Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4313815 Recerca en Educació | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Aquest mòdul és obligatori per l'especialitat: Art, cos i moviment.
És optatiu per la resta.
En aquest mòdul estudiarem, des de l’àmbit transversal de l'espai, l'educació a través de les arts visuals i performatives, l'educació corporal i la psicomotricitat, partint d'una mirada des de la recerca i la innovació.
Tenint en compte la creativitat i el desenvolupament de la persona, el seu cos i moviment, ens aproximarem al context social, polític, cultural i educatiu actual per analitzar/construir/transformar nous espais de convivència i d'aprenentatge.
Realitzarem un treball de reflexió, observació i anàlisi crític sobre els canvis que s'estan produint en la comprensió, la mobilitat i les conductes d'habitar i crear espais educatius.
1. Crear, pensar i habitar en la recerca i la innovació.
1.1 Heidegger i l'ésser que habita.
1.2. Infància i l'apropiació dels espais.
1.3. Idea, acció i transformació.
2. Espais d'aprenentatge i de recerca sobre les infàncies.
2.1.Paper de l'adult en l'organització dels espais.
2.2.Motricitat i espai. La seguretat en la descoberta.
2.3 L'espai com a suport d'expressió artística, performativa i corporal.
2.4 Usos de l'espai per a la motricitat.
3. Espais d'interacció.
3.1 Espai com a medi de relació.
3.2 Les nostres fronteres, l'espai propi i el dels altres.
3.3 L'espai i la diversitat de llenguatges.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals/expositives. Presentació / exposició oral de treballs. | 36 | 1,44 | |
Tipus: Supervisades | |||
Lectura d'articles, anàlisi i discusió. Activitats pràctiques a l'aula. Tutories | 36 | 1,44 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball individual i autònom | 78 | 3,12 |
L'activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:
Classes magistrals/expositives per part del professor.
Lectura d'articles, anàlisi i discussió.
Activitats pràctiques a l'aula.
Sortida de camp.
Presentació / exposició oral de treballs individuals i grupals.
Tutories.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat d'anàlisi d'un espai amb metodologies de recerca visual i artística | 25 % | 0 | 0 | KA56, SA42, SA43, SA44 |
Activitat d'anàlisi relacionada amb projectes d'innovació i de recerca | 30% | 0 | 0 | CA57, CA58, KA57, SA44 |
Autoavaluació del seu aprenentatge | 5 % | 0 | 0 | SA44 |
Projecte del mòdul individual | 40% | 0 | 0 | CA56, CA57, CA58, KA56, KA57, SA42, SA43, SA44 |
En aquest mòdul es realitza una avaluació contínua, formativa i compartida, tot i que també contempla l’opció d’avaluació única.
L'assistència a classe és obligatòria. Per poder obtenir una avaluació final positiva l'estudiant haurà d'haver assistit a un mínim d'un 80% de les classes (tant per l'avaluació contínua com l'avaluació única).
- La data d’entrega de l'activitat d'anàlisi d'un espai amb metodologies de recerca visual i artística és el 3 d'abril.
-Les dates d'entrega de l'activitat d'anàlisi relacionada amb projectes d'innovació i recerca són el 10 i 24 d'abril.
- La data de l’autoavaluació del seu aprenentatge és el 15 de maig.
- La data d'entrega del projecte final del mòdul és el 15 de maig.
Les qualificacions de cada una de les evidències d’avaluació es comunicaran en un període no superior a 20 dies hàbils següents al seu lliurament.
L’estudiant que vulgui revisar la nota, haurà de fer-ho en els 15 dies posteriors a la seva comunicació en l’horari de tutories que el professorat té establert per aquest mòdul.
Com s’ha esmentat a l’inici, aquest mòdul contempla l’opció d’avaluació única. Les activitats d’avaluació única són:
- Activitat d’anàlisi d’un espai amb metodologies de recerca visual i artística (25%)
- Activitat d’anàlisi relacionada amb projectes d’innovació i de recerca (25%)
- Entrega i exposició d’un projecte finalsobre “Transformació de l’espai relacionat amb l’escola del mar” (50%)
Aquestes 3 activitats d’avaluació s’han de lliurar el 15 de maig.
Les recuperacions es realitzaran el 22 de maig, tant pels estudiants d’avaluació única com contínua.
La còpia i el plagi són robatoris intel·lectuals i, per tant, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un no apte i es comunicarà a la coordinació del màster.
Volem recordar que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o part d'un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital a Internet. Podreu trobar la documentació de la UAB sobre el plagi en:
http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
Arias, D. (2017). Etnografía en movimiento para explorar trayectorias de niños y jóvenes en Barcelona. Revista de Antropología Social 26(1), 93-112.
Barros Condés, L. (2021). Habitar(se). El cuerpo como lugar. Ediciones Asimetricas.
Benmergui, R., Owens, A., Pässilä, A. (2019). Beyond Text. Recuperat en https://beyondtext.weebly.com/uploads/1/1/4/3/114307963/beyond_text_ebook.pdf
Beresaluce, R. (2008). La calidad como reto en las escuelas de educación infantil al inicio del siglo XXI. Las escuelas de Reggio Emilia, de Loris Malaguzzi, como modelo a seguir en la práctica educativa (Tesis Doctoral). Universidad de Alicante
Bernarldo de Quirós, M. (2012). Psicomotricidad. Guía de evaluación e intervención. Madrid: Pirámide.
Buniva, S. i Molfese, G. (Coord.) (2020). El saber de la psicomotricidad en primera persona. Entrevista entre colegas. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Departament d'Ensenyament. (2017). Despertem mirades a l'entorn de l'espai escolar. Direcció General d'Educació Infantil i Primària.
Freire, H. (2020). Patios vivos para renaturalizar la escuela. Octaedro.
Grasso, A. (Coord.) (2009). La Educación Física cambia. Buenos Aires: Novedades Educativas.
Haraway, D. (1988). SituatedKnowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. Feminist Studies, 14(3), 575–599. https://doi.org/10.2307/3178066
Heidegger, M. (1951): Construir, habitar, pensar [Bauen, Wohnen, Denken] conferencia pronunciada en "Segona reunió de Darmastad", publicada en Vortäge und Aufsätze, G. Neske, Pfullingen, 1954. Visualitzable en: http://www.heideggeriana.com.ar/textos/construir_habitar_pensar.htm
Lesbegueris, M. (2014). ¡Niñas jugando! Ni tan quietas ni tan activas. Buenos Aires: Ediciones Biblos.
Marín, I. (dir.), Molins, C., Martínez, M., Hierro, E. & Aragay, X. (2010). Els patis de les escoles: espais d'oportunitats educatives. IPA Espanya, Associació Internacional pel Dret dels infants a Jugar. Fundació Jaume Bofill.
Pérez Royo, V. (2022). Cuerpos fuera de sí, Figuras de la inclinación en las artes vivas y las protestas sociales. Ediciones Documenta Escénicas.
Pinheiro, M.T. (2012). El jugar de los niños en espacios públicos (Tesis Doctoral). Univerdidad de Barcelona.
Ruiz, A. & Abad, J. (2016). Lugares de juego y encuentro para la infancia. Revista Iberoamericana de Educación, vol. 71, pp. 37-62.
Ruiz, A. & Abad, J. (2019). El lugar del símbolo: el imaginario infantil en las instalaciones de juego. Barcelona: Graó.
No es requereix cap software específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |