Logo UAB

Avaluació, Transparència i Accés a la Informació

Codi: 44747 Crèdits: 9
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4318290 Arxivística i Governança de la Informació OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Anna Maria De la Fragua Cobo
Correu electrònic:
annamaria.delafragua@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És recomanable haver cursat l'assignatura "Dret i règim jurídic dels documents", impartida al primer quadrimestre del Màster.


Objectius

L'objectiu principal de l'assignatura és que l'alumnat adquireixi competències i coneixements que li permetin fer una gestió de la informació i la documentació a l'Administració pública. Per això, hi haurà dues línies formatives; Transparència i accés a la informació (L1); i Avaluació documental (L2)

L1. A la primera línia formativa, relativa a la transparència i accés a la informació, els objectius seran:

  • Saber les dades i informacions que es publicaran per donar compliment a les exigències de la transparència a la nova administració digital
  • Conèixer la regulació del dret d’accés a la informació pública per atendre correctament les sol·licituds que es presentin en exercici d’aquest dret.
  • Conèixer la regulació del dret a la protecció de dades de caràcter personal, per tal que aquestes dades es tractin de manera correcta, i es compleixin les obligacions imposades per la normativa d'aquesta matèria.

L2. Avaluació documental

  • Que l’alumnat disposi dels coneixements teòrics i habilitats per avaluar la documentació i aplicar criteris per gestionar el cicle de vida documental en supòsits reals.
  • Aquestes habilitats són bàsiques per poder gestionar, treballar i implantar sistemes de gestió documental tenint en compte que l'avaluació es converteix en un dels pilars d'aquests.
  • Al final de la línia formativa l'alumnat tindrà la capacitat d'avaluar, aplicar el procediment d'eliminació i les Taules d'avaluació documental (TAAD), dissenyar calendaris de conservació i aplicar polítiques d'eliminació i conservació.

Resultats d'aprenentatge

  1. CA16 (Competència) Avaluar la informació, les dades i els documents d'una organització per a determinar-ne la conservació o l'eliminació.
  2. CA17 (Competència) Establir els mecanismes d'accés a la informació de l'organització d'acord amb els paràmetres de transparència i protecció de dades.
  3. KA24 (Coneixement) Definir la teoria sobre l'avaluació documental (analògica i digital).
  4. KA25 (Coneixement) Identificar calendaris de conservació i polítiques d'eliminació i de conservació de la documentació i la informació.
  5. KA26 (Coneixement) Comparar la regulació del dret d'accés a la informació pública confrontant-lo amb la regulació del dret a la protecció de dades de caràcter personal.
  6. SA18 (Habilitat) Aplicar els criteris de gestió del cicle de vida documental a una organització.
  7. SA19 (Habilitat) Aplicar els conceptes i els procediments de l'avaluació documental a una organització.
  8. SA20 (Habilitat) Operar en el tractament de dades per a adequar-les a la normativa d'accés i de protecció.

Continguts

Continguts de l'assignatura

L1. Transparènciai dret d'accés a la informació i protecció de dades

Tema 1. Transparència i dret d'accés a la informació pública

1.1. La transparència com a principi de l’actuació administrativa
1.2. La transparència i l'Administració digital
1.3. La publicitat activa
1.3.1. Govern obert i dades obertes.
1.3.2. La reutilització de la informació pública.
1.4. El dret daccés a la informació pública.
1.4.1. Configuració del dret daccés a la UE i a Espanya.
1.4.2. Contingut i abast del dret daccés a la informació pública.
1.4.3. Límits al dret daccés a la informació pública.
1.4.4. Procediment d'exercici del dret daccés i règim de garanties.
1.5. Matèries amb legislació sectorial del dret daccés.
1.6. Particularitats de la transparència arxivística
1.7. Competències autonòmiques en matèria de transparència i normativa existent

Tema 2. La gestió dels límits a la transparència: especialment la protecció de les dades personals.
2.1. El dret a la protecció de dades personals a Europa.
2.2. El dret a la protecció de dades personals a l'ordenament espanyol.
2.3. Principis generals del dret a la protecció de dades personals.
2.4. Deures i obligacions en els tractaments de dades personals.
2.5. Els drets de les persones en matèria de protecció de dades.

L2. Avaluació documental 

Tema 1. L’avaluació documental. Introducció

1.1. Introducció als fonaments teòrics de l’avaluació documental

1.2. Principis generals i terminologia bàsica

1.3. L’origen de l’avaluació documental 

Tema 2. Normativa i marc legal de l’avaluació documental

2.1. La legislació estatal

2.2. La legislació autonòmica catalana

2.3. Les comissions municipals d’avaluació i altres juntes d’avaluació

2.4. La Comissió Nacional d’ Avaluació i Tria de la Documentació pública catalana (CNAATD)

2.5. El model d’Avaluació Documental a Catalunya

2.6. Altres models 

Tema 3. Teòries, mètodes i criteris de l'avaluació documental

3.1.Teòries, mètodes i criteris

3.2. Els valors dels documents d’arxiu i l’avaluació

3.3. Metodologia del procediment d’avaluació documental. Model de presentació de propostes a la CNAATD

3.4. Els calendaris de conservació/ eliminació en un sistema de gestió de documents. Concepte de disposició

3.5. Les politiques de preservació dels documents, en relació a la seva conservació/ eliminació 

Tema 4. L’aplicació de l’avaluació documental

4.1. Estudi i anàlisi de les TAAD (taules d’accés i avaluació documental)

4.2. Les propostes i resolucions de la CNAATD

4.3. Les propostes d’avaluació per a presentar a la CNAATD 

Tema 5. El procediment d’eliminació

5.1. L’expedient d’eliminació de documents

5.2. El registre de documentació eliminada

5.3. Les tècniques de mostreig i eliminació de documents 

Tema 6. L'avaluació d'altres suport i formats.

6.1.Avaluació en altres formats com fotografies o vídeos. 

Tema 7. L’avaluació en el entorn electrònic

7.1. Substitució de suports. La digitalització segura, del paper a l'electrònic. 

7.2. L’aplicació els conceptes d’avaluació, retenció i disposició en els sistemes de gestió de documents electrònics

7.3. L'avaluació en un model data cèntric. Com avaluar dades

7.4. L'execució de l'eliminació en l'entorn electrònic. Auditoria, registre i traçabilitat de l’eliminació documental


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
L1. Classes amb participació de l'estudiant 35 1,4
L2. Classes amb participació de l'estudiant 20 0,8
Tipus: Supervisades      
L1. Participació en fòrums i debats de discussió 3 0,12
L1. Treballs i exercicis pràctics 18 0,72
L2. Participació en fòrums i debats de discussió 2 0,08
L2.Treballs i exercicis pràctics 18 0,72
Tipus: Autònomes      
L1. Estudi i anàlisi de casos 9 0,36
L1. Estudi i anàlisi dels materials proporcionats 40 1,6
L2. Estudi i anàlisi de casos 9 0,36
L2. Estudi i anàlisi dels materials proporcionats 20 0,8

L1. La llengua de docència d'aquesta línia de l'assignatura serà el castellà o l'espanyol, encara que l'alumne també podrà lliurar els treballs en català o anglès. La metodologia consistirà en lliçons setmanals en què s'exposaran els continguts teòrics de l'assignatura, i també s'analitzaran casos pràctics i resolucions per fomentar el debat i la participació. Addicionalment, es proporcionaran alguns materials complementaris per a debat, i es realitzaran activitats evaluables com la resolució de 3 casos pràctics o la participació en fòrums o debats.

L2. Avaluació documental

La metodologia d'aquesta línia formativa són classes teòriques i presencials, combinades amb algunes classes pràctiques, on els estudiants hauran de resoldre alguns exercicis obligatoris.  Durant el semestre hauran de fer tres activitats obligatòries i participar a les classes, fòrums i debats a classe, que composen la nota final.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
L1. Participació a fòrums o altres debats plantejats 10% 3 0,12 CA17, KA26, SA20
L1. Prova d'avaluació continua 3. Límits a l'accés a la informació i la protecció de dades 30% 9 0,36 CA17, KA26, SA20
L1. Prova d'avaluació continuada 1. El govern obert i les dades obertes 30% 9 0,36 CA17, KA26, SA20
L1. Prova d'avaluació continuada 2. El dret d'accés a la informació 30% 9 0,36 CA17, KA26, SA20
L2. Participació en fòrums i debats de discussió 10% 3 0,12 CA16, KA25, SA18, SA19
L2. Practica del calendari de conservació 30% 6 0,24 CA16, KA24, KA25, SA18, SA19
L2. Proposta d'avaluació documental (PAD) 30% 6 0,24 CA16, KA24, KA25, SA18, SA19
L2. Proposta d'eliminació documental 30% 6 0,24 CA16, KA25, SA18, SA19

L1. Transparència i accés a la informació

El sistema d'avaluació consistirà en la realització de 3 activitats d'avaluació contínua obligatòries (cadascuna amb un pes de 30%), que consistiran en la resolució dun cas pràctic o en l'anàlisi de textos, resolucions o sentències. Addicionalment, un 10% de la nota s'avaluarà a través de la participació a classe i en fòrums i debats proposats pel professor al campus virtual.

Per superar l'assignatura caldrà haver lliurat les 3 proves d'avaluació continua.

Recuperació. Podrà realitzar una prova de recuperació que es realitzarà a aquest efecte al final del temari, i que podrà versar sobre qualsevol de les matèries estudiades a classe, l'estudiant que es trobi en qualsevol de les situacions següents:

- no hagi lliurat una de les proves d'avaluació contínua.

- Havent lliurat totes les proves d'avaluació, tingui una nota mitjana inferior a 5/10

S'entendrà que l'alumne no ha superat l'avaluació si, una vegada conclòs el període de recuperació, concorre una de les situacions següents:

- no hagi lliurat almenys les 3 proves d'avaluació contínua;

- havent lliurat almenys les 3 proves davaluació contínua, la nota mitjana ponderada no supera el 5/10.

L2. Avaluació documental

En el sistema d’avaluació es tenen en compte diverses activitats i aspectes. S'avaluen tres activitats diferenciades efectuades durant el semestre, a classe i a casa, amb un pes del 90%, caldrà aprovar les tres activitats. La participació a les classes, fòrums i debats, s'atorga un 10%. 

Recuperació. Podrà realitzaruna prova de recuperació que es realitzarà a aquest efecte al final del temari, i que podrà versar sobre qualsevol de les matèries estudiades a classe, l'estudiant que es trobi en qualsevol de les situacions següents:

- no hagi lliurat una de les proves d'avaluació contínua.

- Havent lliurat totes les proves d'avaluació, tingui una nota mitjana inferior a 5/10

S'entendrà que l'alumne no ha superat l'avaluació si, una vegada conclòs el període de recuperació, concorre una de les situacions següents:

- no hagi lliurat almenys les 3 proves d'avaluació contínua;

- havent lliurat almenys les 3 proves davaluació contínua, la nota mitjana ponderada no supera el 5/10.


Bibliografia

Barrero Rodríguez, Concepción y Guichot, Emilio. La transparencia en la contratación pública y sus límites. Valencia: Tirant Lo Blanch, 2023. ISBN: 9788411475044

Martín Delgado, Isaac. Guía de Gobierno Abierto. Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, 2021. Disponible en: https://www.cepc.gob.es/sites/default/files/2022-06/a-942-guia-del-gobierno-abierto-int-corregido.pdf

Meseguer Yebra, Joaquín. La transparencia en las administraciones públicas: el procedimiento de acceso a la información pública, Bosch, 2014. ISBN: 8416018170, 9788416018178. 

Palomares Herrera, Manuel. Transparencia y acceso a la información en el sector público. Madrid: Wolters Kluer, 2018. 

 

L2. Avaluació documental

Identificació

Recurs

BERNAL 2002

2002 BERNAL, Angels, BORFO, Toni, BORRAS, Joaquim, MOYANO, Loli, VILALTA, Montse, “Una experiència d’avaluació en grup: elsdocuments de les universitats”. Arxius. Butlletí del Servei d’Arxius, num.36 Generalitat de Catalunya, 2002 p. 1-4

BOADAS 1989

BOADAS, JOAN, “La documentació dels arxius: eliminar perconservar”. Plecs d’història local, 23, 1989, p. 38-41

CASELLAS 2017

CASELLAS, Lluis-Esteve, "Evaluación archivística, más allá de evaluar para conservar y eliminar" ,Revista REDAR, nº 4, año 2 (Julio-Diciembre 2017). Córdoba (Argentina): RED de Archiveros Graduados de Córdoba, p. 49-77

CASELLAS 2019

CASELLAS, Lluis-Esteve "L’avaluació arxivística en el nou context de les organitzacions", La destrucciód’informació públicaUna mirada multidisciplinària sobre l’eliminació ordenada de la documentació. Barcelona, Oficina Antifrau i Associació d'Arxivers de Catalunya, 2019

CERMENO 2010

CERMENO, Lluis, RIVAS, Elena, Valorar y seleccionar documentos. Que es y cómo se hace. Editorial Trea, 2010. 166 p.

CNATD 1997

COMISSIO NACIONAL D’AVALUACIÓ I TRIA DE LA DOCUMENTACIÓ; Normes i procediments de valoració documental per a arxius públics, Barcelona, Departament de Cultura, 1997

COOK 1991

COOK, Terry; “Appraisal in the information age: a Canadian commentary” Archives and Museum informatics, 13 1991, p. 51-66

COOK 1998

COOK, Terry; “Macroappraisal and functional analysis: Appraisal thoery, strategy and methodology for archivist”, L’évaluation des archives: des nécessités de la gestion aux exigences du témoignage, Gira 1998, p. 27-33

COUTURE 1997

COUTURE, Carol, “L’avaluació dels arxius.Estat de la qüestió”. Lligall, Revista catalana d’arxivística, núm. 11 (1997), p. 59-88.

COUTURE 1997

COUTURE, Carol, “Les calendriers de conservations: fondements theoriques et etat des practiques”, Lligall. Revista Catalana d’Arxivistica, 12. (1997) p.184-189

COUTURE 1997

COUTURE, Carol, “Elaboració i aplicació dels calendaris de conservació”, V Conferència Europea d’Arxius. Les bases de la Professió. Lligall Revista catalana d’arxivística, Barcelona, 1997, p 33-35

CSCDA 2003

COMISION SUPERIOR CALIFICADORA DE DOCUMENTOS ADMINISTRATIVOS; Metodología. Madrid, Ministerio de Cultura, 2003

COX 1994

COX, Richard J.; “The documentation strategy and archival apprisal principles: a different perspective”, Archivaria, 38, 1994 p. 11-36

COX 2002

COX, Richard J.; “The end of collecting: towards a new purpose for archival appraisal” Archival Science, 2, num. 3-4, 2002, p. 287-309

CUMMINGS 2002

Cummings, Susan; “Reengineering NARA Records management policies” Comma,International Journal on Archives, 2002 1-2, p. 63-65

DUCHARME 1996

DUCHARME, Daniel, COUTURE, Carol, “L’evaluation en archivistique, evolution et tendances: etude bibliographique 1980-1995”, Archives, vol 28 (1996-97), p. 59-98

DUCHEIN 1997

DUCHEIN, MIchel, “Le principe de provenannce et la practiques du tri, du classement et de la descripction en archivistique contemporaine”, Lligall. Revista catalana d’arxivística, 12 1997, p. 87-100

FINDLAY 2018 FINDLAY, Cassie, "Avaluació: un instrument estratègicper a la gestió documental actual",  Lligall. Revista catalana d’arxivística 41, 2018

HERNÁNDEZ 2002

HERNÁNDEZ OLIVERA, Luis, MORO, Manuela, “Procedimientos de valoración documental, ACAL, ”, Salamanca 2002, 213p

HERNANDEZ 2010 HERNANDEZ OLIVERA, Luis. Del expurgo a la valoración: reflexiones sobre la terminología de valoración y selección de documentos. En: GARCÍA PALACIOS, JOAQUÍN (dir.). La terminología de la archivística. Gijón: Trea, 2010. p 71-88.

HULL 1981

HULLL, Felix. Utilización de Técnicas de muestreo en la conservación de registros: Estudio del RAMP y directrices al respecto, Programa General de Información y UNISIST, París, 1981

LA TORRE 2000

 

LA TORRE MERINO, José Luis; MARTIN-PALOMINO, Mercedes, Metodologia para la identificación y valoración de fondos documentales, Madrid, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 2000, 213 p.

LÓPEZ 1998

 

LÓPEZ GÓMEZ, Pedro; “Identificación y valoración de documentos en España a partir de 1975”, Analesde Documentación, 1 1998,109 p.

LÓPEZ 1999

LÓPEZ HERNÁNDEZ, Maria Angeles, La selección de documentos:problemas ysoluciones desde una perspectiva metodológica, Carmona:S&C Ediciones, 1999, 171 p.

RIVAS 2007

RIVAS PALÁ, Elena; “Valoración y selección en un sistema archivístico”, Legajos, 10, 2007

RODRÍGUEZ 2013

RODRÍGUEZ COYA, Fátima. "Las juntas de expurgo en el contexto de la gestión de documentos judiciales". Jornadas Archivando: la valoración documental. León, 7 y 8 de noviembre 2013

SERRA 2008

SERRA I SERRA, Jordi, Los documentos electrónicos. Que son y cómo se tratan, Gijón, editorial Trea, 2008 (Archivos del siglo XXI, 11)

SOLER, 2009

 

SOLER JIMÉNEZ, Joan; Del bit al logos, preservar documents electrònics a l’administració local Barcelona; Diputació de Barcelona, 2009 (Col·lecció Estudis. Série Recursos culturals, 4). 349 p.

SUQUET 1996

SUQUET I FONTANA, M. Àngels;PÉREZ I PENA, Josep, “Consideracions sobre l’avaluació i tria de les fotografies”. A: Actes de les IV Jornades Antoni Varés, 1996

VVAA 2009

 

VVAA; Manual d’Arxvística i gestió documental, Associació d’Arxivers de Catalunya, 2009. 543 p.

CRUE 2012

“La valoración de los documentos electrónicos: estado de la cuestión”. CRUE. Conferencia de Archiveros de Universidades Españolas. Grup de trabajo de documentos electrónicos, 2012

VOUTSSAS 2014

VOUTSSAS-M, Juan; BARNARD AMOZORRUTIA, Alicia, Glosario de preservación archivística digital. Versión 4.0. Universidad Nacional Autónoma de México, 2014

VVAA 2003

 

El refinado arte de la destrucción: la selección de documentos”, Tábula, 6, 2003, 274p

 

 

Webgrafia

Identificació

Recurs

CNAATD

 

http://cultura.gencat.cat/ca/departament/estructura_i_adreces/organismes/dgpc/temes/arxius_i_gestio_documental/cnaatd

CSCDA (MinisterioCultura)

 

http://www.mcu.es/archivos/MC/CSCDA/Presentacion.html

Metodologia CNAATD

http://cultura.gencat.cat/web/.content/dgpc/arxius_i_gestio_documental/03_cnaatd/03__avaluacio_disposicio/avaluacio_i_acces/metodol_dipleg_04.pdf

InterPares Project

www.interpares.org/welcome.cfm

- Appraisal task force report de InterPares2

- Record/Archives Appraisal in Latin America

Comissió Municipal de Barcelona

http://w110.bcn.cat/portal/site/ArxiuMunicipal/menuitem.a09d14181a8397aaca63ca63a2ef8a0c/?vgnextoid=04f82da0e4103310VgnVCM10000074fea8c0RCRD&vgnextchannel=04f82da0e4103310VgnVCM10000074fea8c0RCRD&lang=ca_ES

Pais Basc

http://eah-ahe.org/recursos_profesionales.php

Nova Zelanda

http://archives.govt.nz/sites/default/files/appraisal_policy_0.pdf

ARMA

http://www.arma.org/r2/how-do-i--/how-to-build-a-retention-schedule

Scottish Council on Archives

http://www.scottisharchives.org.uk/scarrs

Arxiu Municipal de Roses

http://www.roses.cat/la-vila/arxiu-municipal/dret-dacces-als-documents-publics

Calendaris de conservació

Arxiu Municipal de Barcelona

http://w110.bcn.cat/portal/site/ArxiuMunicipal/menuitem.a09d14181a8397aaca63ca63a2ef8a0c/?vgnextoid=dae1aa0a11ef2310VgnVCM10000074fea8c0RCRD&vgnextchannel=dae1aa0a11ef2310VgnVCM10000074fea8c0RCRD&lang=es_ES

Govern de Navarra

http://www.navarra.es/home_es/Temas/Turismo+ocio+y+cultura/Archivos/Sistema+archivistico/Comision+de+Evaluacion+Documental/calendarios.htm

Ministeri de l’Interior

http://www.interior.gob.es/ca/web/archivos-y-documentacion/archivo-general-sistema/sistema-archivistico/organos-competentes/comision-calificadora-documentos-ad/calendario-conservacion-de-series-documentales-mir

Arxius de l’Estat de Queensland

http://www.archives.qld.gov.au/Recordkeeping/RetentionDisposal/Pages/GRDS.aspx

Registres d’eliminació

Ajuntament de Castellbisbal

http://www.castellbisbal.cat/media/repository/arxiu/0801150521_registre-eliminacions-arxiu-castellbisbal.pdf

Ajuntament de Terrassa

www.terrassa.cat/arxiumunicipal

Eines d'arxiu: calendari de conservació 1996-2016

Ajuntament de Sant Cugat

http://dona.santcugat.cat/web/eines-de-larxiu

 

Ajuntament de Salt

https://www.seu.cat/seue-fitxer?id=67096

Norma Tècnica d’Interoperabilitat

 

Norma Tècnica de copiat i conversió de documents electrònics

http://www.mpt.gob.es/dms/es/publicaciones/centro_de_publicaciones_de_la_sgt/GUIAS_NTI/text_es_files/Guia_copiado-conversion-doc-elec-INTERNET.pdf

 

Còpia autèntica Generalitat de cat

http://www20.gencat.cat/docs/governacio/Butlletins/dgpae/11/documents/e-copia.pdf

 

 


Programari

No hi ha programari específic per aquest mòdul. 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda