Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Perspectives Grupals i Comunitàries per a la Recerca i la Intervenció Psicosocial

Codi: 45427 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313402 Recerca i Intervenció Psicosocial OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Blanca Callen Moreu
Correu electrònic:
blanca.callen@uab.cat

Equip docent

José Luis Lalueza Sazatornil
Joan Pujol Tarres
Marisela Montenegro Martinez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits per a realitzar aquesta assignatura.


Objectius

L'objectiu GENERAL de l'assignatura és conèixer i aplicar els principis fonamentals de les perspectives grupals i comunitàries en el camp psicosocial.

Els objectius ESPECÍFICS són:

- Conèixer les bases teòriques, epistemològiques i metodològiques de les perspectives participatives i comunitàries de la recerca i intervenció social.

- Realitzar un disseny de recerca participativa aplicat a un àmbit de recerca o intervenció.

- Dotar-se d'eines per a la comunicació i tècniques de dinamització de grups i treball col·laboratiu en el si de recerques i intervencions participatives o comunitàries.

- Identificar, interpretar i negociar adequadament demandes i agents socials en un procés de recerca de caràcter participatiu o comunitari.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA12 (Competència) Dissenyar una proposta comunitària de recerca o diagnòstic psicosocial que consideri la perspectiva de gènere i interseccional.
  2. CA13 (Competència) Planificar tècnicament i temporalment els procediments de recopilació de material comunitari adaptats a les característiques i necessitats d'una població concreta.
  3. KA15 (Coneixement) Organitzar mètodes, tècniques i eines de recollida i anàlisi de dades psicosocials amb tècniques grupals i comunitàries.
  4. KA16 (Coneixement) Identificar debats ètics i polítics en l'aplicació d'una perspectiva comunitària de recerca o intervenció psicosocial.
  5. KA17 (Coneixement) Seleccionar justificadament les tècniques de recollida de material empíric des d'una aproximació comunitària.
  6. KA18 (Coneixement) Identificar justificadament les tècniques d'anàlisi de material empíric des d'una aproximació comunitària.
  7. SA10 (Habilitat) Presentar la metodologia d'una recerca o diagnòstic psicosocial amb perspectiva comunitària, justificant amb bibliografia la proposta procedimental.
  8. SA11 (Habilitat) Millorar el disseny d'una recerca o intervenció amb perspectiva comunitària dins d'un grup de treball.

Continguts

Aquesta assignatura optativa té com a objectiu que les persones que la cursin coneguin i sàpiguen aplicar els principis fonamentals de les perspectives grupals i comunitàries en el camp psicosocial. A partir d'aquest treball, seran capaços de realitzar un disseny de recerca adaptat a un camp de recerca o intervenció específic utilitzant tècniques grupals i participatives. Es treballen tècniques específiques de recollida d'informació com ara el disseny participatiu, l'estudi de xarxes socials, o la dinamització comunitària.

Els continguts de l'assignatura inclouen:

  • Fonaments teòrics, epistemològics i metodològics de les perspectives participatives de recerca i intervenció social.
  • Eines per a la interpretació i “negociació” de les demandes socials: recollida i interpretació d'informació per a la recerca i la intervenció.
  • Disseny participatiu per a la recerca i la intervenció.
  • Processos comunicatius amb grups i col·lectius, estudi de xarxes socials.
  • Eines per a la dinamització de la participació de grups i comunitats.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris i sessions magistrals, presentació de projectes, elaboració i desenvolupament d'exercicis 30 1,2 CA12, CA13, KA15, KA16, KA17, KA18, SA10, SA11, CA12
Tipus: Supervisades      
Tutories individuals i col·lectives 7,5 0,3 CA12, CA13, KA15, KA16, KA17, KA18, SA10, SA11, CA12
Tipus: Autònomes      
Elaboració i desenvolupament d'exercicis, lectura d'articles i/o informes d'interès i estudi personal. 112,5 4,5 CA12, CA13, KA15, KA16, KA17, KA18, SA10, SA11, CA12

Les metodologies docents combinaran les següents formes de treball: seminaris i sessions magistrals, tutories individuals i col·lectives, elaboració i desenvolupament d'exercicis, presentació de projectes, lectura d'articles i/o informes d'interès i estudi personal.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Ev1: Treball final individual: DISSENY I METODOLOGIA DEL TFM 50% 0 0 CA12, CA13, KA15, KA16, KA17, KA18, SA10
Ev2. Exercici grupal: DISSENY D'INTERVENCIÓ 30% 0 0 KA15, KA16, KA18, SA11
Ev3. Seguiment de treball final d'assignatura amb el tutor/a 20% 0 0 CA12, CA13, KA15, KA16, KA17, KA18, SA10, SA11

AVALUACIÓ CONTINUADA:

Aquesta assignatura s'avalua sobre la base de tres evidències:

Ev1. (50% de la nota) Treball final individual on es plantejarà el DISSENY i METODOLOGIA DEL TREBALL FINAL DE MÀSTER. En el cas de l'itinerari d'intervenció psicosocial, aquesta recerca anirà dirigida a la intervenció, ja sigui en forma de diagnòstic o anàlisi de necessitats, o RAP (Recerca-Acció Participativa).

Aquest treball final serà el mateix que es lliuri en qualsevol de les altres dues assignatures optatives (A3a: Perspectives Discursives per a la Recerca i la Intervenció Psicosocial, o A3b: Perspectives Etnogràfiques per a la Recerca i la Intervenció Psicosocial) a les quals s'hagi matriculat. És a dir, un mateix treball serà avaluat des de dues assignatures sobre la base de cadascuna de les rúbriques corresponents i tindrà, per tant, dues qualificacions: una per a cada assignatura des de la qual s'avaluï.

EV2. (30% de la nota) Exercici grupal en el qual es plantejarà un DISSENY D'INTERVENCIÓ, sobre la base d'un context i diagnòstic de necessitats facilitat prèviament pel professorat. Aquest exercici tindrà el format d'exposició pública en classe, en la data assenyalada amb antelació pel professorat.

EV3. (20% de la nota) Seguiment del treball final de l'assignatura amb el professorat tutor i consecució dels resultats d'aprenentatge de l'assignatura. Inclou la planificació del treball final, la revisió de l'esborrany i la revisió de la versió final (en tots els casos sempre i quan es lliurin com a mínim deu dies abans de la data de lliurament marcada a Moodle).


AVALUACIÓ ÚNICA:

L'avaluació única es presentarà el mateix dia que el treball final individual de l'assignatura.
Els continguts seran avaluats en condicions similars de format i autoria (individual o col·lectiva), mitjançant el lliurament i/o presentació de les evidències EV1 i EV2.

QUALIFICACIÓ:

Assignatura superada: Es considerarà superada si el/la estudiant obté una nota mitjana superior a 5 en el conjunt de les proves d'avaluació.

Avaluable: Es considerarà avaluable si el/la estudiant ha presentat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior al 40% del total de la *aisgnatura.

No avaluable: Es considerarà no avaluable si el pes de les evidències presentades és inferior al 40% del total de l'assignatura.

Reavaluació: No hi ha reavaluació d'aquesta assignatura.

Pautes d'evaluació de la Facultat de Psicologia: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html




Bibliografia

Bibliografia

Ahedo, I.; Ormazabal, A.; Villasante, T. R. & Greenwood, D. (2023). Participación, Investigación Acción y Desarrollo Comunitario. Retos, oportunidades y esperanzas. Prisma Social: revista de investigación social, Nº. 43, 2023 (Ejemplar dedicado a: Participación, Investigación Acción y Desarrollo Comunitario: retos, oportunidades y esperanzas), págs. 1-9

Arnanz, L.; García Montes, N. & Villasante, Tomás R. (2023). La investigación y acción participativa y transformadora basada en los grupos motores. Prisma Social: revista de investigación social, Nº. 43, 2023 (Ejemplar dedicado a: Participación, Investigación Acción y Desarrollo Comunitario: retos, oportunidades y esperanzas), págs. 1-9

Ávila, D.; Balasch, M.; Callén, B.; Cassián, N.; García, S.; Montenegro, M. & Pérez, M. (2017). Evaluación e intervención psicosocial. UOC.

Caballero, J.; Martín Gutiérrez, P. & Villasante, T. R. (2019). Debatiendo las metodologías participativas: un proceso en ocho saltos. Empiria: Revista de metodología de ciencias sociales, Nº 44, 2019 (Ejemplar dedicado a: Metodología de Investigación Acción), págs. 21-45

Cantera, L.; Herrero, J.; Montenegro, M.; Musitu, G.; Montero, M. & Serrano, I. (2014). Psicología comunitària y benestar social. UOC.

CIMAS (2009). Metodologías participativas. Manual. CIMAS (Observatorio Internacional de Ciudadanía y Medio Ambiente Sostenible)

León Cedeño, A. (2007) El trueque constructivo: buscando formas respetuosas de trabajo con prácticas contrahegemónicas. Fermentum. Revista Venezolana de Sociología y Antropología, 17(50), 626-645. Universidad de los Andes, Mérida, Venezuela. https://www.redalyc.org/pdf/705/70505010.pdf

López Sánchez, P.; Alberich, T.; Aviñó, D.; Francés, F.J.; Ruiz Azarola, A.; Villasante, T.R. (2018). Herramientas y métodos participativos para la acción comunitaria. Informe SESPAS 2018. Gaceta sanitaria: Órgano oficial de la Sociedad Española de Salud Pública y Administración Sanitaria, Vol. 32, Nº. Extra 1, 2018 (Ejemplar dedicado a: Salud comunitaria y administración local), págs. 32-40

Maya, I; García, M. y Santoyana, F.J. (2007) Estrategias de la intervención psicosocial. Madrid: Pirámide

Montenegro, M. (2001). Conocimientos, agentes y articulaciones: una mirada situada a la Intervención Social. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona

Montenegro, M., Rodríguez, A. & Pujol, J. (2014). La Psicología Social Comunitaria ante los cambios en la sociedad contemporánea: De la reificación de lo común a la articulación de las diferencias. Psicoperspectivas, 13(2), 32-43. https://doi.org//:10.5027/PSICOPERSPECTIVAS-VOL13-ISSUE2-FULLTEXT-433

Moreno, M.A. & Molina, N. (2018). La Intervención Social como Objeto de Estudio: Discursos, prácticas, problematizaciones y propuestas. Athenea Digital18(3), e2055. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2055

Nirenberg, O.; Brawerman, J. & Ruiz, V. (2005). Evaluar para la transformación. Innovaciones en la evaluación de programes y proyectos sociales. Paidós.

Serpa, B. O. (2023). Investigación militante en diseño: Una propuesta para politizar el conocimiento de diseño. Diseña, (22), Article.4. https://doi.org/10.7764/disena.22.Article.4

Tommasino, N. (2021). La producción de lo común: Claves para una reconfiguración de la psicología social comunitaria. Revista puertorriqueña de Psicología, 31(2), 222-236. https://www.repsasppr.net/index.php/reps/article/view/630

VIC (Vivero de Iniciativas Ciudadanas) (2017). Cómo hacer un mapeo colectivo. La Aventura de Aprender: https://laaventuradeaprender.intef.es/proyectos_colab/como-hacer-un-mapeo-colectivo/

Viñar, M. E. (2020) Participación, posición comunitaria y relaciones con el estado en colectivos que construyen autonomía en la periferia urbana de Montevideo, Uruguay. Revista Puertorriqueña de Psicología. 31(2), 284-296. https://www.repsasppr.net/index.php/reps/article/view/638

 


Programari

Aquest mòdul fomenta l'ús de programari lliure per raons ètic-polítiques. Recomanem que els i les estudiants utilitzin eines lliures.

En les diferents sessions es recomanaran eines i programari lliure adequat a cada tasca.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Espanyol primer quadrimestre tarda