Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.
Pràctiques en Empreses
Codi: 100109
Crèdits: 12
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Matemàtiques |
OT |
4 |
Equip docent
- Dolors Herbera Espinal
- Ferran Torres Benitez
- Marti Almor Danti
- Llorenç Badiella Busquets
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Per poder matricular-se a l'assignatura,, l'estudiantat ha d'haver superat un mínim de 180 ECTS. És aconsellable haver superat 200 ECTS. L'alumnat ha de tenir un tutor/a acadèmic/a, que serà un dels professors/es de l'assignatura.
Nota: La matrícula es formalitza un cop signat el conveni entre la UAB i l'entitat que acull l'estudiant (i això pot ser en qualsevol moment del curs), així els primers passos per fer l'assignatura es fan abans d'estar matriculat. Pels alumnes no matriculats, hi haurà informació actualitzada a l'Espai de Comunicació del Campus Virtual.
Objectius
L'assignatura té com a objectiu prioritari apropar l'estudiant a la realitat professional i facilitar la inserció laboral en una feina relacionada amb els estudis que ha fet al grau. Cursant aquesta assignatura l'estudiant podrà contrastar els coneixements teòricopràctics adquirits en els estudis de Grau amb les necessitats de la vida professional. També tindrà l'oportunitat de treballar en equips interdisciplinaris. D'aquesta manera té l'oportunitat de validar l'orientació professional que es vol seguir una vegada acabat el grau.
Competències
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
- Aplicar l'esperit crític i el rigor per validar o refutar arguments tant propis com de d'altres.
- Davant de situacions reals amb un nivell mig de complexitat, demanar i analitzar dades i informació rellevants, proposar i validar models utilitzant eines matemàtiques adequades per a, finalment, obtenir conclusions
- Demostrar de forma activa una elevada preocupació per la qualitat en el moment d'argumentar o exposar les conclusions dels seus treballs
- Desenvolupar un pensament i un raonament crític i saber comunicar-ho de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua
- Distingir, davant d'un problema o situació, el que és substancial del qual és purament ocasional o circumstancial.
- Formular hipòtesis i imaginar estratègies per confirmar-les o refutar-les.
- Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
- Treballar en equip.
- Utilitzar aplicacions informàtiques d'anàlisi estadística, càlcul numèric i simbòlic, visualització gràfica, optimització o altres per experimentar en Matemàtiques i resoldre problemes
- Utilitzar eficaçment bibliografia i recursos electrònics per obtenir informació
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
- Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
- Aplicar l'esperit crític i el rigor per validar o refutar arguments tant propis com de d'altres.
- Conèixer la vida professional.
- Contrastar els coneixements teòric-pràctics adquirits.
- Demostrar de forma activa una elevada preocupació per la qualitat en el moment d'argumentar o exposar les conclusions dels seus treballs
- Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
- Identificar situacions on cal un canvi o millora.
- Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
- Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
- Realitzar treballs que posin a prova la capacitat crítica i reflexiva i fomentar la presa de decisions.
- Treballar en equip.
- Treballar en equips interdisciplinaris.
- Utilitzar eficaçment bibliografia i recursos electrònics per obtenir informació.
Continguts
Etapes i activitats a realitzar per l'estudiant el llarg del període de pràctiques:
- Entrevista amb el/la tutor/a acadèmic/a. Confecció del CV (2 hores)
- Planificació: cerca, entrevistes, organització (10 hores)
- Treball a l'empresa (250 hores)
- Preparació de la memòria (30 hores)
- Preparació de l'exposició pública de la feina feta (6 hores)
- Presentació pública i assistència a la preparació dels companys (2 hores)
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Entrevista i planificació |
12
|
0,48 |
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Estada a l'entitat de pràctiques |
250
|
10 |
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Preparació de la memòria |
30
|
1,2 |
|
Preparació de l'exposició pública de la feina realitzada |
6
|
0,24 |
|
Presentació pública i assistència a la presentació dels companys |
1
|
0,04 |
|
Aquesta assignatura té característiques una mica excepcionals, ja que us matriculeu al llarg del curs, quan ja esteu a punt de signar el vostre conveni de pràctiques i no amb les altres assignatures. Aleshores els primers passos de l'assignatura els haureu de fer sense estar matriculats.
És molt important que accediu a l'apartat dedicat a les Pràctiques de l'Espai de Comunicació del Grau. Entre la documentació que hi trobareu hi ha:
- El document de protocol on trobareu la informació detallada de l'assignatura.
- L’historial de pràctiques on podreu consultar les empreses i entitats on han estat companys vostres anys anteriors.
- La documentació addicional que fa falta per fer l'assignatura (document de preconveni, full d'avaluació del tutor de pràctiques...)
- Ofertes de pràctiques.
Detall d’activitats segons les etapes del període de pràctiques:
- Etapa 1. Cal omplir el formulari inicial i confeccionar el CV. Enviar ambdós al/a la tutor/a acadèmic/a. Mantenir una entrevista amb el/la tutor/a acadèmic/a i refer, si és necessari, el CV. Cal veure quin tipus de feines és adequat a les necessitats i condicions de l'estudiant.
- Etapa 2. Buscar feina i anar a les entrevistes de feina. Un cop escollida la feina, cal omplir, juntament amb l'empresa, la proposta de conveni UAB-Empresa. Cal concretar la feina a fer, com realitzar-la, en quin horari i en quines dates. També cal que l'Empresa designi un/a tutor/a que vetllarà, a dins de l'Empresa, per la formació de l'estudiant; aquest/a tutor/a, un cop finalitzat el treball, haurà d'elaborar un informe d'avaluació a on consti l'acreditació de les hores realitzades ila feina feta, com ha estat realitzada i la relació/adaptació de l'estudiant en l'equip de treball.
- Etapa 3. Acomplir les tasques encomanades per l'empresa amb la supervisió del/de la tutor/a de l'empresa.
- Etapa 4. Confecció de la memòria de les pràctiques realitzades. L'estudiant disposarà d'una guia al Campus Virtual.
- Etapa 5. Preparació de l'exposició pública de la memòria (ha de tenir una durada màx. de 10'). Es recomana utilitzar les TIC.
- Etapa 6. Exposició pública de la memòria i assistència a les dels altres companys que han realitzat les pràctiques en el mateix període.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Avaluació del Tutor de l'Entitat on es fan les pràctiques |
60% |
0,5
|
0,02 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
|
Exposició Pública |
20% |
0,25
|
0,01 |
2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 14
|
Memòria de les pràctiques |
20% |
0,25
|
0,01 |
1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 14
|
Els criteris que s'utilitzen per a l'avaluació de l'assignatura "Pràctiques en Empreses" són les següents:
Per a ser avaluat positivament són indispensables dues condicions:
(a) Que l'informe del/de la tutor/a sigui positiu.
(b) Assolir una avaluació positiva en l'exposició.
L'estudiant serà considerat com a "No Presentat" en cas que el/la tutor/a de l'Empresa no certifiqui que ha fet efectivament la feina, o bé en cas que no faci l'exposició pública.
Resumint, cal:
- Acreditació de les hores de treball per part del tutor/a de l'Empresa.
- Informe/avaluació del/ de la tutor/a de l'Empresa (hi ha de constar la feina feta, les hores realitzades i una valoració de com s'ha fet la feina i l'adaptació a l'equip de treball).
- Exposició oral de la feina feta davant un professor responsable de l'assignatura i dels altres companys que també hagin realitzat les pràctiques en el mateix període.
Aquesta assignatura, per les seves característiques, no té l'opció d'avaluació única.
Bibliografia
Tota la Bibliografia que s'ha donat al llarg dels estudis de Grau de Matemàtiques.
Manuals dels diferents llenguatges de programació ( és possible que la mateixa empresa els hi proporcioni) .
La bibliografia pot anar variant segons el tipus de feina i, molt probablement, l'empresa la proporcioni. Va bé tenir a ma la bibliografia que s'ha usat al llarg dels estudis de Grau de Matemàtiques.
Programari
L'assignatura no té cap programari específic, però és gairebé segur que on feu les pràctiques haureu de programar.
Per omplir els impresos haureu de fer servir Word o Libre Office, i per fer la memòria Latex o Word. Per la presentació és recomanable preparar una presentació Beamer o Powerpoint, per exemple.
Grups i idiomes de l'assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura