Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4313815 Recerca en Educació | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No existeixen
- Analitzar com es construeix el coneixement social, des de la formació de conceptes socials i de valors socials.
- Interpretar aspectes teòrics d'aquest procés, com les representacions socials de la realitat o les relacions i les diferències entre sabers científics i sabers escolars.
- Analitzar les aportacions de les diverses ciències socials a la comprensió de la societat actual.
- Identificar els conceptes clau com a instruments per a la selecció de continguts, per a l'ensenyament i per a la investigació.
- Reconèixer la importància de la interpretació i la comunicació en l'ensenyament de les ciències socials.
• Construcció del coneixement social, conceptes socials i valors socials.
• Representacions socials i pensament social.
• La comprensió de la societat actual i les aportacions de les diverses ciències socials. Sabers científics i sabers escolars.
• Selecció i seqüència de continguts: els conceptes clau de les ciències socials.
• La interpretació dels fets socials: causalitat, intencionalitat i relativisme.
• La comunicació en l'estudi de la societat: llenguatge i narració, argumentació i debat.
• Educació per a la justícia social. La perspectiva de gènere en els estudis socials.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Anàlisi de d'innovacions i de recerques | 20 | 0,8 | CA41, CA42, CA43, KA42, KA43, CA41 |
Anàlisi i discussió col·lectiva d'articles i fonts documentals | 20 | 0,8 | CA42, KA42, KA43, KA44, SA32, CA42 |
Classes expositives per part del professorat | 30 | 1,2 | KA42, KA43, KA44, SA32, KA42 |
Presentació / Exposició oral de treballs | 10 | 0,4 | CA41, CA42, CA43, KA44, SA33, CA41 |
Pràctiques d'aula: resolució de problemes i de casos | 30 | 1,2 | CA41, CA42, CA43, KA44, SA33, CA41 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 20 | 0,8 | KA42, KA43, KA44, SA32, SA33, KA42 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura d'articles i fonts documentals | 20 | 0,8 | KA42, KA43, KA44, SA32, KA42 |
La metodologia es basa en presentacions del professorat i plantejament de preguntes i problemes que s'abordaran a classe, individualment o en grup.
També treballs d'anàlisi crítica de bibliografia i recerques, de manera autònoma.
Caldrà proposar dissenys d'investigació i d'innovació, amb propostes creatives aplicades a contextos diferents als estudiats. La participació a classe és molt important.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Anàlisi de bibliografia i materials de recerques | 20% | 0 | 0 | KA42, KA43, KA44, SA32, SA33 |
Assistència a classe i participació en els debats | 10% | 0 | 0 | CA41, CA42, CA43, KA42, SA33 |
Treball final del mòdul | 40% | 0 | 0 | CA42, CA43, KA42, SA32, SA33 |
Treballs a classe, solució de problemes i estudi de casos | 30% | 0 | 0 | CA41, CA42, CA43, KA42, SA33 |
Per poder superar el mòdul s'han d'aprovar les activitats d'avaluació dels tres blocs. L'avaluació dels tres blocs comporta un seguiment dels treballs a realitzar, i una presentació continuada del que es demani en cada moment del curs.
Les dates concretes es donaran amb el programa a l’inici de les classes.
La correcció per part del professorat serà després de 15 i 20 dies hàbils del lliurament.
L'assistència a classe és obligatòria: l'estudiant ha d'assistir a un mínim d'un 80% de classes.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.
D’acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball es penalitzarà amb un 0 com a nota d’aquest treball perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup.
L’assignatura preveu l’avaluació única.
L'assistència a classe és obligatòria: 80% de classes.
Per a la recuperació cal haver presentat un 66% de les activitats d’avaluació.
L’avaluació única cal sol·licitar-la dins els terminis i normes de la Facultat.
Dates d'avaluació:
-Segona setmana de gener: avaluació final (igual per a l'avaluació ordinària que per a l'avaluació única)
-Quarta setmana de gener: recuperació (de l'avaluació ordinària i de l'avaluació única)
- ARMENTO, B. J. (1986). Research on Teaching Social Studies, in Wittrock, M. C. (ed.). Handbook of Research on Teaching. New York. Macmillan, 942-951.
- ARMENTO, B. J. (1991). Changing conceptions of research on the teaching of social studies, in Shaver (ed.). Handbook on Research on Social Studies Teaching and Learning. A Project of the National Council for the Social Studies. New York. Macmillan, 185-196.
- BARTON, Keith C. (ed.) (2006). Research Methods in Social Studies Education. Contemporary Issues and Perspectives. Information Age Publishing Inc.
- CARRETERO, M./VOSS, J. F. (comps.) (2004). Aprender y pensar la historia. Buenos Aires/Madrid. Amorrortu Editores
- GÉRIN-GRATALOUP, A-M./TUTIAUX-GUILLON, N. (2001). La recherche en Didactique de l'Histoire et de la Géographie depuis 1986. Essai d'analyse, in Perspectives Documentaires en Éducation, nº 53. Paris, INRP,5-11
- HENRÍQUEZ, R./PAGÈS, J. (2004). La investigación en didáctica de la historia, en Educación XX1 nº 7, Facultad Ciencias de la Educación, UNED, 63-83
- LAVILLE, C. (2001). La recherche empirique en éducation historique. Mise en perspective et orientations actuelles, in Perspectives Documentaires en Éducation, nº 53. Paris, INRP, 69-82
- LEVSTIK, Linda S./BARTON, Keith C. (2001). Doing History. Investigating with Children in Elementary and Middle Schools. Second Edition. Mahwah, New Jersey. Lawrence Erlbaum Associates (LEA)
- LEVSTIK, Linda S./TYSON, Cynthia A. (eds.) (2008): Handbook of Research in Social Studies Education. Routledge, New York/London.
- PAGÈS, J. (1993). Psicología y Didáctica de las Ciencias Sociales. Infanciay Aprendizaje, 62-63, pp.121-151.
- PAGÈS, J. (1994). La Didáctica de las Ciencias Sociales, el currículum y la formación del profesorado. Signos. Teoría y Práctica de la Edu-cación, 13, octubre / diciembre, 38-51.
- PAGÈS, J. (1997a). Líneas de investigación en didáctica de las Ciencias Sociales, en Benejam, P./Pagès, J. (coord.): Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia en la Educación Secundaria. ICE-Universidad de Barcelona/Horsori, 209-226.
- PAGÈS, J. (1997b). La investigación sobre la formación inicial del profesorado para enseñar ciencias sociales, en AUPDCS (ed.): La formación del profesorado y la didáctica de las ciencias sociales. Sevilla: Diada, p. 49-86.
- PAGÈS, J. /SANTISTEBAN, A. (2011). La investigación sobre la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias sociales en la educación primaria. Pagès, J. /Santisteban, A. (coords.), Didáctica del Conocimiento del medio social y cultural en la Educación Primaria. Madrid: Síntesis, 85-102.
- PAGÈS, J.; SANTISTEBAN, A (2010). La educación para la ciudadanía y la enseñanza de las ciencias sociales, la geografía y la historia. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 64: 8-18.
- PAGÈS, J.; SANTISTEBAN, A (2011). Enseñar y aprender ciencias sociales. Santisteban, A.; Pagès, J. (coords.). Didáctica del Conocimiento del Medio Social y Cultural en la Educación Primaria. Ciencias Sociales para comprender, pensar y actuar. Madrid: Síntesis. 23-40.
- PAGÈS,J.y SANTISTEBAN, A. (2014). Una mirada del pasado al futuro en la didáctica de las ciencias sociales. Pagès, J.; Santisteban, A. (eds.). Una mirada al pasado y un proyecto de futuro. Investigación e innovación en didáctica de las ciencias sociales. Barcelona: Servicio de Publicaciones de la UAB /AUPDCS. Vol. 1, 17-39.
- ROZADA, Jose Mª (1997): Formarse como profesor. Ciencias Sociales, Primaria y Secundaria Obligatoria (Guía de textos para un enfoque crítico). Madrid: Akal.
- SANTISTEBAN, A (2011). Las finalidades de la enseñanza de las Ciencias Sociales. Santisteban, A.; Pagès, J. (coords.). Didáctica del Conocimiento del Medio Social y Cultural en la Educación Primaria. Ciencias Sociales para comprender, pensar y actuar. Madrid: Síntesis. 63-84.
- SANTISTEBAN, A. (2006). Futuros posibles de la investigación en didáctica de la historia: aportaciones al debate, en Reseñas de Enseñanza de la Historia, 4, 101-122. Universitas. APEHUN, (Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales), Argentina.
- SANTISTEBAN, A. y LIMA, C.A. (org.) (2021). O ensino de historia no Brasil e Espanha. La enseñanza de la historia en Brasil y España. Porto Alegre, RS: Editora Fi.
- SANTISTEBAN, A. y PAGÈS, J. (2019). Una nueva lectura de los programas de estudios para la formación inicial del profesorado de didáctica de las ciencias sociales: mirando el presente y el futuro. Hortas, M.J. y Dias, A. (eds.). Ensinar e aprender em Didática das Ciências Sociais. A formação de professores numa perspetiva sociocrítica (pp.128-138). Lisboa: AUPDCS / Politécnicode Lisboa / Escola Superior de Educação.
- SHAVER, J. P. (ed.) (1991). Handbook on Research on Social Studies Teaching and Learning. A Project of the National Council for the Social Studies. New York. Macmillan.
- SHAVER, J. P. (2001). The Future of Research on Social Studies-For What Purpose?, in Stanley, W. B. (ed.): Critical Issues in Social Studies Research for the 21st Century. Greenwich, Connecticut, Information Age Publishing IAP, 231-25.
- SOUTO, X. M. (1998): Didáctica de la Geografía. Problemas sociales y conocimiento del medio. Barcelona.Ediciones del Serbal
- STODOLSKY, S. S. (1991). La importancia del contenido. Actividades en las clases de matemáticas y ciencias sociales. Barcelona. Paidós/MEC.
- TERRISSE, André (éd.) (2001) : Didactique des disciplines. Les références au savoir. Bruxelles. De Boeck Université.
- TRAVÉ, G. (1998): La investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Perspectivas y aportaciones desde la Enseñanza y el aprendizaje de las nociones económicas. Huelva. Universidad de Huelva.
- TRAVÉ, G. (2001). Líneas de investigación en didáctica de las ciencias sociales, en Pozuelos, F. J./Travé, G. (eds.): Entre pupitres. Razones e instrumentos para un nuevo marco educativo. Huelva. Universidad de Huelva,173-239.
No hi ha un programari específic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |