Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Eines i Habilitats per a la Comprensió de la Realitat Psicosocial

Codi: 45424 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313402 Recerca i Intervenció Psicosocial OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Francisco Javier Tirado Serrano
Correu electrònic:
franciscojavier.tirado@uab.cat

Equip docent

Miquel Domenech Argemi
Joan Pujol Tarres

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No existeixen prerequisits per a cursar l'assignatura


Objectius


En aquesta assignatura, obligatòria per a l'especialitat de Recerca en Psicologia Social, es revisen els corrents de pensament recents que aporten aproximacions noves a l'anàlisi dels fenòmens i problemàtiques psicosocials. La discussió sobre les diferents perspectives teòriques desenvolupades en el camp de la psicologia social contemporània permetrà a l'estudiantat comprendre les potencialitats i limitacions d'aquestes aproximacions per a l'abordatge del seu objecte d'estudi.

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CA04 (Competència) Desenvolupar els aspectes més rellevants de les perspectives teòriques idònies per a la recerca psicosocial en un camp d'estudi específic.
  2. CA05 (Competència) Integrar de forma clara en l'exposició els marcs teòrics rellevants per a l'anàlisi crítica d'una problemàtica específica.
  3. KA03 (Coneixement) Identificar perspectives teòriques idònies per a la recerca psicosocial en un camp d'estudi específic.
  4. KA04 (Coneixement) Valorar de manera crítica els supòsits i limitacions de les perspectives teòriques que s'han fet servir en la recerca psicosocial en un camp d'estudi específic.
  5. SA04 (Habilitat) Participar de manera activa en equips de treball l'objectiu dels quals sigui l'anàlisi de perspectives teòriques de recerca psicosocial.

Continguts

Continguts:
● Perspectives contemporànies en psicologia social.
● Anàlisi sociohistòric de les possibilitats d'acció i transformació social.
● Aproximació als fenòmens, problemàtiques i necessitats socials des de les perspectives construccionistes i postconstruccionistes.
● Comprensió, definició i transformació de la realitat social des de les perspectives feministes
● Aportacions de la sociologia del coneixement científic per a la comprensió i transformació dels fenòmens psicosocials.
● Implicacions de les concepcions de subjecte per a l'acció i transformació psicosocial.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrates i discussions grupals 27 1,08 CA04, CA05, KA03, KA04, SA04, CA04
Exposicions orals 3 0,12 KA04, SA04, KA04
Tipus: Supervisades      
Tutories 7 0,28 KA03, KA04, KA03
Tipus: Autònomes      
Cerca de informació 12 0,48
Elaboració de treballs 50 2 CA04, CA05, KA03, KA04, CA04
Lectura de material com articles, webpages... 50 2 CA05, KA03, KA04, CA05

Metodologia

La metodologia docent i les activitats formatives són les següents:

-Classes magistrals
-Seminaris (discussió grupal)
-Exposicions orals

-Tutories

-Elaboració de treballs
-Lectura d'articles, llibres i informes d'interès

-Estudi personal

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe de investigación 50% 0 0 CA04, CA05, KA03, KA04
Presentació oral 30% 1 0,04 CA05, KA03, KA04, SA04
Seguiment d'aprenentatge 20% 0 0 CA04, KA04

Evidències d'Aprenentatge

EV1. Informe d'investigació. Presentació d'un informe d'investigació individual escrit on es valora la justificació teòrica i l'implementació técnica de les nocions escollides com a marc teòric del projecte d'investigació. Es presentarà al final del semestre.

EV2. Presentació Oral. Presentació oral en grup de l'aplicació d'un concepte teòric, valorant els seus punts forts i febles en el moment de la seva aplicació estructural. Es presentarà a l'última sessió de treball.

EV3. Seguiment del treball final de l'assignatura amb el professorat tutor i consecució dels resultats d'aprenentatge de l'assignatura. Inclou la planificació del treball final, la revisió de l'esborrany i la revisió de la versió final (en tots els casos sempre i quan es lliurin com a mínim deu dies abans de la data de lliurament marcada a Moodle).

Qualificació

Assignatura superada: L'assignatural es considerarà superat si l'estudiant obté una nota mitjana superior a 5 en el conjunt de les proves d'avaluació.

Avaluable: Es considerarà Avaluable l'estudiant que hagi presentat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior 40% del total de l'assignatura.

No avaluable: Es considerarà No avaluable el fet que encara que l'estudiant hagi presentat vàries proves el pes total en relació amb el conjunt de l'assignatura sigui inferior al 40%.

Reavaluació: No hi ha reavaluació

L'assignatura ofereix la possibilitat d'acollir-se a una avaluació única. Aquesta consistirà en el lliurament en els diesque s'indiquin de:

-Un informe de recerca
-Un document escrit que reculli el que seria una presentació oral o comunicació preparada per a un congrés.

-Una nota de seguiment del tutor/a.

Pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia:

https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html


Bibliografia

A continuació es presenta una bibliografia bàsica que permet una aproximació propedèutica a l'assignatura. La bibliografia específica per a cada tema serà recomanada en cada sessió pel docent concernit.

-Butler, J. (2002) Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del sexo. Buenos Aires: Paidós.

-Gergen, K. (1999) An Invitation to Social Construction. London: Sage.

-Latour, B. (2005) Reensamblar lo social. Buenos Aires: Manantial.

-Moscovici, S. (1975) Introducción a la Psicología Social. Barcelona: Planeta.

-Veyne, P. (2009) Foucault. Barcelona: Paidós.

No obstant això, per a discents que vulguin anar una mica més enllà dels textos propedèutics i realitzar lectures que ofereixin un marc conceptual similar al que es formularà a l'assignatura, recomanem les següents obres:

-Brown, S. & Stenner, P. (2009) Psychology without Foundations. London: Sage.

-Gough, B.; McFadden, M. & McDonald, M. (2013) Critical Social Psychology. An Introduction. London: Palgrave.

-Gough, B. (Ed.) (2017) The Palgrave Handbook of Critical Social Psychology. London. Palgrave.

-Passoth, J.; Peuker, B. & Schilmeier, M. (Eds.) (2014) Agency without Actors. New Approaches to Colective Action. London: Routledge.


Programari

No es fa servir cap programari especial.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Espanyol primer quadrimestre tarda