Logo UAB

Conflicte, Guerra i Trauma en la Literatura i Cultura Anglòfones

Codi: 45365 Crèdits: 5
2024/2025
Titulació Tipus Curs
3500084 Estudis Anglesos: Perspectives Lingüístiques, Literàries i Socioculturals OT 1

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Cristina Pividori Gurgo
Correu electrònic:
mariacristina.pividori@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquest mòdul opcional està dissenyat per a estudiants amb un gran interès i entusiasme per llegir i debatre obres literàries contemporànies en anglès relacionades amb la guerra i el conflicte. El curs aborda la qüestió de com es poden accedir i interpretar els conflictes del passat des del present, encoratjant els estudiants a desenvolupar tant consideracions ètiques com respostes crítiques. A través de l’examen de poesia, contes, ficció i teatre, els estudiants exploraran com es representen, recorden i reinterpreten els conflictes i les seves memòries traumàtiques. La manera en què els autors seleccionats interpreten els conflictes i els moments del passat que decideixen destacar és significativa no només pel seu interès individual, sinó també perquè pot influir en com els estudiants aborden les "narratives de guerra establertes" i potencialment descobrir noves perspectives que d'una altra manera podrien passar desapercebudes.

Per superar aquest mòdul, els estudiants han de tenir un nivell C1 d'anglès o equivalent. Això es deu al fet que hauran de produir treballs pràctics amb textos avançats en el camp de la literatura, la qual cosa requereix una comprensió profunda del tema i l'ús d'habilitats crítiques.


Objectius

En examinar la guerra, el trauma i la seva representació dins de la literatura contemporània anglòfona, reconeixem la capacitat excepcional de la literatura per comprometre’s significativament amb el passat. Tot i que la guerra es pot recordar a través de diversos mitjans com pel·lícules, fotografies, monuments i objectes personals, la literatura destaca per capturar les seves complexitats emocionals i psicològiques. La literatura proporciona un espai per a la reflexió, l’empatia i la comprensió, immortalitzant records individuals i col·lectius i oferint perspectives que són tant històricament significatives com profundament humanes. L'objectiu central d'aquest curs és analitzar fins a quin punt la literatura contemporània anglòfona estableix efectivament espais de representació per reconsiderar les principals guerres i conflictes dels segles XX i XXI, en contextos allunyats de la guerra mateixa.

En completar aquest mòdul, els estudiants assoliran una comprensió acadèmica dels següents temes:

  • Ètica i representació de la guerra
  • Memòries de guerra mediades: (post)memòria, melancolia i nostàlgia
  • Els silencis de la guerra
  • La interacció entre memòries personals i col·lectives
  • Guerres de gènere: l'impacte de la guerra en la identitat i les relacions de gènere
  • Ecos des dels marges: dones escrivint sobre la guerra i la crítica feminista
  • Violència més enllà del combat: violència sexual en zones de conflicte
  • Desplaçament i experiències de refugiats: l'ètica dels murs, les fronteres i les terres de frontera
  • Conflictes històrics i contemporanis
  • Enfocaments interdisciplinaris: la intersecció dela literatura amb el cinema i lafotografia
  • Continuïtats i discontinuïtats en la representació de la guerra en diferents períodes
  • La interacció entre literatura, cultura i historiografia
  • Implicacions psicològiques del desplaçament: trauma, estrès posttraumàtic, mecanismes de superació i recuperació
  • Narratives de primera i segona mà dels supervivents del genocidi
  • La psicologia del perpetrador: patrons de representació, omissió i distorsió

Resultats d'aprenentatge

  1. CA12 (Competència) Formular propostes de recerca pròpies que plantegin com la literatura i la cultura poden solucionar reptes socials relacionats amb situacions de trauma i processos de memòria històrica.
  2. CA13 (Competència) Visibilitzar els biaixos de gènere en les representacions culturals i literàries de la guerra, el conflicte i el trauma.
  3. KA11 (Coneixement) Explicar les teories aplicades a l'estudi del conflicte, la guerra i el trauma en diversos gèneres literaris en llengua anglesa.
  4. KA12 (Coneixement) Relacionar les nocions teòriques clau per a l'anàlisi de produccions literàries i culturals en llengua anglesa relacionades amb el conflicte, la guerra i el trauma.
  5. KA13 (Coneixement) Contrastar els principis epistemològics i analítics dels diversos enfocaments que es fan servir per estudiar les representacions del conflicte, la guerra i el trauma.
  6. SA18 (Habilitat) Construir un discurs propi a partir de la lectura crítica d'articles acadèmics relacionats amb la representació literària i cultural del conflicte, la guerra i el trauma.
  7. SA19 (Habilitat) Examinar produccions culturals i literàries que pertanyin a gèneres de ficció i de no-ficció diferents relacionades amb la representació del conflicte, la guerra i el trauma.

Continguts

A través de l'estudi de poesia, contes, una novel·la i una obra de teatre, explorarem els efectes que conflictes com la Gran Guerra, la Segona Guerra Mundial, la Guerra del Vietnam i la Guerra de l'Iraq, entre d'altres, tenen sobre els individus i les seves famílies a més de proporcionar als estudiants un coneixement integral de com la literatura contemporània captura les complexitats emocionals i psicològiques del trauma de guerra.

 

UNITAT 1: Poetry

  • “An Unseen” by Carol Ann Duffy/"The Send-Off" by Wilfred Owen from 1914: Poetry Remembers (2013)
  • "Bantam" by Jackie Kay/"Survivors" by Siegfried Sassoon from 1914: Poetry Remembers (2013)
  • "Memory" by Lawson Fusao Inada from Legends from Camp (1993)
  • "Vietnam Epic Treatment" by Donald Revell from There Are Three (1992)
  • "The Hurt Locker" by Brian Turner from Here, Bullet (2004)
  • "I don't normally talk to strangers" by Claudia Rankine from Don't Let me Be Lonely (2004)
  • "We Lived Happily During the War" by Ilya Kaminsky (2013, Poetry International website)

UNITAT 2: Short Story

  • "Helmut" by Rachel Seiffert from The Dark Room (2001)
  • "Fatherland" by Viet Thanh Nguyen from The Refugees (2017)
  • "Redeployment" by Phil Klay from Redeployment (2014)

UNITAT 3: Novel

In this unit, we will read and discuss The Things We Do To Make it Home by Beverly Gologorsky (1999).

UNITAT 4: Play
This unit features the play Ruined by Lynn Nottage (2008). 

 

Entre els temes que discutirem, podem destacar elssegüents:

  • Com s'hauria de narrar la guerra? Quins valors hauria de defensar la literatura?
  • Testimoniar, veure i recordar: què signifiquen aquests conceptes en el context de la guerra? Com configuren la nostra comprensió del conflicte?
  • Com s'implica la literatura contemporània amb la commemoració, la memòria i la comprensió de la guerra?
  • Com hauria de reaccionar la societat davant el genocidi? Hauria de ser la tragèdia la forma literària dominant en la representació de la guerra?
  • De quines maneres altera la guerra els rols de gènere i la sexualitat?
  • Quines consideracions ètiques sorgeixen en representar la guerra? Com afronten els autors les complexitats morals de representar la violència i el patiment?
  • Com es retrata el trauma en la literatura contemporània? Quines tècniques literàries s'utilitzen per transmetre l'impacte psicològic de la guerra sobre individus i comunitats?
  • Com es representa la violència sexual durant la guerra? Quines són les implicacions per a la comprensió de l'impacte més ampli del conflicte en la societat?
  • Com aborden les obres literàries els temes del desplaçament i l'experiència dels refugiats? Quins desafiaments ètics i emocionals es destaquen?
  • Com influeix la postmemòria en la representació de la guerra i el trauma en la literatura? Quin paper juguen les narratives de segona i tercera generació en la preservació i interpretació dels records del conflicte?

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes Teòriques 11,25 0,45 CA13, KA11, KA12, KA13, SA19, CA13
Debats a classe 20 0,8 CA12, CA13, KA11, KA12, KA13, SA18, SA19, CA12
Tipus: Supervisades      
Participació a classe i presentacions orals 22 0,88 CA12, CA13, KA11, KA12, KA13, SA18, SA19, CA12
Tipus: Autònomes      
Lectura i Estudi 46,75 1,87 CA12, KA11, KA12, KA13, SA18, SA19, CA12


1 crèdit ECTS = 25 hores; 5 crèdits = 125 hores

La metodologia es basa en:

  • Activitats Guiades (31,25 hores)
  • Activitats Supervides (22 hores)
  • Activitats Autònomes (46,75 hores)
  • Avaluació (25 hores)

Aquesta assignatura es basa en l'intercanvi actiu d'idees entre el professorat i l'alumnat, així com entre els mateixos estudiants. Aquest enfocament requereix un alt nivell de preparació i participació activa de tothom. A més, s'espera que els estudiants facin presentacions a classe.

L'assistència és obligatòria, i s'espera que els estudiants hagin llegit detingudament tant els materials primaris com els secundaris. Tot i que el curs se centra principalment en la literatura contemporània, també requereix un cert nivell de coneixements històrics. Les discussions a classe implicaran contextos històrics rellevants, i s'assignaran lectures addicionals al llarg del curs.

Tota la informació relativa a aquestes lectures addicionals i tasques similars es publicarà al Campus Virtual.

A més, dins de l'horari establert pel centre o el programa de grau, es reservaran 15 minuts d'una classe perquè els estudiants puguin avaluar els seus professors i les seves assignatures o mòduls mitjançant qüestionaris.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats d'escriptura 80% 22 0,88 CA12, CA13, KA11, KA12, KA13, SA18, SA19
Presentacions Orals 20% 3 0,12 CA12, CA13, KA11, KA12, KA13, SA18, SA19

1) AVALUACIÓ CONTÍNUA

L'AVALUACIÓ CONTÍNUA ES BASARÀ EN:

  • Dos Assaigs Breus (20% cadascun): Aquests assaigs abordaran temes específics relacionats amb la poesia i els contes tractats en classe.
  • Treball Final (40%): Aquest treball es basarà en la novel·la, l'obra de teatre, o una combinació de totes dues. El professor proporcionarà una llista de temes/preguntes per triar.
  • Avaluació Oral (20%): Aquesta es basarà en la participació a classe i una presentació individual.

Les dates exactes de totes les activitats d'avaluació es confirmaran a l'inici del curs a través d'un calendari publicat al Moodle de la classe.

SI US PLAU, TINGUEU EN COMPTE:

  • Tots els exercicis són OBLIGATORIS.
  • La presentació de qualsevol dels exercicis invalida l'estudiant per obtenir una qualificació de "No avaluat/No presentat" en el curs.
  • En dur a terme cada activitat d'avaluació, els professors informaran els estudiants (al Moodle) dels procediments a seguir per revisar totes les notes atorgades i la data en què es durà a terme aquesta revisió. En cas que les proves o exàmens no es puguin realitzar presencialment, s'adaptaran a un format en línia disponible a través de les eines virtuals de la UAB (es mantindrà el pes original). Les tasques, activitats i participació a classe es duran a terme mitjançant fòrums, wikis i/o discussions a Teams, etc. Els professors s'asseguraran que els estudiants puguin accedir a aquestes eines virtuals, o els oferiran alternatives viables.

2) AVALUACIÓ ÚNICA

EL PROCEDIMENT PER A L'AVALUACIÓ ÚNICA ES BASA EN:

4 elements avaluats en un únicexamen presencial:

  • Element 1 i 2: 2 assaigs breus sobre un dels poemes/contes (20% cadascun)
  • Element 3: Un assaig crític sobre la novel·la/obra de teatre/ambdues (40%).
  • Element 4: Presentació oral (20%)

REAVALUACIÓ: La reavaluació d'aquesta assignatura requereix una prova de síntesi de continguts per a cada component del mòdul. La presentació oral no és susceptible de reavaluació. La qualificació definitiva atorgada per un element reavaluat serà de 5.

MOLT IMPORTANT: Els estudiants han d'aprendre a respectar la propietat intel·lectual d'altres, identificant qualsevol font que puguin utilitzar, i assumir la responsabilitat per l'originalitat i autenticitat dels textos que produeixen. En el cas que un estudiant cometi qualsevol irregularitat que pugui portar a una variació significativa en la nota atorgada a una activitat d'avaluació, l'estudiant rebrà un zero per aquesta activitat, independentment de qualsevol procés disciplinari que es pugui dur a terme. En cas de diverses irregularitats en activitats d'avaluació de la mateixa assignatura, l'estudiant rebrà un zero com a nota final d'aquesta assignatura. Les irregularitats es refereixen, per exemple, a copiar en un examen, copiar de fonts sense indicar l'autoria, o un mal ús de la IA com presentar treballs com a originals que han estat generats per una eina o programa d'IA. Aquestes activitats d'avaluació no seran reavaluades.


Bibliografia

Caruth, Cathy. Trauma: Explorations in Memory. Johns Hopkins UP, 1995.

Cohen-Pfister, Laurel. “The Suffering of the Perpetrators: Unleashing Collective Memory in German Literature of the Twenty-First Century.”  Forum for Modern Language Studies 41.2 (2005):123-35.

Chattarji, Subarno. Memories of a Lost War: American Poetic Responses to the Vietnam War. Oxford University Press 2001. 

Felman, Shoshana and Dori Laub. Testimony: Crises of Witnessing in Literature, Psychoanalysis and History. Routledge, 1992.

Franklin, Ruth. A Thousand Darknesses: Lies and Truth in Holocaust Fiction. Oxford University Press, 2013.

Fresco, Nadine. “Remembering the Unknown.” The International Review of Psychoanalysis. 11.4. 1984: 417-427.

Gupta, Suman. Imagining Iraq: Literature in English and the Iraq Invasion. Palgrave Macmillan, 2011.

Gwyer, Kirstin. “Beyond Lateness? ‘Post-memory’and the Late(st) German-Language Family Novel.” New German Critique (2015): 137-153.

Hirsch, Marianne. Family Frames: Photography, Narrative, and Post-memory. Harvard University Press, 1997. 

———. The Generation of Post-memory: Writing and Visual Culture After the Holocaust. Columbia University Press, 2012.

Hoffman, Eva. After Such Knowledge: Memory, History, and the Legacy of the Holocaust. Vintage, 2005.

Hutcheon, Linda. A Poetics of Postmodernism: History, Theory, Fiction. 1988. New York: Routledge, 2003.

Huyssen, Andreas. “Present Pasts: Media, Politics, Amnesia.” Public Culture. 12.1 (2000): 21-38.

Ignatieff, Michael. “The New World Disorder.”  The New York Review of Books.

LaCapra, Dominick. Writing History, Writing Trauma. 2001. The Johns Hopkins University Press, 2014.

Landsberg, Alison. Prosthetic Memory: The Transformation of American Remembrance in the Age of Mass Culture. New York: Columbia University Press, 2004.

Lynd, Staughton. Doing History from the Bottom Up: On E.P. Thompson, Howard Zinn, and Rebuilding the Labor Movement from Below. Chicago: Haymarket Books, 2014. 

Melling, Philip H. Vietnam in AmericanLiterature. Mass, 1990.

McLoughlin, Kate. Authoring War: The Literary Representation of War from the Iliad to Iraq. Cambridge UP, 2011.

Neumann, Birgit. “What Makes Literature Valuable: Fictions of Meta-Memory and the Ethics of Remembering” In Erll Astrid et al. (Eds.) Ethics in Culture the Dissemination of Values through Literature and Other Media. Berlin: Walter De Gruyter, 2008: 131-152.

Nguyen, Viet Thanh. Nothing Ever Dies: Vietnam and the Memory of War. First Harvard University Press, 2016.

Nussbaum, Martha. Poetic Justice: The Literary Imagination and Public Life. Beacon Press, 1995.

O’Donoghue, Samuel. “Postmemory as Trauma? Some Theoretical Problems and Their Consequences for Contemporary Literary Criticism.” Politika. 26 Jun, 2018.

Pividori, Cristina. “Out of the Dark Room: Photography and Memory in Rachel Seiffert’s Holocaust Tales” Atlantis. Journal of the Spanish Association of Anglo-American Studies. 30.2 (December 2008): 79–94.

Plate Liedeke. Transforming Memories in Contemporary Women’s Rewriting. Palgrave Macmillan, 2011.

Rigney, Anne. “The Dynamics of Remembrance: Texts between monumentality and morphing.” In Astrid Erll and Ansgar Nünning (Eds.). Cultural Memory Studies: An International and Interdisciplinary Handbook Walter de Gruyter, 2008. 345-353.

Suleiman, Susan Rubin. Crises of Memory and the Second World War. Harvard University Press, 2006.

Vickroy, L. Trauma and Survival in Contemporary Fiction. University of Virginia, 2002. 

Wagoner, Brady. Handbook of Culture and Memory. Oxford University Press, 2018.

White, Hayden. Metahistory: the Historical Imagination in Nineteenth-Century Europe. Johns Hopkins UP, 1973.

Winter, Jay. “Thinking about Silence” in Ben-Ze’ev, Efrat, Ginio, Ruth and Winter, Jay (Eds). Shadows of War: A Social History of Silence in the Twentieth Century. Cambridge UP, 2010: 3-31.

———.War Beyond Words: Languages of Remembrance from the Great War to the Present. Cambridge UP, 2018.

 


Programari

Moodle


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Anglès primer quadrimestre matí-mixt