Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4317545 Arqueologia Prehistòrica | OB | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Els estudiants deuen tenir una basse suficient en història i arqueologia, amb coneixements previs sobre metodologia arqueològica a nivell de estudis de grau, i una certa experiència en treball amb materials arqueològics. Es considera recomenable coneixements inicials en cartografia i en estadística bàsica, tot i que no son obligatoris. Coneixements de matemàtiques a nivell de secundària. Coneixements d' informàtica a nivell de usuari.
Aquest curs pretén introduir a graduats i graduades en arqueologia i història en la teoria social de l’espai i el temps arqueològics. A més del debat epistemològic, es presenta la metodologia d’anàlisi espai-temporal, amb especial referència a les tècniques de georeferenciació i les tècniques de datació absoluta i relativa.
S’expliquen diferents aspectes de l’anàlisi espai-temporal, fent èmphasi en la construcció d’espais socials, paisatges i territoris, mentre s’introdueixen metodologies i tècniques per a la construcció i anàlisi de sèries temporals. Els estudiants tenen accés a tecnologia informàtica per a sistemes
d’informació geogràfica, geoestadística i cronostatística.
Introducció a l' anàlisi del espai i temps en Arqueologia (Teoria)
Dades espacials: Escala Macro. Documentació i Estudi dels Paisatges Arqueològics
Dades espacials: Escala Micro. Documentació i Estudi dels Jaciments Arqueològics
Dades espacials: Pràctiques amb ordinadors i software (Sistemes d’ Informació Geogràfics)
Anàlisi i interpretació de l’ espai arqueològic. Teoria i Pràctica.
Medició del temps en Arqueologia:dendrocronologia
Medició del temps en Arqueologia:radiocarboni i altres tècniques
Anàlisi espai-temporal en Arqueologia: estratigrafia i seriació
Procesament de dades espai-temporals. Bases de dades temporals
Crono-Estadística. Pràctiques amb software.
Simulació computacional de dinàmiques espai-temporals
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Explicació i Debat sobre aspectes teòrics i metodològics de la matèria | 36 | 1,44 | 5, 4, 23, 11, 10, 13, 19, 17, 18, 14, 20, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
Practiques amb equipament informàtic i software especialitzat | 25 | 1 | 1, 5, 4, 22, 13, 8, 9, 16, 14, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures de treballs cientifics i tècnics. Redacció de treballs escrits | 81 | 3,24 | 7, 6, 5, 3, 4, 23, 22, 12, 2, 13, 16, 14, 15, 20, 21 |
Aprenentatge basat en problemes
Aprenentatge basat en casos d'estudi
Pràctiques d'aula
seminaris
tallers
debats
Elaboració de treballs
Estudi personal
Les activitats dirigides podran serpresencials o bé online.
Nota:es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats complementàries (Conferències, Pràctiques de laboratory) | 10% | 4 | 0,16 | 1, 7, 4, 22, 11, 10, 16, 14 |
Asistència i participació activa a classe | 10% | 0 | 0 | 5, 4, 23, 22, 11, 10, 13, 19, 17, 18, 14, 15, 20, 21 |
Comentaris escrits de referencies bibliogràfiques | 25 | 0 | 0 | 6, 3, 4, 23, 22, 11, 10, 12, 2, 18, 14, 15 |
Informes i treballs escrits | 25% | 0 | 0 | 1, 6, 3, 4, 22, 12, 2, 13, 8, 9, 16, 18, 14, 15 |
Prova Individual sobre temes tractats (Oral i/o Escrita) | 30% | 4 | 0,16 | 1, 7, 6, 5, 3, 4, 23, 22, 11, 10, 12, 2, 13, 19, 8, 9, 17, 16, 18, 14, 15, 20, 21 |
Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.
Prova individual sobre els temes explicats a classe (30%). Pot ser un estudi bibliogràfic crític sobre la metodologia de l' anàlisi espai-temporal en arqueologia i les seves implicacions teòriques, on una aplicació pràctica de una de les tècniques explicades amb dades pròpies dels alumnes
Altres Informes i treballs escrits (individuals o en grup) demandes pel professorat. (25% de la nota final)
Resums escrits de les sessions pràctiques, insistint en els aspectes positius i negatius de les tècniques i mètodes explicats (25 % de la nota final)
Comentari crític de textos de l' especialitat, a partir de la bibliografia que es subministrarà a l’inici del curs (25% de la nota final).
Participació a classe (presencial o telemàtica), assistència a tutories (presencials o telemàtiques). 10% de la nota final.
Participació a conferències programades per la coordinació del màster i altres activitats complementàries (10%).
En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluable, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi fet la prova individual sobre els temes explicats a classe i no hagi lliurat més del 50 % dels resums de les sessions practiques i comentaris de text.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hipugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
BARCELÓ, J.A., MORELL, B., 2020, Métodos Cronométricos en Arqueología, Historia y Paleontología. Madrid. Editorial Dextra.
CARLSON, D. L. (2017). Quantitative methods in archaeology using R. Cambridge University Press.
CONNOLLY, J., LAKE, M., 2009, Sistemas de Información geográfica aplicados a la Arqueología. Ediciones
Bellaterra
DE SMITH, M.J., GOODCHILD, M., LONGLEY, P., 2009, Geospatial Analysis. Winchelsea Press. (www.spatialanalysisonline.comDE VAUX, VELLEMAN, BOCK, Stats: Data and Models (3 edición). Pearson, Addison-Wesley (con ejercicios y programas para estudiantes: http://www.pearsonhighered.com/educator/product/Stats-Data-and-Models/0321692551.page
HAMMER,O., HARPER,D., 2005, Paleontological Data Analysis. Blackwell.
KAMERMANS, H., LEUSEN, M.J., VERHAGEN , P., 2009, Archaeological Prediction and Risk Management. Leiden University
ZIMMERMAN, L., GREEN, 2007, W., The Archaeologist’s Toolkit. (7 vol.) Altamira Press.
ArcGIS (ESRI): Llicència gratuita per estudiants UAB
QGIS (https://www.qgis.org/en/site/) OpenSource. Free access.
OxCAL (https://c14.arch.ox.ac.uk/oxcal.html). OpenSource. Free access.
ChronoModel (https://chronomodel.com/). OpenSource. Free access.
PAST (https://www.nhm.uio.no/english/research/infrastructure/past/). OpenSource. Free access.
R (https://cran.r-project.org/)
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |