45 | 1,8 | 1, 2, 8, 11 |
Preparació i exposició de treballs | 16 | 0,64 | 1, 2, 8, 9, 11 |
Resolució de problemes | 30 | 1,2 | 1, 6, 8, 9, 11 |
L'assignatura disposa de dues hores setmanals de classe de teoria i una de problemes. A més, al llarg del curs hi haurà tres seminaris de dues hores cadascun.
Paral·lelament, cada alumne elaborarà un treball sobre un tema escollit entre una llista proposada pels professors. Aquest treball s'entregarà per escrit, a més d'exposar-se a classe. La valoració d'ambdós aspectes (escrit i oral) també formarà part del'avaluació continuada.
Es preveuen tutories individuals, o en grups reduïts, dels alumnes que ho desitgin en el despatx del professor.
Al final l'alumne haurà rebut a les classes de teoria i problemes, així com als seminaris, tota la informació necessària (tant els enunciats com les seves demostracions), per afrontar la prova parcial tal com la prova final. Aquesta assignatura també oferirà recursos mitjançant el Campus Virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 0,3 | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 6, 8, 9, 11 |
Examen de recuperació | 0,3 | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 6, 8, 9, 11 |
Lliurament de problemes | 0,2 | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 11 |
Presentació de treballs | 0,2 | 2 | 0,08 | 1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11 |
L'avaluació d'aquesta assignatura tindrà en compte l'assimilació dels continguts, així com el treball realitzat durant el curs, i es realitzarà en forma d'avaluació continuada.
La nota final s'obtindrà per mitjana ponderada entre la puntuació obtinguda al mòdul d'exàmen (40%), el mòdul de liurament de problemes (30%) i el mòdul de presentació de treballs (30%).
Les eventuals matrícules d'honor s'atorgaran en funció de la nota d'avaluació continuada.
Els alumnes que no haguéssin aprovat l'avaluació continuada, és a dir que no haguèssin obtingut una nota final igual o superor a cinc, o bé que vulguin millorar la seva nota, disposaran d'una prova final de recuperació.
Un alumne serà qualificat com a "No presentat" si el pes de les activitats d'avaluació en les quals ha participat no supera el 50% del pes de l'avaluació continuada de l'assignatura.
Avaluació única
L’alumnat que s’hagi acollit a la modalitat d’avaluació única haurà de realitzar una prova final que consistirà en un examen. Aquestes proves es duran a terme al mateix dia, hora i lloc que l'examen de la modalitat d'avaluació continuada. Quan hagi finalitzat, entregarà els treballs i lliurament obligatoris en les activitats d'avaluació continuada.
La qualificació de l’estudiant serà la mitjana ponderada de les activitats anteriors, on l’examen suposarà el 40% de la nota i els treballs i lliuraments el 60%.
Si la nota final no arriba a 5, l’estudiant té una altra oportunitat de superar l’assignatura mitjançant l’examen de recuperació que se celebrarà en la data que fixi la coordinació de la titulació. La part de treball i lliuraments no és recuperable.
1- Manfredo P. do Carmo, Riemannian Geometry. Birkhäuser, 1992.
2- Manfredo P. do Carmo, Geometría diferencial de curvas y superfícies. Alianza Universidad, 1990.
3- S. Gallot, D. Hulin, J. Lafontaine, Riemannian Geometry. Springer-Verlag, 1990.
4- Joan Girbau, Geometria diferencial i relativitat. Manuals de la UAB, Servei de Publicacions de la U.A.B.,1993.
5- John M. Lee, Riemannian Manifolds: An introduction to curvature. Springer-Verlag, 1997.
6- M. Spivak, A Comprehensive Introduction to Diferential Geometry. Publish or Perish Inc, 1979.
7- J. Cheeger, D. Ebin, Comparison Theorems in Riemannian Geometry. Noth Holland, 1975.
No utilitzarem programari en aquesta assignatura.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |