Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4317545 Arqueologia Prehistòrica | OB | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No en té
Exposició actualitzada de l’estat de la qüestió i de les perspectives de futur pel que fa a temes i problemes fonamentals de caire teòric i metodològic, en el marc de la recerca en arqueologia prehistòrica.
Els plantejaments desenvolupats per les assignatures que composen el mòdul aborden diferents dimensions de la investigació, des de les més generals (les bases teòriques del coneixement, a “Discursos arqueològics”) a les que vinculen teoria i mètodes i metodologies instrumentals aplicats a diferents manifestacions empíriques (Etnoarqueologia i Arqueologia experimental, Arqueologia dels assentaments, Arqueologia de les pràctiques funeràries).
Els continguts del mòdul estan relacionats amb experiències, reflexions i propostes derivades del desenvolupament de projectes interdisciplinaris per part de diferents membres del Departament de Prehistòria. Aquest fet garanteix una interrelació directa entre el plantejament de temes i problemes en el marc de la recerca actual, amb la implementació de solucions en el context de casos d’investigació treballats de primera mà per l’equip docent. Els continguts de les diverses assignatures pretenen sempre conjugar l’aplicació de criteris teòrics, implicacions metodològiques i particularitats empíriques.
Discursos arqueològics (V. Lull - 1 crèdit)
Etnoarqueologia i arqueologia experimental (R. Piqué / A. Palomo - 1 crèdit)
Teoria i anàlisi dels assentaments (P. V. Castro-Martinez - 2 crèdits)
Arqueologia de les pràctiques funeràries (R. Micó - 2 crèdits)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 36 | 1,44 | 1, 2, 3, 8, 9, 10, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Seminaris i presentació pública de treballs | 25 | 1 | 3, 10, 11, 5, 12, 13, 15, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures i estudi | 89 | 3,56 | 1, 2, 4, 6, 13 |
Activitats dirigides: classes teòriques, presentació pública de treballs, seminaris de discussió.
Activitats supervisades: tutories i realització d'exercicis pautats d'aprenentatge (individuals o en grups reduïts).
Activitats autònomes: cerca de documentació, lectura de textos, redacció de treballs, estudi; seminaris i conferències.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència a conferències i activitats complementàries | 5 | 0 | 0 | 1, 2, 8, 9, 13, 14, 7 |
Lliurament de treballs | 50 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 16, 6, 10, 11, 5, 12, 13, 15, 14, 7 |
Presentació oral de treballs | 20 | 0 | 0 | 2, 3, 4, 6, 10, 11, 5, 12, 13, 15, 7 |
Proves teòriques | 25 | 0 | 0 | 3, 8, 9, 10, 12, 13, 15, 14, 7 |
Lliurament de treballs individuals o en grup.
Presentació oral de treballs.
Assistència i participació en seminaris.
Proves teòriques.
ARNOLD, B. & JESKE, R. J. (2014),”The Archaeology of Death: Mortuary Archaeology in the United States and Europe 1990-2013”, Annual Review of Anthropology, 43, pp. 325-346.
AURENCHE, O. (2012), Vous avez dit ethnoarchéologue? Choix d'articles (1972-2007). Maison de l'Orient et de la Méditerranée' Jean Pouilloux (Série Archéologique 16), LYON
BINFORD, L. R. (1972), “Mortuary practices: their study and their potential”, en BINFORD, L. R., An Archaeological Perspective. Seminar Press, Nueva York, pp. 208-243.
BINFORD, L. (1988), En busca del pasado. Crítica, Barcelona.
CASTRO MARTINEZ, P.V., ESCORIZA MATEU, T. y SANAHUJA YLL, Mª E. (2002). “Trabajo y Espacios Sociales en el Ambito Doméstico. Producción y prácticas sociales en una unidad doméstica de la Prehistoria de Mallorca”, Geocrítica-Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, VI, 119 (10).
CASTRO MARTINEZ, P.V., ESCORIZA MATEU, T., OLTRA PUIDOMENECH, J., OTERO VIDAL, M. y SANAHUJA YLL, Mª E. (2003). “¿Qué es una ciudad? Aportaciones para su definición desde la prehistoria”, Geocrítica-Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, VII, 146 (10).
CASTRO-MARTINEZ, PV; ESCORIZA MATEU, T (2009), “Lugares Reales y Lugares Ideales. Realidad y Construcción de Ficciones en Arqueología”, Cuadernos de Prehistoria de la Universidad de Granada, 19.
CHAPMAN, R. W., KINNES, I. & RANDSBORG, K. (eds.) (1981), The Archaeology of Death.Cambridge University Press, Cambridge.
CLARKE, D. L. (ed) (1977), Spatial archaeology, Academic Press, Londres.
CRUBÉZY, E., MASSET, Cl., LORANS, E., PERRIN, F. & TRANOY, L. (2000), Archéologie funéraire. Errance, París.
DAVID, N. & KRAMER, C. (2001), Ethnoarchaeology in Action. Cambridge University Press, Cambridge.
GALLAY, A. (2011), Pour une ethnoarchéologie théorique. Mérites et limites de l'analogie ethnographique. Errance, París.
GONZÁLEZ RUIBAL, A. (2003), La experiencia del otro. Una introducción a la Etnoarqueología. Akal Arqueología, Madrid.
HODDER, I. (1982), Symbols in action: ethnoarchaeological studies of material culture. Cambridge University Press, Cambridge.
LEFEBVRE, H (1962), Critique de la vie quotidienne, Arché Editeur, Paris, “Le Sens de la Marche” (Crítica de la vida cotidiana, México, FCE, 1979).
LULL, V. (2000), “Death and Society: A Marxist Approach”, Antiquity, 74, pp. 576-580.
LULL, V. (2016), “Muerte y espectáculo en arqueología”, MARQ. Arqueología y Museos, 7, pp. 11-33.
LULL, V. & PICAZO, M. (1989), “Arqueología de la Muerte y estructura social”, Archivo Español de Arqueología, 62, pp. 5-20.
PALOMO, A., PIQUE. R., TERRADAS, X. 2013. Experimentación en arqueología. Estudio y difusión del pasado. Museu d'Arqueologia de Catalunya, Barcelona
SAYER, D. (2010), Ethics and Burial Archaeology. Duckworth, Londres.
TRIGGER, B. G. (1967), “Settlement Archaeology-Its Goals and Promise”, American Antiquity, 32, pp. 149-160.
VILA, A. (2006), Etnoarqueología de la prehistoria: más allá de la analogía. Treballs d’Etnoarqueologia, 6, UAB-CSIC.
Aquesta llista podrà incrementar-se al llarg del desenvolupament de les assignatures.
Programari per exposicions orals, processadors de text, fulls de càlcul
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |