Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Història Contemporània

Codi: 100006 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Musicologia OT 3
Musicologia OT 4
Arqueologia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Pau Casanellas Peñalver
Correu electrònic:
pau.casanellas@uab.cat

Equip docent

Arnau Muniesa Juan
Eduard Page Campos

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No es consideren necessaris prerequisits, però resulta aconsellable que els i les estudiants tinguin un cert coneixement de llengües estrangeres (en especial, d'anglès) i que hagin fet algunes lectures sobre història contemporània.


Objectius

Aquesta assignatura pretén dotar l'alumnat d'un coneixement bàsic sobre els principals esdeveniments i processos històrics de l'època contemporània, des de la crisi de l'Antic Règim fins a l'actualitat. El temari integra els diversos espais geogràfics des d'una perspectiva no eurocèntrica i una mirada de gènere. Alhora, combina la història social, política, econòmica i cultural. Al llarg de l'assignatura es proporcionaran també algunes primeres nocions sobre teoria i metodologia de la història.


Competències

    Musicologia
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
    Arqueologia
  • Contextualitzar i analitzar processos històrics.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Contextualitzar i analitzar processos històrics.
  2. Debatre a partir del coneixement especialitzat adquirit en un context interdisciplinari.
  3. Dominar l'estructura diacrònica general del passat.
  4. Identificar el context en què s'inscriuen els processos històrics.
  5. Identificar els mètodes propis de la història i la seva relació amb l'anàlisi de fets concrets.
  6. Identificar les estructures socials, econòmiques i polítiques del món contemporani.
  7. Interpretar i analitzar les fonts documentals.
  8. Interpretar la pluralitat i l'heterogeneïtat del desenvolupament cultural de la humanitat.
  9. Interpretar les fonts materials i el registre arqueològic.
  10. Organitzar i planificar la cerca d'informació històrica.
  11. Reconèixer els processos històrics que han donat lloc a la societat contemporània.
  12. Utilitzar el vocabulari tècnic específic i d'interpretació de la disciplina.
  13. Utilitzar els mètodes de treball propis de la història contemporània.
  14. Utilitzar els recursos informàtics propis de l'àmbit d'estudi de la història.

Continguts

Programa

1. Capitalisme i industrialització

2. Il·lustració i revolucions liberals

3. Resistències al capitalisme i projectes emancipatoris

4. L’era de l’imperialisme

5. El món en conflicte: del feixisme a la Guerra Freda

6. L’era neoliberal


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Explicació del temari pel professor/a, motivació per a la participació en el debat a classe 60 2,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Supervisades      
Tutories, orientació i correccció dels exercicis elaborats pels i les estudiants 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14
Tipus: Autònomes      
Estudi del material de classe i les lectures proposades, elaboració d'exercicis escrits 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

-Sessions teòriques amb el suport de materials diversos i debat amb l'alumnat.

-Lectura i debat de textos.

-Estudi personal: integració dels coneixements adquirits.

-Redacció de treballs i/o exercicis pautats d'aprenentatge.

-Tutories: sessions concertades per a la resolució de dubtes i el comentari sobre continguts del temari o les lectures.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exàmens 70% (35% + 35%) 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Treball/s 30% 0 0 1, 4, 5, 8, 10, 14

L’avaluació contínua constarà de tres proves:

-Una primera prova escrita parcial sobre la primera meitat del temari: 35% de la nota final.

-Una segona prova escrita parcial sobre la segona part del temari: 35% de la nota final.

-Un o diversos treballs o exercicis pràctics: 30% de la nota final.

 

Els i les alumnes que hagin fet almenys dos terços de les activitats d’avaluació i no arribin al 5 en la nota mitjana final, tindran dret a fer un examen de recuperació, que avaluarà tot el temari de l'assignatura.

 

No hi haurà possibilitat d’avaluació única.

 

En el moment de realització o lliurament de cada activitat avaluadora, el professor o professora informarà l’alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

L'estudiant rebrà la qualificació de "no avaluable" en cas que no hagi fet almenys el 30% de les activitats d'avaluació.

Els i les alumnes Erasmus que demanin avançar la data d'un examen hauran de presentar al professor o professora un document de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.

 

En aquesta assignatura no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 


Bibliografia

ARTOLA, Miguel; PÉREZ LEDESMA, Manuel: Contemporánea. La historia desde 1776. Madrid: Alianza, 2005.

ARRUZZA, Cinzia; CIRILLO, Lidia: Dos siglos de feminismos. Los ejemplos más significativos, los problemas más actuales. Barcelona: Sylone, 2018.

BAYLY, Christopher A.: El nacimiento del mundo moderno. 1780-1914. Conexiones y comparaciones globales. Madrid: Siglo XXI, 2004.

BOSCH, Aurora: Historia de Estados Unidos. 1776-1945. Barcelona: Crítica, 2010.

BRIGGS, Asa; CLAVIN, Patricia: Historia contemporánea de Europa. 1789-1989. Barcelona: Crítica, 1997.

CANFORA, Luciano: La democracia. Historia de una ideología. Barcelona: Crítica, 2004.

CHOMSKY, Noam: El nuevo orden mundial (y el viejo). Barcelona: Crítica, 2003.

EICHENGREEN, Barry: La globalización del capital. Historia del Sistema Monetario Internacional. Barcelona: Antoni Bosch, 2000.

FONTANA, Josep: Europa ante el espejo. Barcelona: Crítica, 1994.

—: Por el bien del imperio. Una historia del mundo desde 1945. Barcelona: Pasado & Presente, 2011.

—: El siglo de la revolución. Una historia del mundo desde 1914. Barcelona: Crítica, 2017.

—: Capitalisme i democràcia. 1756-1848. Com va començar aquest engany. Barcelona: Edicions 62, 2018.

FREEDMAN, Estelle B.: No Turning Back. The History of Feminism and the Future of Women. Nova York: Ballantine, 2003.

GERGES, Fawaz A.: The Far Enemy. Why Jihad Went Global. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.

GRAEBER, David: En deuda. Una historia alternativa de la economía. Barcelona: Ariel, 2012.

HOBSBAWM, Eric J.: La era de la revolución. 1789-1848. Barcelona: Crítica, 1997 [1962].

—: Laera del capital. 1848-1875. Barcelona: Crítica, 1998 [1975]

—: La era del imperio. 1875-1914. Barcelona: Crítica, 1998 [1987].

—: Historia del siglo XX. 1914-1991. Barcelona: Crítica, 1995 [1994].

HUSTVEDT, Siri: Els miratges de la certesa. Reflexions sobre la relació entre el cos i la ment. Barcelona: Edicions 62, 2021.

KERSHAW, Ian: Descenso a los infiernos. Europa 1914-1949. Barcelona: Crítica, 2016.

—: Ascenso y crisis. Europa 1950-2017. Un camino incierto. Barcelona: Crítica, 2019.

LEWONTIN, R.C.; ROSE, Steven; KAMIN, Leon J.: No está en los genes. Crítica del racismo biológico. Barcelona: Grijalbo, 1996.

NASH, Mary: Mujeres en el mundo. Historia, retos y movimientos. Madrid: Alianza, 2012.

PRASHAD, Vijay. Las naciones oscuras. Una historia del Tercer Mundo. Barcelona: Península, 2012.

TRAVERSO, Enzo: Els usos del passat. Història, memòria, política. València: PUV, 2006.

—: A sangre y fuego. De la guerra civil europea (1914-1945). València: PUV, 2009.

ZINN, Howard: La otra historia de los Estados Unidos (Desde 1492 hasta hoy). Hondarribia: Hiru, 2005.


Programari

Cap.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 2 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 3 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 4 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 3 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 4 Català segon quadrimestre matí-mixt