Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Gestió d'Institucions Educatives a partir de les Evidències

Codi: 45447 Crèdits: 10
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4317141 Direcció de Centres per a la Innovació Educativa OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Carme Armengol Asparo
Correu electrònic:
carme.armengol@uab.cat

Equip docent

Cristina Mercader Juan
David Rodriguez Gomez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No s'han establert prerequisits per cursar aquesta assignatura


Objectius

Dissenyar i desenvolupar investigacions per obtenir evidències enfocades a la millora de la gestió d'institucions educatives


Resultats d'aprenentatge

  1. CA10 (Competència) Produir propostes d'innovació basades en resultats de recerca per donar resposta a problemàtiques i reptes del context educatiu.
  2. CA11 (Competència) Aplicar els principis de responsabilitat ètica i social als processos de recerca en contextos educatius.
  3. KA05 (Coneixement) Definir els mètodes i els processos de la recerca educativa per a donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  4. SA09 (Habilitat) Analitzar problemes complexos d'organització i gestió institucional.
  5. SA10 (Habilitat) Aplicar tècniques i instruments per a l'obtenció d'evidències en contextos educatius.
  6. SA11 (Habilitat) Desenvolupar propostes per a la millora de les organitzacions educatives basades en evidències.

Continguts

El problema i els objectius de la investigació.

Introducció a la metodologia de recerca i el treball de camp.

Revisió de les principals tècniques i instruments per obtenir evidències.

Eines, estratègies i recursos per presentar i compartir les evidències.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Conferència 4 0,16 KA05
Tutories / Orientacions sobre com abordar l'estudi personal 5 0,2 CA10, CA11, KA05, SA09, SA10, SA11
Tipus: Supervisades      
Fòrum debats 5 0,2 CA10, KA05, SA09, SA11
Resolució de casos, exercicis i problemes 120 4,8 CA10, CA11, KA05, SA09, SA10, SA11
Tipus: Autònomes      
Lectura d'articles i informes 60 2,4 KA05
Resolució de casos, exercicis i problemes 46 1,84 CA10, CA11, KA05, SA09, SA10, SA11

Aquest és un estudi semipresencial amb un alt percentatge de treball autònom i supervisat. Cada unitat te una durada de 3 setmanes, en aquest temps s’ha de participar en els fòrums de debat i resoldre les activitats que es plantegen.

Els informes que lliuren els i les estudiants, un per unitat, estan compostos per diverses activitats definides pel professorat responsable de cada unitat. A l’inici de cada unitat es facilita una rúbrica amb els criteris d'avaluació i amb el percentatge del seu valor en l'avaluació total de la unitat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Elaboració i desenvolupament de les activitats d'aplicació 40 2 0,08 CA10, CA11, KA05, SA09, SA10, SA11
Elaboració i desenvolupament de les activitats de desenvolupament 40 2 0,08 CA10, CA11, KA05, SA09, SA10, SA11
Participació i Implicació en els fòrums plantejats i en les sessions de seguiment de les unitats 10 4 0,16 CA10, CA11, KA05, SA09, SA10, SA11
Reflexió personal en relació als aprenentatges realitzats en el mòdul i resolució d'activitats complementàries 10 2 0,08 CA10, CA11, KA05, SA09, SA10, SA11

En l'avaluació de la assignatura es tindran en consideració els següents criteris: la qualitat de les activitats realitzades, la participació en els fòrums, els aprenentatges assolits, la vinculació de les respostes amb la pràctica professional i la seva pertinència amb les finalitats i continguts del màster. A més és imprescindible mostrar una actitud compatible amb la professió educativa.

Per poder passar a la presentació i avaluació del TFM cal obtenir una nota mitjana en cadascuna de les assignatures superior a 5 i haver aprovat més del 80% de les unitats. Els treballs s'han de lliurar a l'aula moodle en el temps establert. La persona responsable de la unitat ha d'informar del resultat de la correcció en un període no superior als quinze dies posteriors al lliurament de la feina. A l'acabar les assignatures, se'ls donarà l'oportunitat de recuperar, si cal, les activitats no superades en cada unitat.

La copia o plagi, en qualsevol tipus de prova avaluativa, constitueixen un delicte i es penalitzarà̀ amb un 0 com a nota de l'assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la. Es considerarà̀ que un treball o activitat està “copiat” quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà̀ que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text sense citar-ne les fonts, independentment que les fonts originaries siguin en paper o en format digital. http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html

Per aprovar aquesta assignatura, cal que es mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats es tindrà̀ en compte, la correcció́ lingüística, la redacció́ i els aspectes formals de presentació́. L’alumnat ha de ser capaç̧ d'expressar-se amb fluïdesa i correcció́ i ha de mostrar un alt grau de comprensió́ dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.

Cal lliurar les activitats d’aquesta assignatura en dos moments diferents. Les activitats de la unitat 4A es lliuraran com a màxim el 16/02/2025 a les 23:55 hora espanyola i les activitats de la unitat 4B es lliuraran com a màxim el 09/03/2025 a les 23:55 hora espanyola. En el cas de que la nota de les unitats resulti insuficient el professorat responsable del mòdul deixarà un termini de 15 dies per tal de que es puguin refer les activitats que no arribin al nivell exigible.

Els i les estudiants que vulguin acollir-se a l’avaluació única podran lliurar totes les activitats del mòdul el dia 8 de juny i podran acollir-se al mateix sistema de recuperació que s’ha arbitrat per a l’avaluació continuada.


Bibliografia

Bell, J. i Waters, S. (2014). Doing your research project: A guide for first-time researchers (6a Ed.). McGraw-Hill Education.

Booth, W., Colomb, G., Williams, J., Bizup, J. i FitzGerald, W. T. (2016). The craft of research (4a Ed.). The University of Chicago Press.

Cohen, L., Manion, L. i Morrison, K. (2011). Research methods in education (7a Ed.).  Routledge.

Creswell, J. W. y Plano Clark, V. L. (2007). Designing and conducting mixed methods research. California: SAGE Publications. ISBN: 1-4129-2791-9.

Denscombe, M. (2017). The good research guide for small-scale social research projects (5a Ed.). Open University Press.

Edwards, R. y Holland, J. (2013). What is Qualitative Interviewing? London: Bloomsbury Academic. ISBN: 978-1-7809-3852-3

Fraenkel, J., Wallen, N. E. i Hyun, H. (2015). How to design and evaluate research in education (9a Ed.). McGraw-Hill.

Guest, G., Namey, E.E. y Mitchell, M. L. (2013). Collecting Qualitative Data. A field manual for applied research. Los Angeles: Sage Publications. ISBN: 978-1-4129-8684-7.

Krueger, A. y Casey, M.A. (2015). Focus Groups: A practical guide for applied research. Nueva Delhi: Sage Publications. 5ª Edición.

López Noguero, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. XXI, Revista de Educación, 4, 167-179.

Martínez-Carazo, P C. (2006) El método de estudio de caso. Estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento y gestión. Universidad el Norte. (20), 165- 193. Recuperado de: Http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64602005.

Martínez-Fernández, J.R. (2015). Introducción al análisis de datos cuantitativos en Ciencias Sociales. Madrid: Pearson. ISBN: 978-84-205-6453-1.

McMillan, J.H. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. 5ª edición. Madrid: Pearson education. ISBN: 978-84-832-2687-2.

Miles, M. B, Huberman, A. M. y Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis: a methods sourcebook. Arizona State University: Sage Publications. 3ª edición. ISBN: 978-1-4522-5787-7

Montgomery, S. L. (2017). The Chicago guide to communicating science (2a Ed.). The University of Chicago Press.

Morgan, D. L. (1998). Practical strategies for Combining Qualitative and Quantitative Methods: Applications to Health Research. Qualitative Health Research, 8(3), 362-376.

O’Leary, Z. (2017). The essential guide to doing your research project (3a Ed.). Sage.

Wyse, D., Selwyn, N., Smith, E., i Suter, L. E. (2017). The BERA/SAGE Handbook of educational research.  SAGE.

Yates, L. (2004). What does good education research look like? Situating a field and its practices. Open University Press.


Programari

No es requereix d'un programari específic


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català primer quadrimestre tarda