Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Humanitats | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'estudiantat ha d'estar en condicions de dur a terme una assignatura quatrimestral sobre la història de la literatura espanyola. Així doncs, haurà de tenir un domini òptim de l'expressió oral i escrita en llengua espanyola. En conseqüència, els errors d'ortografia, puntuació i redacció comportaran un descompte de punts en l'avaluació (veure apartat Avaluació).
Totes les activitats hauran de ser originals. El plagi total o parcial no està permès i, en cas de presentar material no original com a propi, es qualificarà automàticament amb un suspens.
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
1. Conèixer la història de la literatura espanyola.
2. Familiaritzar-se amb els textos literaris.
3. Distingir els períodes de la història de la literatura espanyola.
4. Conèixer les obres més rellevants de la literatura espanyola.
5. Profunditzar en l'anàlisi i el comentari dels textos.
1. Edat Mitjana
1.1. La poesia lírica i el cantar de gesta
1.2. El romancero
1.3. El conde Lucanor
1.4. La Celestina
Lectures: antologia de textos facilitada pel docent
2. Segles d'Or: Renaixement i Barroc
2.1. Els corrents poètics: de Garcilaso a Góngora i Quevedo
2.2. La prosa de ficció: la novel·la picaresca i els llibres de cavalleries
2.3. Cervantes i el Quijote
2.4. La comèdia i els seus seguidors: de Lope de Vega a Calderón
Lectures: antologia de textos facilitada pel docent
Lectures: primera part de Don Quijote de la Mancha, de Miquel de Cervantes
3. Il·lustració, Romanticisme i Realisme
3.1. L'esperit il·lustrat a la literatura
3.2. El conte fantàstic i el quadre costumista
3.3. El teatre als segles XVIII i XIX: de Moratín a Zorrilla
3.4. La novel·la realista i naturalista
Lectures: antologia de textos facilitada pel docent
Lectures: El sí de las niñas, de Leandro Fernández de Moratín
4. Modernisme i avantguarda
4.1. La literatura de final de segle XIX
4.2. L'Edat de Plata
4.3. Les avantguardes
Lectura: antologia de textos facilitada pel docent
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes | 88 | 3,52 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal i preparació de classes i treballs | 35 | 1,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
L'aprenentatge d'aquesta assignatura es distribueix tal i com s'indica a continuació:
· Activitats dirigides. Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en seminaris dirigits pel docent, on es combinarà l'explicació teòrica amb la discussió dels textos.
· Activitats supervisades. Es tracta de tutories programades pel docent, dedicades a la correcció i el comentari de problemes en els diferents nivells d'anàlisi literària.
· Activitats autònomes. Aquestes activitats inclueixen el temps dedicat a l'estudi personal, així com la realització de treballs i comentaris analítics o la preparació de presentacions orals.
· Activitats d'avaluació. L'avaluació es durà a terme mitjançant proves escrites.
Es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a l'acompliment de l'alumnat de les enquestes d'avaluació relatives a l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentari de text | 30% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Primer parcial | 35% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Segon parcial | 35% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
AVALUACIÓ CONTINUADA
L'avaluació consta de tres parts: un comentari crític de les obres que indiqui la professora (30% de la nota) i dos exàmens escrits sobre la matèria impartida durant el curs (35% + 35%). La revisió de les proves es realitzarà en una entrevista concertada prèviament. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Quant a l'expressió escrita, l'estudiant haurà de redactar paràgrafs amb contingut ple, coherents i ben desenvolupats. Les faltes (d'ortografia, sintaxi, errors de puntuació, etc.) descomptaran 0,25 punts cadascuna; amb més de deu faltes la prova tindrà la qualificació de suspens.
La recuperació consistirà a un examen de la matèria suspesa. Per tal d'optar a la recuperació, l'estudiant haurà d'haver-se presentat a les tres proves i arribar a un 3'5 de mitjana com a mínim. La nota de la recuperació farà mitjana amb el treball o comentari crític (que no és recuperable).
L'estudiant que no redacti ni lliuri cap de les tres proves (els dos parcials i el comentari crític o treball) obtindrà la qualificació de «No avaluable». L’estudiant rebrà la qualificació de «No avaluable» sempre que no hagi lliurat més de 1/3 de les activitats d’avaluació.
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació (plagi, ús no autoritzat ni documentat d'iA), es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El docent vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius que estiguin al seu abast.
AVALUACIÓ ÚNICA
L'estudiantat que desitgi acollir-se a l'Avaluació única haurà de fer-ho palès mitjançant un formulari a través de les dates següents: primer semestre, del 18 de setembre al 6 d'octubre; segon semestre, del 12 de febrer al 23 de febrer.
Quant a l'expressió escrita, l'estudiant haurà de redactar paràgrafs amb contingut ple, coherents i ben desenvolupats. Les faltes (d'ortografia, sintaxi, errors de puntuació, etc.) descomptaran 0,25 punts cadascuna; amb més de deu faltes la prova tindrà la qualificació de suspens.
L'avaluació consta de tres parts: un comentari crític de les obres que indiqui la professora (30% de la nota) i dos exàmens escrits sobre la matèria impartida durant el curs (35% + 35%). La revisió de les proves es realitzarà en una entrevista concertada prèviament. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
La recuperació consistirà en un examen de la matèria suspesa. Per tal d'optar a la recuperació, l'estudiant haurà d'haver-se presentat a les tres proves i arribar a un 3'5 de mitjana com a mínim. La nota de la recuperació farà mitjana amb el treball o comentari crític (que no és recuperable).
L'estudiant que no redacti ni lliuri cap de les tres proves (els dos parcials i el comentari crític o treball) obtindrà la qualificació de «No avaluable». L’estudiant rebrà la qualificació de «No avaluable» sempre que no hagi lliurat més de 1/3 de les activitats d’avaluació.
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació (plagi, ús no autorizat ni documentat d'iA), es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El docent vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius que estiguin al seu abast.
García de la Concha, Víctor, dir., Historia de la literatura española, Espasa Calpe, Madrid, 1995-1998, 4 vols.
Mainer, José Carlos, dir., Historia de la literatura española, Crítica, Barcelona, 9 vols, sobretot:
Lacarra, María Jesús y Juan Manuel Cacho Blecua, Entre oralidad y escritura. Edad Media, Crítica, Barcelona, vol. 1, 2012.
García López, Jorge, Eugenia Fosalba y Gonzalo Pontón Gijón, La conquista del clasicismo. 1500-1598, Crítica, Barcelona, vol. 2, 2013.
Albiac Blanco, María-Dolores, Razón y sentimiento. 1692-1800, Crítica, Barcelona, vol. 2, 2015.
Rico, Francisco, dir., Historia y crítica de la literatura española, Crítica, Barcelona, 1979-2000, 9 vols. y suplementos.
Valverde, José María y Martín de Riquer, Historia de la literatura universal, Planeta, Barcelona, 2009, 2 vols.
Moodle (Campus Virtual).
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |