Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4313402 Recerca i Intervenció Psicosocial | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
Aquesta assignatura optativa té com a objectiu que les persones que el cursin coneguin sàpiguen aplicar els principis fonamentals de les perspectives discursives i narratives al camp psicosocial. A partir d'aquest treball, seran capaços de fer un disseny de recerca o intervenció adaptat a un camp de recerca o intervenció específic, utilitzant metodologies discursives. Es treballen les tècniques específiques de recollida d'informació com entrevistes, grups focals, històries de vida, produccions narratives i s'hi introdueixen alguns principis bàsics d'anàlisi.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Magistrals i Discussions Grupals | 22 | 0,88 | CA08, CA09, KA07, KA08, KA10, CA08 |
Exposicions Orals | 8 | 0,32 | CA08, KA07, KA08, KA09, KA10, SA06, CA08 |
Tipus: Supervisades | |||
Debats Virtuals | 30 | 1,2 | CA08, CA09, KA08, KA09, KA10, SA06, SA07, CA08 |
Tipus: Autònomes | |||
El·laborar un Projecte d'Investigació | 90 | 3,6 | CA08, CA09, KA07, KA08, KA09, KA10, SA06, CA08 |
Metodologia docent
Activitats Dirigides:
Activitats Supervisades:
Activitats d'aprenentatge autònom
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1. Projecte d'Investigació | 50% | 0 | 0 | CA08, CA09, KA07, KA08, KA09, KA10, SA06 |
EV2. Presentació Oral | 20% | 0 | 0 | KA07, KA08, KA10, SA06, SA07 |
EV3. Integració de l'aprenentatge en el TFM | 20% | 0 | 0 | CA08, CA09, KA08, KA09, KA10, SA06 |
EV4. Contribució al Campus Virtual | 10% | 0 | 0 | KA07, KA08, KA10, SA06, SA07 |
En cas que l'estudiant opti per l'avaluació única, les evidències d'aprenentatge són les mateixes. En el cas de l'Ev4 (contribucions al campus virtual) es poden realitzar al llarg del curs o just abans de la presentació de les evidències de l'avaluació continuada.
Qualificació:
Arias Valencia, M. M., & Giraldo Mora, C. V. (2011). El rigor científico en la investigación cualitativa. Investigación y Educación en Enfermería, 29(3). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105222406020
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: An analytic tool for qualitative research. Qualitative Research, 1(3), 385-405. https://doi.org/10.1177/146879410100100307
Becker, H. S., & Richards, P. (2011). Manual de escritura para científicos sociales: Cómo empezar y terminar una tesis, un libro o un artículo. Siglo Veintiuno Editores Argentina.
Boyatzis, R. E. (1998). Transforming Qualitative Information: Thematic Analysis and Code Development. Sage Publications.
Bradford, N. J., Rider, G. N., Catalpa, J. M., Morrow, Q. J., Berg, D. R., Spencer, K. G., & McGuire, J. K. (2019). Creating gender: A thematic analysis of genderqueer narratives. International Journal of Transgenderism, 20(2-3), 155-168. https://doi.org/10.1080/15532739.2018.1474516
Braun, V., & Clarke, V. (2021a). Thematic analysis: A practical guide. Sage.
Braun, V., & Clarke, V. (2021b). Can I use TA? Should I use TA? Should I not use TA? Comparing reflexive thematic analysis and other pattern‐based qualitative analytic approaches. Counselling and Psychotherapy Research, 21(1), 37-47. https://doi.org/10.1002/capr.12360
Calderón, C. (2002). Criterios de calidad en la Investigación Cualitativa en Salud (ICS): Apuntes para un debate necesario. Revista Española de Salud Pública, 76(5), 473-482.
Echeverría, G., & Martín Maturana, J. (2015). Análisis crítico del discurso de políticas públicas en diversidad sexual en Chile. Universitas Psychologica, 14(4), 1485-1498. https://doi.org/10.11144/Javeriana.up14-4.acdp
Frank, A. W. (2012). Practicing dialogical narrative analysis. En Varieties of narrative analysis (pp. 33-52). SAGE Publications, Inc. https://doi.org/10.4135/9781506335117.n3
Hidalgo Tenorio, E. (2011). Critical Discourse Analysis, An overview. Nordic Journal of English Studies, 10(1), 183. https://doi.org/10.35360/njes.247
Holstein, J. A., & Gubrium, J. F. (2012). Varieties of Narrative Analysis. SAGE Publications. http://srmo.sagepub.com/view/varieties-of-narrative-analysis/SAGE.xml
King, N. (2004). Using Templates in the Thematic Analysis of Text. En C. Cassell (Ed.), Essential guide to qualitative methods in organizational research (pp. 256-270). SAGE Publications.
Levitt, H. M., Motulsky, S. L., Wertz, F. J., Morrow, S. L., & Ponterotto, J. G. (2017). Recommendations for designing and reviewing qualitative research in psychology: Promoting methodological integrity. Qualitative Psychology, 4(1), 2-22. https://doi.org/10.1037/qup0000082
Martín-i-Gómez, A., & Pujol Tarrés, J. (2013). Desglosando la transformación epistemológica: Una exploración en narrativas constitutivas de disidencia social. Athenea Digital. Revista de pensamiento e investigación social, 13(2), 103-120. https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v13n2.1028
Maxwell, J. A. (2019). Diseño de investigación cualitativa (Vol. 241006). Editorial Gedisa.
McLellan, E., MacQueen, K. M., & Neidig, J. L. (2003). Beyond the Qualitative Interview: Data Preparation and Transcription. Field Methods, 15(1), 63-84. https://doi.org/10.1177/1525822X02239573
Moen, T. (2008). Reflections on the Narrative Research Approach. International Journal of Qualitative Methods, 5(4), 56-69.
Ozonas,L., & Perez, A. (2004). La entrevista semiestructurada. Notas sobre una práctica metodológica desde una perspectiva de género. La Aljaba, 9(05), 198-203.
Palacios Díaz, D. (2020). Norman Fairclough y el análisis crítico de discurso: Armas para una lingüística materialista. https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/91320
Potter, J., Hepburn, A., & Edwards, D. (2020). Rethinking attitudes and social psychology – Issues of function, order, and combination in subject-side and object-side assessments in natural settings. Qualitative Research in Psychology, 17(3), 336-356. https://doi.org/10.1080/14780887.2020.1725952
Schöngut Grollmus, N., & Pujol Tarrés, J. (2015). Stories about Methodology: Diffracting Narrative Research Experiences. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 16(2). http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/2207
Southern, D. M., Batterham, R. W., Appleby, N. J., Young, D., Dunt, D., & Guibert, R. (1999). The concept mapping method. An alternative to focus group inquiry in general practice. Australian Family Physician, 28 Suppl 1, S35-40.
Teixidó-Compañó, E., Sureda, X., Bosque-Prous, M., Villalbí, J. R., Puigcorbé, S., Colillas-Malet, E., Franco, M., & Espelt, A. (2022). Understanding how alcohol environment influences youth drinking: A concept mapping study among university students. Adicciones 1;35(4):469-482. doi: 10.20882/adicciones.1705.
van Dijk, T. A. (2017). Análisis Crítico del Discurso. Revista Austral de Ciencias Sociales, 30, 203-222.
Vargas-Jiménez, I. (2012). La entrevista en la investigación cualitativa: nuevas tendencias y retos. The Interview in the qualitative research: Trends and Challengers. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 3(1), 119-139. https://doi.org/10.22458/caes.v3i1.436
Weiss, R. S. (1995). Learning from strangers: The art and method of qualitative interview studies (1. paperback ed). Free Press.
L'article 169 dels estatuts de la UAB assenyalen que la docència a la Universitat es desenvolupa en un marc de convivència i solidaritat fonamentat en els principis i valors d'una societat oberta i democràtica. És per aquest motiu que, tot i que no hi ha un programari obligatori, recomanem utilitzar programari lliure.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |