Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Investigar en Educació II: Metodologies i Tècniques de Recerca i Innovació

Codi: 45004 Crèdits: 9
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313815 Recerca en Educació OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Laura Arnau Sabates
Correu electrònic:
laura.arnau@uab.cat

Equip docent

José Tejada Fernández
Gemma Paris Romia
María Lourdes Martínez Mínguez
Emilee Sarah Moore De Luca
Joanna Genevieve Empain
Nayme Daniela Salas

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es tracta d'un mòdul obligatori del MURE


Objectius

Objectius específics de tipus cognitiu:

  • Conèixer els components i processos bàsics d'una investigació educativa.
  • Conèixer les implicacions teòrico-pràctiques de la investigació educativa
  • Conèixer les principals metodologies i mètodes de recerca en educació.
  • Conèixer les principals tècniques de producció d'informació.

Objectius específics de tipus procedimental:

  • Analitzar el context metodològic de les investigacions educatives
  • Identificar els elements o components que intervenen en el disseny d'una investigació
  • Reconèixer diferents procediments i mètodes de recerca en investigació educativa
  • Documentar-fonamentar les metodologies i mètodes d'investigació
  • Dissenyar les tècniques de recollida d'informació

 Objectius específics de tipus actitudinal:

  • Reconèixer el treball dels altres i respectar la propietat intel·lectual.
  • Respectar els principis ètics del procés d'investigació

Resultats d'aprenentatge

  1. CA04 (Competència) Aplicar els criteris de qualitat metodològica a les diferents fases de la investigació.
  2. CA05 (Competència) Valorar l'impacte social, econòmic i mediambiental de la investigació educativa.
  3. KA02 (Coneixement) Conèixer i valorar els principis ètics de la investigació educativa.
  4. KA03 (Coneixement) Conèixer i comparar els paradigmes, els enfocaments i els dissenys metodològics en investigació en educació.
  5. KA04 (Coneixement) Identificar problemes d'investigació educatius abordables a partir de la investigació educativa.
  6. SA02 (Habilitat) Elaborar el disseny i seleccionar la metodologia en coherència amb els objectius i les preguntes d'investigació.
  7. SA03 (Habilitat) Elaborar tècniques i instruments de recollida d'informació segons la naturalesa de les dades i les fonts d'informació.
  8. SA04 (Habilitat) Seleccionar la tipologia de comunicació en funció dels destinataris.

Continguts

1. Mètodes i dissenys de recerca en educació:

1.1.  Investigació quantitativa: ex post-facto, experimental, quasi-experimental, correlacional i descriptiva.

1.2.  Investigació qualitativa: Investigació fenomenològica, etnogràfica, estudi de casos, investigació-acció.

1.3.  Altres: investigació basada en el disseny, i investigació evaluativa

2. Instruments i estratègies de recollida d'informació:

2.1.  Tipologia d'instruments, estratègies i dispositius de recollida d'informació: protocols d'observació, entrevistes i qüestionaris

2.2.  Diseny, construcció i validació d'instruments i dispositius de recollida d'informació


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Anàlisi i discussió col.lectiva d'articles i fonts documentals 7,5 0,3
Clases Magistrals / Expositives 60 2,4
Presentació / exposició oral de treballs 7,5 0,3
Pràctiques d'aula: Disseny d'investigacions i discussió de la seva pertinència i viabilitat 10 0,4
Tipus: Supervisades      
Tutories de supervisió del treball individual i resolució de dubtes 55 2,2
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs 60 2,4
Lectura d'articles i fonts documentals 25 1

L'activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:

  • Classes magistrals / expositives
  • Lectura d'articles
  • Anàlisi i discussió col · lectiva d'articles
  • Pràctiques d'aula
  • Presentació / exposició oral de treballs.
  • Tutories.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats d'aula i treball final M2 20% -40% per activitat fins el 60% 0 0 CA04, CA05, KA02, KA03, KA04, SA02, SA03, SA04
Participació activa a classe 10% 0 0 CA04, CA05, KA02, KA03, KA04, SA02, SA03, SA04
Presentació oral i seguiment del treball final M2 30% 0 0 CA04, CA05, KA02, KA04, SA02, SA03, SA04

L'avaluació del mòdul es desenvoluparà mitjançant les activitats que s'indiquen.

La nota final serà la mitjana ponderada de les activitats previstes. Per a poder aplicar aquest criteri serà necessari obtenir, com a mínim, un 4 a totes les activitats.

L'assistència és obligatòria a les sessions presencials. 

La presentació oral del projecte de recerca es farà abans de la finalització del Mòdul 2.  El lliurament del Treball Final es lliurarà, via Moodle, una vegada finalitzi el mòdul. La resta d'activitats d'aula estaran distribuïdes al llarg de tot el mòdul, temporitzades en la data d’inici i de lliurament; aquestes dates constaran en el programa de l'assignatura que es farà accessible el primer dia de classe. 

Si un/a estudiant s'acull a la modalitat d'avaluació única, la data d'avaluació serà el mateix dia que l'últim seguiment i presentació oral del mòdul. A més de fer el seguiment i la presentació oral del treball, l'estudiant haurà de presentar, via Moodle, un portafoli amb el conjunt de les evidències establertes com a activitats d'avaluació.

La recuperació del treball Final de Mòdul i/o d’alguna activitat d’aula (en el cas de l’alumnat que fa avaluació contínua) o del Portafoli (en el cas de l’alumnat que fa avaluació única) està prevista dur-la a terme en un període màxim d’un mes després de la finalització del mòdul. La presentació oral (tant si es fa avaluació continua com única) no serà recuperable. 

La devolució i el seguiment de les activitats que formen part de la qualificació serà inferior a tres setmanes. El procediment de revisió de lesevidències es realitzarà de forma individual. L'alumnat que vulgui revisar la nota haurà de fer-ho en els 15 dies posteriors a la seva publicació en l’horari de tutories que el professorat té establert per aquest mòdul.

La copia o plagi en qualsevol tipus d’activitatd’avaluació constitueixen un delicte, i es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).

Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a.

Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital.

És necessari també que l’estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits. A més, abans d’entregar una evidència d’aprenentatge, l’estudiant haurà de comprovar que ha escrit correctament les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques seguint la normativa APA.


Bibliografia

Albert M.J. (2007). La investigación Educativa. McGraw Hill

APA (2019).Publication manual of the American Psychological Association. (7th ed). American Psychological Association

Briones, G. (2016). Métodos y técnicas de investigación en Ciencias Sociales. (4ª ed.) Trillas. 

Canales, M. (Ed.) (2017). Metodologías de investigación social. LOM Ediciones. Corbetta, P. (2010). Metodología y técnicas de investigación social. Ed Mcgraw Hill.

Creswell, J. W. & Creswll, J.D. (2018). Research Design. Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. (5º ed.). SAGE

Design-Based Research Collective. (2003). Design-based research: An emerging paradigm for educational inquiry. Educational Researcher, 32 (1), 5-8.

Diaz-Barriga, A. y Luna-Miranda, A.B. (Coords.) (2015). Metodología d ela investigación educativa. Aproximaciones para entender sus estrategias. Ediciones Díaz Santos

Easterday, M., Lewis, D. y Gerber, E (2014). Design-Based Research Process: Problems, Phases and Applications. ICLS Proceedings Volume I. (317-324)

Espinoza, E.E. (2015). Aspectos teóricos e instrumentos de la Metodología de Investigación Educativa. Universidad Técnica de Machala.

Fabregas, S.; Meneses, J. Rodríguez-Gómez, D. y Paré, M.H. (2016). Técnicas de investigación social y educativa. Editorial UOC.

Green, J.L.; Camilli, G & Elmore, P.B. (eds.) (2006). Handbook of Complementary Methods in Education Research. Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Publishers & American Educational Research Association.

Hernández Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed). McGraw-Hill

HernándezSampieri, R. Y Mendoza, C,P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantiativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill

Krueger, R.A.; Casey. M.A. (2008). Focus groups: A practical guide for applied research. SAGE

León, O. & Montero, I. (2015). Métodos de investigación en Psicología y Educación. Las tradiciones cuantitativa y cualitativa. (4a Edición). McGraw Hill Education

Leavy. P. (2017). Research Design. Quantitative, Qualitative, Mixed Methods, Arts-Based, and Community-based Participatory Research Approachs. The Guilford Press

Martínez Mediano C. & Galán González, A. (2014). Técnicas e instrumentos de recogida y análisis de datos. Editorial UNED.

Mckenney, S.E. y Reeves, T. (2012). Conducting Educational Design Research. Routledge

McMillan, J.H., & Schumacher, S. (2010). Research in education: evidence-based inquiry (7th ed). Pearson

Mertens, D.M. (2010). Research and Evaluation in Education and Psychology (3rd Edition). SAGE Publications.

Pimienta, J. y De la Orden, A. (2017). Metodologia de la investigación. Pearson.

Quintal, J.; García, B. (coord.) (2012). Fundamentos básicos de metodología de investigación educativa. CCS.

Stake, R.E. (1998). Investigación con estudio de casos. Morata.


Programari

Aquest mòdul no necessita un programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAULm) Pràctiques d'aula (màster) 1 Espanyol anual tarda
(PAULm) Pràctiques d'aula (màster) 2 Espanyol anual tarda