Logo UAB

Fonaments de la Innovació i la Recerca en l'Ensenyament de les Ciències Socials

Codi: 45015 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313815 Recerca en Educació OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Antonio Manuel Santisteban Fernandez
Correu electrònic:
antoni.santisteban@uab.cat

Equip docent

Nuria Arís Redó
Gustavo Alonso Gonzalez Valencia
Maria de las Neus Gonzalez Monfort
Roser Canals Cabau
Carles Anguera Cerarols

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No existeixen


Objectius

- Analitzar com es construeix el coneixement social, des de la formació de conceptes socials i de valors socials.

- Interpretar aspectes teòrics d'aquest procés, com les representacions socials de la realitat o les relacions i les diferències entre sabers científics i sabers escolars.

- Analitzar les aportacions de les diverses ciències socials a la comprensió de la societat actual.

- Identificar els conceptes clau com a instruments per a la selecció de continguts, per a l'ensenyament i per a la investigació.

- Reconèixer la importància de la interpretació i la comunicació en l'ensenyament de les ciències socials.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA41 (Competència) Plantejar propostes de millora i/o projectes d'innovació en didàctica de les ciències socials basats en les evidències obtingudes a través de la investigació.
  2. CA42 (Competència) Actuar en l'àmbit de l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències socials valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  3. CA43 (Competència) Investigar o innovar en l'àmbit de les ciències socials avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  4. KA42 (Coneixement) Descriure els paradigmes, els enfocaments i els dissenys metodològics en investigació en didàctica de les ciències socials.
  5. KA43 (Coneixement) Identificar diferents línies d'investigació en didàctica de les ciències socials.
  6. KA44 (Coneixement) Identificar problemes i donar respostes a les necessitats educatives en didàctica de les ciències socials mitjançant plantejaments innovadors.
  7. SA32 (Habilitat) Desenvolupar una revisió exhaustiva de la literatura científica d'acord amb la temàtica d'investigació i/o innovació.
  8. SA33 (Habilitat) Desenvolupar el disseny i seleccionar la metodologia més coherent amb els objectius de la investigació en didàctica de les ciències socials.

Continguts

• Construcció del coneixement social, conceptes socials i valors socials.

• Representacions socials i pensament social.

• La comprensió de la societat actual i les aportacions de les diverses ciències socials. Sabers científics i sabers escolars.

• Selecció i seqüència de continguts: els conceptes clau de les ciències socials.

• La interpretació dels fets socials: causalitat, intencionalitat i relativisme.

• La comunicació en l'estudi de la societat: llenguatge i narració, argumentació i debat.

• Educació per a la justícia social. La perspectiva de gènere en els estudis socials.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Anàlisi de d'innovacions i de recerques 20 0,8 CA41, CA42, CA43, KA42, KA43, CA41
Anàlisi i discussió col·lectiva d'articles i fonts documentals 20 0,8 CA42, KA42, KA43, KA44, SA32, CA42
Classes expositives per part del professorat 30 1,2 KA42, KA43, KA44, SA32, KA42
Presentació / Exposició oral de treballs 10 0,4 CA41, CA42, CA43, KA44, SA33, CA41
Pràctiques d'aula: resolució de problemes i de casos 30 1,2 CA41, CA42, CA43, KA44, SA33, CA41
Tipus: Supervisades      
Tutories 20 0,8 KA42, KA43, KA44, SA32, SA33, KA42
Tipus: Autònomes      
Lectura d'articles i fonts documentals 20 0,8 KA42, KA43, KA44, SA32, KA42

La metodologia es basa en presentacions del professorat i plantejament de preguntes i problemes que s'abordaran a classe, individualment o en grup.

També treballs d'anàlisi crítica de bibliografia i recerques, de manera autònoma.

Caldrà proposar dissenys d'investigació i d'innovació, amb propostes creatives aplicades a contextos diferents als estudiats. La participació a classe és molt important.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Anàlisi de bibliografia i materials de recerques 20% 0 0 KA42, KA43, KA44, SA32, SA33
Assistència a classe i participació en els debats 10% 0 0 CA41, CA42, CA43, KA42, SA33
Treball final del mòdul 40% 0 0 CA42, CA43, KA42, SA32, SA33
Treballs a classe, solució de problemes i estudi de casos 30% 0 0 CA41, CA42, CA43, KA42, SA33

Per poder superar el mòdul s'han d'aprovar les activitats d'avaluació dels tres blocs. L'avaluació dels tres blocs comporta un seguiment dels treballs a realitzar, i una presentació continuada del que es demani en cada moment del curs.

Les dates concretes es donaran amb el programa a l’inici de les classes.

La correcció per part del professorat serà després de 15 i 20 dies hàbils del lliurament. 

L'assistència a classe és obligatòria: l'estudiant ha d'assistir a un mínim d'un 80% de classes.

Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.

D’acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball es penalitzarà amb un 0 com a nota d’aquest treball perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup.

L’assignatura preveu l’avaluació única. 

L'assistència a classe és obligatòria: 80% de classes.

Per a la recuperació cal haver presentat un 66% de les activitats d’avaluació. 

L’avaluació única cal sol·licitar-la dins els terminis i normes de la Facultat. 

Dates d'avaluació:

-Segona setmana de gener: avaluació final (igual per a l'avaluació ordinària que per a l'avaluació única)

-Quarta setmana de gener: recuperació (de l'avaluació ordinària i de l'avaluació única)


Bibliografia

- ARMENTO, B. J. (1986). Research on Teaching Social Studies, in Wittrock, M. C. (ed.). Handbook of Research on Teaching. New York. Macmillan, 942-951.

- ARMENTO, B. J. (1991). Changing conceptions of research on the teaching of social studies, in Shaver (ed.). Handbook on Research on Social Studies Teaching and Learning. A Project of the National Council for the Social Studies. New York. Macmillan, 185-196.

- BARTON, Keith C. (ed.) (2006). Research Methods in Social Studies Education. Contemporary Issues and Perspectives. Information Age Publishing Inc.

- CARRETERO, M./VOSS, J. F. (comps.) (2004). Aprender y pensar la historia. Buenos Aires/Madrid. Amorrortu Editores

- GÉRIN-GRATALOUP, A-M./TUTIAUX-GUILLON, N. (2001). La recherche en Didactique de l'Histoire et de la Géographie depuis 1986. Essai d'analyse, in Perspectives Documentaires en Éducation, nº 53. Paris, INRP,5-11

- HENRÍQUEZ, R./PAGÈS, J. (2004). La investigación en didáctica de la historia, en Educación XX1 nº 7, Facultad Ciencias de la Educación, UNED, 63-83

- LAVILLE, C. (2001). La recherche empirique en éducation historique. Mise en perspective et orientations actuelles, in Perspectives Documentaires en Éducation, nº 53. Paris, INRP, 69-82

- LEVSTIK, Linda S./BARTON, Keith C. (2001). Doing History. Investigating with Children in Elementary and Middle Schools. Second Edition. Mahwah, New Jersey. Lawrence Erlbaum Associates (LEA)

- LEVSTIK, Linda S./TYSON, Cynthia A. (eds.) (2008): Handbook of Research in Social Studies Education. Routledge, New York/London.

- PAGÈS, J. (1993). Psicología y Didáctica de las Ciencias Sociales. Infanciay Aprendizaje, 62-63, pp.121-151.

- PAGÈS, J. (1994). La Didáctica de las Ciencias Sociales, el currículum y la formación del profesorado. Signos. Teoría y Práctica de la Edu-cación, 13, octubre / diciembre, 38-51.

- PAGÈS, J. (1997a). Líneas de investigación en didáctica de las Ciencias Sociales, en Benejam, P./Pagès, J. (coord.): Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia en la Educación Secundaria. ICE-Universidad de Barcelona/Horsori, 209-226.

- PAGÈS, J. (1997b). La investigación sobre la formación inicial del profesorado para enseñar ciencias sociales, en AUPDCS (ed.): La formación del profesorado y la didáctica de las ciencias sociales. Sevilla: Diada, p. 49-86.

- PAGÈS, J. /SANTISTEBAN, A. (2011). La investigación sobre la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias sociales en la educación primaria. Pagès, J. /Santisteban, A. (coords.), Didáctica del Conocimiento del medio social y cultural en la Educación Primaria. Madrid: Síntesis, 85-102.

- PAGÈS, J.; SANTISTEBAN, A (2010). La educación para la ciudadanía y la enseñanza de las ciencias sociales, la geografía y la historia. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 64: 8-18.

- PAGÈS, J.; SANTISTEBAN, A (2011). Enseñar y aprender ciencias sociales. Santisteban, A.; Pagès, J. (coords.). Didáctica del Conocimiento del Medio Social y Cultural en la Educación Primaria. Ciencias Sociales para comprender, pensar y actuar. Madrid: Síntesis. 23-40.

- PAGÈS,J.y SANTISTEBAN, A. (2014). Una mirada del pasado al futuro en la didáctica de las ciencias sociales. Pagès, J.; Santisteban, A. (eds.). Una mirada al pasado y un proyecto de futuro. Investigación e innovación en didáctica de las ciencias sociales. Barcelona: Servicio de Publicaciones de la UAB /AUPDCS. Vol. 1, 17-39.

- ROZADA, Jose Mª (1997): Formarse como profesor. Ciencias Sociales, Primaria y Secundaria Obligatoria (Guía de textos para un enfoque crítico). Madrid: Akal.

- SANTISTEBAN, A (2011). Las finalidades de la enseñanza de las Ciencias Sociales. Santisteban, A.; Pagès, J. (coords.). Didáctica del Conocimiento del Medio Social y Cultural en la Educación Primaria. Ciencias Sociales para comprender, pensar y actuar. Madrid: Síntesis. 63-84.

- SANTISTEBAN, A. (2006). Futuros posibles de la investigación en didáctica de la historia: aportaciones al debate, en Reseñas de Enseñanza de la Historia, 4, 101-122. Universitas. APEHUN, (Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales), Argentina.

- SANTISTEBAN, A. y LIMA, C.A. (org.) (2021). O ensino de historia no Brasil e Espanha. La enseñanza de la historia en Brasil y España. Porto Alegre, RS: Editora Fi.

- SANTISTEBAN, A. y PAGÈS, J. (2019). Una nueva lectura de los programas de estudios para la formación inicial del profesorado de didáctica de las ciencias sociales: mirando el presente y el futuro. Hortas, M.J. y Dias, A. (eds.). Ensinar e aprender em Didática das Ciências Sociais. A formação de professores numa perspetiva sociocrítica (pp.128-138). Lisboa: AUPDCS / Politécnicode Lisboa / Escola Superior de Educação. 

- SHAVER, J. P. (ed.) (1991). Handbook on Research on Social Studies Teaching and Learning. A Project of the National Council for the Social Studies. New York. Macmillan.

- SHAVER, J. P. (2001). The Future of Research on Social Studies-For What Purpose?, in Stanley, W. B. (ed.): Critical Issues in Social Studies Research for the 21st Century. Greenwich, Connecticut, Information Age Publishing IAP, 231-25.

- SOUTO, X. M. (1998): Didáctica de la Geografía. Problemas sociales y conocimiento del medio. Barcelona.Ediciones del Serbal

- STODOLSKY, S. S. (1991). La importancia del contenido. Actividades en las clases de matemáticas y ciencias sociales. Barcelona. Paidós/MEC.

- TERRISSE, André (éd.) (2001) : Didactique des disciplines. Les références au savoir. Bruxelles. De Boeck Université.

- TRAVÉ, G. (1998): La investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Perspectivas y aportaciones desde la Enseñanza y el aprendizaje de las nociones económicas. Huelva. Universidad de Huelva.

- TRAVÉ, G. (2001). Líneas de investigación en didáctica de las ciencias sociales, en Pozuelos, F. J./Travé, G. (eds.): Entre pupitres. Razones e instrumentos para un nuevo marco educativo. Huelva. Universidad de Huelva,173-239.


Programari

No hi ha un programari específic


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Espanyol primer quadrimestre tarda