Logo UAB

Habilitats Tècniques, Ètiques i Polítiques en la Pràctica Professional amb Grups i Poblacions

Codi: 45423 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313402 Recerca i Intervenció Psicosocial OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Joan Moya Kohler
Correu electrònic:
joan.moya@uab.cat

Equip docent

Joel Feliu Samuel Lajeunesse
Luz Maria Martinez Martinez
Marisela Montenegro Martinez
Nuria Valles Peris

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No.


Objectius

L'objectiu general d'aquesta assignatura obligatòria és proporcionar als estudiants els coneixements i habilitats necessàries per analitzar i abordar críticament els problemes institucionals, ètics i polítics en l'àmbit psicosocial, mitjançant l'ús d'instruments conceptuals, tècnics i pràctics, i a través de la integració de perspectives teòriques i exemples concrets relacionats amb fenòmens específics del camp. De forma específica:  

-Explorar i comprendre els debats contemporanis sobre ètica i política en l'àmbit psicosocial.

-Analitzar els principis ètics i polítics que guien la pràctica de la investigació i la intervenció psicosocial i comunitària.

-Reconèixer i analitzar diferents dilemes ètics i polítics presents en el treball amb persones, grups i poblacions.

-Reflexionar críticament sobre les implicacions ètiques i polítiques derivades de la implicació professional en fenòmens i problemàtiques psicosocials concretes.

-Preparar el propi treball de investigació per a una avaluació adequada per part del comitè d’ètica, assegurant el compliment dels estàndards ètics requerits.

-Dotar als estudiants d’eines conceptuals, tècniques i pràctiques necessàries per abordar problemes institucionals, ètics i polítics en la pràctica professional psicosocial.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA14 (Competència) Dissenyar una proposta de recerca o intervenció psicosocial èticament fonamentada que consideri la perspectiva de gènere i interseccional en el seu impacte social i acadèmic potencial.
  2. CA15 (Competència) Idear accions pal·liatives dels possibles efectes perversos de les accions desenvolupades.
  3. CA16 (Competència) Avaluar els acords personals i institucionals necessaris per a negociar l'entrada i la sortida del camp de recerca o d'intervenció.
  4. CA17 (Competència) Preparar de manera rigorosa la documentació ètica i de gestió de dades que calgui presentar a un comitè d'ètica.
  5. KA19 (Coneixement) Revisar de manera argumentada les implicacions de caràcter ètic i polític derivades del disseny, realització i finalització de la recerca/intervenció.
  6. KA20 (Coneixement) Reconèixer la posició de la pròpia investigadora i les implicacions ètiques i polítiques que se'n deriven.
  7. SA12 (Habilitat) Fer servir els estàndards ètics i legals, nacionals i internacionals per protegir els drets i el benestar dels participants, garantint la integritat i confidencialitat de les dades recopilades.
  8. SA13 (Habilitat) Participar de manera activa en equips de treball, aportant idees, habilitats i coneixements en funció dels objectius comuns, partint d'una ètica de la cura de la pròpia persona i de la resta.

Continguts

-Fonaments ètics de l'activitat professional en l'àmbit psicosocial: entrada al camp, treball amb persones, grups i poblacions i difusió de resultats de l'acció. 

-Conflictes i dilemes ètics i polítics en l'abordatge de fenòmens des d'una perspectiva psicosocial. 

-Comitès d'ètica. 

-Principis i tècniques per al desenvolupament de formes responsables d'interrelació amb persones, grups i institucions involucrades en projectes de comprensió i transformació de la realitat psicosocial. 

-Implicacions de la publicació de dades qualitatives "sensibles" per raons ètiques o polítiques.

-Aspectes polítics i ètics de la difusió dels resultats: publicar en obert.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Clases magistrals 24 0,96 CA14, CA15, CA16, CA17, KA19, KA20, SA12, CA14
Presentació oral 6 0,24 CA14, CA15, CA16, KA19, KA20, SA13, CA14
Tipus: Supervisades      
Tutorització de la presentació oral 10,5 0,42 CA14, CA15, CA16, KA19, KA20, SA13, CA14
Tutorització del treball final 15,3 0,61 CA14, CA16, CA17, KA19, KA20, SA12, CA14
Tipus: Autònomes      
Elaboració d'un treball de reflexió (escrit) sobre els aspectes ètics i polítics del propi treball de recerca 62,3 2,49 CA14, CA17, KA19, KA20, SA12, CA14

Activitats autònomes

  • Lectura sistemàtica de material bibliogràfic.
  • Anàlisi i reflexió de les lectures recomanades.
  • Desenvolupament d'una reflexió personal.

Activitats dirigides

  • Presentació dels diferents continguts.
  • Presentació i anàlisi de les diferents propostes i lectures per a cada sessió.
  • Exposició oral.
  • Discussió i participació en el grup-classe.

Activitats supervisades

  • Tutories per preparar l'exposició oral.
  • Tutories per a la realització de la reflexió final.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1. Treball escrit de reflexió sobre els aspectes ètics i polítics del propi treball de recerca i/o intervenció 50% 24,4 0,98 CA14, CA15, CA16, CA17, KA19, KA20, SA12
EV2. Exposició oral sobre l'ètica en la intervenció i/o la investigació 30% 5,5 0,22 CA14, CA16, KA19, KA20, SA13
EV3. Seguiment del treball realitzat per part del/la tutor/a de l'estudiantat seguint les directrius de la coordinació de l'assignatura 20% 2 0,08 CA15, CA16, CA17, SA12

EV1. Treball escrit de reflexió sobre els aspectes ètics i polítics del propi treball de recerca i/o intervenció (50%).
EV2. Exposició oral sobre l'ètica en la intervenció i/o la investigació (30%).
EV3. Seguiment del treball realitzat per part del/la tutor/a de l'estudiantat seguint les directrius de la coordinació de l'assignatura (20%).

Assignatura superada: Es considerarà superada si l'estudiant obté una nota mitjana superior a 5 en el conjunt de les proves d'avaluació.
Avaluable: Es considerarà avaluable quan l'estudiantat presenti evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior al 40% del total de l'assignatura.
No avaluable: Es considerarà no avaluable el fet que, encara que l'estudiant hagi presentat diverses proves, el pes total en relació amb el conjunt de l'assignatura sigui inferior al 40%.
Reavaluació: No hi ha reavaluació.

Avaluació única: S'avaluaran tots els continguts del mòdul en la data de lliurament de l'Evidència 1. Aquell dia es realitzarà l'exposició oral (Ev2: 30%) individual o en equip amb la resta de persones acollides a l'avaluació única sobre un dels temes del mòdul, que s'avaluarà amb els criteris marcats per a l'evidència 2 i es lliurarà el treball escrit de l'evidència 1 a l'aula Moodle (Ev1: 50%).

 


Bibliografia

Denscombe, Martyn (2007). The good research guide: For small-scale social research projects (Third Edition). Berkshire: Open University Press.
 
Gilligan, C. (1982). In a different voice: Psychological theory and women's development. Cambridge: Harvard University Press.
 
Ibáñez, T. e Íñiguez, L. (1997) Aspectos Metodológicosde la Psicología Social Aplicada. En J.L. Álvaro, A. Garrido y J.R. Torregrosa (Coords.) Psicología Social Aplicada. Madrid: McGraw Hill.
 
Ibáñez, T. (1983) Los efectos políticos de la psicología social. Quaderns de Psicologia, 11, 95-106.
 
Moyà-Köhler, J. y Rojas-Arredondo, J. (2024) Capítulo VI - Psicología Social y Comunitaria en La ética en la práctica psicológica. Dilemas y retos. Ed. Selva, C. y Pino, R. Barcelona: Editorial UOC.

Programari

No


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda