Treball de Final de Màster
Codi: 45456
Crèdits: 6
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
3500318 Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes |
OB |
1 |
Fe d'errades
Actualització de professorat habitual del principi de curs.
Professor de contacte
Nom:
Vicenç Font Moll
Correu electrònic:
vfont@ub.edu
Equip docent
- (Extern) Vicenç Font Moll
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Per poder presentar el Treball Fi de Màster cal haver superat el mòdul del pràcticum
Objectius
El TFM és un treball de reflexió final en el qual l'estudiant haurà de mostrar, per mitjà d'una presentació oral pública davant d'un tribunal, que ha adquirit el conjunt de competències del màster i que li capaciten per a iniciar la seva actuació com a docent de matemàtiques en un centre d'educació secundària.
S’orienta a evidenciar assoliments professionals transversals, així com la interrelació del coneixement teòric amb el pràctic, mitjançant la realització d’una proposta educativa d’innovació/millora docent, que integri els diversos continguts treballats al Màster i aplicats als pràcticums, justificada a partir de resultats de recerca i/o metodologies d’innovació i recerca.
El Treball Final de Màster (TFM) ha de permetre (1) efectuar un treball transversal de bona part de les competències previstes en el màster i (2) que l’alumnat mostri que ha adquirit les competències del màster de Formació de Professorat de Secundària de Matemàtiques.
Resultats d'aprenentatge
- CA17 (Competència) Aplicar la perspectiva d'equitat i de gènere tant en la planificació com en la gestió de l'aula de matemàtiques.
- CA18 (Competència) Construir la identitat professional en el marc del treball final de màster, reflexionant sobre el grau d'adquisició de les competències professionals.
- SA15 (Habilitat) Analitzar les accions docents basades en evidències i en bases teòriques de la didàctica de les matemàtiques, amb la finalitat de millorar els processos i els resultats d'aprenentatge de les matemàtiques.
- SA16 (Habilitat) Analitzar estratègies pròpies de la didàctica de les matemàtiques que promoguin la capacitat de l'alumnat per aprendre per si mateix i amb altres persones, el desenvolupament d'habilitats de pensament crític i de decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personals.
- SA17 (Habilitat) Analitzar evidències i dades en la realització del Treball de Fi de Màster amb la finalitat de millorar les competències professionals docents.
- SA18 (Habilitat) Demostrar la competència digital docent dels programes d'ensenyament de les matemàtiques i ajudar l'alumnat en l'ús d'aquests programes.
- SA19 (Habilitat) Demostrar el domini de l'expressió oral i escrita tant en la memòria escrita del TFM com en la presentació oral del treball.
- SA20 (Habilitat) Integrar una perspectiva sensible a la realitat plurilingüe de les aules i a la importància de la llengua com a recurs en matemàtiques, al mateix temps que es promou l'ús del català com a llengua vehicular.
Continguts
L’assignatura està formada pels següents blocs de continguts:
• Elements d’anàlisi reflexiva de la pròpia pràctica per tal d’identificar problemes de l’educació matemàtica.
• Cerca de referències bibliogràfiques i resultats de recerca relacionades amb el problemes identificats i ús de tècniques de recerca en educació matemàtica.
• Elaboració d’una memòria de treball final de màster que inclogui una proposta innovadora/millora justificada a partir de resultats i/o metodologies d’innovació i recerca.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Seminari general de preparació TFM |
10
|
0,4 |
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Tutories de grup i individuals |
10
|
0,4 |
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Elaboració del Treball Fi de Màster |
100
|
4 |
|
Es procurarà que tutor del Pràcticum II (PII) i del TFM siguin el mateix per garantir la continuïtat entre el període de pràctiques i el Treball Final de Màster.
La docència i el seguiment del Treball de Final de Màster es realitzarà per mitjà de seminaris amb el tutor amb l’objectiu d’ajudar a l’alumnat a ordenar la reflexió entre el que ha viscut al centre de secundària i els coneixements del màster. El professorat tutor fomentarà la reflexió compartida entre els alumnes que facin pràctiques a un mateix centre.
El TFM es desenvoluparà en 4 fases:
(1) Elecció de la temàtica (preferiblement una proposa de millora justificada del seu període de pràctiques)
(2) Elaboració del treball i guiatge
(3) Defensa pública del Treball
(4) Avaluació
A més del seminari amb tutor del TFM, es contempla la participació en un seminari general adreçat a tos els alumnes del grup.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Defensa oral del TFM |
30% |
5
|
0,2 |
CA17, CA18, SA15, SA16, SA17, SA18, SA19, SA20
|
Memòria escrita del TFM |
50% |
15
|
0,6 |
CA17, CA18, SA15, SA16, SA17, SA18, SA19, SA20
|
Participació en el seminari de seguiment del TFM |
20% |
10
|
0,4 |
CA17, CA18, SA15, SA16, SA17, SA18, SA19, SA20
|
Seran requisits per tenir dret a l’avaluació final:
L’assistència als seminaris amb tot al grup i amb el tutor (un mínim del 80% de les sessions).
El lliurament de la Memòria escrita del Treball Fi de Màster
La defensa oral d’aquesta memòria davant d’un tribunal
Bibliografia
La bibliografia general d'aquest mòdul és la aportada en tots els altres mòduls del màster i, en particular, en el mòdul d'innovació i iniciació a la recerca en Eduacció Matemàtica.
A més, són d'interès les següents referències:
Giménez, J.; Vanegas, Y.; Font, V.; Ferreres, S. (2012). El papel del trabajo final de Máster en la formación del profesorado de Matemáticas UNO. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 61, 76-86.
Godino, J. D.; Neto, T. (2013). Actividades de iniciación a la investigación en educación matemática. UNO. Revista de Didáctica de la Matemática, 63, 69-76.
Goñi, J. M. (ed.) (2011). MATEMÁTICAS: Investigación, innovación y buenas prácticas, Barcelona, España, Graó.
Una vegada seleccionat el tema, el tutor aportarà referencies específiques del tema seleccionat a cada estudiant.
Programari
El TFM es pot editar en word o latex. El tutor indicarà, si s'escau, altres programaris a utilitzar
Llista d'idiomes
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.