Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
3500086 Filosofies de la Cura | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits
L'objectiu d'aquesta assignatura és oferir una perspectiva filosòfica sobre com s'entén l'ètica de la cura en diferents branques del pensament oriental, mostrant les similituds i diferències entre el concepte i l'aplicació de la cura en el pensament hindú, budista i daoista. Les raons per oferir aquesta perspectiva són bàsicament dues: en primer lloc, establir una perspectiva oberta, decolonial i alternativa que permeti reflexionar sobre la nostra idea de cura a Occident i veure que altres formes d'entendre-la i practicar-la són possibles. Les teories actuals de l'ètica de la cura, amb enfocaments holístics, ecològics i feministes, comparteixen molts principis filosòfics amb el pensament oriental, especialment el budisme, facilitant així una comprensió teòrica dels principis associats a l'ètica del cuidar. Per tant, lluny de ser un enfocament merament de "gabinet de curiositats orientals", aquest curs està dissenyat per mostrar la actualitat i rellevància del pensament oriental.
El curs s'organitza en els següents sis mòduls:
1. Importància i rellevància del pensament oriental
1.1 Cap a un acostament multicultural de la filosofia
1.2 El naixement paral·lel de la filosofia a Grècia, Índia i Xina. Similituds i diferències.
1.3 Religió versus Filosofia
1.4 Dualitat i no dualitat.
1.5 Teòric versus aplicat.
1.6 Analític versus holístic
2. Introducció a la filosofia hindú
2.1 Context històric i cultural de l'Índia clàssica.
2.2 Conceptes clau d'ètica en el pensament hindú.
2.3 Principals escoles filosòfiques clàssiques de l'Índia
2.4 Què és real? Atman i Maya.
2.5 El concepte de karma.
2.6 Com s'entén la cura des del pensament hindú?
3. Conceptes clau del budisme
3.1 Origen i desenvolupament del budisme a l'Índia
3.2 Budisme theravada, mahayana i vajrayana
3.3 Principals idees filosòfiques del budisme theravada
3.4 Principals idees filosòfiques del budisme mahayana
3.5 Similituds i diferències amb el pensament hindú
3.6 Com s'entén la cura des del pensament budista de l'Índia?
4. Idees centrals del pensament filosòfic a la Xina
4.1 Context històric i cultural de la Xina.
4.2 La llengua xinesa i la seva excepcionalitat filosòfica
4.3 Conceptes clau del pensament filosòfic de Kongzi
4.4 Conceptes clau del pensament filosòfic daoista de Laozi
4.5 Conceptes clau del pensament filosòfic daoista de Zhuangzi
4.6 Com s'entén la cura des del pensament daoista?
5. Idees centrals del pensament budista xinès i japonès
5.1 El budisme xinès com una interconnexió entre el budisme hindú i el daoisme.
5.2 Conceptes clau del pensament budista ch’an.
5.3 El koan com a exercici filosòfic radical.
5.4 La filosofia d'Eihei Dogen.
5.5 El model ètic de la filosofia zen: els 16 preceptes.
5.6 Com s'entén la cura des del zen?
6. Jocs de cordes. Trobades entre Orient i Occident en l'ètica de la cura
6.1 La cura en medicina. L'ètica de les virtuts en MacIntyre i l'ètica de Kongzi.
6.2 Rastrejar la biopolítica en el Dao De Jing de Laozi.
6.3 Carol Gilligan i Zhuangzi: El paper de l'empatia en una ètica de la cura.
6.4 Seguir amb el problema en Haraway i Dogen
6.5 L'holisme en Joan Tronto i la seva connexió amb la visió zen de l'ètica.
6.6 Què ens ofereix el pensament oriental per actualitzar una nova ètica de la cura?
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presentacions en video | 34 | 1,36 | CA03, CA04, KA04, KA05, KA06, SA06, SA07, CA03 |
enllaços externs | 11 | 0,44 | SA05, SA06, SA07, SA05 |
Tipus: Supervisades | |||
tutoríes | 22 | 0,88 | CA04, KA06, CA04 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures recomanades | 45 | 1,8 | KA05, KA06, SA05, SA06, SA07, KA05 |
estudis de cas | 31 | 1,24 | CA03, CA04, KA04, CA03 |
El curs està constituït per sis blocs organitzats de forma asíncrona. Cada bloc conté els següents recursos:
Un mòdul formatiu de presentació en vídeo dels continguts centrals del bloc.
Enllaços i materials externs per ampliar els continguts presentats en el mòdul formatiu.
Dues lectures obligatòries breus i avaluables.
Un qüestionari avaluable de respostes d'opció múltiple.
Un cop passat el qüestionari, l'estudiant pot passar al següent mòdul fins a completar els sis mòduls. En aquest moment es podrà dur a terme una tutoria en línia amb la persona responsable de l'assignatura (síncrona si els horaris de professor i alumne ho permeten, asíncrona en cas contrari) en la qual es coordinarà la temàtica i els continguts de l'assaig obligatori per passar l'assignatura.
En paral·lel hi haurà un fòrum accessible només per als estudiants de l'assignatura on aquests podran fer preguntes al professorat i a l'alumnat i comentar qüestions associades a la matèria. També, si ho prefereixen, l'alumnat podrà fer arribar preguntes personals a través del correu electrònic a la persona responsable de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assaig Breu | 40 | 5 | 0,2 | CA03, CA04, KA04, KA05, KA06, SA05, SA06, SA07 |
Quiz | 60 | 2 | 0,08 | KA04, KA05, KA06, SA06, SA07 |
L'avaluació constarà de dues parts:
1. Una prova al final de cada mòdul (60%). Això equival a 6 proves senzilles. Cada qüestionari estarà compost de 10 a 15 preguntes relacionades amb les explicacions ofertes en cada mòdul i amb les dues lectures obligatòries de cada mòdul.
2. Redacció d'un assaig final (40%) consensuat prèviament amb el docent responsable de l'assignatura. L'avaluació de l'assaig consta de les següents fases:
a. Una tutoria prèvia per discutir el plantejament de l'assaig i establir un pla de lectures i de treball (2 punts)
b. Tutoria de seguiment per resoldre dubtes (2 punts)
c. Avaluació de l'assaig escrit (6 punts)
Les tutories personalitzades es realitzaran preferentment mitjançant una videoconferència.
Al Campus Virtual es penjarà una rúbrica amb el procés i els criteris d'avaluació de l'assaig.
Deshimaru, Taisen (2000) Zen verdadero. Introducción al Shobogenzo.
Lessig, D. (trad) Tao te King. Editorial Koan
Lopez, D. (2011) The story of Buddhism. A concise guide to its historiy and teachings. San Francisco: Harper
Loy, D. (1999) No dualidad. Editorial Kairós
Okumura, S. (2010) Realizing genjokoan: the key to Dogen's Shobogenzo. Wisdom Publications.
Siderits, M. (2007) Buddhism as philosophy. Hackett.
Villalba, D. (Trad) Shobobenzo. Editorial Kairós
Zhuang Zi. El libro de Zhuang Zi. Editorial Kairós
No hay software específico.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |