Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Recerca Aplicada

Codi: 44462 Crèdits: 15
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4317584 Innovació Infermera Aplicada a la Vulnerabilitat i la Salut OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Nina Granel Gimenez
Correu electrònic:
nina.granel@uab.cat

Equip docent

Nina Granel Gimenez
Juan Manuel Leyva Moral
Albert Navarro Gine

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Tot i no ser un requisit previ, és important que l'alumnat tingui formació bàsica en metodología de recerca.


Objectius

En aquest mòdul els/les estudiants adquiriran les competències necessàries per fer servir de forma adequada el coneixement científic aplicat al camp de les ciències de la salut, així com l'anàlisi i la resolució de problemes identificats en la pràctica professional.


Competències

  • Analitzar i sintetitzar informació complexa
  • Analitzar la pràctica professional en situacions de vulnerabilitat des de la innovació i la recerca.
  • Aplicar dades derivades d'estudis de recerca vinculats a la innovació en les cures infermeres en situacions de vulnerabilitat.
  • Aplicar la metodologia científica integrant la innovació i els grups vulnerables
  • Desenvolupar coneixement científic, pensament crític i creativitat
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Utilitzar eines per impulsar i millorar la transferència de coneixements en els serveis d'infermeria que treballen amb col·lectius en situacions de vulnerabilitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i sintetitzar informació complexa
  2. Aplicar l'ètica de la recerca en les propostes de recerca.
  3. Comunicar els resultats de les recerques de manera clara, sintètica i amb fonament metodològic.
  4. Demostrar capacitat per adquirir coneixements científics de manera autònoma.
  5. Demostrar que coneix les diferents etapes del mètode científic.
  6. Demostrar que coneix les eines per a la lectura crítica d'articles científics.
  7. Desenvolupar coneixement científic, pensament crític i creativitat
  8. Dissenyar una proposta de recerca qualitativa coherent amb els continguts del màster.
  9. Dissenyar una proposta de recerca quantitativa coherent amb els continguts del màster.
  10. Dissenyar una proposta innovadora de recerca rellevant amb la temàtica del màster.
  11. Incorporar a la planificació de cures en poblacions vulnerables metodologies innovadores que permetin millorar la transferència de coneixement.
  12. Reconèixer els principals paradigmes del pensament científic.
  13. Utilitzar bases de dades científiques en salut.
  14. Utilitzar la innovació científica per resoldre problemes de salut en poblacions vulnerables de manera creativa.

Continguts

  • Cerca d'informació a les bases de dades científiques

  • Lectura crítica de l'article científic
  • Ètica de la investigació
  • Metodologia de recerca
  • Paradigmes del pensament científic
  • Mètodes qualitatius i quantitatius
  • El protocol de recerca
  • Principals dissenys d'estudis
  • Anàlisi de dades

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Estudi personal 281 11,24 7, 8, 9, 11, 12
Seminari 35 1,4 3, 6, 7, 11, 13, 14
Teoria 59 2,36 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12

Classes magistrals, virtuals on s'impartiran continguts teòrics i es fomenta a discussió.   

Seminaris de discussió de casos, resolució d'exercicis, debat crític, treball amb pacient expert o d'altres metodologies actives.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exàmen 45% 0 0 1, 3, 5, 6, 8, 9, 11, 12
Presentaciones orals 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14
Treballs escrits 35% 0 0 1, 2, 4, 7, 8, 9, 10, 13

Els treballs escrits es realitzaran de forma virtual en base a diverses actitivats tals com, lectura crítica o debats online.

En finalitzar el mòdul es realitzarà un examen tipus test.

En grup petit, l'alumnat haurà de dissenyar una proposta de recerca (qualitativa i quantitativa) que exposarà oralment a classe. Es realitzaran preguntes metodològiques al respecte. Un cop incorporades les possibles modificacions que facin els/les docents i l'alumnat escriurà una memòria breu del sus projectes. 

Es obligatori presentar i aprovar totes les activitats per poder promitjar les qualificacions. 

La qualificació final de l'assignatura serà el sumatori de les diferents parts que la configuren. Segons l’acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d’avaluació, les qualificacions seran:

  • Del 0 a 4.9 = Suspens
  • Del 5.0 al 6.9 = Aprovat
  • Del 7.0 al 8.9 = Notable
  • Del 9.0 al 10 = Excel·lent
  • Del 9.0 al 10 = Matrícula d'honor

L'alumant té dret a la revisió de les proves d’avaluació. Per a tal fi es concretarà la data en Moodle.

Els/les estudiants que no hagin superat l’assignatura per mitjà de l’avaluació continuada es podrà presentar a una prova de recuperació al final de l'assignatura.

Les situacions especials i particulars es valoraran pel coordinador de l'assignatura i el/la tutor/a del grup.

 

Absències:

Es consideren absències justificades a les pràctiques de laboratori i seminaris les següents situacions:

  • Exàmen oficial
  • Malaltia aguda
  • Visita mèdica especialitzada
  • Competició d'esportistes d'èlit (no entrenament)
  • Defunció d'un familiar o persona propera

Fora d'aquestes situacions, cada absència suposarà una reducciód'un punt er cada absència en la nota final, fins a un màxim de 3 absències.

Qualsevol signe de deshonestedat acadèmica, com ara plagi o manipulació de documents d’avaluació, etc., o qualsevol actitud discriminatòria, violenta o irrespectuosa cap a companys/es i/o docents, suposarà el suspens immediat de l’assignatura. 


Bibliografia

  • Josep M. Argimon Pallás, Josep Jiménez Villa. Métodos de investigación clínica y epidemiológica.  5ª ed. Barcelona: Elsevier, España,SA, 2019.
  • Susan K. Grove, Jennifer R. Gray, Nancy Burns. Investigación en enfermería. Desarrollo de la práctica enfermera basada en la evidencia. Madrid. Elsevier. 6a ed. 2016
  • Denise F. Polit, Cheryl Tatano Beck. Essentials of nursing research: Appraising Evidence for Nursing Practice. Philadelphia : Wolters Kluwer/Lippincott/Williams & Wilkins Health. 8th ed. 2014
  • Nancy Burns, Susan K. Grove. Investigación en enfermería. Madrid. Elsevier 5a ed. 2012.
  • Miguel Martín, Olivia Horna, Fúlvio B. Nedel, Albert Navarro. Fundamentos de estadística en ciencias de la salud. Bellaterra: Servei de publicacions UAB, 2010.
  • Erik Cobo, Pilar Muñoz, José Antonio González. Bioestadística para no estadísticos: principios para interpretar un estudio científico P, González JA. Barcelona: Elsevier Masson, 2007.

Recursos d'Internet

  1. https://doaj.org/
  2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed
  3. http://www.scopus.com/home.url
  4. http://www.easp.es/exploraevidencia/
  5. http://www.fisterra.com/

Programari

  • Mendeley
  • R Comander

Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEMm) Seminaris (màster) 101 Català/Espanyol anual matí-mixt
(TEm) Teoria (màster) 101 Català/Espanyol anual matí-mixt