Innovació, Emprenedoria i Lideratge en el Sector Esportiu
Codi: 44830
Crèdits: 6
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
4316022 Gestió Esportiva / Sport Management |
OB |
0 |
Equip docent
- Andreu Turro Sol
- (Extern) Lorenzo Muriel
- (Extern) Oscar Durán
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
No hi ha prerequisits
Objectius
L'objectiu primordial és que els alumnes puguin iniciar-se en l'estudi de la gestió dels recursos humans i el talent d'una entitat esportiva així com els elements d'innovació i emprendre. En concret els objectius a nivell formatiu són:
- Identificar el desenvolupament i la retenció dels empleats és clau perquè l'entitat assoleixi els seus objectius estratègics, tant a nivell esportiu com de gestió.
- Estudiar un model de gestió de Recursos Humans i diferents eines que els possibiliti la implantació de processos de gestió de persones en qualsevol entitat esportiva.
- Realitzar una gestió de persones per assegurar que se sentin implicades i compromeses amb el projecte
- Implementar nous negocis i innovacions constants
- Introduir els participants als principals conceptes i pràctiques d'èxit de les organitzacions esportives.
Resultats d'aprenentatge
- CA03 (Competència) Aplicar una mentalitat emprenedora, tot fomentant el disseny i l'execució de projectes innovadors.
- CA04 (Competència) Formular judicis crítics a partir d'una informació que inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques lligades al lideratge empresarial.
- KA07 (Coneixement) Identificar models de negoci que puguin conduir a projectes emprenedors basats en la innovació.
- KA08 (Coneixement) Reconèixer el procés i el procediment per a crear noves empreses en l'àmbit del sector esportiu.
- SA09 (Habilitat) Avaluar les necessitats de les empreses del sector esportiu en relació amb els recursos humans i el talent.
- SA10 (Habilitat) Liderar un equip i treballar en equips multidisciplinaris, participant activament en tasques i sabent gestionar opinions discrepants.
- SA11 (Habilitat) Dissenyar perfils d'equips de treball, identificant el talent i alineant-lo amb l'organització d'una empresa/organització.
- SA12 (Habilitat) Crear noves oportunitats de negoci i/o desenvolupament organitzatiu dins una empresa/organització.
Continguts
Tema 1: El Cicle Anual de Recursos Humans.
- Visió global de la gestió de Recursos Humans.
- Processos clau en la gestió de persones.
- Indicadors clau de Recursos Humans.
Tema 2: Organització
- Organització d'una entitat esportiva.
- Organigrames i tipus d'informe.
- Contractació de professionals esportius i no esportius.
Tema 3: Desenvolupament. Avaluació de rendiment.
- El procés d'avaluació de rendiment.
- Com donar un feedback efectiu als empleats.
Tema 4: Gestió de projectes.
- Què és la gestió de projectes i quina és la seva importància.
- Tipus de projectes
- Eines per gestionar i documentar un projecte.
Tema 5: Identificació de Talent
- Reclutament i selecció.
- Comunicació no verbal.
- Identificació de Talent Intern i posicions crítiques.
Tema 6: Compensació i Beneficis.
- Retribució fixa. Què és i com es determina.
- Retribució variable. Models de bonus i el seu càlcul.
Tema 7: Comunicació Interna.
- Objectius de la Comunicació Interna.
- Elements que intervenen en la comunicació interna.
- Pla Estratègic de Comunicació Interna.
Tema 8: Pla Estratègic de Recursos Humans
- Com fer un Pla Estratègic de Recursos Humans
- Polítiques de Recursos Humans
Tema 9: Resiliència personal
- Com adaptar-se als canvis.
- Què vull ser de gran.
Tema 10: Innovació i Emprenedoria corporatiu.
- El Procés Innovador i Emprenedor
- Road Map: La complexitat d'innovar. De la idea als recursos i habilitats per prosperar.
Tema 11: Disseny de models de negoci innovadors
- Oportunitat o concepte de negoci? Innovació en concepte, producte, servei i procés.
- Disseny de models d'innovació / negoci.
- Lean Startup
Tema 12: Gestió de la Innovació en les organitzacions esportives.
- La implantació de la innovació en les organitzacions esportives.
- La gestió de la innovació en les entitats esportives: persones i perfils.
- Equips innovadors i avaluació de la innovació.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
10
|
0,4 |
|
Sessió magistral participativa |
30
|
1,2 |
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Casos d'estudi |
10
|
0,4 |
|
Supervisió de treballs grupals i debats a classe |
10
|
0,4 |
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Estudi personal de l'alumne |
60
|
2,4 |
|
Resolució de problemes, exercicis |
20
|
0,8 |
|
Modalitat en línia
En el cas de la modalitat en línia, la metodologia s'ajustarà per tal que els alumnes puguin assolir tots els resultats de l'aprenentatge especificats en aquesta guia i alhora desenvolupar les competències i habilitats pròpies de la matèria impartida.
A tal efecte, s'optimitzaran els recursos disponibles en les aules modle per tal de maximitzar la implicació i la motivació dels estudiants (fòrums, debats, jocs de simulació, casos de estudi, presentacions en línia, etc...)
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Examen |
30% |
2
|
0,08 |
KA07, KA08, SA09, SA11
|
Proves teorico-pràctiques |
30% |
5
|
0,2 |
CA03, CA04, KA07, KA08, SA09, SA10, SA11, SA12
|
Treballs teorico-pràctics individuals |
40% |
3
|
0,12 |
CA03, CA04, KA07, KA08, SA09, SA10, SA11, SA12
|
El primer dia de classe, el professor especificarà quantes I quines son les activitats individuals i grupals, en que consisteixen I concretarà quin percentatge d’avaluació tenen cadascuna sempre respectant el pes total proposat en la guia docent
Bibliografia
- Alzate, Ramon (1988). Análisis y resolución de conflictos: una perspectivapsicológica.UniversidadPaísVasco.
- Covey,S.(1989).Los sietehábitosde lagenta altamenteefectiva.PaidósPlural.
- Cubeiro,JCyGallardo,Leonor(2008).Liderazgo,empresaydeporte.Ed.LID.
- FisherRoger,UryWilliam,PattonBruce(2012)Obtengaelsí.Comonegociarsinceder.Grupo Planetanuevaedición.
- Goleman,D.(1989).La prácticade lainteligenciaemocional.Kairos.
- Ismail,Salim(2014).Organizacionesexponenciales.BUBOK (2016).
- Kahneman,Daniel(2011).Pensarrápido,pensardespacio.EditorialDEBATE.
- Kotler,P.yTriasdeBes.(2012).Innovarparaganar:Elmodeloa-f.
- Méndez Rial, Belia (2015). El directivo deportivo del siglo XXI. Áreas de Análisis. Revista Española de Educación Física y Deportes –REEFD- ISSN: 1133-6366 y ISSNe:2387-161S. Número 410, págs. 41-55, año LXVII 3er trimestre, 2015.
- Osterwalder A., Peigner Y. (2010) Business Model Generation: a handbook for visionaries, game changers and challengers. Wiley published.
- Peiró, JM; Ramos, J.; González, P (2003). Análisis funcional del puesto de gerente de instalaciones deportivas. Revista de Psicología del Deporte.
- Pin, JoséRamon (2006) Consistencia. La estrategia de la empresa es la estrategia sobre sus personas. Ed. PEARSON EDUCACIÓN, SA (2007).
- Ries, E. (2011). The Lean Startup: How Today's Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses. New York Times Best Sellers.
- Rosenthal, S.R. and Capper, M. (2006). Ethnographies in the Front End: Designing for Enhanced Customer Experiences. Journal of Product Innovation Management 23(3):215-237
- Taylor, W. (2002) Hazlo distinto y triunfa. Ediciones gestión 2000Urpi, M. (2004). Aprender comunicación no verbal: La elocuencia del silencio. Barcelona: Paidós Ibérica.
- Van Der Pijl P., Lokitz J., Solomon L.K (2016) Design a better business. Wiley published.
Llista d'idiomes
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(TE) Teoria |
1 |
Espanyol |
primer quadrimestre |
tarda |
(TE) Teoria |
5 |
Anglès |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
10 |
Espanyol |
primer quadrimestre |
matí-mixt |