Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4317545 Arqueologia Prehistòrica | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No existe ningún prerrequisito
L’objectiu d’aquest mòdul és introduir i formar els estudiants en mètodes utilitzats en arqueologia biomolecular, així com en els aspectes tècnics i instrumentals que s’hi associen. Es farà especial èmfasi en les estratègies per obtenir i prendre mostres de materials adequats (principalment ossos, dents i càlculs dentals, entre d’altres) per a anàlisis centrades en residus amorfs i estructurats (proteïnes, lípids), isòtops estables i paleoproteòmica. Així mateix, s’abordarà la introducció al treball de laboratori i l’ús d’instruments de mesura i detecció comuns utilitzats per a l’estudi de materials arqueològics biomoleculars. Els resultats analítics estaran relacionats amb problemes relacionats amb la determinació de la dieta, la mobilitat humana, la salut, el gènere i les relacions socials en termes generals. En tots els casos, es tindrà en compte tant la preparació de la documentació requerida com els protocols de seguretat i salut al laboratori, a nivell teòric i pràctic, així com la importància d’evitar la introducció de factors o elements contaminants.
INTRODUCCIÓ A L’ARQUEOLOGIA BIOMOLECULAR, que inclou una breu història del camp, desenvolupaments passats i actuals i perspectives de futur. Revisió dels antecedents teòrics i de diversos mètodes, tècniques i aplicacions en la investigació biomolecular antiga. Introducció als processos que indueixen la degradació i preservació de molècules en materials orgànics i d’organismes en contextos arqueològics i ambientals.
INTRODUCCIÓ A L’ANÀLISI D’ISOTOPES ESTABLES en materials orgànics (proteïnes) i inorgànics (carbonats), amb especial èmfasi en les aplicacions dietètiques, de mobilitat i ecològiques / climàtiques.
INTRODUCCIÓ A L’ANÀLISI DE RESIDUS ORGÀNICS, amb un enfocament en la recuperació i identificació (estructural, isotòpica) de lípids d’artefactes arqueològics, restes osteològiques i sediments.
INTRODUCCIÓ A L’ANÀLISI DE RESIDUS DE PLANTES, amb un enfocament en les reconstruccions dietètiques i ambientals
INTRODUCCIÓ A L’ANÀLISI DE MASSA DE PÈPTID DE COL·LAGEN (ZooMS) I PALEOPROTEOMMICA per a la identificació taxonòmica de restes orgànics i restes de fauna de contextos arqueològics i ambientals
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de discussió i debat | 17 | 0,68 | 1, 2, 4, 10, 9, 7, 6, 3, 5 |
Classes teòriques sobre aspectes teòrics i metodològics de l'assignatura | 19 | 0,76 | 1, 2, 4, 10, 9, 7, 6, 3, 5 |
Seminaris amb investigadores de reconegut prestigi | 9 | 0,36 | 1, 2, 4, 10, 9, 7, 6, 3, 5 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i exercicis pautats d'aprenentatge | 25 | 1 | 1, 2, 4, 10, 9, 7, 6, 3, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Recerca, lectura de textos, redacció de treballs, estudi | 66 | 2,64 | 1, 2, 4, 10, 9, 8, 7, 6, 3, 5 |
Activitats dirigides:
- Classes introductòries sobre els plantejaments teòrics i metodològics de l'assignatura.
- Seminaris de discussió
Activitats supervisades:
- tutories i exercicis pautats d'aprenentatge (individuals o en grups reduïts)
Activitats autònomes:
- recerca de documentació, lectura de textos, redacció de treballs, estudi
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis escrits i presentacions de treballs | 70% | 10 | 0,4 | 1, 2, 4, 10, 9, 8, 7, 6, 3, 5 |
Realització de les pràctiques a l'aula | 30% | 4 | 0,16 | 1, 2, 4, 10, 9, 7, 6, 3, 5 |
Exercicis escrits i presentacions de treballs
Realització de les pràctiques a l'aula
Richards, M.P. and Britton, K., 2020. Archaeological Science: An Introduction. Cambridge University Press.
Brown, T. A. and Brown, K., 2011. Biomolecular Archaeology: An Introduction. John Wiley & Sons.
Richards, M. P., 2020. Isotope Analysis for Diet Studies,” in Richards, M. P. and Britton, K. (eds) Archaeological Science: An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press
Britton, K., 2020. Isotope Analysis for Mobility and Climate Studies,” in Richards, M. P. and Britton, K. (eds) Archaeological Science: An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press
Hendy, J., van Doorn, N. and Collins, M., 2020. Proteomics, in Richards, M. P. and Britton, K. (eds) Archaeological Science: An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
Craig, O., Saul, H., Spiteri, C. 2020. Residue Analysis, in Richards, M. P. and Britton, K. (eds) Archaeological Science: An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
No es necesario ningún programario específico.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |