Logo UAB

Ètica Medioambiental en la Cultura Literària

Codi: 45367 Crèdits: 5
2024/2025
Titulació Tipus Curs
3500084 Estudis Anglesos: Perspectives Lingüístiques, Literàries i Socioculturals OT 1

Professor/a de contacte

Nom:
Nicholas Livingston Spengler
Correu electrònic:
nicholas.spengler@uab.cat

Equip docent

David Owen

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

-Predisposició i interès per la lectura de textos literaris en anglès

-Coneixement i lectures prèvies de la literatura en anglès


Objectius

Com es defineix la relació entre els éssers humans i els no humans? Quina és la nostra responsabilitat ètica pel que fa als altres no humans així com els humans? Aquestes preguntes poden semblar molt actuals, però s'han plantejat a la cultura literària des de fa segles. Els textos triats en aquesta assignatura convidaran l'alumnat a considerar el medi ambient no només com a espai "natural" sinó també com un camp complexe on interactuen l'humà i el no humà. L'assignatura ofereix un ventall d'aproximacions ecocrítiques a la cultura literària al món anglòfon, partint del Romanticisme Britànic i continuant per la literatura nord-americana des del segle XIX fins a l'actualitat. 

En completar l'assignatura, l'alumnat podrà: demostrar una molt bona comprensió lectora dels textos literaris en anglès i de les qüestions étiques i mediambientals que en sorgeixen; generar crítica literària mitjançant comentaris setmanals i dos assaigs; i utilitzar els recursos bibliogràfics en relació a la matèria estudiada. 


Resultats d'aprenentatge

  1. CA16 (Competència) Formular propostes de recerca que mostrin com els textos literaris es poden fer servir com a eines creatives per a enfrontar-nos a reptes socials i ecològics.
  2. CA17 (Competència) Desenvolupar de forma autònoma propostes acadèmiques i professionals que apliquin les aproximacions més adequades i innovadores per a l'estudi de l'ecocrítica en la literatura anglesa.
  3. KA17 (Coneixement) Definir la relació entre el que és humà i el que no és humà, així com les qüestions ètiques implicades en aquesta relació, tal i com estan representades en textos literaris.
  4. KA18 (Coneixement) Identificar les diverses aproximacions ecocrítiques i ètiques literatura anglesa.
  5. SA23 (Habilitat) Aplicar l'ecocrítica a l'anàlisi i a la interpretació de textos literaris de diversos gèneres.
  6. SA24 (Habilitat) Analitzar la relació entre el que és humà i el que no ho és a partir de diferents propostes literàries.
  7. SA25 (Habilitat) Demostrar com el medi es relaciona amb les interseccions de classe, etnicitat, gènere i origen nacional en la formació de les identitats socials i culturals des d'una aproximació ecocrítica i ètica.
  8. SA26 (Habilitat) Elaborar textos creatius i crítics fonamentats en una exploració cultural de la relació entre el que és humà i el que no és humà.

Continguts

PART 1: "Green" Ecopoetics in British Romantic Literature (5 sessions, impartides per David Owen)

1. Technology versus Trees: The Conflict between The Enlightenment and Romanticism
2. Britain on the Cusp of Industrialisation & the Rise of Romanticism
3. William Blake and the Rejection of the Modern World
4. Samuel Taylor Coleridge and Mystical Nature
5. William Wordsworth and Nature Sublime 

PART 2: "Blue" Ecopoetics in North American Literature (5 sessions, impartides per Nick Spengler)

6. American Romanticism and Modernity at Sea: Herman Melville's Moby-Dick
7. The Black Atlantic: Frederick Douglass's "The Heroic Slave"
8. The Self at the Water's Edge: Walt Whitman and Emily Dickinson
9. The Material Sea: Elizabeth Bishop and Derek Walcott
10. The Rising Sea: Jesmyn Ward's Salvage the Bones

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Assistència, diàleg 30 1,2 KA17, KA18, SA23, SA24, SA25, KA17
Tipus: Supervisades      
Comentaris orals, tutories 5 0,2 CA16, CA17, KA17, KA18, SA23, SA24, SA25, SA26, CA16
Tipus: Autònomes      
Lectura i estudi 55 2,2 KA17, KA18, SA23, SA24, SA25, KA17

Aquesta assignatura es basa en l'intercanvi d'idees entre el professorat i l'alumnat, així com entre els mateixos estudiants. Això requerirà un alt nivell de preparació i participació activa per part de tots/totes. A més, s'espera que els/les estudiants lliurin comentaris escrits abans de cada classe i que puguin defensar i debatre les seves idees durant la classe (comentaris orals). 

A més de l'assistència obligatòria, es dóna per suposat que els/les estudiants han llegit detingudament tant el material principal com el secundari. Aquest curs es centra principalment en la cultura literària, però també requereix un compromís per desenvolupar un coneixement teòric i filosòfic sobre l'ètica mediambiental. 

Tota la informació sobre les lectures primàries i secundàries es publicarà a la plataforma del Campus Virtual.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assaig 1 40 15 0,6 CA16, CA17, KA17, KA18, SA23, SA24, SA25, SA26
Assaig 2 40 15 0,6 CA16, CA17, KA17, KA18, SA23, SA24, SA25, SA26
Comentaris 20 5 0,2 CA16, CA17, KA17, KA18, SA23, SA24, SA25, SA26

1) AVALUACIÓ CONTÍNUA:

EL PROCEDIMIENT D'AVALUACiÓ CONTÍNUA ES BASA EN:

  1. Comentaris escrits i orals: el/la estudiant lliurarà un comentari escrit abans de cada sessió i defensarà les seves idees a classe = 20%
  2. Assaig 1: el/la estudiant triarà un (o dos) comentaris de les primeres 5 sessions com a base per desenvolupar un assaig crític=40%
  3. Assaig 2: el/la estudiant triarà un (o dos) comentaris de les darreres 5 sessions com a base per desenvolupar un assaig crític=40%

ATENCIÓ!

  • Tots els exercicis són OBLIGATORIS.
  • El lliurament de qualsevol exercici exclou la possibilitat d’obtenir la qualificació de “No Avaluable” com a nota final.
  • En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

2) AVALUACIÓ ÚNICA

EL PROCEDIMIENT D'AVALUACiÓ ÚNICA ES BASA EN:

  • 3 ítems avaluats que es realitzaran en un únic examen a classe:
  • Ítem 1: Integració de fonts crítiques en un comentari literari (30%)
  • Ítem 2: Escriure un assaig crític (45%) 
  • Ítem 3: Presentació oral (25%)

RECUPERACIÓ

  • La recuperació d'aquesta assignatura es realitzarà mitjançant una prova de síntesi
  • Les activitats referides en l'apartat 3 no es podran recuperar.
  • La nota definitiva d'un ítem recuperat serà 5.

MOLT IMPORTANT:   Cal aprendrea respectar la propietat intel·lectual aliena i a identificar sempre les fonts que es puguin fer servir, i és imprescindible responsabilitzar-se de l’originalitat i autenticitat del text propi.

 En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte  d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la  qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. 

Les irregularitats fan referència, per exemple, a copiar en un examen, copiar de fonts sense indicar l'autoria, o un ús indegut de la IA com presentar com a original un treball que ha estat generat per una eina o programa d'IA. Aquestes activitats d’avaluació no són recuperables.

 


Bibliografia

Lectures primàries obligatòries:

(L'alumnat ha d'adquirir els textos que tenen un asterisc (*). La resta li seran facilitats pels professors.)

William Blake, selected poetry

Samuel Taylor Coleridge, selected poetry

William Wordsworth, selected poetry

*Herman Melville, Moby-Dick (selections) (recommended edition: Oxford World's Classics)

Frederick Douglass, "The Heroic Slave" 

Walt Whitman, selected poetry

Emily Dickinson, selected poetry

Elizabeth Bishop, selected poetry

Derek Walcott, selected poetry

*Jesmyn Ward, Salvage the Bones (recommended edition: Bloomsbury)

 

Lectures secundàries/teòriques:

Bennett, Jane. Vibrant Matter: A Political Ecology of Things. Duke University Press, 2010.

Breslin, Paul. Nobody's Nation: Reading Derek Walcott. University of Chicago Press, 2001.

Buell, Lawrence. Writing for an Endangered World: Literature, Culture, and Environment in the U.S. and Beyond. Harvard University Press, 2001.

Burke, Edmund. A Philosophical Enquiry into the Origin of Our Ideas of the Sublime and Beautiful. Edited with an Introduction and Notes by James T. Boulton. Routledge, 1958.

Cahill-Booth, Lara. "Walcott’s sea and Caribbean geomythography". Journal of Postcolonial Writing, 49.3 (2013), 347-358.

Clark, Timothy. The Cambridge Introduction to Literature and the Environment. Cambridge University Press, 2011.

DeLoughrey, Elizabeth and George B. Handley, editors. Postcolonial Ecologies: Literatures of the Environment. Oxford University Press, 2011.  

Derrida, Jacques. The Animal That Therefore I Am. Edited by Marie-Louise Mallet ; Translated by David Wills. Fordham University Press, 2008.

Edwards, Justin D., et al., editors. Dark Scenes from Damaged Earth: The Gothic Anthropocene. University of Minnesota Press, 2022. 

Ford, Mark. "Elizabeth Bishop at the Water's Edge". Essays in Criticism, 53.3 (2003), 235-261. 

Gilroy, Paul. The Black Atlantic: Modernity and Double Consciousness. Harvard University Press, 1993.

Gilroy, Paul. “‘Where Every Breeze Speaks of Courage and Liberty’: Offshore Humanism and Marine Xenology, or, Racism and the Problem of Critique at Sea Level”. Antipode: A Radical Journal of Geography, 50.1 (2018), 3-22. 

Glissant, Édouard. Poetics of Relation. Translated by Betsy Wing. University of Michigan Press, 1997.

Glotfelty, Cheryll, and Harold Fromm, editors. The Ecocriticism Reader: Landmarks in Literary Ecology. University of Georgia Press, 1996.

Hutchings, Kevin. “Ecocriticism in British Romantic Studies”. Literature Compass 4 (2007), 172-202.

Iovino, Serenella, and Serpil Oppermann, editors. Material Ecocriticism. Indiana University Press, 2014.

Jonik, Michael. Herman Melville and the Politics of the Inhuman. Cambridge University Press, 2018.

Liebermann, Yvonne, et al. Nonhuman Agencies in the Twenty-First-Century Anglophone Novel. Springer International Publishing, 2021.

McKisson, Kelly. "The Subsident Gulf: Refiguring Climate Change in Jesmyn Ward's Bois Sauvage". American Literature, 93.3 (2021), 473-496. 

Morton, Timothy. Dark Ecology: For a Logic of Future Coexistence. Columbia University Press, 2016.

Morton, Timothy. “Here Comes Everything: The Promise of Object-Oriented Ontology”. Qui Parle, 19.2 (2011), 163-190.

Morton, Timothy. “The Mesh.”  Environmental Criticism for the Twenty-First Century, edited by Stephanie LeMenager et al. Routledge, 2011.

Parham, John and Louise Westling, editors. A Global History of Literature and the Environment. Cambridge University Press, 2017.

Sharpe, Christina. In the Wake: On Blackness and Being. Duke UP, 2016.

Soper, Kate. “The Idea of Nature.” The Green Studies Reader: From Romanticism to Ecocriticism, edited by Laurence Coupe. Routledge, 2000.

Spengler, Nicholas. "Of Squalls and Mutinies: Emergency Politics and Black Democracy in Moby-Dick and 'The Heroic Slave'". Textual Practice, 35.11 (2021), 1815-1834.

Weinstein, Josh A. “Humility, from the Ground Up: A Radical Approach to Literature and Ecology.” Interdisciplinary Studies in Literature and Environment, 22.4 (2015), 759–77.


Programari

N/A


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Anglès segon quadrimestre matí-mixt