Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Humanitats | OT | 3 |
Humanitats | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
A aquesta assignatura s'oferirà un panorama del desenvolupament de la literatura espanyola des de l'inici de la transició democràtica fins avui. Per fer-ho, després de recordar l'evolució de la literatura espanyola durant el segle XX (de l'Edat de Plata fins al final de la postguerra), s'estudiaran les tendències i els principals autors i moviments estètics conreats a l'España democràtica, des del 1975 fins a l'actualitat.
L'assignatura també pretén donar a conèixer als estudiants els mitjans de difusió de la literatura espanyola actual (premis literaris, suplements culturals de la premsa i revistes de literatura), els procediments d'anàlisi i de valoració de la literatura del moment, com el comentari de text i la ressenya crítica, i la importància de la seva inserció en la història literària, social i política del període.
TEMES
1. Introducció: La literatura espanyola des de l'Edat de Plata fins al final del franquisme.
2. Literatura espanyola actual: Definició, contextualització i delimitacions
3. Principals tendències poètiques: La poesia de Luis García Montero
4. De la generació Bradomín al teatre de la memòria: L'obra dramàtica de Juan Mayorga
5. Els gèneres narratius:
5.1. La narrativa breu: Els contes de Cristina Fernández Cubas
5.2. La novel·la. Tendències i autores significatius
LECTURES OBLIGATÒRIES
QUINTO, Raúl. Martinete del rey sombra (2023).
ARAMBURU, Fernando. El niño (2024).
MESA, Sara. Oposición (2025).
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Clases magistrales y prácticas | 60 | 2,4 | 2, 3, 4, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutorías programadas | 12 | 0,48 | 2, 3, 4, 5, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudio personal y elaboración de trabajos, comentarios analíticos y exposiciones | 60 | 2,4 | 2, 3, 4, 5, 6 |
L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'alumne es distribueix de la manera següent:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen escrit 1 | 35% | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
examen escrit 2 | 35% | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10 |
resenya crítica | 20% | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
- Examen parcial 1 (35%): Temes 1 a 4 i lectures obligatòries de Luis García Montero i Juan Mayorga.
- Examen parcial 2 (35%): Tema 5 i lectures obligatòries de Cristina Fernández Cubas, Rafael Chirbes i Julio Llamazares.
- Ressenya crítica (20%): L'estudiant haurà d'escriure a classe una ressenya crítica sobre una novel·la de las tres proposades (Raúl Quinto, Fernando Aramburu o Sara Mesa).
- Assistència i participació (10%): S'avaluarà l'assistència a classe i la participació oral en el comentari de les obres de lectura obligatòria, a més de la realització de petites activitats escrites relacionades amb el desenvolupament del temari de curs.
A començament de curs s'informarà de les dates de realització de les diferents activitats d'avaluació.
En el moment de realització de cada activitat d'avaluació, el professor o la professora informarà a l'alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Per aprovar l'assignatura l'estudiant ha d'obrenir, un cop feta la mitjana ponderada de les diferents activitats d'avaluació, una nota mínima de 5.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
Recuperació: podran fer-la els estudiants que hagin realitzat 2/3 parts de les activitats d'avaluació i hagin obtingut una mitjana ponderada mínima de 3,5. La recuperació consistirà en la repetició de totes les activitats d'avaluació suspesas (examen parcial 1, examen parcial 2 i ressenya crítica). La nota obtinguda substituirà la nota inicial per tal de calcular novament la mitjana ponderada de l'assignatura.
Els estudiants d'intercanvi que demanin avançar un examen hauran de presentar al professor un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la petició.
Avaluación única
- Examen parcial 1 (35%): Temes 1 a 4 i lectures obligatories de Luis García Montero i Juan Mayorga.
- Examen parcial 2 (35%): Tema 5 i lectures obligatòries de Cristina Fernández Cubas, Rafael Chirbes i Julio Llamazares.
- Ressenya crítica (30%): L''estudiant haurà d'escriure a classe una reseenya crítica sobre una novel·la de les tres proposades (Raúl Quinto, Fernando Aramburu o Sara Mesa).
A començament de curs s'informarà de la data de realització de les activitats d'avaluació única, que coincidirà amb la realització de l'última prova d'avaluació continuada.
En el moment de realització de l'avaluació única, el professor o professora informarà a l'alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Per aprovar l'assignatura l'estudiant ha d'obtenir, després de feta la mitjana ponderada de les diferents activitats d'avaluació, una notamínima de 5.
La recuperació segueix els mateixos criteris que la de l'avaluació continuada.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
*** Es lliurarà bibliografia complementària al llarg del curs.
Alberca, Manuel (2007). El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción. Madrid: Biblioteca Nueva.
Alonso, Santos (2003). La novela española en el fin de siglo (1975-2001). Madrid: Marenostrum.
Andres-Suárez, Irene (2010). El microrrelato español. Una estética de la elipsis. Palencia: Menoscuarto, Palencia, 2010.
Calvo Carilla, José Luis e Isabel Carabantes de las Heras (eds.( (2011). Estéticas de la crisis. De la caída del Muro de Berlín al 11-S. Zaragoza: Institución Fernando El Católico.
Champeau, Geneviève; Jean-Francois Carcelen; Georges Tyras y Fernando Valls (eds.) (2011). Nuevos derroteros de la narrativa actual. Veinte años de creación. Zarazoga: Prensas Universitarias de Zaragoza.
Gracia, Jordi (ed.) (2000). Historia y crítica de la literatura española. 9/1. Los nuevos nombres: 1975-2000. Barcelona: Crítica.
Gracia, Jordi y Domingo Ródenas (2011). Historia de la literatura española. Vol. 7. Derrota y restitución de la modernidad, 1939-2010. Dirigida por José-Carlos Mainer. Barcelona: Crítica.
López de Abiada, José Manuel y Hans-Jörg Neuschäfer (eds.) (2004). Entre el ocio y el negocio: industria editorial y literatura en la España de los 90. Madrid: Verbum.
Lyotard, Jean-François (1987). La condición posmoderna. Madrid: Cátedra.
Mainer, José-Carlos, y Santos Juliá, El aprendizaje de la libertad. 1973-1986. La cultura de la transición. Madrid: Alianza.
Oliva, César (2004). La última escena (teatro español de 1975 a nuestros días). Madrid: Cátedra.
Pozuelo Yvancos, José María (2004). Ventanas de la ficción. Narrativa hispánica, siglos XX y XXI. Barcelona: Península.
___ (2009). Figuraciones del yo en la narrativa: Javier Marías y Enrique Vila-Matas, Valladolid: Cátedra Miguel Delibes, Universidad de Valladolid.
___ (2010). 100 narradores españoles de hoy. Palencia: Menoscuarto.
Prieto de Paula, Ángel Luis (2007). Manual de literatura española actual: de la transición al tercer milenio. Madrid: Castalia.
___ (2010). Las moradas del verbo: Poetas españoles de la democracia (Antología). Madrid: Calambur.
___ (2012). Poesía. Textos y contextos. Alicante: Aguaclara.
Ragué Arias, Maria Josep (1996). El teatro de fin de milenio en España: de 1975 hasta hoy. Barcelona: Ariel.
Sobejano, Gonzalo (2003). Novela española contemporánea 1940-1995. Madrid: Marenostrum.
Valls, Fernando (2003). La realidad inventada. Análisis crítico de la novela española actual. Barcelona: Crítica.
___ (2008). Soplando vidrio y otros estudios sobre el microrrelatoespañol. Madrid: Páginas de Espuma.
Vargas Llosa, Mario (2012). La civilización del espectáculo. Madrid: Alfaguara.
Lectures obligatòries
ARAMBURU, Fernando (2024). El niño. Barcelona: Tusquets.
CHIRBES, Rafael (2025). La buena letra. Barcelona: Anagrama.
FERNÁNDEZ CUBAS, Cristina (2024). Mi hermana Elba. Los altillos de Brumal. Barcelona: Tusquets.
GARCÍA MONTERO, Luis (1998). Completamente viernes. Barcelona: Tusquets.
LLAMAZARES, Julio (2016). Distintas formas de mirar el agua. Barcelona: Debolsillo.
MAYORGA, Juan (2024). Himmelweg. El jardín quemado. Madrid: Cátedra.
MESA, Sara (2025). Oposición. Barcelona: Anagrama.
QUINTO, Raúl (2023). Martinete del rey sombra. Zaragoza: Jekyll & Jill.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |