Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4313792 Neurociències | OB | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi han requeriments específics diferents dels del propi màster.
Els objectius principals del curs són i) oferir capacitats transversals per a comunicar ciència de forma eficaç, i ii)
que l'estudiant adquireixi competències bàsiques en l'anàlisi estadística de resultats experimentals.
1. Comunicació Científica.
La ciència genera productes que s'han de comercialitzar convenientment. Aquesta part de l'assignatura porta l'alumnat a adonar-se que el desenvolupament d'habilitats per comunicar de manera eficaç els resultats científics és tan important com generar-los. En ser l'anglès la llengua oficial de la ciència, totes les activitats es realitzaran en aquesta llengua.
En essència aquest part del mòdul consta en:
Ponències: parlar a un públic sobre la teva recerca és un privilegi i una gran ocasió per conèixer i ser conegut. Tanmateix, és possible que el el teu producte (resultats científics) no arribi al el públic. Fer les diapositives el més senzilles possibles, fer servir el llenguatge corporal al teu favor, fer contacte visual amb el públic, respectar els límits de temps són algunes de les estratègies que es debatran i practicaran.
Presentació de pòsters: una presentació d’un pòster científic eficaç és molt més que simplement dissenyar un pòster, i un disseny és molt més que unir figures i encaixar un text entremig. Considereu-vos enmig d'una sessió de 400 cartells, competint amb tots per atraure l'atenció d'aquell important científica que ve pel passadís, amb qui voleu parlar. A no ser que digueu alguna cosa captivadora en 15 segons, els seus ulls potser ja estan posats en el següent cartell.
Redacció en paper: què publicar, on i com. Posarem èmfasi en l'escriptura d’un abstract (resum). Els abstracts són una de les parts més complicades de l'escriptura científica. La majoria dels lectors/es potencials només dedicarà uns segons a llegir el teu abstract de les bases de dades científiques. Sino els crida l'atenció, has fracassat. Dins d'aquesta part de redacció del treball, també debatrem sobre el sistema de revisió d’articles científics.
A més, també parlarem d'ètica de la ciència, l'art de la recaptació de fons de finançament i de la divulgació científica.
2. Anàlisi estadística de dades experimentals.
Introducció: L'estadística és un tema central per les ciències experimentals, tant abans com després de realitzar els experiments. Abans perquè cal un disseny experimental acurat si volem que l'experiment doni respostes correctes a les preguntes que ens plantegem i després perquè els conjunts de dades resultants dels experiments necessiten anàlisis sistemàtiques i precises per tal de produir conclusions imparcials i reproduïbles. La variabilitat està intrínsecament lligada a la biologia i l'estadística és responsable de la modelització de la variabilitat, és a dir, de separar les diverses fonts d'error per identificar tendències, associacions, correlacions útils.
Objectius: Aquesta part de l'assignatura inclou un curs bàsic d'estadística. L'objectiu fonamental és capacitar l’alumnat per a l'anàlisi i interpretació acurada de les dades experimentals.
Continguts: 1. Introducció al “statistsic package”. 2. Treballar en un projecte amb dades. 3. Estadística descriptiva monovariable i bivariable. 4. Variables aleatòries i distribucions de probabilitat.5. Inferència estadística: Estimació i prova d'hipòtesis. 6. Anàlisi de les diferències entre dos grups o condicions: dues mostres independents i dades aparellades. 7. Anàlisi de les diferències entre doso més grups: Anàliside la variància (ANOVA). 8. Two-way ANOVA. 9. Regressió lineal.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals / expositives i seminaris de classe | 56 | 2,24 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutorització de treballs | 17 | 0,68 | |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació i elaboració de treballs | 150 | 6 |
Les activitats dirigides inclouen:
Classes magistrals / expositives.
Pràctiques d'aula.
Presentació / exposició de treballs.
Es distribueixen en 30 hores de teoria de Bioestadística i 26 hores de Comunicació. Les hores de Comunicació es distribueixen a la seva vegada en 12 hores de teoria i 14 hores de seminaris. Els seminaris es realitzen en dos grups de classe amb la meitat del total d'alumnes cada un d'ells.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comunicació científica: Presentació i defensa de treballs | 46% | 0 | 0 | CA07, CA08, CA09, CA10, KA07, SA08 |
Tractament de dades: Examen | 49% | 2 | 0,08 | CA07, KA07, KA08, SA07, SA09 |
Tractament de dades: Exercici pràctic | 5% | 0 | 0 | CA07, CA08, KA08, SA09 |
Avaluació continuada, on es té en compte assistència i actitud, entrega puntual de treballs, exposició i defensa de treballs, i un exercici pràctic i un examen de Tractament de dades. Hi haurà un examen de recuperació de l’examen de Tractament de dades per l'alumnat que no assoleixin l’aprovat d’aquesta avaluació.
L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior a una tercera part en la qualificació final.
Comunicació científica
George M. Hall: How to write a paper. BMJ Books, 2008 (https://onlinelibrary-wiley-com.are.uab.cat/doi/pdf/10.1002/9781118488713)
Jenny Freeman: How to display data. BMJ Books, 2008 (https://ebookcentral-proquest-com.are.uab.cat/lib/uab/reader.action?docID=428140)
George M. Hall: How to present at meetings. BMJ Books, 2007 (https://onlinelibrary-wiley-com.are.uab.cat/doi/pdf/10.1002/9781119962120)
Elizabeth Wager: How to survive peer review. BMJ Books, 2002 (https://www.bmj.com/sites/default/files/attachments/resources/2011/07/wager.pdf)
Ivan Valiela: Doing Science. Design, Analysis, and Communication of Scientific Research. Oxforf U.P., 2010 (UAB Library access: https://www.proquest.com/docview/225682342/fulltextPDF/78D103AE31394973PQ/3?accountid=15292&sourcetype=Trade%20Journals)
50 Essentials on Science Communication. Jean Paul Bertemes , Serge Haan and Dirk Hans. 2024. De Gruyter Mounter. https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/9783110763577/html#contents
Tractament de dades
Julien I.E. Hoffman: Basic Biostatistics for Medical and Biomedical Practitioners, Second Edition. Academic Press - Elsevier, 2019. ISBN 978-0-12-817084-7 (DOI https://doi.org/10.1016/C2018-0-02190-8)
Babak Shahbaba: Biostatistics with R - An Introduction to Statistics Through Biological Data. Springer, 2012. ISBN 978-1-4614-1301-1e-ISBN 978-1-4614-1302-8. (DOI https://doi.org/10.1007/978-1-4614-1302-8)
Per a la part de tractament de dades es farà servir el programa R-Commander, un programa gratuït i accessible públicament.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEMm) Seminaris (màster) | 1 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEMm) Seminaris (màster) | 2 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |