Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Humanitats | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
L'assignatura pretén oferir una panoràmica bàsica i equilibrada de la història de l’art occidental des de l’Antiguitat grecorromana fins l’època medieval. Té la voluntat de proporcionar als estudiants les claus de lectura bàsiques per a conèixer els arguments i recursos artístics de les èpoques estudiades, així com per a entendre l’evolució de la pràctica artística al llarg del temps, i la seva interrelació amb els diversos contextos històrics i culturals.
Tema 1. Ordre i bellesa: els orígens grecs de l’art occidental (s. VIII-II aC)
Tema 2. Roma: art i políitca (s. III aC-III dC)
Tema 3. Una ruptura inesperada: art del Baix Imperi (s. III-IV)
Tema 4. De Roma a Constantinoble (s. V-VII)
Tema 5. Una època no tant obscura: art de l’alta edat mitjana (s. VIII-X)
Tema 6. Nou mon, nova identitat artística: el romànic (s. XI-XII)
Tema 7. Esplendors i crisi en el món del gòtic (s. XIII-XIV)
Tema 8. La tardor medieval i el retorn a la realitat (s. XV)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 40 | 1,6 | |
Tipus: Supervisades | |||
Lectures específiques | 10 | 0,4 | |
Tutories | 5 | 0,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 60 | 2,4 | |
Recull i anàlisi d'imatges | 20 | 0,8 | |
Visita a museus o exposicions | 5 | 0,2 |
L’assignatura es fonamenta en la classe magistral, on el discurs s’acompanya de projecció d’imatges en pwp i es basa en l’anàlisi concret de les obres d’art per evocar a partir d’elles les característiques generals de la producció artística de cada període estudiat. Es completarà la formació amb lectures proposades a classe, i amb l’assistència optativa a exposicions i museus de contingut relacionat amb el temari. La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen parcial | 40% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Examen parcial | 40% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Exercici avaluat (assaig) | 10% | 2,5 | 0,1 | 6, 9 |
Exercici avaluat (reconeixement d'imatges) | 10% | 2,5 | 0,1 | 6 |
AVALUACIÓ CONTINUADA
L'assignatura és avaluada a partir de quatre proves diferents. Dues d'aquestes proves son exàmens parcials, cadascun dels quals compta un 40% de la nota final. Les altres dues proves són exercics que es realitzaran a classe, sobre la naturalesa dels quals s'informarà degudament a principi de curs.
En cas de no poder presentar-se a qualsevol de les proves per causa justificada (documentalment), aquesta podrà ser recuperada a final de semestre. La no presentació injustificada a un examen no donarà dret a recuperació.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.
Podran presentar-se a una recuperació condicionada els alumnes suspesos amb una nota final (derivada de les quatre proves d'avaluació) entre el 3'5 i el 4'9. La nota màxima d'aquesta recuperació serà un aprovat (5).
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
AVALUACIÓ ÚNICA
L'estudiant podrà acollir-se a l'avaluació única, que constarà d'un examen final sobre tot el temari del curs, i de la realització dels dos mateixos exercicis realitzats durant el curs (o una adaptació d'aquests).
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
REVISIÓ DE QUALIFICACIONS
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
ÚS DE LA IA
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta
d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
BANGO, Isidro, Alta Edad Media. De la tradición hispanogoda al románico, Madrid, 1989
BANGO, Isidro, El arte románico, Madrid, 1989
BANGO, Isidro & Concepción ABAD, Arte medieval I, Madrid, 1996.
BARRAL, Xavier, Contre l’art roman? Essai sur un passé réinventé, París, 2006.
BECKWITH, John, Arte paleocristiano y bizantino, Madrid, 1997 (1979).
BOARDMAN, John, El arte griego, Barcelona, 1991 (1967).
BORG, Barbara E. (ed), A Companion to Roman Art, Chicester, 2015;
BIANCHI BANDINELLI, Ranuccio & Enrico PARIBENI, El arte de la Antigüedad clásica. Grecia, Madrid, 1998.
BIANCHI BANDINELLI, Ranuccio & Mario TORELLI, El arte de la Antigüedad clásica. Etruria-Roma, Madrid, 2000.
BOARDMAN, John, El arte griego, Barcelona, 1991 (1967).
CAILLET, Jean-Pierre (dir), L’Art du Moyen Age. Occident. Byzance. Islam, París, 1995.
CAILLET, Jean-Pierre, L’art carolingien, París, 2005.
CASTELFRANCHI, Liliana, Lo splendore nascosto del Medievo. Arti minore: una storia parallela, Milà, 2005.
CHARLES, Victoria & Klaus H. CARL, Gothic Art, Londres, 2008.
CORTÉS ARRESE, Miguel, Escenarios del arte bizantino, Múrcia, 2017.
DE BLAAUW, Sible, Storia dell’Architettura Italiana. Da Costantino a Carlo Magno, Milà, 2010.
DELIYANNIS, Deborah M., Ravenna in Late Antiquity, Cambridge, 2014.
DESCAMPS-LEQUIME, Sophie (dir.), Peinture et couleur dans le mond grec antique, París, 2007.
DODWELL, Charles R. Artes pictóricas en Occidente, 800-1200, Madrid, 1995 (1993).
ETTINGHAUSEN, Richard & Oleg GRABAR & Marilyn JENKINS-MADINA, Islamicart and architecture, 650-1250, New Haven/Londres, 2001.
FRANKFORT, Henry, Arte y arquitectura del Oriente antiguo, Madrid, 1982 (1954).
FRANKL, Paul, Arquitectura gótica, Madrid, 2002 (1962).
GRACIANI, Amparo (ed.), La técnica de la arquitectura en la Antigüedad, Sevilla, 2011.
GOMBRICH, Ernst H., Història de l’art, 2002 (1950).
GRABAR, André, La iconoclastia bizantina, Madrid, 1998 (1984).
GRANT, Michael, Art in the Roman Empire, Londres-Nova York, 1995.
JENSEN, Robin M. & Mark D. ELLISON (eds.), The Routledge Handbook of Early Christian Art, Londres, 2020.
KRAUTHEIMER, Richard, Arquitectura paleocristiana y bizantina, Madrid, 1984.
LASKO, Peter, Arte sacro 800-1200, Madrid, 1999 (1972).
LOWDEN, John, Early Christian & Byzantine art, Londres, 1997.
McCLENDON, Charles B., The Origins of Medieval Architecture. Building in Europe 600-900 AD, New Haven-Londres 2005.
McCORMACK, Robin, Byzantine Art, Oxford, 2018 (2000)
NESS, Lawrence, Early Medieval Art, Oxford, 2001 (Oxford History of Art).
OSBORNE, Robin, Archaic and classical greek art, Oxford, 1998 (1957).
POLLIT, Jerome Jordan, El arte helenístico, Madrid, 1989 (1986).
PREZIOSI, Donald & Louise A. HITCCOCK, Aegean Art and Architecture, Oxford, 1999.
ROBERTO, Umberto & Yann RIVIÈRE (coords.), Roma e i barbari: la nascita di un nouvo mondo, Milà, 2008.
RUDOLPH, Conrad (ed.), A Companion to Medieval Art: Romanesque and Gothic in Northern Europe, Oxford, 2000.
SMITH , Tyler Jo & Dimitris PLANTZOS, A Companion to Greek Art, Chichester (West Susex), 2012.
SPARKES, Brian & Keith RUTTER, Word And Image In Ancient Greece, Edimburg, 2020.
STALLEY, Roger, Early Medieval Architecture, Oxford, 1999.
VARNER, Eric R., Mutilation and transformation : damnatio memoriae and Roman imperial portraiture, Leiden, 2004.
VERGNOLLE, Élianne, L’art roman en France, París, 1994.
WILLIAMSON, Paul, Escultura gótica, 1140-1300, Madrid, 2000.
YARZA, Joaquín & Marisa MELERO, Arte medieval II, Madrid, 1996.
-
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |