Logo UAB

Temes Avançats en Estudis Territorials i Planejament

Codi: 44471 Crèdits: 9
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4317520 Estudis Territorials i Planejament OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Asuncion Blanco Romero
Correu electrònic:
asuncion.blanco@uab.cat

Equip docent

Gemma Canoves Valiente
Inmaculada Diaz Soria
Eduardo Ariza Sole
Francesc Romagosa Casals
Esteve Dot Jutglà

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap específic


Objectius

En aquesta assignatura es tractaran els continguts clau de la recerca contemporània més avançada de l’anàlisi turística i, més en concret de la planificació i gestió del turisme com activitat que genera reptes i oportunitats. El curs dotarà l'alumnat de les eines conceptuals i metodològiques necessàries per l’anàlisi i la planificació de l’activitat turística en diversos entorns, proporcionant una visió des de la complementarietat i el desenvolupament de territoris multifuncionals.

L'assignatura té un caràcter aplicat i es guia per la metodologia d’aprenentatge per reptes: es tracta d’afrontar problemes reals i complexos identificats pels diferents actors del territori per tal de realitzar una diagnosi adequada i apuntar possibles solucions als problemes detectats. L’aprenentatge per reptes és avui una metodologia àmpliament reconeguda que permet no sols tractar amb casos d’estudi reals, sinó també inserir l’estudiant en entorns en els quals en un futur pot desenvolupar la seva carrera professional. És també una bona oportunitat d’integració i d’experimentació dels coneixements i mètodes adquirits en altres matèries del Màster. Per això, l'eix central és la realització d'un projecte que anomenem Troncal i que es fa coordinadament amb dues assignatures més: Planejament Territorial i Urbà i Ciutat i Espais Metropolitans.

Entenem per troncal la realització d'un exercici pràctic, consistent en el reconeixement i identificació de les característiques urbanes, socials i mediambientals d'un territori per poder implementar projectes i propostes que resolguin els reptes identificats.

Per al curs 2024-25 el títol de la troncal és Turisme i reptes socioterritorials: Planejament i gestió del turisme d’interior al corredor del Vinalopó (Alacant). Aquest territori, sense una delimitació administrativa, respon a una regió natural com és la vall del Vinalopó, on trobem diversos municipis (Villena, Elda, Pretel, Sax, Biar, etc.), més o menys integrats en dinàmiques turístiques, però amb una llarga trajectòria d’adaptació i desenvolupament d’estratègies d’adaptació i reconversió.

El repte plantejat serà, a partir de la identificació de problemàtiques concretes expressades pels actors locals, seleccionar, definir i desenvolupar, de manera col·laborativa, possibles alternatives concretades en propostes i projectes. Es treballarà en petits grups, cadascun dels quals aprofundirà en un aspecte temàtic. Els resultats seran presentats als responsables locals i altres actors de la societat.

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CA24 (Competència) Avaluar l'accés a l'espai públic en funció de la posició social i econòmica de la ciutadania.
  2. CA25 (Competència) Descriure la transformació de l'espai públic a través del planejament per a reequilibrar el territori.
  3. KA22 (Coneixement) Identificar els paradigmes de referència de les línies actuals de recerca en temes territorials i urbans.
  4. KA23 (Coneixement) Assenyalar la interrelació entre sistema politicojurídic i dinàmica territorial.
  5. KA24 (Coneixement) Definir els processos de transformació territorial i urbana aplicant metodologies i instruments vinculats a teories de referència, capaces de mesurar els mecanismes d'actuació i els resultats.
  6. KA25 (Coneixement) Reconèixer els marcs conceptuals per analitzar i interpretar els conflictes territorials i urbans.
  7. KA39 (Coneixement) Seleccionar estratègies d'anàlisi i de síntesi de valoració dels efectes sobre la ciutadania del planejament urbà.
  8. SA20 (Habilitat) Gestionar el conflicte i la convivència als espais públics com a eina de planejament urbà.
  9. SA21 (Habilitat) Valorar la rellevància de la recerca acadèmica en la intervenció i gestió del territori per a la planificació d'aquest.

Continguts

En aquesta assignatura es tractaran el temes següents:

1. La Planificació i gestió del turisme en el context actual de policrisis

2. Potencialitats i reptes del turisme com activitat pel desenvolupament territorial

3. Destinacions i modalitats turístiques adequades en territoris diversos

4. Alternatives d'anàlisi del turisme per crear un sector del segle XXI

6. Reconeixement de l'àrea d'estudi

7. Eines per a l'elaboració d'un document de planejament per a la implantació de polítiques turístiques

A començament de curs es facilitarà el programa detallat de l'assignatura

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Cicle de conferències 12 0,48 CA24, CA25, SA21, CA24
Classes i debats 27 1,08 KA22, KA24, KA25, SA21, KA22
Tallers 25,5 1,02 KA22, KA23, KA39, SA20, SA21, KA22
Tipus: Supervisades      
Treball de camp 26 1,04 CA24, KA22, KA39, SA20, CA24
Tutories individuals de grup 8 0,32 KA39, SA20, SA21, KA39
Tipus: Autònomes      
Estudi i preparació del projecte troncal 123,5 4,94 CA25, KA22, KA23, KA25, CA25

Les activitats formatives es divideix en aquelles dirigides pel professorat (tant a l'aula com fora d'ella), les supervisades seguides pel professorat fora de l'aula, i les autònomes que ha de desenvolupar l'alumnat.

Dins de les activitats dirigides n'hi ha de tres tipus. 1) Classes a l'aula que combinaran les sessions magistrals amb debats. 2) El cicle de conferències (sis en total) i els debats en l'àrea d'estudi (quatre en total). 3) Els tallers de treball, de caràcter pràctic.

Dins de les activitats supervisades es consideren dos tipologies: 1) El treball de camp, que es durà a terme la setmana del 14 al 18 d'octubre; 2) Les tutories grupals de projecte que cada tutor o tutora conduirà. 

A començament de l’assignatura el professorat explicarà el protocol de mesures i bones pràctiques de les sortides de camp.

Finalment, l'activitat autònoma consistirà en l'elaboració de totes les fases del projecte troncal.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assaig 25% 0 0 CA24, CA25, KA25
Defensa oral del treball troncal 10% 3 0,12 CA24, CA25, KA22, KA23, KA24, KA25, KA39, SA20, SA21
Memoria del treball troncal 40% 0 0 CA24, CA25, KA22, KA23, KA24, KA25, KA39, SA20, SA21
Participació activa en el curs 10% 0 0 KA23, KA24, KA39
Pòster del projecte 15% 0 0 KA22, KA24, KA25, KA39

 La qualificació final de l'assignatura constarà de:

 Activitats específiques  de l’assignatura: 35%

  • Assaig: 25%
  • Participació a l’aula: 10%

Projecte troncal: 65%

  • Memòria del projecte troncal: 40%
  • Pòster projecte troncal: 15%
  • Defensa oral del projecte: 10%

Per superar l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior a 5 tant a l’assaig com a la nota global del projecte troncal.

De no superar-se el 5 serà possible recuperar dues evidències avaluatives:

  • Recuperar la nota de l’assaig: mitjançant la realització d’un exercici addicional a concretar
  • Recuperar la nota del projecte troncal: mitjançant la realització d’un examen oral dels continguts treballats en el grup de la troncal.

Per tenir dret a la recuperació s’hauran d’haver presentat totes les evidències relacionades amb el projecte troncal.

Aquell alumnat que no hagi presentat totes les evidències del projecte troncal serà NO AVALUABLE

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

MOLT IMPORTANT:

El plagi total o parcial de qualsevol dels exercicis es considerarà automàticament un SUSPENS (0) de l'exercici plagiat. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.

PLAGIAR és copiar de fonts no identificades d'un text, sigui una sola frase o més, que es fa passar per producció pròpia (AIXÒ INCLOU COPIAR FRASES O FRAGMENTS D'INTERNET I AFEGIR-LOS SENSE MODIFICACIONS AL TEXT QUE ES PRESENTA COM A PROPI), i és una ofensa greu. Cal aprendre a respectar la propietat intel·lectual aliena i a identificar sempre les fonts que es puguin fer servir, i és imprescindible responsabilitzar-se de l'originalitat i autenticitat del text propi.

Les activitats d'avaluació qualificades amb 0 per irregularitats comeses per l'estudiant no espodran recuperar.

Aquesta assignatura NO preveu el sistema d’avaluació única

 


Bibliografia

El professorat donarà les referències bibliogràfiques específiques per a cada sessió.

Bibliografia recomanada:

  • AYMERICH, Ramon (2021). La fàbrica de turistes. El país que va canviar la indústria pel turisme. Edit. Pòrtic
  • BLANCO, Francisco Javier (2020). Antes de pulsar el botón de reinicio. Retos de la reconstrucción del turismo global tras la covid-19. Editorial Conciencia.
  • BLANCO-ROMERO, Asunción; BLÁZQUEZ-SALOM, Macià; DE LA CALLE, Manuel; FERÁNDEZ TABALES Alfonso; GARCÍA HERNÁNDEZ, María; LOIS GONZÁLEZ, Rubén.C.; MÍNGUEZ GARCÍA, M.Carmen.; NAVALÓN GARCÍA, Rosario; NAVARRO JURADO, Enrique, & TROITIÑO TORRALBA, Libertad. (2021). Diccionario de Turismo. Cátedra, Madrid.
  • CAÑADA, Ernest. & MURRAY, Ivan. (2019). Turistificación global. Perspectivas críticas en turismo. Editorial Icaria.
  • CAÑADA, Ernest, MURRAY, Ivan, Dit Chirot, Clement (2023). El malestar enla turistificación. Editorial Icaria.
  • IVARS, Josep. (2003). Planificación turística de los espacios regionales en España. Síntesis. Madrid.
  • LÓPEZ PALOMEQUE, Francisco; VERA REBOLLO, J. Fernando; TORRES DELGADO, Anna & IVARS BAIDAL, Josep A. (2022). El turismo, ¿fin de época?. Desafíos de españa como destino turístico en un nuevo escenario. Edit. PUV. Universitat de València.
  • FERNÁNDEZ TABALES, Alfonso. (dir) (2003). Manual de Gestión Local del Turismo. Sevilla, Turismo de la Provincia de Sevilla.
  • SIMANCAS, Moises. (coord.). Planificación y gestión territorial del turismo. Editorial Síntesis, Madrid.
  • VERA REBOLLO, J. Fernando (coor); López Palomeque, Francisco; Marchena, Manuel; Antón, Salvador (2011). Análisis territorial del turismo y planificación de destinos turísticos. Valencia. Tirant lo Blanch.






Programari

Office i Sig (ArcGis i Qgis).


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda