Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4318290 Arxivística i Governança de la Informació | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És recomanable haver cursat l'assignatura "Dret i règim jurídic dels documents", impartida al primer quadrimestre del Màster.
L'objectiu principal de l'assignatura és que l'alumnat adquireixi competències i coneixements que li permetin fer una gestió de la informació i la documentació a l'Administració pública. Per això, hi haurà dues línies formatives; Transparència i accés a la informació (L1); i Avaluació documental (L2)
L1. A la primera línia formativa, relativa a la transparència i accés a la informació, els objectius seran:
L2. Avaluació documental
Continguts de l'assignatura
L1. Transparènciai dret d'accés a la informació i protecció de dades
Tema 1. Transparència i dret d'accés a la informació pública
1.1. La transparència com a principi de l’actuació administrativa
1.2. La transparència i l'Administració digital
1.3. La publicitat activa
1.3.1. Govern obert i dades obertes.
1.3.2. La reutilització de la informació pública.
1.4. El dret daccés a la informació pública.
1.4.1. Configuració del dret daccés a la UE i a Espanya.
1.4.2. Contingut i abast del dret daccés a la informació pública.
1.4.3. Límits al dret daccés a la informació pública.
1.4.4. Procediment d'exercici del dret daccés i règim de garanties.
1.5. Matèries amb legislació sectorial del dret daccés.
1.6. Particularitats de la transparència arxivística
1.7. Competències autonòmiques en matèria de transparència i normativa existent
Tema 2. La gestió dels límits a la transparència: especialment la protecció de les dades personals.
2.1. El dret a la protecció de dades personals a Europa.
2.2. El dret a la protecció de dades personals a l'ordenament espanyol.
2.3. Principis generals del dret a la protecció de dades personals.
2.4. Deures i obligacions en els tractaments de dades personals.
2.5. Els drets de les persones en matèria de protecció de dades.
L2. Avaluació documental
Tema 1. L’avaluació documental. Introducció
1.1. Introducció als fonaments teòrics de l’avaluació documental
1.2. Principis generals i terminologia bàsica
1.3. L’origen de l’avaluació documental
Tema 2. Normativa i marc legal de l’avaluació documental
2.1. La legislació estatal
2.2. La legislació autonòmica catalana
2.3. Les comissions municipals d’avaluació i altres juntes d’avaluació
2.4. La Comissió Nacional d’ Avaluació i Tria de la Documentació pública catalana (CNAATD)
2.5. El model d’Avaluació Documental a Catalunya
2.6. Altres models
Tema 3. Teòries, mètodes i criteris de l'avaluació documental
3.1.Teòries, mètodes i criteris
3.2. Els valors dels documents d’arxiu i l’avaluació
3.3. Metodologia del procediment d’avaluació documental. Model de presentació de propostes a la CNAATD
3.4. Els calendaris de conservació/ eliminació en un sistema de gestió de documents. Concepte de disposició
3.5. Les politiques de preservació dels documents, en relació a la seva conservació/ eliminació
Tema 4. L’aplicació de l’avaluació documental
4.1. Estudi i anàlisi de les TAAD (taules d’accés i avaluació documental)
4.2. Les propostes i resolucions de la CNAATD
4.3. Les propostes d’avaluació per a presentar a la CNAATD
Tema 5. El procediment d’eliminació
5.1. L’expedient d’eliminació de documents
5.2. El registre de documentació eliminada
5.3. Les tècniques de mostreig i eliminació de documents
Tema 6. L'avaluació d'altres suport i formats.
6.1.Avaluació en altres formats com fotografies o vídeos.
Tema 7. L’avaluació en el entorn electrònic
7.1. Substitució de suports. La digitalització segura, del paper a l'electrònic.
7.2. L’aplicació els conceptes d’avaluació, retenció i disposició en els sistemes de gestió de documents electrònics
7.3. L'avaluació en un model data cèntric. Com avaluar dades
7.4. L'execució de l'eliminació en l'entorn electrònic. Auditoria, registre i traçabilitat de l’eliminació documental
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
L1. Classes amb participació de l'estudiant | 35 | 1,4 | |
L2. Classes amb participació de l'estudiant | 20 | 0,8 | |
Tipus: Supervisades | |||
L1. Participació en fòrums i debats de discussió | 3 | 0,12 | |
L1. Treballs i exercicis pràctics | 18 | 0,72 | |
L2. Participació en fòrums i debats de discussió | 2 | 0,08 | |
L2.Treballs i exercicis pràctics | 18 | 0,72 | |
Tipus: Autònomes | |||
L1. Estudi i anàlisi de casos | 9 | 0,36 | |
L1. Estudi i anàlisi dels materials proporcionats | 40 | 1,6 | |
L2. Estudi i anàlisi de casos | 9 | 0,36 | |
L2. Estudi i anàlisi dels materials proporcionats | 20 | 0,8 |
L1. La llengua de docència d'aquesta línia de l'assignatura serà el castellà o l'espanyol, encara que l'alumne també podrà lliurar els treballs en català o anglès. La metodologia consistirà en lliçons setmanals en què s'exposaran els continguts teòrics de l'assignatura, i també s'analitzaran casos pràctics i resolucions per fomentar el debat i la participació. Addicionalment, es proporcionaran alguns materials complementaris per a debat, i es realitzaran activitats evaluables com la resolució de 3 casos pràctics o la participació en fòrums o debats.
L2. Avaluació documental
La metodologia d'aquesta línia formativa són classes teòriques i presencials, combinades amb algunes classes pràctiques, on els estudiants hauran de resoldre alguns exercicis obligatoris. Durant el semestre hauran de fer tres activitats obligatòries i participar a les classes, fòrums i debats a classe, que composen la nota final.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
L1. Participació a fòrums o altres debats plantejats | 10% | 3 | 0,12 | CA17, KA26, SA20 |
L1. Prova d'avaluació continua 3. Límits a l'accés a la informació i la protecció de dades | 30% | 9 | 0,36 | CA17, KA26, SA20 |
L1. Prova d'avaluació continuada 1. El govern obert i les dades obertes | 30% | 9 | 0,36 | CA17, KA26, SA20 |
L1. Prova d'avaluació continuada 2. El dret d'accés a la informació | 30% | 9 | 0,36 | CA17, KA26, SA20 |
L2. Participació en fòrums i debats de discussió | 10% | 3 | 0,12 | CA16, KA25, SA18, SA19 |
L2. Practica del calendari de conservació | 30% | 6 | 0,24 | CA16, KA24, KA25, SA18, SA19 |
L2. Proposta d'avaluació documental (PAD) | 30% | 6 | 0,24 | CA16, KA24, KA25, SA18, SA19 |
L2. Proposta d'eliminació documental | 30% | 6 | 0,24 | CA16, KA25, SA18, SA19 |
L1. Transparència i accés a la informació
El sistema d'avaluació consistirà en la realització de 3 activitats d'avaluació contínua obligatòries (cadascuna amb un pes de 30%), que consistiran en la resolució dun cas pràctic o en l'anàlisi de textos, resolucions o sentències. Addicionalment, un 10% de la nota s'avaluarà a través de la participació a classe i en fòrums i debats proposats pel professor al campus virtual.
Per superar l'assignatura caldrà haver lliurat les 3 proves d'avaluació continua.
Recuperació. Podrà realitzar una prova de recuperació que es realitzarà a aquest efecte al final del temari, i que podrà versar sobre qualsevol de les matèries estudiades a classe, l'estudiant que es trobi en qualsevol de les situacions següents:
- no hagi lliurat una de les proves d'avaluació contínua.
- Havent lliurat totes les proves d'avaluació, tingui una nota mitjana inferior a 5/10
S'entendrà que l'alumne no ha superat l'avaluació si, una vegada conclòs el període de recuperació, concorre una de les situacions següents:
- no hagi lliurat almenys les 3 proves d'avaluació contínua;
- havent lliurat almenys les 3 proves davaluació contínua, la nota mitjana ponderada no supera el 5/10.
L2. Avaluació documental
En el sistema d’avaluació es tenen en compte diverses activitats i aspectes. S'avaluen tres activitats diferenciades efectuades durant el semestre, a classe i a casa, amb un pes del 90%, caldrà aprovar les tres activitats. La participació a les classes, fòrums i debats, s'atorga un 10%.
Recuperació. Podrà realitzaruna prova de recuperació que es realitzarà a aquest efecte al final del temari, i que podrà versar sobre qualsevol de les matèries estudiades a classe, l'estudiant que es trobi en qualsevol de les situacions següents:
- no hagi lliurat una de les proves d'avaluació contínua.
- Havent lliurat totes les proves d'avaluació, tingui una nota mitjana inferior a 5/10
S'entendrà que l'alumne no ha superat l'avaluació si, una vegada conclòs el període de recuperació, concorre una de les situacions següents:
- no hagi lliurat almenys les 3 proves d'avaluació contínua;
- havent lliurat almenys les 3 proves davaluació contínua, la nota mitjana ponderada no supera el 5/10.
Barrero Rodríguez, Concepción y Guichot, Emilio. La transparencia en la contratación pública y sus límites. Valencia: Tirant Lo Blanch, 2023. ISBN: 9788411475044
Martín Delgado, Isaac. Guía de Gobierno Abierto. Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, 2021. Disponible en: https://www.cepc.gob.es/sites/default/files/2022-06/a-942-guia-del-gobierno-abierto-int-corregido.pdf
Meseguer Yebra, Joaquín. La transparencia en las administraciones públicas: el procedimiento de acceso a la información pública, Bosch, 2014. ISBN: 8416018170, 9788416018178.
Palomares Herrera, Manuel. Transparencia y acceso a la información en el sector público. Madrid: Wolters Kluer, 2018.
L2. Avaluació documental
Identificació |
Recurs |
BERNAL 2002 |
2002 BERNAL, Angels, BORFO, Toni, BORRAS, Joaquim, MOYANO, Loli, VILALTA, Montse, “Una experiència d’avaluació en grup: elsdocuments de les universitats”. Arxius. Butlletí del Servei d’Arxius, num.36 Generalitat de Catalunya, 2002 p. 1-4 |
BOADAS 1989 |
BOADAS, JOAN, “La documentació dels arxius: eliminar perconservar”. Plecs d’història local, 23, 1989, p. 38-41 |
CASELLAS 2017 |
CASELLAS, Lluis-Esteve, "Evaluación archivística, más allá de evaluar para conservar y eliminar" ,Revista REDAR, nº 4, año 2 (Julio-Diciembre 2017). Córdoba (Argentina): RED de Archiveros Graduados de Córdoba, p. 49-77 |
CASELLAS 2019 |
CASELLAS, Lluis-Esteve "L’avaluació arxivística en el nou context de les organitzacions", La destrucciód’informació públicaUna mirada multidisciplinària sobre l’eliminació ordenada de la documentació. Barcelona, Oficina Antifrau i Associació d'Arxivers de Catalunya, 2019 |
CERMENO 2010 |
CERMENO, Lluis, RIVAS, Elena, Valorar y seleccionar documentos. Que es y cómo se hace. Editorial Trea, 2010. 166 p. |
CNATD 1997 |
COMISSIO NACIONAL D’AVALUACIÓ I TRIA DE LA DOCUMENTACIÓ; Normes i procediments de valoració documental per a arxius públics, Barcelona, Departament de Cultura, 1997 |
COOK 1991 |
COOK, Terry; “Appraisal in the information age: a Canadian commentary” Archives and Museum informatics, 13 1991, p. 51-66 |
COOK 1998 |
COOK, Terry; “Macroappraisal and functional analysis: Appraisal thoery, strategy and methodology for archivist”, L’évaluation des archives: des nécessités de la gestion aux exigences du témoignage, Gira 1998, p. 27-33 |
COUTURE 1997 |
COUTURE, Carol, “L’avaluació dels arxius.Estat de la qüestió”. Lligall, Revista catalana d’arxivística, núm. 11 (1997), p. 59-88. |
COUTURE 1997 |
COUTURE, Carol, “Les calendriers de conservations: fondements theoriques et etat des practiques”, Lligall. Revista Catalana d’Arxivistica, 12. (1997) p.184-189 |
COUTURE 1997 |
COUTURE, Carol, “Elaboració i aplicació dels calendaris de conservació”, V Conferència Europea d’Arxius. Les bases de la Professió. Lligall Revista catalana d’arxivística, Barcelona, 1997, p 33-35 |
CSCDA 2003 |
COMISION SUPERIOR CALIFICADORA DE DOCUMENTOS ADMINISTRATIVOS; Metodología. Madrid, Ministerio de Cultura, 2003 |
COX 1994 |
COX, Richard J.; “The documentation strategy and archival apprisal principles: a different perspective”, Archivaria, 38, 1994 p. 11-36 |
COX 2002 |
COX, Richard J.; “The end of collecting: towards a new purpose for archival appraisal” Archival Science, 2, num. 3-4, 2002, p. 287-309 |
CUMMINGS 2002 |
Cummings, Susan; “Reengineering NARA Records management policies” Comma,International Journal on Archives, 2002 1-2, p. 63-65 |
DUCHARME 1996 |
DUCHARME, Daniel, COUTURE, Carol, “L’evaluation en archivistique, evolution et tendances: etude bibliographique 1980-1995”, Archives, vol 28 (1996-97), p. 59-98 |
DUCHEIN 1997 |
DUCHEIN, MIchel, “Le principe de provenannce et la practiques du tri, du classement et de la descripction en archivistique contemporaine”, Lligall. Revista catalana d’arxivística, 12 1997, p. 87-100 |
FINDLAY 2018 | FINDLAY, Cassie, "Avaluació: un instrument estratègicper a la gestió documental actual", Lligall. Revista catalana d’arxivística 41, 2018 |
HERNÁNDEZ 2002 |
HERNÁNDEZ OLIVERA, Luis, MORO, Manuela, “Procedimientos de valoración documental, ACAL, ”, Salamanca 2002, 213p |
HERNANDEZ 2010 | HERNANDEZ OLIVERA, Luis. Del expurgo a la valoración: reflexiones sobre la terminología de valoración y selección de documentos. En: GARCÍA PALACIOS, JOAQUÍN (dir.). La terminología de la archivística. Gijón: Trea, 2010. p 71-88. |
HULL 1981 |
HULLL, Felix. Utilización de Técnicas de muestreo en la conservación de registros: Estudio del RAMP y directrices al respecto, Programa General de Información y UNISIST, París, 1981 |
LA TORRE 2000
|
LA TORRE MERINO, José Luis; MARTIN-PALOMINO, Mercedes, Metodologia para la identificación y valoración de fondos documentales, Madrid, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 2000, 213 p. |
LÓPEZ 1998
|
LÓPEZ GÓMEZ, Pedro; “Identificación y valoración de documentos en España a partir de 1975”, Analesde Documentación, 1 1998,109 p. |
LÓPEZ 1999 |
LÓPEZ HERNÁNDEZ, Maria Angeles, La selección de documentos:problemas ysoluciones desde una perspectiva metodológica, Carmona:S&C Ediciones, 1999, 171 p. |
RIVAS 2007 |
RIVAS PALÁ, Elena; “Valoración y selección en un sistema archivístico”, Legajos, 10, 2007 |
RODRÍGUEZ 2013 |
RODRÍGUEZ COYA, Fátima. "Las juntas de expurgo en el contexto de la gestión de documentos judiciales". Jornadas Archivando: la valoración documental. León, 7 y 8 de noviembre 2013 |
SERRA 2008 |
SERRA I SERRA, Jordi, Los documentos electrónicos. Que son y cómo se tratan, Gijón, editorial Trea, 2008 (Archivos del siglo XXI, 11) |
SOLER, 2009
|
SOLER JIMÉNEZ, Joan; Del bit al logos, preservar documents electrònics a l’administració local Barcelona; Diputació de Barcelona, 2009 (Col·lecció Estudis. Série Recursos culturals, 4). 349 p. |
SUQUET 1996 |
SUQUET I FONTANA, M. Àngels;PÉREZ I PENA, Josep, “Consideracions sobre l’avaluació i tria de les fotografies”. A: Actes de les IV Jornades Antoni Varés, 1996 |
VVAA 2009
|
VVAA; Manual d’Arxvística i gestió documental, Associació d’Arxivers de Catalunya, 2009. 543 p. |
CRUE 2012 |
“La valoración de los documentos electrónicos: estado de la cuestión”. CRUE. Conferencia de Archiveros de Universidades Españolas. Grup de trabajo de documentos electrónicos, 2012 |
VOUTSSAS 2014 |
VOUTSSAS-M, Juan; BARNARD AMOZORRUTIA, Alicia, Glosario de preservación archivística digital. Versión 4.0. Universidad Nacional Autónoma de México, 2014 |
VVAA 2003
|
El refinado arte de la destrucción: la selección de documentos”, Tábula, 6, 2003, 274p
|
Webgrafia
Identificació |
Recurs |
|
CNAATD
|
||
CSCDA (MinisterioCultura)
|
||
Metodologia CNAATD |
||
InterPares Project |
www.interpares.org/welcome.cfm - Appraisal task force report de InterPares2 - Record/Archives Appraisal in Latin America |
|
Comissió Municipal de Barcelona |
||
Pais Basc |
||
Nova Zelanda |
http://archives.govt.nz/sites/default/files/appraisal_policy_0.pdf |
|
ARMA |
http://www.arma.org/r2/how-do-i--/how-to-build-a-retention-schedule |
|
Scottish Council on Archives |
||
Arxiu Municipal de Roses |
http://www.roses.cat/la-vila/arxiu-municipal/dret-dacces-als-documents-publics |
|
Calendaris de conservació |
||
Arxiu Municipal de Barcelona |
||
Govern de Navarra |
||
Ministeri de l’Interior |
||
Arxius de l’Estat de Queensland |
http://www.archives.qld.gov.au/Recordkeeping/RetentionDisposal/Pages/GRDS.aspx |
|
Registres d’eliminació |
||
Ajuntament de Castellbisbal |
||
Ajuntament de Terrassa |
www.terrassa.cat/arxiumunicipal Eines d'arxiu: calendari de conservació 1996-2016 |
|
Ajuntament de Sant Cugat |
http://dona.santcugat.cat/web/eines-de-larxiu
|
|
Ajuntament de Salt |
||
Norma Tècnica d’Interoperabilitat |
|
|
Norma Tècnica de copiat i conversió de documents electrònics |
|
|
Còpia autèntica Generalitat de cat |
http://www20.gencat.cat/docs/governacio/Butlletins/dgpae/11/documents/e-copia.pdf
|
No hi ha programari específic per aquest mòdul.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |