Logo UAB

Recerca en Contextos de Mediació Literària i Promoció Lectora

Codi: 45441 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313816 Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Cristina Aliagas Marin
Correu electrònic:
cristina.aliagas@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap.


Objectius

Aquesta assignatura consisteix en una aproximació general a la investigació empírica en contextos socials de promoció lectora i mediació literària. El coneixement bàsic dels principis d’enfocament teòric, rigor metodològic i ètica de la recerca es presenta al servei de la comprensió i millora de la mediació literària i la resposta lectora en esdeveniments de promoció lligats a contextos socioculturalment diversos i múltiples. Al marge de la recerca emmarcada en la formació lectora a l'escola, que compta amb una tradició consolidada, es prioritza la investigació en forma d'estudi de cas d'experiències de foment desenvolupades en espais de lleure i aprenentatge informal (com la biblioteca escolar i pública, la llibreria, el teatre, el museu literari, el festival d'arts, la xarxa, o els programes de foment lector familiar), i l'estudi de les múltiples i artístiques formes en què aquestes experiències es poden concretar (club de lectura, comunitat virtual de lectors, laboratori de lectura familiar, conta contes, tallers, recitals, etc.). La lectura críticoconstructiva d'articles de recerca impulsa la integració de la cultura científica a l'àmbit de la promoció lectora, perquè aquest àmbit de pràctica aprofiti les evidències científiques de la literatura prèvia i alhora contribueixi a l'àmbit de la recerca amb noves evidències que reverteixin en noves mirades, propostes i línies dacció.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA14 (Competència) Adoptar criteris de qualitat per avaluar el rigor de les recerques prèvies, nacionals i internacionals, sobre biblioteca i experiències de foment de la lectura.
  2. CA15 (Competència) Comunicar de manera oral i sintètica recerques sobre esdeveniments de promoció social de la lectura tenint en compte la perspectiva teòrica, el disseny metodològic, el protocol ètic, l'estratègia d'interpretació de les dades i els resultats.
  3. KA15 (Coneixement) Descriure críticament la recerca empírica lligada a l'àmbit d'estudi de la formació literària i la promoció de la lectura.
  4. KA16 (Coneixement) Definir la literatura prèvia d'acord amb el focus o la temàtica de la recerca per identificar les evidències científiques que poden orientar la pràctica de mediació i promoció de la lectura.
  5. SA21 (Habilitat) Dissenyar recerques amb preguntes de recerca rellevants i amb un disseny de recerca coherent que inclogui instruments de recollida d'informació múltiples i variats en contextos reals de l'àmbit de la promoció de la lectura.
  6. SA22 (Habilitat) Analitzar diferents tipus de dades segons el caràcter qualitatiu o quantitatiu que presentin i que hagin estat recollides a través d'instruments diferents (observació, entrevista, grup de discussió, qüestionari, etc.).
  7. SA23 (Habilitat) Garantir les responsabilitats socials d'inclusió i universalitat en el disseny de recerques sobre experiències de promoció de la lectura i mediació literària en contextos diferents (biblioteca, llibreria, museu, taller, aula, etc.).
  8. SA24 (Habilitat) Garantir els principis ètics lligats a l'accés, la participació i l'ús de la informació en el desenvolupament de recerques en l'àmbit de la promoció literària.

Continguts

- Conceptes introductoris sobre investigació qualitativa i quantitativa aplicada a les experiències de foment lector: disseny d’una investigació, preguntes de recerca, metodologia i ètica, anàlisi de dades, conclusions i identificació de les implicacions pràctiques per a l’organització d’activitats de promoció literària.

- Identificació de les evidències científiques de la literatura prèvia per al disseny i la millora de les activitats de promoció lectora. 

- La comprensió de la mediació literària i la resposta lectora a partir de les evidències de recerca.

- Estratègies d’anàlisi de l’impacte de les experiències d’animació i promoció en l’hàbit lector, les identitats lectores i l’aprenentatge literari. 

- Anàlisi crítica d’articles de recerca en l’àmbit de la biblioteca escolar i la promoció lectora.

- Funcions de la recerca en l’àmbit de la promoció literària: com a estratègia d’autoavaluació duna experiència concreta, o per donar resposta a preguntes i necessitats pràctiques dins de la comunitat mediadora.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Autònomes (problemes de recerca reals a dissenyar o resoldre) 50 2 CA15, KA16, SA21, SA22, SA23, SA24, CA15
Dirigides (classes magistrals en gran grup) 18 0,72 CA14, KA15, KA16, CA14
Tipus: Supervisades      
Tasques, reptes prácticas a resoldre, lectures, presentacions 82 3,28 CA14, CA15, KA15, KA16, SA21, SA22, SA23, SA24, CA14

L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:

-        Classes magistrals i interactives

-        Lectura crítica i constructiva d’articles de recerca 

-        Debats sobre aspectes teòrics i metodològics d’investigació 

-        Resolució de casos pràctics, reptes o problemes concrets lligats a la recerca (poden requerir treball de camp fora de l’aula*)

-        Categorització i anàlisi de dades diverses, tant quantitatives com qualitatives

-        Realització de presentacions orals d’activitats i treballs

-        Tutories i seguiment de les activitats en línia

-        Ponències i seminaris d’investigadors 

* Les sortides de treball de camp requereixen fer un curs de formació previ (virtual i breu) i signar un document de responsabilitat, que cal lliurar al docent responsable. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Anàlisi i discussió d'un article d'investigació 40% 0 0 CA14, CA15, KA15, KA16
Disseny i implementació d'una eina de recerca 50 % 0 0 SA21, SA22, SA24
Qualitat de la participació i de la contribució (a les classes i als fòrums) 10 % 0 0 SA23, SA24

L’avaluació del mòdul es farà mitjançant les activitats indicades. El primer dia de clase es lliurarà un calendari de lliuraments de les diverses activitats. 

La nota final serà la mitjana ponderada de les activitats previstes. Per poder aplicar aquest criteri serà necessari obtenir com a mínim un 5 a totes les activitats realitzades durant el desenvolupament del mòdul i el treball final. El primer dia de classe es donarà un calendari de lliuraments de les activitats i de la memòria final del mòdul.

L’assistència a classe és obligatòria. Per poder obtenir una avaluació final positiva l'estudiant haurà d'haver assistit a un mínim d'un 80% de les classes.

Es farà un procediment individual de revisió de treballs i activitats. El docent farà una devolució de les activitats d’avaluació en un període no superior a 20 dies hàbils del calendari acadèmic.

Els lliuraments rebran avaluació formativa (excepte en el cas de l’avaluació única).

Només es pot optar a la recuperació en cas d'haver lliurat el 66% de les activitats d'avaluació. Només és recuperable la memòria/treball individual. La recuperació consistirà en un nou lliurament de les activitats i un examen oral, que es convocarà la tercerca setmana de juny i es realitzarà a la UAB. L’alumnat que no lliuri les activitats d’avaluació o que el percentatge de lliurament no superi el 20% constarà com a NO avaluable.

Els plagis o les còpies suposen un no apte i es comunicaran a la coordinació de latitulació. 

 

Avaluació única

En el cas d'optar per a l'avaluació única, s’aplicarà el mateix sistema d'avaluació i recuperació que per l’avaluació continuada però el lliuraments escrits i les presentacions orals es faran en un únic dia (darrer dia de classe). Cap d'aquestes entregues rebrà avaluació formativa. En aquestes activitats s'afegeix una entrevistaavaluadora. Per tant, en el cas d'optar al'avaluació única les evidències que s'avaluaran seran:

Anàlisi i discussió d’un article d’investigació: 30%

Disseny i implementació d’una eina de recerca: 40%

Qualitat de la participació i contribució (a les classes i als fòrums): 5%

Entrevista avaluadora: 25%


Bibliografia

BALLESTER, J. & SALIDO-LÓPEZ, J. V. (2023): Investigación y buenas prácticas en educación literaria. Ed. Octaedro.

COLOMER, T. (coord.) (2008): Lectures adolescents. Barcelona: Graó

COLOMER, T.; KÜMMERLING-MEIBAUER, B.; SILVA-DÍAZ, C. (eds.) (2010): Cruce de miradas: Nuevas aproximaciones al libro-álbum. Barcelona: Banco del Libro – GRETEL. Parapara Clave  

ERSTAD, Ola, FLEWIT, Rosie, KÖMERLING-MELBAUER, PEREIRA, Iris Pereira (eds) (2020), The Routledge Handbook of Digital Literacies in Early Childhood. Routlege, p. 109-129.

GARCÍA,M. (2023): Enseñando a sentir. Repertorios éticos en la ficción infantil. Ediciones Metales Pesados.

JOHANSSON, M. (2021). Literary socialisation through education: A comparative study of Swedish and French upper secondary school students’ reception of a narrative text. L1-Educational Studies in Language and Literature21(2), 1–25. https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2021.21.02.03

LLUCH, G. (2003): Anàlisis de narrativas infantiles y juveniles. Cuenca: Publicaciones de la UCLM-CEPLI

Manresa, M. i Real, N. (2015). Digital literatura for children: Texts, readers and educational practices. Peter Lang.

Masgrau-Juanola, Mariona (2023). Aprendre a prendre poesia visual: estratègies i orientacions didàctiques. Didactae (13), 51-67. https://doi.org/10.1344/did.2023.13.51-67

Mociño González, Isabel (Coord.) (2019). Libro-Obxecto e Xénero: Estudis ao redor do libro infantil como artefacto. Universidad de Vigo – Servicio de publicaciones. 

PALADINES-PAREDES, L.; ALIAGAS, C. (2021): Videoreseñas de Booktubers como espacios de mediación literaria. Ocnos, 20 (1), 38-49.

Poveda, David; Matsumoto, Mitsuko; Morgade, Marta & Alonso, Esperanza (2018). Qualitative Research in Education, 7(2), 170-196. https://doi.org/10.17583/qre.2018.3350

REAL, N.; ALIAGAS, C. (2019). ¿Cómo da sentido el lector infantil a la multimodalidad de la literatura infantil? Un estudio con alumnos de 6º de primaria. En Tomás Sola, Marina García; Arturo Fuentes, Antonio-Manuel Rodríguez, Jesús López (Eds.), Innovación Educativa en la Sociedad Digital. Dykinson: Granada, 1688-1706. 

ROVIRA-COLLADO, J. (2019). Clásicos literarios en constelaciones multimodales. Análisis de propuestas de docentes en formación. Tejuelo, 29, 275-312. 

SANTAMARÍA, Luz; ALIAGAS, Cristina & RUTTEN, Kris (2022). Youth’s literary socialization practices online: a systematicreview of research. Learning, Culture and Social Interaction 34: 1-16. Acessible online: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2210656122000290?via%3Dihub

TENA, R.; SOTO, J. (2023): Los hábitos de lectura en el siglo XXI. Dykinson


Programari

Cap en concret.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català segon quadrimestre tarda