Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Lectura Crítica en Anglès per a les Humanitats Contemporànies

Codi: 45368 Crèdits: 5
2024/2025
Titulació Tipus Curs
3500084 Estudis Anglesos: Perspectives Lingüístiques, Literàries i Socioculturals OT 1

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Coral Escola
Correu electrònic:
jordi.coral@uab.cat

Equip docent

Maria Rosa Garrido Sardà

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

A banda de complir els requisits generals del programa del màster, pel que fa al coneixement de l'idioma i altres habilitats, optar per aquest mòdul comporta una disposició a participar activament a classe així com un viu interès per temàtiques referents als processos que generen el significat dels textos, la manera d'establir-los, transmetre'ls i els debats que generen en la societat actual.   


Objectius

Aquest curs ofereix una introducció a l'anàlisi crítica de textos acadèmics de literatura i lingüística angleses. 

Objetius específics:

  • Entendre els conceptes clau de la literacitat crítica.
  • Seleccionar textos rellevants, actualitzats i fiables per als seus projectes de recerca en lingüística i litertura angleses. 
  • Analitzar l'estructura, argumentació i posicionament ideològic de textos acadèmics. 
  • Reflexionar sobre els seus processos de lectura i les seves subjectivitats lectores. 
  • Comunicar, oralment i per escrit, idees complexes en anglès a nivell C2. 

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CA18 (Competència) Analitzar de manera crítica textos acadèmics seleccionats per l'alumnat i relacionats amb els seus interessos de recerca.
  2. CA19 (Competència) Dissenyar accions per a la millora de la comprensió de textos acadèmics a través de l'anàlisi col·laborativa de la seva estructura argumentativa i patrons retòrics.
  3. KA19 (Coneixement) Enumerar els corrents teòrics principals en el camp d'estudi de l'escriptura acadèmica.
  4. KA20 (Coneixement) Identificar les diferències entre les anàlisi textuals basades en corpus i les que no es basen en corpus.
  5. KA21 (Coneixement) Distingir les tipologies d'escriptura acadèmica principals en l'àmbit dels estudis lingüístics, literaris i culturals en llengua anglesa.
  6. SA27 (Habilitat) Analitzar de manera crítica els trets lingüístics propis de l'escriptura acadèmica a partir de textos que pertanyen a diferents subdisciplines dins del camp dels estudis anglesos.
  7. SA28 (Habilitat) Identificar formes d'argumentació i posicions politicoideològiques implícites en textos acadèmics seleccionats en l'àmbit dels estudis anglesos.
  8. SA29 (Habilitat) Produir textos escrits de nivell avançat que abordin aspectes clau de l'escriptura acadèmica i es corresponguin amb els requisits retòrics d'aquests textos.

Continguts

Aquest curs introductori a la lectura crítica de textos acadèmics analitza una varietat de textos que tracten la temàtica de l'impacte del capitalisme sobre les formes de vida i el llenguatge, en particular la literatura i la (socio)lingüística. 

El curs es divideix en dues parts corresponents als dos períodes cronològics principals que s'estudien: la primera part cobreix la primera modernitat (segles XVI i XVII); la segona la post-modernitat contemporània.   

PART 1: Lectures crítiques de la primera modernitat (25 setembre-28 octubre)  

Dr Jordi Coral 

1. Introducció: Els discursos del valor i el preu a la primera modernitat 

2. Poesia lírica i mercat emergent segons la crítica literària recent 

3. Una lectura crítica dels Sonnets de Shakespeare 

4. "Academic reading circles" (ARC): La recepció i influència dels Sonnets de Shakespeare (“The Portrait of Mr W.H.” d'Oscar Wilde)

 

PART 2: Lectura crítica en (socio)linbgüística inglesa (30 octubre-2 desembre 2024)

Dra. Maria Rosa Garrido Sardà

1. Introducció: Conceptes i teories clau 

2. Estratègies de lectura acadèmica: Avaluació de fonts

3. Lectura crítica: Anàlisi en profunditat de texts

4. "Academic reading circles": Discursos i subjectivitats neoliberals


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Exercicis pràctics 16,25 0,65 CA18, CA19, KA20, SA27, SA29, CA18
Presentació de conceptes teòrics 15 0,6 KA19, KA21, KA19
Tipus: Supervisades      
Anàlisi crítica de textos 10 0,4 CA18, CA19, KA21, SA28, SA29, CA18
Debats sobre textos acadèmics 15 0,6 SA27, SA28, SA27
Tipus: Autònomes      
Elaboració de projectes 30 1,2 CA19, SA27, SA28, SA29, CA19
Lectura de textos acadèmics 38,75 1,55 KA19, KA20, KA21, KA19

La metodologia d'aquesta assigntura serà principalment dialògica. S'espera que l'alumnat contribueixi activament als debats a classe i que completin totes les lectures preparatòries. 

Utilitzarem el Cercles de Lectura Acadèmica (Academic Reading Circles) com a metodologia perquè l'alumnat analitzi en profunditat textos acadèmics. Grups de 5 estudiants llegiran el mateix text i a cada persona se li assignarà un rol diferent per a la preparació. 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assaig (Part 1) 40% 0 0 KA19, KA21, SA27, SA28, SA29
Participació activa 20% 0 0 CA18, CA19, KA20, SA27, SA28
Portfoli (Part 2) 40% 0 0 CA18, CA19, SA27, SA28, SA29

L'AVALUACIÓ dels progressos de l'estudiandat es durà a terme segons els següents criteris i percentatges: 

 

a) Treball de curs (corresponent a la primera meitat del mòdul) 40%

b) Portfoli (corresponent a la segona meitat del mòdul) 40%

c) Assistència i participació activa a classe en debats, etc. (primera i segona part del mòdul) 20%

 

NO AVALUABLE:

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació, és a dir, no hagi realitzat cap dels dos exàmens.

RECUPERACIÓ:

La recuperació es realitzarà ítem per ítem amb les condicions següents per optar a la recuperació caldrà haver superat o bé el treball o bé l'exercici corresponent a la segona part del mòdul, amb una nota no inferior a 5 en el cas de l'exercici aprovat i no inferior a 3,5 en el del suspès.

L'alumnat que no hagi superat un dels dos exercicis obligatoris caldrà que el recuperi, fins i tot si la nota mitjana provisional del curs és igual o superior a 5. Els ítems amb una nota inferior a 3,5 no seran recuperables.

L'alumnat que opti a la recuperació obtindrà una nota mitjana final de curs d'un 5 com a màxim. No es pot optar a la recuperació per a pujar nota en aquells casos en què s'han superat totes dues proves. 

Les presentacions i activitats orals a classe queden excloses de la recuperació, és a dir, no són recuperables i l'alumnat haurà de portar-les a terme eldia establert al calendari acordat prèviament a classe. 

 

AVALUACIÓ ÚNICA:

L'alumnat que opti per aquesta modalitat serà avaluat segons els criteris següents:

(1) Treball escrit sobre la primera part del curs (40% de la nota final)

(2) Portfoli sobre la segona meitat del curs (40% de la nota final)

(3) Presentació oral a classe (20% de la nota final)

S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que en el cas de l’avaluació continuada.

 

PLAGI: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte  d’avaluació, amb independència delprocés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la  qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.  

Les irregularitats fan referència, per exemple, a copiar en un examen, copiar de fonts sense indicar l'autoria, o un ús indegut de la IA com presentar com a original un treball que ha estat generat per una eina o programa d'IA. Aquestes activitats d’avaluació no són recuperables.

 


Bibliografia

Bibliografia de curs:

Durant el semestre es proporcionaran referències bibliogràfiques específiques per a cadascun dels temes principals tractats a classe.   

(*) Accessible a través de la pàgina web de la nostra biblioteca (Biblioteca d'Humanitats (UAB))

 

BIBLIOGRAFIA GENERAL

DiYanni, Robert and Brost, Anton (2017). Critical Reading Across the Curriculum: Humanities. Wiley. 

Wallace, Mike and Wray, Alison (2021, 4th Ed). Critical Reading and Writing for Postgraduates. Sage.

https://subjectguides.york.ac.uk/critical/reading

 

PRIMERA PART 

Barkan, Leonard (2022). Reading Shakespeare Reading Me. Fordham University Press. 

Crawford, Hannah et al (2016). On Shakespeare's Sonnets: A Poets' Celebration. Bloomsbury.

Kingsley-Smith, Jane (2019). The Afterlife of Shakespeare's Sonnets. Cambridge University Press. (*)

Newstock, Scott (2020). How To Think Like Shakespeare. Princeton University Press.  

Patrick, Cheney (2007). The Cambridge Companion to Shakespeare's Poetry. Cambridge University Press. (*)

Post, Jonathan F.S. (2007). Shakespeare's Sonnets and Poems: A Very Short Introduction. Oxford University Press. 

Smith, Emma (2020). This is Shakespeare. Pantheon Books. 

Vendler, Helen (1999). The Art of Shakespeare's Sonnets. The Belknap Press. 

Wells, Stanley and Edmondson, Paul (2004). Shakespeare's Sonnets. Oxford Shakespeare Topics,Oxford University Press. 

Wilde, Oscar (2010). The Complete Short Stories, ed. John Sloan. Oxford World's Classics, Oxford University Press.  

 

SEGONA PART

Day, Trevor (2023, 3rd. Ed). Success in Academic Writing. Bloomsbury.

Fairbairn, Gavin and Winch, Christopher (2011, 3rd. Ed.). Reading, Writing and Reasoning: A Guide for Students. Open University Press. 

Freire, Paolo (1987). The Importance of the Act of Reading. In Paolo Freire and Donaldo Macedo (Eds.), Literacy: Reading the Word and the World (pp.29-36). Bergin & Garvey.

Gee, James P. (2015). Discourse, Small d, Big D. In The International Encyclopedia of Language and Social Interaction. Wiley.

Gee, James P. (2023). Discourse and “the New Literacy Studies”. In Michael Handford and James P. Gee (Eds.), The Routledge Handbook of Discourse Analysis (2nd Ed.). Routledge. (*)

Martín Rojo, Luisa & Del Percio, Alfonso (Eds.) (2019).  Language and Neoliberal Governmentality (pp. 1–26). Routledge.

 

 


Programari

No es preu l'ús de programa específic. 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Anglès primer quadrimestre matí-mixt