Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Laboratori de Dramatúrgia II

Codi: 44822 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4318300 Estudis Teatrals OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Carles Batlle Jordà
Correu electrònic:
carles.batlle@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cal acreditar el nivell suficient  (segons els procediment previst per la coordinació).


Objectius

L'objectiu d'aquest mòdul consisteix a abordar els marcs teòrics i posar en pràctica  tècniques i metodologies que s’adeqüin a un nivell prou avançat d’escriptura teatral.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA13 (Competència) Distingir amb claredat l'especificitat d'?oficis?, activitats, categories, tècniques i metodologies relacionats amb la dramatúrgia.
  2. CA14 (Competència) Avaluar opcions estètiques i ideològiques diverses durant la investigació d'un procés de composició.
  3. KA24 (Coneixement) Indicar les tècniques, els procediments i les categories adequats per a elaborar processos d'escriptura personals.
  4. KA25 (Coneixement) Relacionar i integrar els instruments propis de la dramatúrgia amb les estructures procedents d'altres llenguatges escènics.
  5. SA21 (Habilitat) Aplicar de forma crítica mètodes i tècniques d'anàlisi de la dramatúrgia, que sorgeixin tant de l'experiència creativa adquirida com de la comparació o la fusió de models a les composicions textuals.

Continguts

Aquest mòdul pressuposa un cert nivell previ de coneixement per part de l’alumnat (experiència professional o formació adquirida sobre la matèria) que es tindrà en compte abans de la matrícula de l’assignatura.

Com el Laboratori I, es tracta d'un mòdul teoricopràctic. S'hi reflexionarà sobre categories, problemàtiques, metodologies i tècniques pròpies de la disciplina.

La part teòrica se centrarà en conceptes relacionats amb el debat contemporani (història, ficció, compromís, text partitura, text material, rapsòdia, disseny del receptor implícit, etc.) La part pràctica, segons aquestes idees, se centrarà exclusivament en exercicis i processos personals d'escriptura dramàtica contemporània.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes expositives i debats 15 0,6 CA13, CA14, KA24, KA25, SA21, CA13
Seminaris d'escriptura 15 0,6 CA13, CA14, KA24, KA25, SA21, CA13
Tutories 30 1,2 CA13, CA14, KA24, KA25, SA21, CA13
Tipus: Autònomes      
Escriptura 90 3,6 CA13, CA14, KA24, KA25, SA21, CA13

 Les classes teòriques es combinaran amb la lectura i anàlisi de textos teòrics i textos de creació. D’altra banda, l’alumnat haurà de desenvolupar un treball pràctic d’escriptura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Seguiment del treball d'escriptura I 50% 0 0 CA13, CA14, KA24, KA25, SA21
Treball d'escriptura II 50% 0 0 CA13, CA14, KA24, KA25, SA21

Avaluació continuada que valora la participació pertinent de l’alumne/a en les sessions i també el fet de portar la feina al dia.

Treball final que aplega els processos desenvolupats al llarg del curs.

Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d'avaluació única.

 

Revisió de qualificacions i recuperació: al moment de proposar/desenvolupar els exercicis o activitats, el professor establirà el procediment de revisió de qualificacions i, en cas de no aprovar l'activitat, el procediment de recuperació.

 

S'atorgarà la qualificació "no avaluable" sempre que no es lliuri, com a mínim , un terc de les activitats proposades.


Bibliografia

Bibliografia general bàsica:

-BATLLE, Carles: El drama intempestiu (Per una escriptura dramática contemporània), Barcelona, Institut del Teatre / Angle editorial. En castellà a Mèxic, Paso de Gato, 2021. En francès a París, Circé, 2023.

-CARNEVALI, Davide: Forma dramática y representación del mundo, México, Paso de Gato / Institut del Teatre, 2017. http://redit.institutdelteatre.cat/bitstream/handle/20.500.11904/1040/Forma%20dram%c3%a1tica%20y%20representaci%c3%b3n%20del%20mundo.%20Davide%20Carnevali.pdf?sequence=1&isAllowed=y

-DANAN, Joseph: "Nuevas dramaturgias" (inclou "Escritura dramática y performance", "El teatro en la era de la interconexión generalizada" i "Lo que cambió"), dins ¿Qué es la dramaturgia? y otros ensayos, México, Consejo Nacional para la cultura y las artes, Paso de Gato, 2012.  També veure Entre théâtre et performance: la question du texte, Actes Sud-Papiers, 2013.

-PAVIS, Patrice  [2014]: Diccionario de la performance y del teatro contemporáneo, México, Paso de Gato, 2016.

-SARRAZAC, Jean- Pierre (ed.) [2005]: Lexic del drama modern i contemporani, Barcelona, Institut del Teatre, 2008. http://redit.institutdelteatre.cat/handle/20.500.11904/840

 

Bibliografia bàsica sobre processos d'escriptura:

 

-COMES, Melcior: Escriure: instruccions d'ús, Barcelona, El Núvol, 2022.

-JEFFEYS, Stephen: Playwriting, Londres, Nick Hern Books, 2019.

-LAVANDIER, Yves: La dramaturgia, Madris/Pamplona, Edicions Internacionales Universitarias, EIUNSA, 2003. Pdf no complet en aquest enllaç:  https://cinefilia.nuestroscursos.net/pluginfile.php/62/mod_resource/content/0/SOBRE_DRAMATURGIA/7129100-La-Dramaturgia-De-Yves-Lavandier_1_.pdf

-LODGE, David: El arte de la ficción, Barcelona, Península, 1998.

-McKEE, Robert: El guión, Madrid, Alba editorial, 2002.

-SANCHIS SINISTERRA, José: Prohibido escribir obras maestras, Ciudad Real, Institut del Teatre /Ñaque, 2017. També "Por una dramatúrgia de la recepción", dins La escena sin límites, Guadalajara, Ñaque,  2002.  https://prensahistorica.mcu.es/es/catalogo_imagenes/grupo.do?path=2000646283

 

(Es lliurarà altra bibliografia complementària a mesura que es desenvolupi el curs. Aquesta bibliografia incorporarà perspectiva de gènere, que no és tan evident en la bibliografia general).

 


Programari

Blogger (Google)


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda