Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Laboratori de Direcció d'Actors i Escenificació II

Codi: 44824 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4318300 Estudis Teatrals OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Jane Llige
Correu electrònic:
jordi.jane@uab.cat

Equip docent

(Extern) Ramon Simó Viñes

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquesta assignatura presuposa un cert nivell de coneixement i d’experiència prèvia (verure requisits d’accés
al Màster).


Objectius

L’objectiu general de l’assignatura és proporcionar a l’alumnat referents conceptuals i metodològics avançats
que serveixin per a la investigació i la pràctica creativa vinculades a la direcció dels intèrprets i l’escenificació
teatral.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA16 (Competència) Discriminar l'ús de llenguatges diversos segons l'interlocutor (escenògraf, intèrpret, il·luminador, dissenyador de vestuari) sense perdre de vista la definició global de la posada en escena.
  2. KA26 (Coneixement) Determinar i definir les metodologies i les tècniques principals de la direcció d'actors i la seva relació amb la definició estètica de la posada en escena.
  3. KA27 (Coneixement) Identificar mètodes d'investigació pràctica en l'àmbit de la direcció d'actors segons els paradigmes conceptuals propis de la matèria.
  4. SA24 (Habilitat) Experimentar diverses metodologies d'apropament sobre la posada en escena i la direcció d'actors comparant resultats en funció de l'estil.

Continguts

1. Escenificació. El teatre com a Sistema de Comunicació. Valor comunicatiu dels llenguatges i elements
escènics. Sistema de comunicació intern i extern. El llenguatge de l’escenificació: tècnica, ètica i estètica de
la direcció d’escena.

2. Direcció d’intèrprets. Reconeixement de les principals metodologies i tècniques de la direcció d’intèrprets i la
seva relació amb la definició estètica de l’escenificació.

3. Mètodes d’anàlisi i coneixement: deducció i inducció. Revisió dels conceptes bàsics de l’anàlisi del text
dramàtic. Documentació i contextualització. Circumstàncies, situació, acció dramàtiques. Anàlisi i
descomposició de l’acció: del general al particular. Aproximació a l’estudi del personatge en el text. El
concepte d’acció com a pont entre dramatúriga i escenificació. Acció dramàtica I acció escènica.

4. El procés d’anàlisi de l’acció. Acció verbal, acció física i acció psicofísica. Acció interna i acció externa. Text i
subtext: el treball invisible de l’actor. Introducció als concpetes bàsics per a l’anàlisi de l’acció comunicativa
elemental: circumstàncies, situació, estímul, afecte , objectiu, acció psicofísica.

5. Inducció de l’acció a través del text: del particular al general. Anàlisi creativa. Definició de la situació
escènica: determinació de l’espai i imaginació del moviment per a una comprensió físicadel text. El Mètode de
les Accions Físiques (MAF) com a eina analítico-creativa i d’investigació escènica.


6. Definció del lloc. Espai dramàtic, espai escènic I escenografia. Estudi de les proporcions. Anàlisi de l’impuls
de moviment. Establiment del sentit de l’acció física en un espai determinat. Significat del moviment i la
distància. Accions lògiques i accions creatives: el paper de la imaginació i la imrovisació en la construcció de
l’escena amb els intèrprets.


7. Expressivitat de l’intèrpret. Elements estàtics i elements dinàmics. Ús expressiu de la veu i el cos. Plasticitat.
Tempo-ritme. Estètica de l’expressió actoral en relació a l’escenificació.

8.  La direcció dels actors com a hipòtesi de treball i com a procés. Definició del projecte i experimentació
pràctica. Com el treball dels intèrprets altera el projecte i el sentit de l’escenificació: capacitat
d’observació, discerniment i modificació del/a director/a d’escena


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals i expositives, resolució d'exercicis; pràctiques a l'aula 30 1,2
Tipus: Supervisades      
Aprenentage cooperatiu, individual i en grup 60 2,4
Tipus: Autònomes      
Preparació d'exercicis, lectures associades, visionat de referents 60 2,4

La dinàmica del laboratori es basa en el reconeixement del paper de la reflexió sobre la pràctica.

El curs s’estructura de la manera següent:

1. Introducció teoricopràctica: recorregut pels diversos sitemes i teories a fi de concretar un ús propi del llenguatge
de la direcció dels intèrprets fonamentat en la consideració de l’espectacle com un sistema de comunicació.
Discussió de l’evolució dels conceptes propis de la direcció d’escena i la direcció dels intèrprets, parant atenció a
la seva evolució històrica i estilística. Cada epigraf de coneixement anirà acomplanyat d’exercicis pràctics de
reconeixement.
A principi de curs, els alumnes rebran un cronograma detallat del desenvolupament del programa i els
exercicis que comporta.

2. Estudi del text i projecte de direcció d’intèrprets: es treballarà a partir d’un text breu, comú a tots els alumnes,
proposat pel professor. Aquest treball projectual es farà en grup: anàlisi activa del text i esboç de les grans línies
(tècniques, ètiques i estètiques) d’un projecte general d’escenificació que ha de permetre contextuar el projecte
concret de treball amb els intèrprets.

3. Treball pràctic amb actors professionals: el procés de treball amb els actors s’iniciarà amb una demostració
pràctica per part del professor de l’ús dels conceptes i tècniques estudiats fent especial atenció a l’establiment
d’una relació efectiva i creativa amb els intèrprets. En una segona fase pràctica, cada grup disposarà d’un temps
determinat de treball, establert en funció del nombre de grups, amb intèrprets professionals que els permeti
experimentar com els han de comunicar el seu projecte, comporvar si està prou definiit i si produeix el resultat
creatiu desitjat en la dinàmica de l’inici d’un procés de recerca i assaig. En aquesta segona fase de treball pràctic
el professor supervisarà el procés i relacionarà el treball pràctic amb els conceptes, eines i metodologies
estudiades.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a tutories 30% 0 0
Assistència i participació a classe 30% 0 0
Presentacions a classe i lliurament d'informes i treballs 40% 0 0 CA16, KA26, KA27, SA24

Aquesta assignatura no té avaluació única.

Avaluació continuada:

A. Exercicis pràctics

1. Elaboració d'un projecte de direcció d'actors, elaborat en grup, a partir del amterial que aportarà el rpofessor, qque haurà d esre treballat,

corregit i millorat sobre l'escena en el treball amb els intèrprets.

2. Reelaboració personal del rpojecte en funicó d ela pràctica: formulació d'hipòtesis per a la invetigació i desenvolupament futur del procés creatiu.

B. Aspectes generals:

-Assistència (mínima per ser avaluada: 80%), segument i participació en el curs.

- Anàlisi, projecte de direcció d'intèrprets i assaig.

- Lliurament del projecte grupal i de la seva reelaboració personal: hipòtesis de desenvolupament creatiu i de recerca de l'escenificació. Es valorarà la presentació i l'expressió,

així com l'ús pertinent dles conceptes, metdologies i processos treballats durant el curs.

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

 


Bibliografia

Abirached, Robert (1994): La crisis del personaje en el teatro moderno del teatro. Madrid: Publicaciones de la ADE.

 

Bogart, Anne (2007): Los puntos de vista escénicos. Madrid: Publicaciones de la ADE.

Brecht, Bertolt (1986): Quatre converses sobre teatre. La compra del llautó. Barcelona: Edicions 62.

Donnellan, Declan (2004) El actor y la diana. Madrid: Fundamentos.

Mitchell, Katie (2018): L'ofici de dirigir. Barcelona: Institut del teatre, Angle.Fischer-Lichte, Fischer-Lichte, Erika (2017): Estética de lo performativo. Madrid: Abada editores.

Mitchell, Katie (2018): L'ofici de dirigir. Barcelona: Institut del teatre, Angle.

Pidoux, Jean_Yves (1986): Acteurs et personnages. Montreux: Éditions de l’Aire.

Pfister, Manfred (1988): The Theory and Analysis of Drama. New York: CambridgeUniversity Press.

Simó Vinyes, Ramon (1987): Stanislvaski. La tècnica de l’actor. Barcelona: Institut del Teatre.

Watzlawick, Paul  et alt (1983) Teoría de la Comunicación Humana. Barcelona: Editorial Herder.


Programari

-


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda