Logo UAB

Experiència, Recerca i Transformació: Espais de Creació i Cossos en Moviment

Codi: 45012 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313815 Recerca en Educació OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Carolina Nieva Boza
Correu electrònic:
carolina.nieva@uab.cat

Equip docent

Joanna Genevieve Empain

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquest mòdul és obligatori per l'especialitat: Art, cos i moviment.
És optatiu per la resta.


Objectius

En aquest mòdul estudiarem, des de l’àmbit transversal de l'espai, l'educació a través de les arts visuals i performatives, l'educació corporal i la psicomotricitat, partint d'una mirada des de la recerca i la innovació.

Tenint en compte la creativitat i el desenvolupament de la persona, el seu cos i moviment, ens aproximarem al context social, polític, cultural i educatiu actual per analitzar/construir/transformar nous espais de convivència i d'aprenentatge.

Realitzarem un treball de reflexió, observació i anàlisi crític sobre els canvis que s'estan produint en la comprensió, la mobilitat i les conductes d'habitar i crear espais educatius.

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CA56 (Competència) Contrastar les dades de la investigació amb els objectius de l'estudi i les conclusions, a partir d'un marc teòric basat en l'àmbit educatiu corporal i artístic.
  2. CA57 (Competència) Plantejar propostes de millora i/o projectes d'innovació basats en les evidències investigadores sobre entorns educatius, amb una mirada transformadora i creativa.
  3. CA58 (Competència) Actuar en l'àmbit educatiu corporal i artístic, avaluant la realitat social per a generar projectes d'investigació que tinguin en compte les desigualtats per raó de sexe o gènere, equitat i respecte als drets humans.
  4. KA56 (Coneixement) Identificar les diferents línies d'investigació en l'àmbit de l'educació corporal i artística, en contextos educatius diversos.
  5. KA57 (Coneixement) Identificar problemes i donar respostes a les necessitats educatives mitjançant plantejaments innovadors en la pràctica de l'educació corporal i artística.
  6. SA42 (Habilitat) Desenvolupar el disseny i seleccionar la metodologia per a investigar des de l'àmbit corporal i artístic, i en la mateixa intersecció.
  7. SA43 (Habilitat) Dissenyar i desenvolupar diferents tècniques i instruments de recollida d'informació per a la investigació dels diferents espais públics.
  8. SA44 (Habilitat) Analitzar diferents tipus de dades i materials en relació amb l'àrea educativa corporal i artística.

Continguts

1. Crear, pensar i habitar en la recerca i la innovació.

1.1 Heidegger i l'ésser que habita.

1.2. Infància i l'apropiació dels espais.

1.3. Idea, acció i transformació.

2. Espais d'aprenentatge i de recerca sobre les infàncies.

2.1.Paper de l'adult en l'organització dels espais.

2.2.Motricitat i espai. La seguretat en la descoberta.

2.3 L'espai com a suport d'expressió artística, performativa i corporal.

2.4 Usos de l'espai per a la motricitat.

3. Espais d'interacció.

3.1 Espai com a medi de relació.

3.2 Les nostres fronteres, l'espai propi i el dels altres.

3.3 L'espai i la diversitat de llenguatges.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals/expositives. Presentació / exposició oral de treballs. 36 1,44
Tipus: Supervisades      
Lectura d'articles, anàlisi i discusió. Activitats pràctiques a l'aula. Tutories 36 1,44
Tipus: Autònomes      
Treball individual i autònom 78 3,12

L'activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:


Classes magistrals/expositives per part del professor.


Lectura d'articles, anàlisi i discussió.


Activitats pràctiques a l'aula.

Sortida de camp.

Presentació / exposició oral de treballs individuals i grupals.


Tutories.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitat d'anàlisi d'un espai amb metodologies de recerca visual i artística 25 % 0 0 KA56, SA42, SA43, SA44
Activitat d'anàlisi relacionada amb projectes d'innovació i de recerca 30% 0 0 CA57, CA58, KA57, SA44
Autoavaluació del seu aprenentatge 5 % 0 0 SA44
Projecte del mòdul individual 40% 0 0 CA56, CA57, CA58, KA56, KA57, SA42, SA43, SA44

En aquest mòdul es realitza una avaluació contínua, formativa i compartida, tot i que també contempla l’opció d’avaluació única.

L'assistència a classe és obligatòria. Per poder obtenir una avaluació final positiva l'estudiant haurà d'haver assistit a un mínim d'un 80% de les classes (tant per l'avaluació contínua com l'avaluació única).


- La data d’entrega de l'activitat d'anàlisi d'un espai amb metodologies de recerca visual i artística és el 3 d'abril.

-Les dates d'entrega de l'activitat d'anàlisi relacionada amb projectes d'innovació i recerca són el 10 i 24 d'abril.

- La data de l’autoavaluació del seu aprenentatge és el 15 de maig.

- La data d'entrega del projecte final del mòdul és el 15 de maig.

Les qualificacions de cada una de les evidències d’avaluació es comunicaran en un període no superior a 20 dies hàbils següents al seu lliurament.

L’estudiant que vulgui revisar la nota, haurà de fer-ho en els 15 dies posteriors a la seva comunicació en l’horari de tutories que el professorat té establert per aquest mòdul.

Com s’ha esmentat a l’inici, aquest mòdul contempla l’opció d’avaluació única. Les activitats d’avaluació única són:

-          Activitat d’anàlisi d’un espai amb metodologies de recerca visual i artística (25%)

-          Activitat d’anàlisi relacionada amb projectes d’innovació i de recerca (25%)

-          Entrega i exposició d’un projecte finalsobre “Transformació de l’espai relacionat amb l’escola del mar” (50%)

Aquestes 3 activitats d’avaluació s’han de lliurar el 15 de maig.

Les recuperacions es realitzaran el 22 de maig, tant pels estudiants d’avaluació única com contínua.

La còpia i el plagi són robatoris intel·lectuals i, per tant, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un no apte i es comunicarà a la coordinació del màster.

Volem recordar que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o part d'un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital a Internet. Podreu trobar la documentació de la UAB sobre el plagi en: 

http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html 

  


Bibliografia

Arias, D. (2017). Etnografía en movimiento para explorar trayectorias de niños y jóvenes en Barcelona. Revista de Antropología Social 26(1), 93-112.

Barros Condés, L. (2021). Habitar(se). El cuerpo como lugar. Ediciones Asimetricas.

Benmergui, R., Owens, A., Pässilä, A. (2019). Beyond Text. Recuperat en https://beyondtext.weebly.com/uploads/1/1/4/3/114307963/beyond_text_ebook.pdf

Beresaluce, R. (2008). La calidad como reto en las escuelas de educación infantil al inicio del siglo XXI. Las escuelas de Reggio Emilia, de Loris Malaguzzi, como modelo a seguir en la práctica educativa (Tesis Doctoral). Universidad de Alicante

Bernarldo de Quirós, M. (2012). Psicomotricidad. Guía de evaluación e intervención. Madrid: Pirámide.

Buniva, S. i Molfese, G. (Coord.) (2020). El saber de la psicomotricidad en primera persona. Entrevista entre colegas. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Departament d'Ensenyament. (2017). Despertem mirades a l'entorn de l'espai escolar. Direcció General d'Educació Infantil i Primària.

Freire, H. (2020). Patios vivos para renaturalizar la escuela. Octaedro.

Grasso, A. (Coord.) (2009). La Educación Física cambia. Buenos Aires: Novedades Educativas.

Haraway, D. (1988). SituatedKnowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. Feminist Studies, 14(3), 575599. https://doi.org/10.2307/3178066

Heidegger, M. (1951): Construir, habitar, pensar [Bauen, Wohnen, Denken] conferencia pronunciada en "Segona reunió de Darmastad", publicada en Vortäge und Aufsätze, G. Neske, Pfullingen, 1954. Visualitzable en: http://www.heideggeriana.com.ar/textos/construir_habitar_pensar.htm

Lesbegueris, M. (2014). ¡Niñas jugando! Ni tan quietas ni tan activas. Buenos Aires: Ediciones Biblos.

Marín, I. (dir.), Molins, C., Martínez, M., Hierro, E. & Aragay, X. (2010). Els patis de les escoles: espais d'oportunitats educatives. IPA Espanya, Associació Internacional pel Dret dels infants a Jugar. Fundació Jaume Bofill.

Pérez Royo, V. (2022). Cuerpos fuera de sí, Figuras de la inclinación en las artes vivas y las protestas sociales. Ediciones Documenta Escénicas.

Pinheiro, M.T. (2012). El jugar de los niños en espacios públicos (Tesis Doctoral). Univerdidad de Barcelona.

 Ruiz, A. & Abad, J. (2016). Lugares de juego y encuentro para la infancia. Revista Iberoamericana de Educación, vol. 71, pp. 37-62.

 Ruiz, A. & Abad, J. (2019). El lugar del símbolo: el imaginario infantil en las instalaciones de juego. Barcelona: Graó.

 


Programari

 

No es requereix cap software específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Espanyol segon quadrimestre tarda