Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4313402 Recerca i Intervenció Psicosocial | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
S'aconsella haver cursat les assignatures prèvies de l'itinerari (A1, A2a, A3a, A3b)
- Conèixer els fonaments teòrics i les bases pràctiques que sustenten els sistemes d'obtenció d'informació a fi de poder implementar-los en l'estudi i acostament a la realitat social.
- Adquirir les bases teòric-pràctiques per a la selecció i ús de recursos metodològics dirigits a l'obtenció d'informació en la psicologia social actual.
- Aprendre les habilitats artesanals que impliquen el recurs a procediments d'obtenció d'informació i aprendre com operar amb elles perquè el seu ús resulti adequat i s'acomodi de manera consistent a les necessitats i condicions d'un context i propòsit particular.
En aquesta assignatura, obligatòria per a l’especialitat d’Investigació en Psicologia Social, l’estudiantat aprendrà a dur a terme el treball de camp propi del seu objecte d’estudi, a partir dels objectius de recerca dissenyats anteriorment. En aquesta assignatura, per tant, s’estudia l’ús pràctic que donen els i les estudiants a les metodologies estudiades en assignatures anteriors, com ara les metodologies discursives i narratives, les etnogràfiques o les d’investigació amb grups i comunitats. Així mateix, es treballen competències de sistematització del material empíric recollit.
Continguts:
● Identificació de problemes associats a l’accés als diferents camps d’estudi.
● Anàlisi dels processos de recollida d’informació qualitativa: metodologies discursives i narratives, etnogràfiques i d’investigació acció.
● Principis i procediments per a la sistematització de la informació recollida mitjançant les diferents tècniques d’investigació.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals i discussió grupal | 18 | 0,72 | CA18, CA19, CA20, CA21, KA21, KA22, CA18 |
Exposicions orals | 12 | 0,48 | CA18, CA19, CA20, CA21, KA21, KA22, CA18 |
Tipus: Supervisades | |||
Obtenció de material empíric | 49 | 1,96 | CA18, CA19, CA20, CA21, KA21, KA22, CA18 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració i desenvolupament de treballs | 69 | 2,76 | SA14, SA15, SA14 |
Les metodologies docents podran combinar les següents formes de treball: seminaris, tutories individuals i col·lectives, elaboració i desenvolupament d'informes, obtenció de materials empírics, lectura d'articles i/o informes d'interès i estudi personal.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev1: Desenvolupament i presentació escrita del treball de camp i del preanàlisi d'un material empíric. | 50% | 0 | 0 | CA18, CA19, CA20, CA21, KA21, KA22, SA14, SA15 |
Ev2: Presentacions orals | 30% | 2 | 0,08 | KA21, KA22, SA14 |
Ev3: Informe d'aprenentatge de l'assignatura per al TFM | 20% | 0 | 0 | CA18, CA21, KA21, KA22, SA14 |
a) Condicions de l'avaluació
Per superar l'assignatura s'avaluaran tots els resultats d'aprenentatge vinculats a l'adquisició de les diferents competències, coneixements i habilitats de l'assignatura. Més concretament, és imprescindible que el/a estudiant realitzi:
1. Ev1: Activitats d'aprenentatge supervisat (fora de l'aula) (50%): presentació dels resultats del treball de camp i del preanàlisi d'un material empíric (activitat individual presentada virtualment per escrit).
2. Ev2: Activitats d'ensenyament-aprenentatge presencial (a l'aula) (30%): presentar problemes relacionats amb la recollida i anàlisi de material empíric, reflexionant sobre possibles vies de solució (activitat individual presentada oralment a l'aula).
3. Ev3: Seguiment tutoria (fora de l'aula, 20%): seguiment del treball final de l'assignatura amb el professorat tutor i de la consecució dels resultats d'aprenentatge de l'assignatura. Inclou la planificació del treball final, la revisió de l'esborrany i la revisió de la versió final (en tots els casos sempre i quan es lliurin com a mínim deu dies abans de la data de lliurament marcada al campus virtual). Aquesta valoració del seguiment de l’assignatura la fa el professorat tutor.
La qualificació final serà la suma dels resultats ponderats de les evidències 1, 2 i 3.
Un/a estudiant que hagi entregat evidències d'aprenentatge (una o diverses) amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar a actes com a "no avaluat".
b) Lliurament/realització d'evidències:
Consulteu el calendari del Màster.
d) Avaluació única
Quan el/a estudiant triï l'avaluació única, el procediment serà el següent: Tots els continguts de l'assignatura s'avaluaran en la data de lliurament de l'Evidència 1.Aquell dia, es realitzarà una presentació oral en equip (Ev2: 30%) amb els i les altres estudiants que optin per aquesta avaluació única, discutint els reptes relacionatsamb la recollida i anàlisi del material empíric, i reflexionant sobre possibles solucions. Aquesta presentació s'avaluarà segons els criteris establerts per a l'evidència 2. A més, s'entregarà a l'aula del campus virtual el treball escrit de l'evidència 1 (Ev1: 50%),
d) Recuperació
No es realitzen avaluacions de recuperació.
Directrius d'avaluació de la Facultat de Psicologia:
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Banister, Peter; Burman, Erica; Parker, lan; Taylor, Maye y Tindall, Carol (1994). Qualitative Methods in Psychology. A Research Guide. Open University Press.
Delgado, José Manuel y Gutiérrez Fernández, Juan (Coor.) (1995). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Síntesis.
Denzin, Norman K. i Lincoln, Yvonna S. (Eds.). (1994/2013) Manual de investigación cualitativa. Vol III. Las estrategias de investigación cualitativa. Gedisa.
Denzin, Norman K. i Lincoln, Yvonna S. (Eds.). (1994/2013) Manual de investigación cualitativa. Vol IV. Métodos de recolección y análisis de datos. Gedisa.
Flick, Uwe. (2018). An Introduction to Qualitative Research (6th ed.). Sage Publications.
Ibáñez, Jesús (1986/1996). Perspectivas de la Investigación Social: el diseño en las tres perspectivas. (42-75). En M. García Ferrando, J. Ibáñez y F. Alvira (Comps.) El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza Editorial.
Ibáñez, Tomás e Íñiguez, Lupicinio (1997). Aspectos Metodológicos de la Psicología Social Aplicada. (PP.57-84). En J.L. Álvaro, A. Garrido y J.R. Torregrosa (Coords.) Psicología Social Aplicada. Madrid: McGraw Hill.
Pla, Marga (1999). El rigor en la investigación cualitativa. Atención Primaria, 5(24), 295-300.
Ruiz Olabuénaga, José Ignacio (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.
Silverman, David (2020). Qualitative Research (5th ed.). Sage Publications.
Taylor, Steven J. y Bogdan, Robert (1984/1987).Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.
La bibliografia específica per a cada contingut de l'assignatura es proporcionarà a través del campus virtual.
Aquesta assignatura fomenta l'ús de programari lliure per raons ètiques i polítiques. Recomanem a l'estudiantat que utilitzi sistemes operatius lliures (per exemple, distribucions de Linux), que elabori els seus treballs amb programari lliure (per exemple, LibreOffice i similars) i que faci les entregues en formats oberts (per exemple, .odt, .odp, .ods).
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |