Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Perspectives i Tècniques Editorials

Codi: 100062 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Humanitats OT 3
Humanitats OT 4
Estudis d'Anglès i Espanyol OT 3
Estudis d'Anglès i Espanyol OT 4
Estudis de Català i Espanyol OT 3
Estudis de Català i Espanyol OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Rebeca Martín López
Correu electrònic:
rebeca.martin@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Atès que l'estudiant ha demostrat, mitjançant l'obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica, haver adquirit les competències bàsiques, ha de ser capaç d'expressar-se amb propietat, coherència i correcció oralment i per escrit.

 


Objectius

Els objectius principals d’aquest curs són dos.

El primer és que l’alumnat es familiaritzi amb tots els processos que duu a terme una editorial per contractar, editar i comercialitzar un llibre.

El segon se centra específicament en les tècniques editorials que s’utilitzen per tractar els textos, aplicant coneixements lèxics, morfosintàctics, textuals, retòrics i de variació lingüística en la revisió i edició de textos destinats a ser publicats.


Competències

    Humanitats
  • Dissenyar, produir, difondre i comercialitzar un producte cultural.
  • Identificar els processos històrics en què s'inscriu la cultura contemporània.
  • Interpretar la diversitat social i cultural.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Avaluar críticament experiències, materials i propostes.
  2. Comparar el mercat editorial espanyol amb l'europeu.
  3. Examinar els models de polítiques culturals que s'han produït en la història.
  4. Formular iniciatives de producció cultural en l'àmbit editorial, del patrimoni, etc.
  5. Indicar moviments polítics, artístics, literaris, socials, etc., que han influït en un esdeveniment històric
  6. Resumir característiques d'un text escrit en funció dels propòsits comunicatius.

Continguts

I. EL MÓN EDITORIAL

  1. Què és una editorial? L’edició a Espanya: estructura d’una empresa editorial; tipus d’editorials; panorama de la lectura a Espanya.

  2. El llibre: llibre per encàrrec, llibre espontani, premis; informes de lectura, contractes; segells i col·leccions; best-sellers; ficció, no-ficció; agents i fires.

  3. Procés editorial: comitè editorial; drets d’autor i propietat editorial; contractes.

  4. Producció del llibre: edició; traducció; correcció d’estil; correcció ortotipogràfica; grafisme; coberta, paper, impremta.

  5. Comercialització: venda, distribució, premis, premsa, preu fix, descomptes.

  6. Noves tecnologies.


II. TÈCNIQUES EDITORIALS

  1. Eines per a la correcció del text: diccionaris, manuals de llengua, eines disponibles a la xarxa.

  2. Revisió del text: ortogràfica, morfosintàctica, lèxica.

  3. Aspectes editorials de la correcció d’un text

    • El procés de correcció: originals, proves (signes de correcció).

    • Signes tipogràfics i ortotipografia.

    • Signes ortogràfics auxiliars: guions, parèntesis, ratlla, asterisc, etc.

    • Ús de majúscules i minúscules.

    • Ús de cometes, cursives, versaletes i negreta.

    • Abreviatures, sigles, símbols i acrònims.

    • Noms propis: antropònims, topònims, etc.

    • Expressions numèriques.

  4. Ètica de la comunicació escrita: citacions, bibliografies.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
controls i exercicis pràctics a l'aula 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6
Tipus: Supervisades      
treball editorial 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6
Tipus: Autònomes      
preparació dels exercicis pàctics de classe 50 2 1, 2, 3, 4, 5, 6

  • Explicacions teòriques: exposició i comentari de problemes lingüístics, estilístics i ortotipogràfics.
  • Treball dirigit: exercicis pràctics destinats a consolidar les explicacions teòriques i a desenvolupar les competències i habilitats previstes. Aquestes activitats es corregiran i comentaran a l’aula.
  • Treball supervisat: realització individual d’un treball d’edició a partir d’un text, del qual també s’haurà de fer la revisió.
  • Treball autònom: preparació de les activitats dirigides i supervisades i també de l’examen final.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercicis pràctics: edició textos 20% 10 0,4 1, 6
Exercicis pràctics: promoció i màrketing editorial 20% 10 0,4 2, 6
Informe de lectura 30% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 6
Treball individual 30% 20 0,8 3, 4, 5

 

Avaluació única

1.     Treball final: 40%

2.     Treball d’edició: 20%

3.     Treball de màrqueting: 20%

 

Avaluació contínua:

1.     Exercicis pràctics a l’aula: edició de textos: 20%

2.     Exercicis pràctics a l’aula: promoció i màrqueting editorial: 20%

3.     Treball individual: 30%

4.     Informe de lectura: 20%

 

Per superar l’assignatura, caldrà realitzar totes les activitats i lliurar-les dins el termini establert. La nota mínima requerida per aprovar cada pràctica i considerar-la a la mitjana ha de ser igual o superior a 4 punts.

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30 % de les activitats d’avaluació.

La reavaluació només serà possible per a l’alumnat que hagi completat almenys el 60 % de les activitats avaluatives aprovades. En cap cas es podrà repetir el treball final durant la reavaluació. S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada

En cas que l’estudiant cometi qualsevol tipus d’irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació en un acte d’avaluació, aquest serà qualificat amb 0, independentment del procés disciplinari que pugui derivar-se’n. Si es verifiquen diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. En aquesta assignatura no està permèsl’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases.Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d’honestedat acadèmica i comportarà que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.

Si les proves no es poguessin fer presencialment, s’adaptarà el seu format (sense alterar-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i la participació a classe es faran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l’alumnat tingui accés a aquests recursos o li oferirà altres alternatius.



 

 

 

 

 

 

 


Bibliografia

Badia, Jordi, Núria Brugarolas, R. Torné i X. Fargas, El llibre de la llengua catalana, Castellnou, Barcelona, 2004.

Mestres, Josep Maria, Joan Costa, Ricard Fité i Mireia Oliva, Manual d'estil. La redacció i l'edició de textos, Eumo, Vic-Barcelona, 2009. 

Fundación del Español Urgente, Manual de español urgente, Cátedra, Madrid, 2008 o https://www.fundeu.es

Gaskell, Philip, Nueva introducción a la bibliografía material, Trea, Gijón, 1998.

Martínez de Sousa, José, Manual de estilo de la lengua española, 3o ed. corregida y ampliada, Trea, Gijón, 2007.

—, Ortografía y ortotipografía del español actual, Trea, Gijón, 2004.

Pujol i Solà, Josep M., Ortotipografia. Manual de l'autor, l'autoeditor y el dissenyador, Barcelona, Columna, 2003.


Programari

No.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt