Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Musicologia | OT | 3 |
Musicologia | OT | 4 |
Arqueologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No es consideren necessaris prerequisits, però resulta aconsellable que els i les estudiants tinguin un cert coneixement de llengües estrangeres (en especial, d'anglès) i que hagin fet algunes lectures sobre història contemporània.
Aquesta assignatura pretén dotar l'alumnat d'un coneixement bàsic sobre els principals esdeveniments i processos històrics de l'època contemporània, des de la crisi de l'Antic Règim fins a l'actualitat. El temari integra els diversos espais geogràfics des d'una perspectiva no eurocèntrica i una mirada de gènere. Alhora, combina la història social, política, econòmica i cultural. Al llarg de l'assignatura es proporcionaran també algunes primeres nocions sobre teoria i metodologia de la història.
Programa
1. Capitalisme i industrialització
2. Il·lustració i revolucions liberals
3. Resistències al capitalisme i projectes emancipatoris
4. L’era de l’imperialisme
5. El món en conflicte: del feixisme a la Guerra Freda
6. L’era neoliberal
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Explicació del temari pel professor/a, motivació per a la participació en el debat a classe | 60 | 2,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories, orientació i correccció dels exercicis elaborats pels i les estudiants | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi del material de classe i les lectures proposades, elaboració d'exercicis escrits | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
-Sessions teòriques amb el suport de materials diversos i debat amb l'alumnat.
-Lectura i debat de textos.
-Estudi personal: integració dels coneixements adquirits.
-Redacció de treballs i/o exercicis pautats d'aprenentatge.
-Tutories: sessions concertades per a la resolució de dubtes i el comentari sobre continguts del temari o les lectures.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exàmens | 70% (35% + 35%) | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Treball/s | 30% | 0 | 0 | 1, 4, 5, 8, 10, 14 |
L’avaluació contínua constarà de tres proves:
-Una primera prova escrita parcial sobre la primera meitat del temari: 35% de la nota final.
-Una segona prova escrita parcial sobre la segona part del temari: 35% de la nota final.
-Un o diversos treballs o exercicis pràctics: 30% de la nota final.
Els i les alumnes que hagin fet almenys dos terços de les activitats d’avaluació i no arribin al 5 en la nota mitjana final, tindran dret a fer un examen de recuperació, que avaluarà tot el temari de l'assignatura.
No hi haurà possibilitat d’avaluació única.
En el moment de realització o lliurament de cada activitat avaluadora, el professor o professora informarà l’alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
L'estudiant rebrà la qualificació de "no avaluable" en cas que no hagi fet almenys el 30% de les activitats d'avaluació.
Els i les alumnes Erasmus que demanin avançar la data d'un examen hauran de presentar al professor o professora un document de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.
En aquesta assignatura no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
ARTOLA, Miguel; PÉREZ LEDESMA, Manuel: Contemporánea. La historia desde 1776. Madrid: Alianza, 2005.
ARRUZZA, Cinzia; CIRILLO, Lidia: Dos siglos de feminismos. Los ejemplos más significativos, los problemas más actuales. Barcelona: Sylone, 2018.
BAYLY, Christopher A.: El nacimiento del mundo moderno. 1780-1914. Conexiones y comparaciones globales. Madrid: Siglo XXI, 2004.
BOSCH, Aurora: Historia de Estados Unidos. 1776-1945. Barcelona: Crítica, 2010.
BRIGGS, Asa; CLAVIN, Patricia: Historia contemporánea de Europa. 1789-1989. Barcelona: Crítica, 1997.
CANFORA, Luciano: La democracia. Historia de una ideología. Barcelona: Crítica, 2004.
CHOMSKY, Noam: El nuevo orden mundial (y el viejo). Barcelona: Crítica, 2003.
EICHENGREEN, Barry: La globalización del capital. Historia del Sistema Monetario Internacional. Barcelona: Antoni Bosch, 2000.
FONTANA, Josep: Europa ante el espejo. Barcelona: Crítica, 1994.
—: Por el bien del imperio. Una historia del mundo desde 1945. Barcelona: Pasado & Presente, 2011.
—: El siglo de la revolución. Una historia del mundo desde 1914. Barcelona: Crítica, 2017.
—: Capitalisme i democràcia. 1756-1848. Com va començar aquest engany. Barcelona: Edicions 62, 2018.
FREEDMAN, Estelle B.: No Turning Back. The History of Feminism and the Future of Women. Nova York: Ballantine, 2003.
GERGES, Fawaz A.: The Far Enemy. Why Jihad Went Global. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
GRAEBER, David: En deuda. Una historia alternativa de la economía. Barcelona: Ariel, 2012.
HOBSBAWM, Eric J.: La era de la revolución. 1789-1848. Barcelona: Crítica, 1997 [1962].
—: Laera del capital. 1848-1875. Barcelona: Crítica, 1998 [1975]
—: La era del imperio. 1875-1914. Barcelona: Crítica, 1998 [1987].
—: Historia del siglo XX. 1914-1991. Barcelona: Crítica, 1995 [1994].
HUSTVEDT, Siri: Els miratges de la certesa. Reflexions sobre la relació entre el cos i la ment. Barcelona: Edicions 62, 2021.
KERSHAW, Ian: Descenso a los infiernos. Europa 1914-1949. Barcelona: Crítica, 2016.
—: Ascenso y crisis. Europa 1950-2017. Un camino incierto. Barcelona: Crítica, 2019.
LEWONTIN, R.C.; ROSE, Steven; KAMIN, Leon J.: No está en los genes. Crítica del racismo biológico. Barcelona: Grijalbo, 1996.
NASH, Mary: Mujeres en el mundo. Historia, retos y movimientos. Madrid: Alianza, 2012.
PRASHAD, Vijay. Las naciones oscuras. Una historia del Tercer Mundo. Barcelona: Península, 2012.
TRAVERSO, Enzo: Els usos del passat. Història, memòria, política. València: PUV, 2006.
—: A sangre y fuego. De la guerra civil europea (1914-1945). València: PUV, 2009.
ZINN, Howard: La otra historia de los Estados Unidos (Desde 1492 hasta hoy). Hondarribia: Hiru, 2005.
Cap.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 3 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 4 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |