Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Enginyeria de Processos i Anàlisi Documental

Codi: 44746 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4318290 Arxivística i Governança de la Informació OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Anahi Cristina Casadesus De Mingo
Correu electrònic:
anahi.casadesus@uab.cat

Equip docent

Josep Rafel Roig Subirats

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits.


Objectius

Hi ha dues línies formatives en aquesta assignatura: anàlisi documental (L1) i enginyeria de processos (L2). A continuació s'especifiquen els objectius per a cadascuna:

L1. Anàlisi documental

  • Donar a conèixer les tècniques de l'anàlisi documental.
  • Proporcionar a l'alumnat el coneixement pràctic necessari per a realitzar anàlisi documental a les organitzacions.

L2. Enginyeria de processos

  • Donar a conèixer a l'alumnat les tècniques i eines d'enginyeria de procediments en conjunció amb la gestió documental i de dades.
  • Apropar a l'alumnat experiències de referència en matèria d'enginyeria de procediments.
  • Proporcionar a l'alumnat el coneixement pràctic necessari per poder participar en l'enginyeria de procediments.

Resultats d'aprenentatge

  1. CA13 (Competència) Sistematitzar els processos, els procediments i els circuits administratius i de treball d'una organització a partir de l'anàlisi documental i de context.
  2. CA14 (Competència) Revisar per a la millora dels circuits administratius específics i els requisits documentals d'una organització.
  3. CA15 (Competència) Detectar els riscos documentals en la gestió de la informació d'una organització.
  4. KA21 (Coneixement) Reconèixer funcions i processos de negoci per a determinar els requisits, les necessitats i els riscos documentals de les organitzacions.
  5. KA22 (Coneixement) Identificar metodologies i tècniques d'anàlisi per al disseny i la millora de la producció administrativa i els circuits documentals.
  6. KA23 (Coneixement) Interpretar manuals de procediments, protocols de treball, diagramació de processos, esquema general de circuits i recorreguts documentals.
  7. SA15 (Habilitat) Aplicar mètodes per a garantir l'autenticitat, la integritat, la fiabilitat i la usabilitat dels documents a partir de l'anàlisi dels circuits administratius.
  8. SA16 (Habilitat) Aplicar estàndards de gestió documental per a l'anàlisi documental en les organitzacions.
  9. SA17 (Habilitat) Analitzar processos, circuits administratius i procediments de treball en les organitzacions.

Continguts

Hi ha dues línies formatives en aquesta assignatura: anàlisi documental (L1) i enginyeria de processos (L2). A continuació s'especifiquen els continguts per a cadascuna:

L1. Anàlisi documental

1. Introducció a l'anàlisi documental
2. Requisits, riscos i avaluació documental
3. Cicle de millora continua o PDCA
4. Processos i instruments de gestió documental
5. Procés i fases de l'anàlisi documental

L2. Enginyeria de processos

1. Introducció a l'enginyeria de procediments.
2. Diagramació de procediments.
3. Intersecció del catàleg de procediments i tràmits amb l'enginyeria de procediments.
4. Aplicació del model de gestió documental, tecnològic, de dades i d'indicadors a l'enginyeria de procediments.
5. Casos pràctics.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes 42 1,68 CA13, CA14, CA15, KA21, KA22, KA23, SA15, SA16, SA17
Tipus: Supervisades      
Exercicis pràctics 36 1,44 CA13, CA14, CA15, KA21, KA22, KA23, SA15, SA16, SA17
Tipus: Autònomes      
Lectura de materials 25 1 CA13, CA14, CA15, KA21, KA22, KA23, SA15, SA16, SA17

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Enginyeria d'un procediment escollit per l'alumnat 50% 35 1,4 CA13, CA14, KA22, KA23, SA15, SA17
Estudis de cas 30% 10 0,4 CA15, KA21, SA15, SA16
Presentació a classe 10% 2 0,08 CA13, CA14, CA15, KA21, KA22, KA23, SA15, SA16, SA17
Puntualitat en les entregues 10% 0 0 CA13, CA14, KA22, KA23, SA15, SA17

L'avaluació és continuada. Aquesta assignatura no contempla avaluació única.

Hi ha dues línies formatives en aquesta assignatura: anàlisi documental (L1) i enginyeria de processos (L2). A continuació s'especifiquen les activitats d'avaluació continuada, així com de recuperació:

L1. Anàlisi documental

  • En cas de no superar la línia d'anàlisi documental caldrà realitzar un treball teòric-pràctic sobre la matèria objecte d'estudi a concretar amb l'equip docent.

L2. Enginyeria de processos

  • Per a una millor adquisició de coneixement, la pràctica avaluable, consistent en l'enginyeria d'un procediment escogit per l'alumnat, es realitzarà progressivament conforme a les explicacions i els casos pràctics analitzats a classe.
  • Es contemplen entregues parcials durant la realització de la pràctica. Aquestes entregues no són obligatòries però sí recomanables ja que un seguiment teòric-práctic de l'assignatura permetrà assolir adequadament l'adquisició del coneixement. Es tindran en compte en la valoració final de l'activitat pràctica. 
  • L'alumnat presentarà a classe la seva pràctica de manera que la correcció i el debat generat enriqueixi el coneixement del grup.
  • Alternativament l'alumnat podrà lliurar tota la pràctica al final de l'assignatura sense que s'apliqui la nota corresponent a la puntualitat.
  • En cas de no superar la línia formativa, per a la recuperació l'alumne haurà d'escollir un altre procediment i realitzar la seva enginyeria. Aquest treball serà individual.

Bibliografia

Hi ha dues línies formatives en aquesta assignatura: anàlisi documental (L1) i enginyeria de processos (L2). A continuació s'especifica la bibliografia:

L1. Anàlisi documental

  • AENOR. UNE-ISO/TR 18128 IN. Información y documentación. Apreciación del riesgo en procesos y sistemas de gestión documental. AENOR.
  • AENOR. UNE-ISO 15489-1. Información y documentación. Gestión de documentos. Parte 1: Conceptos y principios. AENOR.
  • AENOR. UNE-ISO/TR 26122 IN. Información y documentación. Análisis de los procesos de trabajo para la gestión de documentos.
  • AENOR. UNE-ISO 30300. Información y documentación. Sistemas de gestión para los documentos. Fundamentos y vocabulario. AENOR.
  • AENOR. UNE-ISO 30301. Información y documentación. Sistemas de gestión para los documentos. Requisitos. AENOR.
  • AENOR. UNE-ISO 30302. Información y documentación. Sistemas de gestión para los documentos. Guía de implantación. AENOR.
  • ARMA International. (n.d.). Evaluating and Mitigating Records and Information Risks.
  • ARMA International. (2014). Generally Accepted Recordkeeping Principles, 1–10. Retrieved from http://www.arma.org/r2/generally-accepted-br-recordkeeping-principles
  • Brito Marquina, A. (2015). La normalización como elemento de competitividad y de potencial exportador. Economía Industrial (EI), 396, 33–42.
  • Bustelo Ruesta, C. (2009). La Gestión de documentos y las evidencias en las organizaciones. Del plano operativo al plano estratégico: una propuesta desde la normalización. Revista Española de Documentación Científica, 32(4), 157–161.
  • Casadesús de Mingo, A. (2015). Gestión de riesgos aplicada a la gestión de documentos: una metodología para garantizar una rendición de cuentas confiable. I Xornadas Fundación Olga Gallego, 1(1), 119–135.
  • Casadesús de Mingo, A. (2017). La normalización en gestión documental más allá de los clásicos, 1–13.
  • Dikopoulou, A., & Mihiotis, A. (2012). The contribution of records management to good governance. The TQM Journal, 24(2), 123–141. https://doi.org/10.1108/17542731211215071
  • Hofman, H. (2006). Standards: Not “One Size Fits All”. The Information Management Journal, 40.3(June). https://doi.org/10.1080/19496591.2015.1067224
  • Lemieux, V. (2004). Managing Risks for Records and Information. Lenexa, Kansas: ARMA International.
  • Núñez Fernández, E. (2007). Archivos y normas ISO. Gijón: Ediciones Trea.
  • Oliver, G. (2007). Implementing international standards: first, know your organisation. Records Management Journal, 17(2), 82–93. https://doi.org/10.1108/09565690710757887
  • Swan, K., Adrian Cunningham, Robertson, A., & Cunningham, A. (2002). Establishing a high standard for electronic records management within the Australian public sector. Records Management Journal, 12(3), 79–86. https://doi.org/10.1108/09565690210454761

L2. Enginyeria de processos

  • Directrius per a la millora i la simplificació dels processos de l'Administració de la Generalitat de Catalunya – Mòdul II. Anàlisi i simplificació de processos, versió 1 publicada al febrer de 2012.
  • Manual de Simplificació Administrativa i Reducció de Càrregues per a l'Administració General de l'Estat, publicat el setembre del 2014.
  • Manual de simplificació administrativa i agilitació de tràmits de la Junta d'Andalusia. Edita Conselleria de Justícia i Administració Pública. Data d'Edició: gener 2010
  • Circuits administratius, disseny i millora. Simplificació i eficiència per a l'e-administració. Antoni Puig-Pey / Pere Guiu / Helena Agramunt. Associació d’Arxivers i Gestors de Documents Valencians & Tiravol
  • ISO9001 de gestió per processos.
  • Gestió per processos i risc operacional. José Manuel Pardo Álvarez. AENOR Edicions.
  • Guia de simplificació administrativa. (2020). Junta de Castella i Lleó.
  • Guia per a la posada en marxa de la simplificació de procediments administratius (2015). EUDEL.
  • Guiu, PJ, Puig-Pey, A., Fontanet, M., Mauri, A., & Perpinyà, R. (2013). Simplificació vers l'e-administració redisseny i millora d'expedients administratius per unificar procediments, estandaritzar documentació i reduir continguts d'informació. (E. d. Catalunya, Ed.)
  • Manual de racionalització i simplificació administrativa. (2015). Castella-la Manxa.
  • Manual de simplificació administrativa del Principat d'Astúries. (2017). Institut Asturià dAdministració Pública.
  • Manual de simplificació administrativa i agilitació de tràmits de la Junta d'Andalusia. (2010). Junta d'Andalusia.

Programari

A continuació s'especifica el programari relacionat:

L2. Enginyeria de processos

1. Bizagi: https://www.bizagi.com/es
2. Draw.io: https://app.diagrams.net/
3. Microsoft Visio: https://www.microsoft.com/es-es/microsoft-365/visio/flowchart-software
4. Smart draw: https://www.smartdraw.com/


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre tarda