Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4317545 Arqueologia Prehistòrica | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No existeix cap prerequisit tot i que és recomanable un coneixement bàsic de Bioarqueologia
Generals
Presentació i aplicació pràctica dels aspectes metodològics involucrats en les anàlisis arqueozoològiques, amb especial èmfasi en les tècniques més innovadores. Es treballaran les principals aproximacions analítiques i les diverses categories i unitats utilitzades en l'anàlisi quantitativa i qualitativa de les restes de fauna arqueològiques de cronologia prehistòrica. S'incidirà igualment en aquells aspectes de caràcter interpretatiu que puguin ser útils a l'hora d'efectuar inferències sobre la dinàmica de les societats prehistòriques. Es pretén que l'alumnat adquireixi competència per estudiar aquesta categoria de restes arqueològiques i/o per gestionar correctament el seu estudi. S'abordaran problemàtiques com la classificació de les restes de fauna i la caracterització de la variabilitat dels conjunts de restes de fauna a partir de diferents procediments analítics, arqueotafonomía, estudis biomecànics i de microestructura òssia. S'incidirà en la identificació de canvis en la forma i talla dels animals, caracterització, producció i explotació dels ramats prehistòrics, mètodes i tècniques de processat i culinàries, i identificació i caracterització dels primers animals domèstics.
Específics
- Presentar i discutir els enfocaments teòrics en Arqueozoologia
- Adquirir experiència en l'anàlisi directe de restes de fauna arqueològiques
- Adquirir experiència en el treball amb bases de dades arqueozoològiques, quantificació i estadística i registre tridimensional de restes de fauna arqueològiques
- Formular i avaluar hipòtesis i preguntes d'investigació sobre conjunts de restes de fauna arqueològiques
- Avaluar el potencial interpretatiu de les dades arqueozoològiques
- Desenvolupar competències en mètodes d'investigació arqueològica.
L'assignatura s'articula en quatre eixos temàtics interrelacionats entre si. A cada eix s'integren els mètodes analítics més avançats i les problemàtiques històriques que guien els principals debats actualment en Arqueologia. S'incidirà en temes com la domesticació animal, biodiversitat i gestió sostenible el medi, l'accés diferencial als recursos i en els mecanismes socials i polítics de control de la producció. L'assignatura combinarà sessions teòriques i pràctiques de Laboratori amb materials arqueològics.
1) Biodiversitat, clima i medi
- Grups d'animals i la seva resolució biològica i arqueològica
- Taxonomia i principis d'identificació
- Determinació de l'edat i sexe
- Indicadors d'estacionalitat
- Microdesgast dentari
- Arqueotafonomía i diagènesi de la matèria òssia
2) Esquelets en moviment: de la microestructura òssia a l'ús animal
- Esquelet animal, estructura i desenvolupament ossi
- Desenvolupament dental i fusió òssia
- Anàlisi biomètric, morfometria geomètrica
- Biomecànica i microestructura òssia
- Paleopatologia òssia
3) Animals i alimentació humana
- Histogrames d'edat i produccions animals
- Traces i fractures com a evidències de processament animal
- Cuinat d'aliments d'origen animal
- Termoalteracions i anàlisi espectroscòpic de la matèria òssia
4) Ecologia, societat i política de la gestió animal a la Prehistòria
- Impacte comunitari i ecològic de la ramaderia inicial
- La gestió animal en els discursos polítics
- Dimensions de gènere en la gestió animal
- Aspectes simbòlics i ideològics en les interaccions societat-animal.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Introduccions teòriques inicials | 5 | 0,2 | 1, 4, 12, 7, 6 |
Pràctiques de Laborarori amb restes de fauna arqueològiques | 25 | 1 | 10, 1, 2, 3, 9, 8 |
Seminaris especialitzats | 6 | 0,24 | 1, 4, 5, 7, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Aprenentatge bassat en problemes | 10 | 0,4 | 10, 4, 12, 7, 9, 8 |
Tutorització | 14 | 0,56 | 1, 4, 5, 7, 11, 9, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi independent | 50 | 2 | 10, 1, 4, 2, 3, 7, 11, 8 |
Es tracta d'un curs eminentment pràctic, amb introduccions teòriques inicials i seminaris especialitzats. Es treballarà durant el curs amb diversos conjunts faunístics. Es tracta d'un mòdul de caràcter transversal, en què s'integren coneixements de camps afins com la biologia, veterinària, química i geologia.
Seminaris:
1) Dr Florent Rivals, Professor d'investigació ICREA a l'Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES-CERCA, Tarragona): Micro- i mesodesgaste dental: mètodes i aplicacions en arqueologia de el Paleolític i Neolític.
2) Dra Lídia Colominas, Investigadora Ramon i Cajal a l'Institut Català d'Arqueologia Clàssica (ICAC, Tarragona): Morfometria geomètrica en Arquezoología: conceptes, mètodes i aplicacions.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Dossier de pràctiques i treball de curs individual | 50% | 15 | 0,6 | 10, 1, 5, 2, 3, 9, 8, 6 |
Participació en debats i defensa oral dels treballs | 10% | 5 | 0,2 | 1, 4, 5, 12, 11, 8 |
Realització de pràctiques | 40% | 20 | 0,8 | 10, 1, 2, 3, 7, 6 |
- Realització i seguiment de les sessions pràctiques enfocades a resoldre casos concrets.
- Realització i entrega de l’informe de practiques i treball de recerca individual.
- Presentació i discussió oral dels resultats.
Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d'avaluació única.
Banning E.B. (2020) Archaeological Animal Remains. In: The Archaeologist's Laboratory. Interdisciplinary Contributions to Archaeology. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-47992-3_15
Cucchi, T.; Baylac, M.; Evin, A.; Bignon-Lau, O.; Vigne, J.D. 2014. Chapitre 14. Morphométrie gèométrique et archéozoologie: Concepts, méthodes et applications. En M. Ballasse, J.P. Brugal, Y. Dauphin, E.M Geigl, C. Oberlin, I. Reiche (dir.), Messages d’os. Archéométrie du squelette animal et humain. Editions des archives contemporaines, Paris (France).
Gifford-Gonzalez D. (2018) An Introduction to Zooarchaeology. Springer.
Hillson, S. (2005) Teeth. 2nd edn. Cambridge: Cambridge University Press.
Graff S. (2018) Archaeological Studies of Cooking and Food Preparation. Journal of Archaeological Research 26-3: 305-51.
Lyman R L (1994) Vertebrate Taphonomy. Cambridge: Cambridge University Press.
O'Connor T (2003) The analysis of urban animal bone assemblages: a handbook for archaeologists, The Archaeology of York 19,2, York.
Peres T.M. (2010) Methodological Issues in Zooarchaeology. In: VanDerwarker A., Peres T. (eds) Integrating Zooarchaeology and Paleoethnobotany. Springer, New York, NY.
https://doi.org/10.1007/978-1-4419-0935-0_2
Reitz E and Wing E (1999) Zooarchaeology. Cambridge: Cambridge University Press
Rohlf, F.J.; Marcus, L.F. 1993. A Revolution in Morphometrics. Trends in Ecology and Evolution, 8 (4): 129-132.
Rowley-Conwy P (2000) Animal Bones, Human Societies. Oxford: Oxbow Books
Russell N (2011) Social Zooarchaeology: Humans and Animals in Prehistory. Cambridge University Press.
Ryan, K., and P.J. Crabtree, eds. (1995) The symbolic role of animals in archaeology, MASCA research papers in science and archaeology 12. Philadelphia: University of Pennsylvania, University Museum.
Steele, T. (2015) The contributions of animal bones from archaeological sites: the past and future of zooarchaeology. Journal of Archaeological Science 56: 168-176.
Sykes, N.J. (2014) Beastly questions: Animal answers to archaeological issues. New York: Bloomsbury Academic.
Upex, B., & Dobney, K. (2020) Vertebrate Zooarchaeology. In M. Richards & K. Britton (Eds.), Archaeological Science: An Introduction (pp. 215-232). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/9781139013826.010
No és necessari cap programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |