Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4318288 Paleobiologia i Registre Fòssil / Paleobiology and Fossil Record | OB | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No aplica
Adquisició de metodologies i tècniques específiques pel camp de la paleontologia de vertebrats. Així mateix, aquest mòdul potenciarà l'estudi de fòssils amb exemples pràctics en diversos grups de vertebrats i es complementarà amb sortides a jaciments paleontològics de vertebrats, així com la visita a un laboratori de preparació de fòssils de vertebrats i de col·leccions paleontològiques dedicades als vertebrats.
1) Laboratori. Característiques generals de l’esquelet dels vertebrats (amfibis, rèptils i mamífers) i tipus de dentició dels mamífers amb especial atenció a alguns ordres d’euteris. Tècniques avançades en paleobiologia de vertebrats: paleohistologia d’ossos i dents, anàlisi d’isòtops de l’esmalt, inferència paleodietètica a partir de desgast dental. Tècniques estadístiques i de morfometria geomètrica aplicades a la paleobiologia de vertebrats. Mètodes avançats de morfologia funcional i biomecànica de vertebrats. Mètodes d’inferència filogenètica i d’anàlisis paleoecologic, paleobiogeogràfic i de la dinàmica de la paleobiodiversitat en els vertebrats fòssils. Estratègies de comunicació i divulgació en paleontologia de vertebrats.
2) Camp. Visita guiada a un jaciment paleontològic de vertebrats durant la seva excavació per comprendre les tècniques i mètodes d’excavació, mostreig i registre de la informació (estratigràfica, tafonòmica, etc.) associada. Visita guiada a les col·leccions de vertebrats fòssils de l’Institut Català de Paleontologia per analitzar les problemàtiques associades a la gestió d’aquestes restes i els mètodes usats per la seva gestió (inventariat, siglat, emmagatzematge). Visita – Tour de diferents exemples de musealització i geoturisme.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Laboratori | 24 | 0,96 | CA12, CA13, KA13, SA13, CA12 |
Sessions de camp | 13 | 0,52 | KA11, SA12, SA14, KA11 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis | 66 | 2,64 | CA13, KA12, KA13, CA13 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autónom | 45 | 1,8 | CA12, KA11, SA13, SA14, CA12 |
Les activitats formatives inclouen: a) sessions dirigides dividides en classes pràctiques de laboratori i sessions de camp. b) sessions supervisades centrades en exercicis i c)sessions autònomes centrades en que l'alumne realitzi treballs per aprofundir en diversos aspectes de la matèria.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència a classe | 20% | 0 | 0 | CA12, CA13, KA11, KA12, KA13, SA12, SA13, SA14 |
Avaluació dels exercicis | 20% | 0 | 0 | CA13, KA12, KA13 |
Avaluació dels treballs | 20% | 0 | 0 | CA12, KA11, SA12, SA13, SA14 |
Examen | 40% | 2 | 0,08 | CA12, KA11, KA12, KA13, SA14 |
L'avaluació del mòdul es basarà en l’assistència a classe, el correcte desenvolupament dels exercicis plantejats, l'aprofundiment en els treballs proposats i en un examen presencial.
Casanovas-Vilar, I., Garcés, M., Marcuello, Á., Abella, J., Madurell-Malapeira, J., Jovells-Vaqué, S., Cabrera, L., Galindo, J., Beamud, E., Ledo, J.J., Queralt, P., Martí, A., Sanjuan, J., Martín-Closas, C., Jiménez-Moreno, G., Luján, À.H., Villa, A., DeMiguel, D., Sánchez, I.M., Robles, J.M., Furió, M., Ostende, L.W.V. den H., Sánchez-Marco, A., Sanisidro, Ó., Valenciano, A., García-Paredes, I., Angelone, C., Pons-Monjo, G., Azanza, B., Delfino, M., Bolet, A., Grau-Camats, M., Vizcaíno-Varo, V., Mormeneo, D., Kimura, Y., Moyà-Solà, S., Alba, D.M., 2022. Els Casots (Subirats, Catalonia), a key site for the Miocene vertebrate record of Southwestern Europe. Historical Biology 34, 1494–1508.
Cunningham, J.A., Rahman, I.A., Lautenschlager, S., Rayfield, E.J., Donogue, P.C.J. 2014. A virtual world of paleontology. Trends in Ecology & Evolution 29 (6), 347-357.
de Buffrénil, V., de Ricqlès, A.J., Zylberberg, L., & Padian, K. (2021). Vertebrate Skeletal Histology and Paleohistology (1st ed.) CRC Press: Boca Raton.
Evans, S.E. 2008. The skull of lizards and Tuatara. In: Biology of the Reptilia. The skull of Lepidosauria. Society for the Study of Amphibians and Reptiles
Foote, M., Miller, A.I., 2006. Principles of paleontology, 3 edition. ed. W. H. Freeman, New York.
Hammer, Ø, Harper, DAT. 2006. Paleontological Data Analysis. Blackwell Publishing: Malden.
Rayfield, E. J. 2007. Finite element analysis in vertebrate morphology. Annual Reviews in Earth and Planetary Sciences 35: 541–576.
Rayfield, E.J. 2019. What Does Musculoskeletal Mechanics Tell Us About Evolution of Form and Function in Vertebrates?. In: Bels, V., Whishaw, I. (eds) Feeding in Vertebrates. Fascinating Life Sciences. Springer, Cham.
Smith, F.A., 2021. Mammalian paleoecology: Using the past to study the present. Johns Hopkins University Press, Baltimore, Md.
Zelditch, M.L., Swiderski, D.L., Sheets, H.D. 2012. Geometric Morphometrics for Biologists. Academic Press. Cambridge, MA.
-Meshroom
-Meshlab
-Slicer
-Past
-TPS Dig
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAULm) Pràctiques d'aula (màster) | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PCAMm) Pràctiques de camp (màster) | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |