Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Pràctiques de Paleobiologia II

Codi: 44794 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4318288 Paleobiologia i Registre Fòssil / Paleobiology and Fossil Record OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Josep Fortuny Terricabras
Correu electrònic:
josep.fortuny@uab.cat

Equip docent

David Martinez Alba
Alba Vicente Rodríguez
Carmen Nacarino Meneses
Pere Figuerola Gimenez-Coral
Isaac Casanovas Vilar
Jose Maria Robles Gimenez
Arnau Bolet Mercadal
Xenia Aymerich Nuñez de Arenas
Julia Arias Martorell

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No aplica


Objectius

Adquisició de metodologies i tècniques específiques pel camp de la paleontologia de vertebrats. Així mateix, aquest mòdul potenciarà l'estudi de fòssils amb exemples pràctics en diversos grups de vertebrats i es complementarà amb sortides a jaciments paleontològics de vertebrats, així com la visita a un laboratori de preparació de fòssils de vertebrats i de col·leccions paleontològiques dedicades als vertebrats.

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CA12 (Competència) Dissenyar un projecte de comunicació i divulgació sobre un tema relacionat amb la paleontologia de vertebrats.
  2. CA13 (Competència) Demostrar una actitud proactiva en la cerca d'informació especialitzada per a la codificació de caràcters en estudis de tipus filogenètic.
  3. KA11 (Coneixement) Identificar les principals metodologies i tècniques de camp i de laboratori que s'usen en paleontologia de vertebrats, amb èmfasi en aquelles que són d'aplicació exclusiva a aquest grup, a causa de les seves particularitats anatòmiques (dents i ossos).
  4. KA12 (Coneixement) Identificar les tècniques estadístiques, al·lomètriques i de morfometria geomètrica tridimensional aplicades a la paleobiologia de vertebrats, així com els mètodes avançats de morfologia funcional i biomecànica de vertebrats.
  5. KA13 (Coneixement) Reconèixer els mètodes d'inferència filogenètica i d'anàlisi paleoecològica, paleobiogeogràfica i de la dinàmica de la paleobiodiversitat en vertebrats fòssils.
  6. SA12 (Habilitat) Aplicar els mètodes i les tècniques de treball en una excavació paleontològica de vertebrats.
  7. SA13 (Habilitat) Saber utilitzar programes informàtics especialitzats en la resolució d'estudis morfofuncionals i filogenètics aplicats a l'estudi dels vertebrats fòssils.
  8. SA14 (Habilitat) Analitzar en un entorn professional les problemàtiques associades a la recuperació de fòssils i la seva gestió en col·leccions museístiques.

Continguts

1)  Laboratori. Característiques generals de l’esquelet dels vertebrats (amfibis, rèptils i mamífers) i tipus de dentició dels mamífers amb especial atenció a alguns ordres d’euteris. Tècniques avançades en paleobiologia de vertebrats: paleohistologia d’ossos i dents, anàlisi d’isòtops de l’esmalt, inferència paleodietètica a partir de desgast dental. Tècniques estadístiques i de morfometria geomètrica aplicades a la paleobiologia de vertebrats. Mètodes avançats de morfologia funcional i biomecànica de vertebrats. Mètodes d’inferència filogenètica i d’anàlisis paleoecologic, paleobiogeogràfic i de la dinàmica de la paleobiodiversitat en els vertebrats fòssils. Estratègies de comunicació i divulgació en paleontologia de vertebrats.

2)  Camp. Visita guiada a un jaciment paleontològic de vertebrats durant la seva excavació per comprendre les tècniques i mètodes d’excavació, mostreig i registre de la informació (estratigràfica, tafonòmica, etc.) associada. Visita guiada a les col·leccions de vertebrats fòssils de l’Institut Català de Paleontologia per analitzar les problemàtiques associades a la gestió d’aquestes restes i els mètodes usats per la seva gestió (inventariat, siglat, emmagatzematge). Visita – Tour de diferents exemples de musealització i geoturisme.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Laboratori 24 0,96 CA12, CA13, KA13, SA13, CA12
Sessions de camp 13 0,52 KA11, SA12, SA14, KA11
Tipus: Supervisades      
Exercicis 66 2,64 CA13, KA12, KA13, CA13
Tipus: Autònomes      
Treball autónom 45 1,8 CA12, KA11, SA13, SA14, CA12

Les activitats formatives inclouen: a) sessions dirigides dividides en classes pràctiques de laboratori i sessions de camp. b) sessions supervisades centrades en exercicis i c)sessions autònomes centrades en que l'alumne realitzi treballs per aprofundir en diversos aspectes de la matèria.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a classe 20% 0 0 CA12, CA13, KA11, KA12, KA13, SA12, SA13, SA14
Avaluació dels exercicis 20% 0 0 CA13, KA12, KA13
Avaluació dels treballs 20% 0 0 CA12, KA11, SA12, SA13, SA14
Examen 40% 2 0,08 CA12, KA11, KA12, KA13, SA14

L'avaluació del mòdul es basarà en l’assistència a classe, el correcte desenvolupament dels exercicis plantejats, l'aprofundiment en els treballs proposats i en un examen presencial.


Bibliografia

Casanovas-Vilar, I., Garcés, M., Marcuello, Á., Abella, J., Madurell-Malapeira, J., Jovells-Vaqué, S., Cabrera, L., Galindo, J., Beamud, E., Ledo, J.J., Queralt, P., Martí, A., Sanjuan, J., Martín-Closas, C., Jiménez-Moreno, G., Luján, À.H., Villa, A., DeMiguel, D., Sánchez, I.M., Robles, J.M., Furió, M., Ostende, L.W.V. den H., Sánchez-Marco, A., Sanisidro, Ó., Valenciano, A., García-Paredes, I., Angelone, C., Pons-Monjo, G., Azanza, B., Delfino, M., Bolet, A., Grau-Camats, M., Vizcaíno-Varo, V., Mormeneo, D., Kimura, Y., Moyà-Solà, S., Alba, D.M., 2022. Els Casots (Subirats, Catalonia), a key site for the Miocene vertebrate record of Southwestern Europe. Historical Biology 34, 1494–1508. 

Cunningham, J.A., Rahman, I.A., Lautenschlager, S., Rayfield, E.J., Donogue, P.C.J. 2014. A virtual world of paleontology. Trends in Ecology & Evolution 29 (6), 347-357.

de Buffrénil, V., de Ricqlès, A.J., Zylberberg, L., & Padian, K. (2021). Vertebrate Skeletal Histology and Paleohistology (1st ed.) CRC Press: Boca Raton.

Evans, S.E. 2008. The skull of lizards and Tuatara. In: Biology of the Reptilia. The skull of Lepidosauria. Society for the Study of Amphibians and Reptiles

Foote, M., Miller, A.I., 2006. Principles of paleontology, 3 edition. ed. W. H. Freeman, New York.

Hammer, Ø, Harper, DAT. 2006. Paleontological Data Analysis. Blackwell Publishing: Malden.

Rayfield, E. J. 2007. Finite element analysis in vertebrate morphology. Annual Reviews in Earth and Planetary Sciences 35: 541–576.

Rayfield, E.J. 2019. What Does Musculoskeletal Mechanics Tell Us About Evolution of Form and Function in Vertebrates?. In: Bels, V., Whishaw, I. (eds) Feeding in Vertebrates. Fascinating Life Sciences. Springer, Cham.

Smith, F.A., 2021. Mammalian paleoecology: Using the past to study the present. Johns Hopkins University Press, Baltimore, Md.

Zelditch, M.L., Swiderski, D.L., Sheets, H.D. 2012. Geometric Morphometrics for Biologists. Academic Press. Cambridge, MA.


Programari

-Meshroom

-Meshlab

-Slicer

-Past

-TPS Dig


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAULm) Pràctiques d'aula (màster) 1 Espanyol segon quadrimestre tarda
(PCAMm) Pràctiques de camp (màster) 1 Espanyol segon quadrimestre tarda