Logo UAB

Innovació, Emprenedoria i Lideratge en el Sector Esportiu

Codi: 44830 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4316022 Gestió Esportiva / Sport Management OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Ricard Esparza Masana
Correu electrònic:
ricard.esparza@uab.cat

Equip docent

Andreu Turro Sol
(Extern) Lorenzo Muriel
(Extern) Oscar Durán

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits


Objectius

L'objectiu primordial és que els alumnes puguin iniciar-se en l'estudi de la gestió dels recursos humans i el talent d'una entitat esportiva així com els elements d'innovació i emprendre. En concret els objectius a nivell formatiu són:

  • Identificar el desenvolupament i la retenció dels empleats és clau perquè l'entitat assoleixi els seus objectius estratègics, tant a nivell esportiu com de gestió.
  • Estudiar un model de gestió de Recursos Humans i diferents eines que els possibiliti la implantació de processos de gestió de persones en qualsevol entitat esportiva.
  • Realitzar una gestió de persones per assegurar que se sentin implicades i compromeses amb el projecte
  • Implementar nous negocis i innovacions constants
  • Introduir els participants als principals conceptes i pràctiques d'èxit de les organitzacions esportives.

Resultats d'aprenentatge

  1. CA03 (Competència) Aplicar una mentalitat emprenedora, tot fomentant el disseny i l'execució de projectes innovadors.
  2. CA04 (Competència) Formular judicis crítics a partir d'una informació que inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques lligades al lideratge empresarial.
  3. KA07 (Coneixement) Identificar models de negoci que puguin conduir a projectes emprenedors basats en la innovació.
  4. KA08 (Coneixement) Reconèixer el procés i el procediment per a crear noves empreses en l'àmbit del sector esportiu.
  5. SA09 (Habilitat) Avaluar les necessitats de les empreses del sector esportiu en relació amb els recursos humans i el talent.
  6. SA10 (Habilitat) Liderar un equip i treballar en equips multidisciplinaris, participant activament en tasques i sabent gestionar opinions discrepants.
  7. SA11 (Habilitat) Dissenyar perfils d'equips de treball, identificant el talent i alineant-lo amb l'organització d'una empresa/organització.
  8. SA12 (Habilitat) Crear noves oportunitats de negoci i/o desenvolupament organitzatiu dins una empresa/organització.

Continguts

Tema 1: El Cicle Anual de Recursos Humans.

  • Visió global de la gestió de Recursos Humans.
  • Processos clau en la gestió de persones.
  • Indicadors clau de Recursos Humans.

Tema 2: Organització

  • Organització d'una entitat esportiva.
  • Organigrames i tipus d'informe.
  • Contractació de professionals esportius i no esportius.

Tema 3: Desenvolupament. Avaluació de rendiment.

  • El procés d'avaluació de rendiment.
  • Com donar un feedback efectiu als empleats.

Tema 4: Gestió de projectes.

  • Què és la gestió de projectes i quina és la seva importància.
  • Tipus de projectes
  • Eines per gestionar i documentar un projecte.

 Tema 5: Identificació de Talent

  • Reclutament i selecció.
  • Comunicació no verbal.
  • Identificació de Talent Intern i posicions crítiques.

 Tema 6: Compensació i Beneficis.

  • Retribució fixa. Què és i com es determina.
  • Retribució variable. Models de bonus i el seu càlcul.

 Tema 7: Comunicació Interna.

  • Objectius de la Comunicació Interna.
  • Elements que intervenen en la comunicació interna.
  • Pla Estratègic de Comunicació Interna.

 Tema 8: Pla Estratègic de Recursos Humans

  • Com fer un Pla Estratègic de Recursos Humans
  • Polítiques de Recursos Humans

 Tema 9: Resiliència personal

  • Com adaptar-se als canvis.
  • Què vull ser de gran.

 Tema 10: Innovació i Emprenedoria corporatiu.

  • El Procés Innovador i Emprenedor
  • Road Map: La complexitat d'innovar. De la idea als recursos i habilitats per prosperar.

 Tema 11: Disseny de models de negoci innovadors

  • Oportunitat o concepte de negoci? Innovació en concepte, producte, servei i procés.
  • Disseny de models d'innovació / negoci.
  • Lean Startup

Tema 12: Gestió de la Innovació en les organitzacions esportives.

  • La implantació de la innovació en les organitzacions esportives.
  • La gestió de la innovació en les entitats esportives: persones i perfils.
  • Equips innovadors i avaluació de la innovació.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària 10 0,4
Sessió magistral participativa 30 1,2
Tipus: Supervisades      
Casos d'estudi 10 0,4
Supervisió de treballs grupals i debats a classe 10 0,4
Tipus: Autònomes      
Estudi personal de l'alumne 60 2,4
Resolució de problemes, exercicis 20 0,8

Modalitat en línia

En el cas de la modalitat en línia, la metodologia s'ajustarà per tal que els alumnes puguin assolir tots els resultats de l'aprenentatge especificats en aquesta guia i alhora desenvolupar les competències i habilitats pròpies de la matèria impartida.

A tal efecte, s'optimitzaran els recursos disponibles en les aules modle per tal de maximitzar la implicació i la motivació dels estudiants (fòrums, debats, jocs de simulació, casos de estudi, presentacions en línia, etc...)

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 30% 2 0,08 KA07, KA08, SA09, SA11
Proves teorico-pràctiques 30% 5 0,2 CA03, CA04, KA07, KA08, SA09, SA10, SA11, SA12
Treballs teorico-pràctics individuals 40% 3 0,12 CA03, CA04, KA07, KA08, SA09, SA10, SA11, SA12

El primer dia de classe, el professor especificarà quantes I quines son les activitats individuals i grupals, en que consisteixen I concretarà quin percentatge d’avaluació tenen cadascuna sempre respectant el pes total proposat en la guia docent


Bibliografia

  • Alzate, Ramon (1988). Análisis y  resolución de conflictos: una  perspectivapsicológica.UniversidadPaísVasco.
  • Covey,S.(1989).Los sietehábitosde lagenta altamenteefectiva.PaidósPlural.
  • Cubeiro,JCyGallardo,Leonor(2008).Liderazgo,empresaydeporte.Ed.LID.
  • FisherRoger,UryWilliam,PattonBruce(2012)Obtengaelsí.Comonegociarsinceder.Grupo Planetanuevaedición.
  • Goleman,D.(1989).La prácticade lainteligenciaemocional.Kairos.
  • Ismail,Salim(2014).Organizacionesexponenciales.BUBOK (2016).
  • Kahneman,Daniel(2011).Pensarrápido,pensardespacio.EditorialDEBATE.
  • Kotler,P.yTriasdeBes.(2012).Innovarparaganar:Elmodeloa-f.
  • Méndez Rial, Belia (2015). El directivo deportivo del siglo XXI. Áreas de Análisis. Revista Española de Educación Física y Deportes –REEFD- ISSN: 1133-6366 y ISSNe:2387-161S. Número 410, págs. 41-55, año LXVII 3er trimestre, 2015.
  • Osterwalder A., Peigner Y. (2010) Business Model Generation: a handbook for visionaries, game changers and challengers. Wiley published.
  • Peiró, JM; Ramos, J.; González, P (2003). Análisis funcional del puesto de gerente de instalaciones deportivas. Revista de Psicología del Deporte.
  • Pin, JoséRamon (2006) Consistencia. La estrategia de la empresa es la estrategia sobre sus personas.  Ed. PEARSON EDUCACIÓN, SA (2007).
  • Ries, E. (2011). The Lean Startup: How Today's Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses. New York Times Best Sellers.
  • Rosenthal, S.R. and Capper, M. (2006). Ethnographies in the Front End: Designing for Enhanced Customer Experiences. Journal of Product Innovation Management 23(3):215-237
  • Taylor, W. (2002) Hazlo distinto y triunfa. Ediciones gestión 2000Urpi, M. (2004). Aprender comunicación no verbal: La elocuencia del silencio. Barcelona: Paidós Ibérica.
  • Van Der Pijl P., Lokitz J., Solomon L.K (2016) Design a better business. Wiley published.

Programari

N/A


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 5 Anglès primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 10 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt