Logo UAB

Perspectives Discursives per a la Recerca i la Intervenció Psicosocial

Codi: 45425 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313402 Recerca i Intervenció Psicosocial OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Isabel Pellicer Cardona
Correu electrònic:
isabel.pellicer.cardona@uab.cat

Equip docent

Joan Pujol Tarres
Luz Maria Martinez Martinez
Albert Espelt Hernàndez
Enrique Baleriola Escudero

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits.


Objectius

Aquesta assignatura optativa té com a objectiu que les persones que el cursin coneguin sàpiguen aplicar els principis fonamentals de les perspectives discursives i narratives al camp psicosocial. A partir d'aquest treball, seran capaços de fer un disseny de recerca o intervenció adaptat a un camp de recerca o intervenció específic, utilitzant metodologies discursives. Es treballen les tècniques específiques de recollida d'informació com entrevistes, grups focals, històries de vida, produccions narratives i s'hi introdueixen alguns principis bàsics d'anàlisi.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA08 (Competència) Dissenyar una proposta discursiva de recerca o de diagnòstic psicosocial que consideri la perspectiva de gènere i interseccional.
  2. CA09 (Competència) Planificar tècnicament i temporalment els procediments de recopilació de material discursiu adaptats a les característiques i necessitats d'una població concreta.
  3. KA07 (Coneixement) Organitzar mètodes, tècniques i eines de recollida i anàlisi de dades psicosocials amb tècniques discursives.
  4. KA08 (Coneixement) Identificar debats ètics i polítics derivats del desenvolupament d'una perspectiva discursiva de recerca o intervenció psicosocial.
  5. KA09 (Coneixement) Seleccionar justificadament les tècniques de recollida de material empíric des d'una aproximació discursiva.
  6. KA10 (Coneixement) Identificar justificadament les tècniques d'anàlisi de material discursiu.
  7. SA06 (Habilitat) Presentar la metodologia d'una recerca o diagnòstic psicosocial amb perspectiva discursiva, justificant amb bibliografia la proposta procedimental.
  8. SA07 (Habilitat) Millorar el disseny d'una recerca o intervenció amb perspectiva discursiva dins d'un grup de treball.

Continguts

  • Principis i fonaments de les metodologies qualitatives en les disciplines humanes i socials.
  • Fonaments de les perspectives discursives i narratives: aspectes teòrics, epistemològics i metodològics.
  • Característiques i ús de les metodologies qualitatives aplicades a la recerca i a la intervenció psicosocial.
  • Tècniques de recollida de dades discursives i de naturalesa narrativa: entrevistes, històries de vida, produccions narratives i derives.
  • Fonaments per a l'anàlisi de produccions discursives mitjançant anàlisis temàtiques, discursius o narratius.
  • Criteris per a l'avaluació dels mètodes qualitatius.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes Magistrals i Discussions Grupals 22 0,88 CA08, CA09, KA07, KA08, KA10, CA08
Exposicions Orals 8 0,32 CA08, KA07, KA08, KA09, KA10, SA06, CA08
Tipus: Supervisades      
Debats Virtuals 30 1,2 CA08, CA09, KA08, KA09, KA10, SA06, SA07, CA08
Tipus: Autònomes      
El·laborar un Projecte d'Investigació 90 3,6 CA08, CA09, KA07, KA08, KA09, KA10, SA06, CA08

Metodologia docent

Activitats Dirigides:

  • Presentació de continguts.
  • Presentació i anàlisi de lectures teòriques.
  • Discussions en grup.
  • Presentació d'exercicis d'investigació i intervenció.
  • Elaboració de continguts en funció d'interessos propis de recerca.


Activitats Supervisades:

  • Tutories d'orientació en la definició del fenomen a estudiar i el treball empíric a realitzar.
  • Activitats al campus virtual de: 
    • Recerca de material bibliogràfic addicional.
    • Exemplificació dels temes en diferents tipus d'investigació i intervenció.
    • Discussió i articulació de diferents perspectives metodològiques.

Activitats d'aprenentatge autònom

  • Recollida i sistematització de material bibliogràfic.
  • Anàlisi i reflexió de les lectures, 
  • Integració teòrica i metodològica.
  • Desenvolupament d'una proposta d'investigació o intervenció. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1. Projecte d'Investigació 50% 0 0 CA08, CA09, KA07, KA08, KA09, KA10, SA06
EV2. Presentació Oral 20% 0 0 KA07, KA08, KA10, SA06, SA07
EV3. Integració de l'aprenentatge en el TFM 20% 0 0 CA08, CA09, KA08, KA09, KA10, SA06
EV4. Contribució al Campus Virtual 10% 0 0 KA07, KA08, KA10, SA06, SA07

Evidències d'Aprenentatge
  • EV1. Projecte d'investigació. Presentació d'un projecte d'investigació escrit on es valora la justificació metodològica i implementació tècnica de metodologies discursives. 
  • EV2. Presentació Oral. Presentació en grup de l'aplicació d'una tècnica discursiva valorant els punts forts i febles de la tècnica utilitzada.  
  • EV3. Integració de l'aprenentatge en el TFM. Seguiment del treball final de l'assignatura amb el professorat tutor i consecució dels resultats d'aprenentatge de l'assignatura. Inclou la planificació del treball final, la revisió de l'esborrany i la revisió de la versió final (en tots els casos sempre i quan es lliurin com a mínim deu dies abans de la data de lliurament marcada a Moodle).
  • EV4. Contribució al Campus Virtual. Valoració del contingut i la forma de les contribucions realitzades al campus virtual.

En cas que l'estudiant opti per l'avaluació única, les evidències d'aprenentatge són les mateixes. En el cas de l'Ev4 (contribucions al campus virtual) es poden realitzar al llarg del curs o just abans de la presentació de les evidències de l'avaluació continuada.

Qualificació:  

  • Assignatura superada: L'assignatura es considerarà superada si l'estudiant obté una nota mitjana superior a 5 en el conjunt de les proves d'avaluació.
  • Avaluable: Es considerarà Avaluable l’estudiant que hagi presentat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior 40% del total de l'assignatura.
  • No avaluable: Es considerarà No avaluable el fet que encara que l’estudiant hagi presentat vàries proves el pes total en relació amb el conjunt de l'assignatura sigui inferior al 40%.
  • Reavaluació: No hi ha reavaluació

Pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html




Bibliografia

Arias Valencia, M. M., & Giraldo Mora, C. V. (2011). El rigor científico en la investigación cualitativa. Investigación y Educación en Enfermería29(3). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105222406020

Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: An analytic tool for qualitative research. Qualitative Research1(3), 385-405. https://doi.org/10.1177/146879410100100307

Becker, H. S., & Richards, P. (2011). Manual de escritura para científicos sociales: Cómo empezar y terminar una tesis, un libro o un artículo. Siglo Veintiuno Editores Argentina.

Boyatzis, R. E. (1998). Transforming Qualitative Information: Thematic Analysis and Code Development. Sage Publications.

Bradford, N. J., Rider, G. N., Catalpa, J. M., Morrow, Q. J., Berg, D. R., Spencer, K. G., & McGuire, J. K. (2019). Creating gender: A thematic analysis of genderqueer narratives. International Journal of Transgenderism20(2-3), 155-168. https://doi.org/10.1080/15532739.2018.1474516

Braun, V., & Clarke, V. (2021a). Thematic analysis: A practical guide. Sage.

Braun, V., & Clarke, V. (2021b). Can I use TA? Should I use TA? Should I not use TA? Comparing reflexive thematic analysis and other pattern‐based qualitative analytic approaches. Counselling and Psychotherapy Research, 21(1), 37-47. https://doi.org/10.1002/capr.12360

Calderón, C. (2002). Criterios de calidad en la Investigación Cualitativa en Salud (ICS): Apuntes para un debate necesario. Revista Española de Salud Pública76(5), 473-482.

Echeverría, G., & Martín Maturana, J. (2015). Análisis crítico del discurso de políticas públicas en diversidad sexual en Chile. Universitas Psychologica14(4), 1485-1498. https://doi.org/10.11144/Javeriana.up14-4.acdp

Frank, A. W. (2012). Practicing dialogical narrative analysis. En Varieties of narrative analysis (pp. 33-52). SAGE Publications, Inc. https://doi.org/10.4135/9781506335117.n3

Hidalgo Tenorio, E. (2011). Critical Discourse Analysis, An overview. Nordic Journal of English Studies10(1), 183. https://doi.org/10.35360/njes.247

Holstein, J. A., & Gubrium, J. F. (2012). Varieties of Narrative Analysis. SAGE Publications. http://srmo.sagepub.com/view/varieties-of-narrative-analysis/SAGE.xml

King, N. (2004). Using Templates in the Thematic Analysis of Text. En C. Cassell (Ed.), Essential guide to qualitative methods in organizational research (pp. 256-270). SAGE Publications.

Levitt, H. M., Motulsky, S. L., Wertz, F. J., Morrow, S. L., & Ponterotto, J. G. (2017). Recommendations for designing and reviewing qualitative research in psychology: Promoting methodological integrity. Qualitative Psychology4(1), 2-22. https://doi.org/10.1037/qup0000082

Martín-i-Gómez, A., & Pujol Tarrés, J. (2013). Desglosando la transformación epistemológica: Una exploración en narrativas constitutivas de disidencia social. Athenea Digital. Revista de pensamiento e investigación social13(2), 103-120. https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v13n2.1028

Maxwell, J. A. (2019). Diseño de investigación cualitativa (Vol. 241006). Editorial Gedisa. 

McLellan, E., MacQueen, K. M., & Neidig, J. L. (2003). Beyond the Qualitative Interview: Data Preparation and Transcription. Field Methods15(1), 63-84. https://doi.org/10.1177/1525822X02239573

Moen, T. (2008). Reflections on the Narrative Research Approach. International Journal of Qualitative Methods5(4), 56-69.

Ozonas,L., & Perez, A. (2004). La entrevista semiestructurada. Notas sobre una práctica metodológica desde una perspectiva de género. La Aljaba9(05), 198-203.

Palacios Díaz, D. (2020). Norman Fairclough y el análisis crítico de discurso: Armas para una lingüística materialista. https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/91320

Potter, J., Hepburn, A., & Edwards, D. (2020). Rethinking attitudes and social psychology – Issues of function, order, and combination in subject-side and object-side assessments in natural settings. Qualitative Research in Psychology, 17(3), 336-356. https://doi.org/10.1080/14780887.2020.1725952

Schöngut Grollmus, N., & Pujol Tarrés, J. (2015). Stories about Methodology: Diffracting Narrative Research Experiences. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research16(2). http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/2207

Southern, D. M., Batterham, R. W., Appleby, N. J., Young, D., Dunt, D., & Guibert, R. (1999). The concept mapping method. An alternative to focus group inquiry in general practice. Australian Family Physician, 28 Suppl 1, S35-40.  

Teixidó-Compañó, E., Sureda, X., Bosque-Prous, M., Villalbí, J. R., Puigcorbé, S., Colillas-Malet, E., Franco, M., & Espelt, A. (2022). Understanding how alcohol environment influences youth drinking: A concept mapping study among university students. Adicciones 1;35(4):469-482.  doi: 10.20882/adicciones.1705. 

van Dijk, T. A. (2017). Análisis Crítico del Discurso. Revista Austral de Ciencias Sociales, 30, 203-222. 

Vargas-Jiménez, I. (2012). La entrevista en la investigación cualitativa: nuevas tendencias y retos. The Interview in the qualitative research: Trends and Challengers. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 3(1), 119-139. https://doi.org/10.22458/caes.v3i1.436 

Weiss, R. S. (1995). Learning from strangers: The art and method of qualitative interview studies (1. paperback ed). Free Press. 


Programari

L'article 169 dels estatuts de la UAB assenyalen que la docència a la Universitat es desenvolupa en un marc de convivència i solidaritat fonamentat en els principis i valors d'una societat oberta i democràtica. És per aquest motiu que, tot i que no hi ha un programari obligatori, recomanem utilitzar programari lliure.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Espanyol primer quadrimestre tarda